بازدید 7696

ترفندهای مختلف برای کلاهبرداری با عابربانک

افراد فرصت طلب و سارقان حرفه‌ای به شیوه‌های مختلف در صددند تا از مراجعه کنندگان به عابربانک‌ها به عنوان طعمه استفاده کنند.
کد خبر: ۱۰۵۹۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸ 23 June 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران، سرهنگ غلامرضا جعفری فرمانده انتظامی شهرستان جویبار می‌گوید:یکی از مواردی که در پرونده‌های پلیسی و قضایی افزایشی چشمگیر داشته سرقت و یا کلاهبرداری از کاربران دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها است که عمدتاً ناشی از فقدان و یا ضعف آگاهی افراد در استفاده‌ صحیح از این دستگاه‌هاست. با توجه به ضرورت گریز ناپذیر بهره‌برداری از این تکنولوژی و این امکان سودمند سامانه‌ بانکی کشور، سارقانِ فرصت‌طلب به سوء استفاده از این امکانات روی آورده‌اند.

بدون شک اصلی‌ترین راه مقابله با این پدیده، آموزش افراد برای استفاده‌ صحیح از خودپردازها و به کار بستن نکات امنیتی است که بر اساس تجربیات پلیسی به دست آمده‌اند.

شیوه‌های کلاهبرداری با اسفاده از دستگاه‌های عابربانک

شایع‌ترین روش کلاهبرداری به این صورت است که سارقان در نزدیکی دستگاه کمین کرده و هنگام حضور افراد بی‌سواد یا کم سواد برای گرفتن پول، به بهانه این که دستگاه ایراد دارد و می‌خواهند آن را امتحان کنند، کارت عابر بانک آن‌ها را به همراه رمز دریافت می‌کنند و پس از اطمینان از موجودی، در هنگام تحویل کارت، آن را با کارت دیگری تعویض کرده و بلافاصله از محل متواری شده و در اولین فرصت نسبت به برداشت وجه نقد از کارت مالباختگان اقدام می‌کنند.

البته این افراد قبل از هر چیز باید اعتماد قربانیان را جلب کنند، آنان نقش افراد خیرخواه را با ظاهر جذاب خود و استفاده از جملاتی مؤدبانه و در عین حال صمیمانه به خوبی ایفا می‌کنند.

همچنین دستکاری کردن دستگاه با استفاده از تاریکی شب نیز یکی دیگر از ترفندهای سارقان عابر بانک‌ها می‌باشد؛ این افراد با استفاده از چسب، عملا دستگاه را صرفا از پرداخت پول باز داشته و سپس خود در نقطه‌ای دور کمین می‌کنند. پس از این که مشتری از دریافت پول ناامید شده و محل را ترک کرده، به سراغ عابربانک رفته و با استفاده از وسایلی مثل انبر یا پیچ‌گوشتی اقدام به سرقت پولی که در دستگاه گیرکرده بود، می‌کنند.

افراد کلاهبردار گاهی نیز از طریق خطوط تلفن همراه اعتباری با صاحبان مشاغل خدماتی تماس گرفته و با جعل عنوان حقیقی و حقوقی تحت پوشش مهندس و مأمور خرید یک شرکت معتبر و یاسازمان دولتی، از آن‌ها تقاضای دریافت خدمات و یاخرید کالا به شکل عمده می‌کنند.

این کلاهبرداران به بهانهی پرداخت هزینه خدمات و یا کالای مورد درخواست، قربانیان را نزد دستگاه‌های خودپرداز (ATM) هدایت کرده و با سوء استفاده از عدم آگاهی افراد، مبالغی به حساب‌های بانکی خود واریز می‌کنند. رمز اصلی موفقیت این افراد، پیشنهاد آن‌ها مبنی بر انتخاب زبان انگلیسی در حین استفاده از دستگاه است که معمولاً افراد بر آن تسلط ندارند. کلاهبرداران با استفاده از جهل افراد اقدام به برداشت از حساب بانکی آن‌ها می‌کنند.

شگردِ دیگر شیادان این است که جلوی دستگاه‌های خود پرداز ایستاده و پس از شناسایی طعمه‌های خود با بیان این که نیاز به مقداری وجه نقد دارند و دستگاه قادر به پرداخت از حساب آن‌ها نیست، از افراد تقاضای جابجایی وجه بین حساب خود و آنان را کرده و با شگردی خاص مبالغی از حساب آنان برداشت می‌کنند.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از کلاهبرداری

۱) تا آنجایی که امکان دارد از دستگاه‌هایی استفاده کنید که در جای مناسب نصب شده و دارای نور کافی هستند.

۲) قبل از نزدیک شدن به خودپرداز، محلی را که دستگاه در آن قرار دارد بررسی کنید. اگر فرد مشکوکی را در اطراف دستگاه مشاهده کردید یا اگر دستگاه در محلی دور، خلوت و نامطمئن قرار داشت، تا حد ممکن از آن استفاده نکنید.

۳) در نظر داشته باشید که هر چیز غیر عادی و مشکوک در مورد خودپرداز، می‌تواند نشان دهنده‌ این باشد که خودپرداز دستکاری شده است. اگر به نظر می‌رسد چیزی به محل قرار دادن کارت یا صفحه کلید اضافه گردیده و یا دستورالعمل‌های غیر معمول در صفحه‌ی نمایش ظاهر می‌شود، از آن دستگاه استفاده نکرده و مسئولان بانک را از موضوع مطلع کنید.

۴) از دستگاه‌هایی که اطراف و یا روی آن علایم و پیام‌هایی حاکی از تغییر کردن دستورالعمل‌های صفحه نمایش نصب شده ، استفاده نکنید. خصوصاً اگر این پیغام در محل قرار دادن کارت نصب شده باشد. ضمناً اطمینان داشته باشید که بانک‌ها هرگز پیغامی مبنی بر هدایت شما به خودپرداز خاصی نخواهند فرستاد.

۵) در صورتی که هنگام استفاده از دستگاه خودپرداز به مشکلی از قبیل گیر کردن کارت یا عدم انتقال وجه برخورد کردید، هرگز پیشنهاد کمک از افراد غریبه را قبول نکنید. ضمناً نباید به کسی اجازه دهید تا هنگام استفاده از خودپرداز تمرکز شما را بر هم بزند.

۶) مطمئن شوید سایر افرادی که در صف ایستاده‌اند، فاصله کافی از شما را حفظ کرده اند. مراقب باشید هنگام وارد کردن رمز، کسی آن را مشاهده نکند. نزدیک به دستگاه بایستید و صفحه کلید را کاملاً با دست خود بپوشانید.

۷) دستورالعمل‌های روی صفحه نمایش را به دقت اجرا کنید. برای مثال تا زمانیکه از شما درخواست نشده رمز خود را وارد نکنید.

۸) هیچ گاه کارت خود را با فشار در کارتخوان وارد نکنید.

۹) رسید چاپی خودپرداز را نزد خود نگه دارید و از رها کردن آن بر روی دستگاه یا اطراف آن خودداری کنید.

۱۰) اگر کارت شما مفقود شد یا دستگاه آن را پس نداد، موضوع را سریعاً به بانک گزارش دهید. بنابراین استفاده از دستگاه در روز و در ساعات اداری نسبت به استفاده از آن در هنگام شب و تعطیلی بانک ارجحیت دارد.

۱۱) هنگام استفاده از دستگاه شتاب زده عمل نکنید و قبل از ترک دستگاه با دقت کارت و پول نقد خود را در کیف پول، کیف دستی و یا پاکت قرار دهید.

۱۲) شماره رمز خود را حفظ کنید. (اگر لازم است که رمز خود را یادداشت کنید، این کار را طوری انجام دهید که فقط خودتان بتوانید آن را بخوانید و هرگز این نوشته را همراه با کارت خود حمل نکنید).

۱۳) از انتخاب شماره رمزهایی که حدس زدن آن‌ها آسان می‌باشد (مانند تاریخ تولد یا شماره‌ی شناسنامه) اجتناب کنید.

۱۴) هر چند وقت یک بار شماره رمز خود را تغییر دهید. اگر فکر می‌کنید رمز شما لو رفته سریعاً آن را تعویض کنید.

۱۵) وضعیت حساب و صورتحساب‌های بانکی خود را به طور منظم بررسی کنید و هرگونه اشتباه احتمالی را سریعاً به بانک مربوطه گزارش دهید.

۱۶) هنگام خرید از فروشگاه‌ها با استفاده از کارت خودپرداز، از دادن اطلاعات کارت و رمز عبور خود به فروشنده، خودداری کنید؛ چرا که اطلاع از رمز کارت، برای سارقانی که ممکن است در اطراف باشند، ایجاد انگیزه‌ی سرقت می‌کند.

۱۷) همواره در نظر داشته باشید که برای انتقال وجه از طریق کارت عابر بانک، هیچ نیازی به مراجعه‌ دریافت کننده‌ وجه به خودپردازها نیست و صرفاً با ارائه‌ شماره حساب یا کارت امکان پذیر خواهد بود. ضمن این که ارائه‌ی رمز اول یا رمز دوم کارت نیز برای این کار به هیچ وجه لازم نیست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان