بازدید 14825

چرا مصوبه «تمدید اجاره نامه» باید به قانون تبدیل شود؟

در هر کشور، نهادی با تمرکز مراجع مرتبط ماموریت یافت تا با بهترین روش‌ها جامعه متبوع را از تحمل نتایج نامطلوب این ویروس صیانت ببخشد. در کشور ما نیز ستاد ملی مقابله با کرونا تحت نظر رئیس محترم جمهور این ماموریت را عهده دار شد. این ستاد علاوه بر اتخاذ تدابیر بهداشتی و آموزشی، تعرفه بسته‌های حمایتی، ترویج فرهنگ مواجهه و مقابله با این ویروس، بعضا مبادرت به وضع مقرراتی کرده که طبعا از حیث عنوان حقوقی در ردیف مقررات فروتقنینی قابل تعریف است.
کد خبر: ۱۰۰۶۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۱ 01 October 2020

بدون تردید شیوع بیماری کووید- ۱۹ علاوه بر ایجاد بحران در سلامت جسم و روان شهروندان حتی به مناسبات حقوقی و مراودات اقتصادی و اجتماعی ایشان لطمه جدی وارد ساخته است، به طوری که به زعم آگاهان امر، بعد از جنگ جهانی دوم و در فاصله ۷۵ سال گذشته، هیچ متغیر دیگری این گونه در جریان زندگی اجتماعی مردم دنیا نقش آفرین نبوده است. در چنین وضعی چالش‌ها و پرسش‌های جدی به وجود آمد؛ از جمله اینکه آیا می‌توان این عامل را بسان یک واقعه مهار و پیش بینی نشدنی در نظر گرفت و در نتیجه در روابط حقوقی و مناسبات مختلف بین اشخاص با استناد به آن نقض پیمان را توجیه ساخت؟ یا عواقب ناشی از آن را به نفع متعهد تعدیل کرد؟
 
به گزارش «تابناک»؛ در هر کشور، نهادی با تمرکز مراجع مرتبط ماموریت یافت تا با بهترین روش‌ها جامعه متبوع را از تحمل نتایج نامطلوب این ویروس صیانت ببخشد. در کشور ما نیز ستاد ملی مقابله با کرونا تحت نظر رئیس محترم جمهور این ماموریت را عهده دار شد. این ستاد علاوه بر اتخاذ تدابیر بهداشتی و آموزشی، تعرفه بسته‌های حمایتی، ترویج فرهنگ مواجهه و مقابله با این ویروس، بعضا مبادرت به وضع مقرراتی کرده که طبعا از حیث عنوان حقوقی در ردیف مقررات فروتقنینی قابل تعریف است و در سبد تصویب نامه، آیین نامه‌ها و... استقرار می‌یابد.

دو مصوبه این ستاد راجع به روابط موجر و مستاجر مناقشه و مباحثه عمیقی را به وجود آورد. در مصوبه نخست این ستاد، موجران ملزم شدند قرارداد‌های اجاره را که سررسید آن از اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ بوده به مدت دو ماه بدون تغییر در نرخ اجاره بها تمدید کنند. این تمدید البته خودکار بر قرارداد‌های اجاره اعمال شد.

نگرانی ستاد مقابله با کرونا از افزایش نرخ اجاره بها موجب شد تا در مصوبه بیست و ششم مورخ ۸/ ۴/ ۹۹ که به شماره ۴۰۳۸۹/ ۱۰۰/ ۰۲ در تاریخ ۱۶/ ۴/ ۱۳۹۹ به منظور اجرا به مراجع قضایی ابلاغ شده، مقرر دارد: «با عنایت به شرایط اقتصادی تحمیل بر کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا و همچنین تحریم‌های ظالمانه و با لحاظ ضرورت حمایت از اقشار آسیب پذیر، کلیه قرارداد‌های اجاره مربوط به املاک مسکونی استیجاری که تا تاریخ ۸/ ۴/ ۹۹ هنوز تمدید نشده است، در صورت عدم توافق بین طرفین و تمایل مستاجر تا سه ماه پس از اعلام رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به پایان شیوع کرونا و اتمام شرایط اضطراری تمدید می‌شود. حداکثر افزایش اجاره بها یا مبلغ رهن برای شهر تهران تا ۲۵ درصد، کلان شهر‌های دیگر (مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، کرج، اهواز، قم و کرمانشاه) تا ۲۰درصد و سایر شهر‌های کشور تا ۱۵ درصد خواهد بود.»

در همین ارتباط دکتر سیدعباس موسوی، دادیار دادسرای دیوان عالی کشور و مدرس دانشگاه معتقد است مصوبه مذکور حاوی مقررات دیگری نیز هست که قانون روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۷۶ و دیگر عمومات قانونی مرتبط را تحت الشعاع قرار داده و کلا یا بعضا در تضاد با آن قرار دارد؛ هرچند هدف ستاد از وضع این مصوبه، حمایت از قشرهای آسیب پذیر و جلوگیری از وخامت اوضاع و استیصال خانواده‌های کم درآمد بوده، قطعا این هدف در تقابل آشکار با مبانی و اصول حقوقی قرار دارد و در عمل چالش‌ها و پیامد‌های نامطلوبی را فراروی مردم، دستگاه تقنینی و به ویژه مراجع قضایی قرار خواهد داد.

اولین و مهم‌ترین پرسش در این خصوص، فقدان صلاحیت ستاد ملی مقابله با کرونا در امر قانون گذاری، نسخ یا بی اعتباری مصوبات مجلس و مقررات موضوعه و از آن مهم‌تر قانون اساسی است. ستاد مزبور در این اقدام تقنینی دستاورد دو مرجع صالح و بالاتر مجلس خبرگان قانون اساسی و مجلس شورای اسلامی را هدف قرار داده است. به حکم اصل ۷۱ قانون اساسی قانون گذاری در عموم مسائل در حدود قانون در صلاحیت انحصاری مجلس شورای اسلامی قرار دارد. این شان قائم به این قوه بوده و قابل تفویض به دیگری نیست.

به صراحت اصل ۸۵ قانون اساسی: «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانون گذاری را به شخص یا هیاتی واگذار کند، ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل ۷۲ به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند...» حتی آنجا که قانون گذار اختیار وضع آیین نامه، بخشنامه و تصویب نامه (مقررات فروتقنینی) را به دولت و اجزای آن تفویض کرده، تاکید دارد این مقررات به هدف اجرای قوانین یا تنظیم و تنسیق امور در سازمان‌های اداری انشا شده و نباید با متن و روح قوانین مخالفتی داشته باشد (اصل ۱۳۸ قانون اساسی)؛ بنابراین حتی در وضع مقررات فروتقنینی هم هیات وزیران یا وزارتخانه مربوطه باید سازگاری مصوبه با مقررات موضوعه مملکت را در نظر داشته باشد. در حالی که مصوبه مورد بحث با فرض تفویض اختیار مرجع صالح، اولا نه تنها در قالب مقرره پایین دست، بلکه در هیات و هیبت قانون جلوه گری می‌کند.

ثانیا به صراحت با مقررات حاکم بر روابط موجر و مستاجر به ویژه قانون مصوب ۱۳۷۶ در تعارض قرار دارد. در این باب توجیه مطرح، اجازه و اختیار وضع مقررات ضروری و فوری از سوی ستاد مذکور به واسطه شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کروناست و در این راستا حاکمیت به این نتیجه رسیده که بر مبنای قاعده «اذن در شیء اذن در لوازم آن است» و لحاظ ماموریت سخت و سنگین ستاد برای حفظ آرامش و تامین سلامت روحی و روانی جامعه، مقتضی است به تشخیص آن ستاد که مشتمل بر شخصیت‌های مهم اجرایی، تقنینی و قضایی است، وضع پاره‌ای از مقررات به شکل موقت در زمره اختیارات این ستاد قرار گیرد. چالش و پرسش دوم تغایر مصوبه با اصل حاکمیت اراده و اصل لزوم توافقات خصوصی (bligatory principal of private agreements) است.

رابطه موجر و مستاجر مبتنی بر قرارداد اجاره‌ای است که پیش از وضع مصوبه بنا بر توافق دو طرف و در روندی صحیح انعقاد یافته است. ستاد مزبور به چه حقی و با چه مبنایی در این توافق مداخله می‌کند؟! قدر مسلم قرارداد‌های منعقده بین اشخاص فقط در صورت مغایرت با قانون فاقد اعتبار است (ماده ۱۰ قانون مدنی). در متن مقررات موضوعه فقط به دو مناسبت می‌توان بر خلاف اصل لزوم توافقات خصوصی، قرارداد بین دو یا چند شخص را بی اعتبار دانسته و مآلا محروم از حمایت‌های قانونی و مزایای دادرسی کرد. این دو مناسبت، تغایر توافق با اخلاق حسنه (Public morality) و نظم عمومی (Public order) است (ماده ۹۷۵ قانون مدنی و ماده ۶ قانون آیین دادرسی مدنی).

چنانچه قرارداد با دو اصل مزبور مخالفتی نداشته باشد، نهاد دادرسی رسیدگی کننده مکلف به توجه ماهوی به منازعه مبتنی بر آن است. موضع دولت یا ستاد مقابله با کرونا به اینکه غرض از این مصوبه حسن نیت و دفاع از جامعه آسیب پذیر بوده است، قابلیت استماع ندارد، زیرا تشخیص حسن نیت و توجیه انصراف از تعهد حقوقی (Legal obligation) با قاضی محکمه یا نهاد دادرسی صالح و پس از استماع مدافعات طرفین و رعایت اصل تناظر (Principal of correspondence) است.

چالش مهم دیگر بر این مصوبه تولید نزاع و افزایش نرخ دعاوی در مراجع قضایی است. در وضع فعلی به جهت انباشت پرونده‌ها در مراجع قضایی و شبه قضایی دادخواهی مردم به سختی رسیدگی می‌شود. قضات محاکم قضایی با سیل وحشتناک پرونده‌ها مواجه هستند و این روند بهبود دادرسی را به شدت تهدید می‌کند.

دولت خود به عنوان یکی از عوامل مهم موجد دعوا و پیدایی نزاع و از بزرگ‌ترین مراکز تغذیه مراجع قضایی از حیث ایجاد اشتغال به دادرسی، باید با تدوین استراتژی مناسب دستگاه قضایی را مدد رساند تا با فراغ خاطر بتواند به ماموریت سنگین خود در دادگستری جامه عمل بپوشاند. به اصطلاح یار شاطر باشد نه بار خاطر. خلاف مصلحت و نقض غرض است که به هدف حمایت از قشر آسیب پذیر با افزایش شمار دعاوی و درگیری بین اطراف قراردادها، مراجع قضایی درگیر تالی سوء ناشی از منازعه موجر و مستاجر شوند. منصفانه است که دولت در این شرایط ناگوار به گروه مستاجر توجه کند، اما عادلانه نیست حقوق مکتسب یک طرف قرارداد مخدوش شود.

مطلوب است که فرهنگ مدارا، انعطاف و گذشت بین اطراف قرارداد با وضع مقررات شفاف و صحیح ترویج شود، اما ناخوشایند است که مبانی و آموزه‌های دینی، چون اصل اوفوا بالعقود و «المومن اذا وعد وفی» طی فرآیندی غیراستاندارد ملکوک شود.

درست است که دولت در شرایط بحرانی مامور به اتخاذ روش‌های هدفمند و تحمیل آن حتی با جبر و قهر برای جلوگیری از سوء استفاده برخی شهروندان و تعدی به ساحت انصاف هست، اما نادرست است که به قصد رسیدن به این مقصود، بحران دیگری آفریده یا شرایط تعدیل و کنترل یک مشکل را سخت‌تر کند. شکل صحیح و استاندارد؛ توجه به شرایط بغرنج فعلی و تقدیم طرح یا لایحه به مجلس شورای اسلامی و استفاده از ظرفیت تصویب فوری (دو یا سه فوریتی) و نیل به اهداف غائی مکتوم در این مصوبه است؛ مشابه روندی که مقنن در وضع مقررات ضروری بنا به شرایط فورس ماژور طی کرده است.

به باور نگارنده به عنوان یک کارشناس با سی سال تجربه قضایی، مصوبه مذکور علاوه بر آنکه از حیث سیکل و تشریفات صدور، محل پرسش است و در شکل و آیین با هنجار‌های رسمی اختلاف دارد، در محتوا نیز در تقابل آشکار با مقررات موضوعه و فراتقنینی (قانون اساسی) قرار دارد.

همچنین در عمل و تجلی آثار و نتایج، مقصود پسندیده واضعان را محقق نخواهد ساخت. در حال حاضر بسیاری از قضات شورا‌های حل اختلاف دچار تردید هستند که آیا مصوبه مذکور می‌تواند ناسخ قانون روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۷۶ و دیگر عمومات قانونی باشد؟ آیا در صورت تصمیم گیری بر مبنای این مصوبه از اصل ۱۶۶ قانون اساسی و ماده ۳ قانون آیین دادرسی مدنی تخطی نکرده اند؟ زیرا احکام و تصمیمات قضایی باید به استناد قانون و در صورت فقدان قانون، منابع معتبر اسلامی یا فتاوی معتبر و اصول حقوقی صادر شود و مصوبه ستاد مقابله با کرونا متخذ از هیچ یک از این منابع نیست.

از سوی دیگر اختلاف حقوقی ممکن است مبدل به یک منازعه کیفری شود و اطراف قرارداد در مجادله سر پیمان به درگیری و اختلافات عمیق‌تر گرایش یابند. به عبارتی دادگستری عمومی بعد از قرن‌ها به دادگستری خصوصی تغییر جهت دهد. همین طور بسا صاحبان املاک و مستغلات که به منظور جلوگیری از چنین رخدادی از تعرفه ملک برای اجاره خودداری ورزند و نیز چه بسا اشخاص مستاجری که به رغم توان و امکان از چنین مصوبه‌ای استفاده ناروا کنند.

بنا به مراتب و با گذشت از ایراد نخست در باب مبنای وضع مصوبه از سوی ستاد محترم مقابله با کرونا و توجیه این اختیار با لحاظ شرایط بحرانی حاکم بر کشور و نیاز به مداخله حاکمیت به فوریت برای حفظ آرامش روانی و اقتصادی، اما در جهت تلطیف موضوع با اصول و معیار‌های حقوقی و در راستای نیل شایسته‌تر به همان هدف مطلوبی که مصوبه مورد بحث در پی آن است، پیشنهاد می‌شود این مصوبه برای حصول مبنای موجه به مرجع صالح تقنینی تقدیم شود تا در صورت صلاحدید نمایندگان ملت و تصویب طی سیکل قانونی امکان نسخ مقررات مشابه و سابق را داشته باشد. شبیه جریانی که قانونگذار در وضع بحران ناشی از جنگ تحمیلی به موجب ماده ۹ قانون روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۶۲ با شناسایی نهاد عسر و حرج مستاجر معمول داشته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۸
شما شوخی میکنید؟ واقعا فکر کردین مصوبه ای اجرایی شده توسط مردم و قانون؟!؟
پاسخ ها
مستاجر بدبخت! صاحبخونه هم هست
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
این یکی واسه ما که اجرایی شده!!!!
از سایت محترم تابناک به موضوع اسناد سرقفلی وارد بشه و تکلیف هزاران مغازه دار که مالکین فوت کردن و ورثه هر کدام در یک کشور خارج زندگی میکنند و کاسبان که سالهای پیش سرقفلی دادن امروز بلا تکلیف هستند نه میتوانن بفروشن نه میتوانن تغیر شغل کنن ، متشکرم
دولت محترم میخواد از جیب مردم بازار رو مدیریت کنه،نقطه انفجار بنزین ۳ هزارتومانی بود که همه حضرات تاکید داشتند که با گران شدن بنزین هیچ چیز گران نمیشود،که الحق گران نشد،دولت روزانه قیمت همه چیز را دستکاری میکند و افزایش روزانه ایجاد میکند وبازارها را به هم نیریزد بعد با تصمیمات خلق الصاعه میخواد مشکلات را حل کته
پاسخ ها
جواب علی مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
بنزین ۸۰ تومانی کردی ۱۰۰۰ تومان چیزی منفجر نشد چطور با سه هزار تومان کردن انفجار هسته ای حاصل شد میشه شرح بدهید
تا سه ماه بعد از کرونا یعنی اختیار خونه های مردم رو در دست گرفتن و صاحبخانه هیچ حقی نداره. کرونا تا ابد هست. با این شرایط دیگه کسی خونه اجاره نمیده و قیمتها باز هم بالاتر میره. هر جایی که دولت دخالت کرد باعث ویرانی و نابودی شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
حق مالکیت بر منزل رو نباید زیر سوال ببرند، وگرنه سنگ روی سنگ بند نمیشه
واقعا فقط این مصوبه ستاد کرونا بصورت کاملا گزینشی در برخی از مجتمع های شورای حل اختلاف، اجرا میشه!!!
بنده خودم در به دلیل محل اشتغال سالهاست در تهران مستاجر هستم!
به دلیل عدم توانایی خرید خانه در تهران در یکی از شهرک های اطراف تهران، متاسفانه!!!! آپارتمانی خریداری و اجاره دادم تا کمکی برای اجاره نشینی خودم در تهران باشد!
قرارداد مستاجر حدود دوماه پیش اتمام یافته و قبل تر چون من هم قصد فروش آپارتمان جهت خرید واحدی کوچک در تهران را داشتم در اوایل تابستان با مستاجر صحبت کردم تا اجازه بازدید خریدار از ساختمان را بدهد، ولی ایشان با لحنی توهین آمیز (که برای من جالب و تاسف انگیز بود) اظهار داشت ستاد کرونا قراردادها را تمدید کرده!!! اگر مشکلی داری برو شکایت بکن! بعد اضافه کرد: به دلیل ترس از کرونا اجازه بازدید نمی دهم! و تخلیه نیز نمیکنم!!!
لازم به ذکر است که ایشان از لحاظ مالی وضع خوبی دارد و به گفته همسرش خودروی زیر پایش به اندازه زندگی ما می ارزد! و شوهر نیز چندین همسر دارد و از لحاظ مالی مشکلی ندارد.
این سوال برای من مطرح بود! چرا دولت یا ستاد کرونا یک شبه مصوبه ای را بدون درنظر گرفتن سایر جوانب و شرایط ابلاغ می کند! و کجا و چه زمانی این مصوبه توسط قوه قضاییه به مجتمع های قضایی ابلاغ شده! البته این مصوبه های یک شبه کم نیست!
من خودم مستاجر هستم ولی اگر صاحبخانه راضی نباشد یک روز هم در خانه ایشان نمی مانم؛
خانمی که به بهانه کرونا! خانه را تخلیه نمی کند و اجازه بازدید نمی دهد، در ایام اوج کرونا، جراحی زیبایی انجام داده و به گفته همسایگان دختر ایشان بعد از اعلام نتایج کنکور، با تعداد زیادی از دوستان مهمانی برگزار و تا نیمه های شب .... حدود یک ماه نیز در مسافرت شمال کشور بوده!!!! و تازه برگشته است!!!
وقتی هم شکایت کردیم، به بهانه مصوبه ستادکرونا! حدود یک ماهه که در رفت و آمد به شورای حل اختلاف هستیم آن هم در شرایط اوج کرونا!!!!!
سوالی که مطرح است:
همانطور که در متن نیز آمده ؛ چرا ستاد کرونا، قانون مالکیت و همچنین قرارداد بین افراد را دچار خدشه کرده است؟!
چرا این تبصره شامل همه مستاجران و مالکان شده؟ مستاجری که توانایی مالی دارد و با ودیعه فعلی نیز می تواند به راحتی خانه ای در آن منطقه اجاره کند؛ چرا نباید تخلیه کند؟؟؟
این مصوبه سه شرط دارد ولی اثبات و اجرای حکم این سه شرط نیز که خوشبختانه شامل حال ما نیز میشود(خودمون مستاجریم) حداقل دوماه طول می کشد و کلی دوندگی دارد! آن هم در ایام اوج شیوع کرونا!
در حالیکه دولت هر روز به بهانه گرانی دلار و تحریم و وضعیت اقتصادی خدمات و کالاها را بصورت روزانه گران میکند بدون اینکه حقوق کاگر و کارمند را افزایش دهد! هر روز مالیات ها را افزایش داده و بر خودرو و ... مالیات جدید وضع می کند چرا توقع دارد کسانی که درآمد و کمک هزینه زندگیشان از محل اجاره و مسکن است از حقشان بگذرند؟! البته اگر کسی تعدادی ساختمان داشت و درآمد بالایی از این راه داشت موضوعی دیگر است ولی امثال من که کم هم نیستند و کمک هزینه زندگی از این راه تامین می شود و خودشان نیز مستاجرند نیز باید درنظر گرفته شود!
زمانی که چندماه پیش تصمیم به فروش گرفتیم می توانستم خانه ای نقلی در شهر تهران بخرم! ولی الان قیمت مسکن در شهر تهران نسبت به اطراف آنقدر بالا رفته که هیچ کاری نمی توان انجام دهم! چه کسی پاسخگوست!؟ ستاد کرونا؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
برو شورای حل اختلاف شکایت کن. 3 ماه بهش فرصت میدن اگر تخلیه نکرد خودشون میان تخلیه میکنن. این مصوبه وجاهت قانونی ندره و اجرای احکام تا یه حدی میتونه قضیه رو کش بده چون صدای صاحبخانه ها هم دراومده.اجرای احام میخواد تا حد امکان دخالت نکنه تا خود مستاجر خونه رو خالی کنه تا بگن ما دستور تخلیه رو اجرا نکردیم ولی اگر مستاجر خیلی بیخیال باشه دیگه خودشون اقدام میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
ما بعد از 4 سال خوش نشینی مستاجر متمولمان با اجاره پایین در ملکی با مساحت بالای 200 متر ودر بهترین منطقه شهری ، در مرکز استان مرکزی که خود دارای واحد مسکونی در استان مرکزی و تهران و سه خودرو است ، و متاسفانه از ملک مورد اجاره هم بخوبی نگهداری و استفاده نمی کند، دلمان خوش به تخلیه ملک بود( از اول مرداد ماه جاری ) به شورای حل اختلاف استان مرکزی شکایت کردیم ولی قاضی دادگاه معرفی شده دز شورای حل اختلاف اطلاع چندانی از این مصوبه کرونا نداشت و مستاجر او را راهنمایی میکرد!
تابناك عزيز، كسي كه اين مطالب را مي نويسد به احتمال فراوان خودش مستاجر است و مدام در اينجا از حقوق مستاجران دفاع مي كند.
دولت بی تدبیر هست انوقت ملت باید تاوان دهد؟ دولت اگر اگاهی دارد برای خود قانون وضع کند تا پوست مردم کنده نشود.
همه اینها به کنار، یک سوال از دولت محترم کلید: آیا در این مدت یک سال نرخ همه اجناس در کلان شهرها به میزان 20 درصد افزایش پیدا کرده؟
بنده ی مسأجر بدبخت که با هزار بدبختی یک واحد در طبقه 4 یک ساختمان قدیمی بدون آسانسور خریده ام و بدلیل سن بالا توان زندگی در آن واحد را ندارم این واحد را با شرایط 25 میلیون رهن و 100000 تومان و با هدف کمک به مستأجر اجاره داده ام. نکته در همین جاست،زمانی که قرار داد اجاره این ملک منعقد شد من با صد هزار تومان حق اجاره ماهیانه می توانستم 14 کیلو مرغ یا سه کیلو گوشت قرمز یا 15 کیلو لوبیا چیتی و ... بخرم ولی حالا با احتساب 20 درصد افزایش اجاره بها و قیمت اقلام مذکور، چه مقدار از اقلام را می تونم تهیه کنم؟
دولت محترم که براثر بی تدبیری فشار وحشتناکی بر اقشار وارد کرده حالا از جیب مردم و یا به عبارتی از کیسه خلیفه میخواد دل اقشار کم درآمد رو به دست بیاره. اصلاً مگر هرکه مستأجره حتماً کم درآمده و هرکه صاحب خونه س لزوماً خوشبخته؟
واقعا که
از جیب موجر میخواهید مستاجرین را راضی نگه دارید.
شاید من موجر به هزار و یک دلیل نخواهم ملکم را به مستاجر فعلی اجاره دهم.
شاید مستاجر فعلی با تمسک به این قانون ملک مرا خراب کند.
شاید خانه مجردی کند.

آقای دولت توی هیچ چیز دخالت نکن
صاحبخونه من اجاره رو ۲۵۰ درصد افزایش داده گفته نمیخای پاشو . رفتم شورای حل اختلاف بهم گفتن برو دنبال یه خونه دیگه
دست شما درد نکنه
فقط خدا میتونه بهمون کمک کنه . فقط و فقط خدا
طرح عجیب مالیات خانه های به اصطلاح خالی!
1- این جناب خاندوزی علاقه زیادی به خودنمایی داره. یک ماه است هر روز مصاحبه دارد.
2- این طرح ناعادلانه و مانع حفظ دارایی مردم در سقوط ارزش پول و باعث فرار سرمایه به خارج است.
3- ویلاهای خودشان را معاف کردند.
4- درآمد زایی برای خودشان از جیب ملت را نشانه رفته اند.
5- حتی طرح اولیه خودشان را مبنی بر معافیت یک خانه برای هر کد ملی در خانوار را نا عادلانه حذف کردند.
6- خانواده 2 نفره یک خانه معاف داشته باشد در طرح فضایی این آقایان، آن وقت خانوار 5 یا 6 یا 13 نفره هم فقط یک خانه؟!!!
7- اگر پدر و مادری برای فرزند خود از قبل خانه تهییه نکند، با توجه به اینکه بعدا خودش نمی تواند با این اوضاع، تهیه مسکن کند، آیا شما جناب خاندوزی ، تهیه مسکن ایشان را می پذیرید؟
نظر به مشکلات عدیده ای که همواره در بازار مسکن ایجاد می شود اینجانب پیشنهادی دارم که اگر اجرایی شود بسیاری از این مشکلات مرتفع خواهد شد، اینکه تمام خرید و فروش و معرفی املاک به شهرداری واگذار شود و مردم برای پیدا کردن خانه مناسب خود به سایت های شهرداری مراجعه کرده و معاملات خود را در آنجا انجام دهند و بنگاه های املاک، کلا جمع آوری شود و کسانی که مایل به کار در این حیطه می باشند با گزینش علمی و اخلاقی به استخدام شهرداری درآیند ؛ با اینکار چهره شهر هم که اینک مملو از آژانسهای املاک شده زیباتر خواهد شد.
اولا دولت محترم باید کمی هوشمندانه تر به اوضاع رسیدگی کنند ما خودمان باید به خودمان رحم کنیم و این درست است که مالک اختیار ملک خود رادارد اما خدایی بعضی از ملک ها خیلی بی انصافند مثلا به ما گفته بیا ودیعه خودتون رو بگیر به جای آن ماهی یک میلیون و هشتصد کرایه بده مجبورید بدید چون کورونا است ومن یک ماه جلوتر اقدام به گرفتن حکم تخلیه میکنم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار