بازدید 11279

واکنش آموزش و پرورش به "چالش مومو"

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش "مومو" را یکی از چالش‌های جزئی فضای مجازی دانست و از ایجاد اینترنت پاک برای دانش‌آموزان در آینده خبر داد.
کد خبر: ۱۰۱۰۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵ 20 October 2020

به گزارش تابناک، «علیرضا کاظمی» معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص چالش مومو و سایر چالش‌هایی که در آموزش مجازی ممکن است دانش‌آموزان را تهدید کند، گفت: با توجه به اینکه دانش‌آموزان اکنون در فضای مجازی حضور دارند، ما باید بخشی از تمرکزمان را متوجه آسیب‌های فضای مجازی کنیم، در همین راستا نیز آموزش و پرورش برای پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی اقدامات خاص خود را دارد.

مومو یکی از چالش‌های جزئی فضای مجازی است
وی ادامه داد: چالش مومو یکی از موضوعات بسیار کوچک فضای مجازی است. فضاهای شبهه افکنی، مسائل اخلاقی، شایعه‌پراکنی، دروغ‌پردازی ورود دانش آموزان به فضاهای مختلف، اعتیاد دانش‌آموزان به اینترنت و.... همه اینها از جمله آسیب‌های فضای مجازی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: طبیعی است که باید نسبت به این مسئله واکنش نشان بدهیم، به نظر من مهمترین اقدام عملیاتی آموزش و پرورش در راستای مبارزه با پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در فضای‌مجازی راه‌اندازی شبکه امن شاد است. باید فکر کنیم ‌که اگر شاد نبود، چه اتفاقی می‌افتاد و امروز آنها در چه فضایی سیر می‌کردند.

ابلاغ یک بسته سیاستی برای جلوگیری از آسیب‌های فضای مجازی
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در خصوص ابلاغ یک بسته سیاستی جهت جلوگیری از آسیب‌های فضای مجازی گفت: طبیعتا اگر خواسته باشیم، مهمترین اقدام آموزش و پرورش را در راستای پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی برشماریم، راه‌اندازی فضای امن، مطمئن و کاملا کنترل شده شاد است که دانش‌آموزان به راحتی می‌توانند در این فضا درس بخوانند، اما این کافی نیست، لذا ما در آموزش و پرورش و حوزه پرورشی یک بسته سیاستی را در این حوزه طراحی کرده‌ایم که در حال ابلاغ است.

کاظمی ادامه داد: در اپلیکیشن شاد و فضای مجازی بسته‌های متنوعی از فعالیت‌های جذاب مجازی در مقابل دانش آموزان قرار دادیم که طبیعتاً دانش‌آموزان با ورود به این فضاها می‌توانند در مسیرهای خوبی قرار بگیرند. وقتی دانش آموز صفحه شخصی خودش را در اپلیکیشن شاد باز می‌کند با صفحه پرورشی و فرهنگی و با یک مجموعه بسیار زیاد و جذاب از فعالیت‌های فرهنگی هنری مثل بازی‌های رایانه‌ای مواجه می‌شود.

ضرورت آگاهی‌سازی و ارتقا سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان و والدین
وی با بیان اینکه مهمترین اقدام برای جلوگیری از آسیب‌های فضای مجازی آگاه‌سازی دانش‌آموزان و ایجاد سواد رسانه‌ای است، گفت: در کنار همه اینها آن بسته سیاستی بسیار مهم است که نگاه راهبردی آموزش و پرورش را به حوزه آسیب‌های فضای مجازی نشان می‌دهد، لذا ما با یک برنامه‌‌ریزی دقیق به چند حوزه ورود پیدا کردیم و آنها را دنبال می‌کنیم. مهمترین برنامه آگاه‌سازی و توانمندسازی دانش آموزان در حوزه فضای مجازی و سواد رسانه‌ای است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: کار به این صورت است که روشی را در پیش بگیریم تا دانش آموزان از آسیب‌های فضای مجازی اطلاعات داشته باشند و آگاهی لازم را کسب کنند و بدانند چگونه وارد این فضا شوند. نوع توانمندسازی دانش آموزان در حوزه سواد رسانه‌ای و فضای مجازی اولین و مهمترین اقدام است که ما آن را برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در بخش‌هایی هم در حال اجرا است.

نقش والدین در کنار دانش‌آموزان به عنوان "همیار معلم"
وی اضافه کرد: یک بخش هم به نقش والدین بر می‌گردد. نقش والدین در کنار دانش‌آموزان به عنوان همیار معلم یک نقش بی‌نظیر بوده که شاید اولین بار است پیش می‌آید. والدین در کنار دانش آموزان آموزش و پرورش را همراهی می‌کنند، از همین رو باید سواد رسانه‌ای و فضای مجازی آنها هم بالا برود تا بتوانند نظارت، هدایت، اطلاع‌رسانی را به خوبی انجام دهند، زیرا در تعامل نزدیکی با بچه‌ها هستند. ضمن اینکه از نظر زیرساختی و سخت‌افزاری به نظر می‌رسد باید نرم‌افزارهای نظارتی طراحی شوند تا محدودیت زمانی و فضایی یعنی در فضایی که دانش‌آموز حضور دارد، ایجاد شود تا والدین کاملا بتوانند رصد و نظارت کنند. البته نظارت باید کاملاً مهربانانه، دوستان و اقناعی باشد تا موثر واقع شود، زیرا نظارت‌های دستوری هیچ فایده‌ای ندارد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش افزود: نکته بعدی بحث محتوا است، طبیعتا اگر محتواها در فضای مجازی برای دانش آموزان قابل قبول باشد، باعث می‌شود دانش آموز مسیر درستی را برود‌. آموزش و پرورش هم به این مسئله ورود کرده است و محتوای خوبی را تولید کرده است.

ایجاد اینترنت پاک در آینده برای جلوگیری از آسیب‌های فضای مجازی
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ما در حال انجام اقدامات سلبی هستیم که این اقدامات یک مقدار زمان بر است. به عنوان مثال یکی از این اقدامات سلبی ایجاد اینترنت پاک است یعنی فضایی درست شود تا زمانی که دانش‌آموز وارد اینترنت می‌شود و در آن فضا سیر می‌کند در فضای مطمئنی قرار بگیرد. شاید در آینده به سمت و سوی یک سیم کارت اختصاصی برای دانش آموزان هم برویم تا خانواده‌ها مطمئن باشند دانش‌آموزان با این سیم‌کارت‌ها در فضای پاک و امنی هستند.

کاظمی درباره اقدامات ایجابی توضیح داد: اما اقدامات ایجابی هم خیلی مهم است که بحث توانمندسازی دانش آموزان، مهارت‌های سواد رسانه‌ای و فضای مجازی دانش آموزان، اولیا و معلمان و حتی همکاران را در پی داشته باشد. یکسری اقدامات تبلیغی ترویجی هم ما باید انجام بدهیم، اما ما به تنهایی نمی‌توانیم این کار را کنیم و قطعا رسانه‌ها می‌توانند بالا‌ترین نقش را در ارتقاء سواد رسانه‌ای و مدیریت آن به عهده داشته باشند.

وی تصریح کرد: البته صدا و سیما این هشدارها را اطلاع‌رسانی می‌کند. به نظر می‌رسد باید با یک برنامه‌ریزی دقیق و گستره بیشتر این اتفاق بیفتد تا دانش آموزان نسبت به خطرات فضای مجازی حساس شوند. مطمئن باشید اگر خانواده‌ها و دانش‌آموزان اطلاعات کافی داشته باشند خودشان وارد این محیط نخواهند شد. به هر حال ما در ابتدای راه هستیم و اقدامات و طرح‌های زیادی را برنامه ریزی کرده‌ایم که اجرایی کردن آنها قطعاً نیاز به زمان دارد تا محقق شود.

اشکالات اپلیکیشن شاد را قبول داریم
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به اینکه اما اپلیکیشن شاد با توجه به ایراداتی که دارد موجب می‌شود برخی دانش آموزان و معلمان به سمت پیام رسان‌های خارجی بروند، گفت: یک سری اشکالات جزئی را ما قبول داریم، اما اپلیکیشن شاد در فروردین ماه را با اپلیکیشن شاد در شهریورماه و با شادی که اکنون در حال فعالیت است، مقایسه کنید. این نرم افزار در تمامی مدت تغییر کرده و اشکالات زیرساختی آن در حال برطرف شدن است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: اشکالاتی که درباره شاد عنوان می‌شود به حق است ولی جای نگرانی وجود ندارد زیرا حتما برطرف می‌شود و شاد در آینده به یک اپلیکیشن امن و قابل قبول و یا شاید یک اپلیکیشن وسیع تبدیل خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان