بازدید 52475

چه کسی می‌تواند اجازه حضور زنان در ورزشگاه را صادر کند؟

به رغم شایعات مطرح در بازی پرسپولیس ـ میلان، امکان حضور بانوان در ورزشگاه برای این بازی نیست. «ممنوعیت حضور بانوان در ورزشگاه»، مسأله‌ای است که هیچ قانون مشخصی درباره آن تدوین نشده و با قوانین نانوشته درباره آن تصمیم گرفته می‌شود؛ بنابراین، بهتر نیست مراجع ذی‌صلاح با یک تصمیم قطعی، تکلیف را در این حوزه مشخص کنند.
کد خبر: ۳۵۹۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۷ 25 November 2013
در ایران هیچ قانون مدونی درباره ممنوعیت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها وجود نداردچند روز پیش، حمید استیلی، مدیرعامل شرکت پیشکسوتان پرسپولیس، که یکی از بازیگران اصلی دعوت تیم ستاره‌های میلان به تهران است، ابراز امیدواری کرد، این بازی دوستانه که شعار «فوتبال برای صلح و دوستی» را یدک می‌کشد، فرصت مناسبی است تا پای بانوان به ورزشگاه باز شود؛ پیشنهادی که البته همه ‌سرانجام آن را می‌دانستند و روز گذشته نخستین موضع‌گیری رسمی در مخالفت با آن از سوی حجت‌السلام علیپور در پیش گرفته شد.

به گزارش «تابناک»، بحث حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، یکی از آن مواردی است که هیچ گاه تصمیم مشخصی درباره آن صادر نشد، ولی همواره این قوانین نانوشته بودند که برای حضور بانوان در ورزشگاه تصمیم گرفتند تا هیچ‌ گاه‌ رسما پای زنان به ورزشگاه‌ها باز نشود.

اما با اقدام رسمی ایران برای میزبانی جام ملت‌های آسیا و تلاش فراوانی که برای به دست آوردن این میزبانی انجام می‌دهد، گویا به زودی تکلیف این وضعیت روشن خواهد شد، زیرا بنا بر قوانین فیفا، نباید محدودیتی برای ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها وجود داشته باشد. به این ترتیب، اگر کشورمان می‌خواهد تا میزبانی جام ملت‌ها را، که به نظر امید فراوانی هم به آن دارد، به دست آورد، باید تکلیف خود را با حضور بانوان در ورزشگاه‌ها روشن سازد. این موضوع در سفر دو هفته پیش سپ بلا‌تر به تهران هم از سوی رئیس فیفا به مسئولان فوتبال کشورمان ابلاغ ‌و حتی در گزارش آسوشیتدپرس بیان شد‌ که بلا‌تر این موضوع را با علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران هم در میان گذاشته است.

اما علی کفاشیان که علاقه‌مند است تا کارنامه عجیبش در فدراسیون فوتبال،‌ میزبانی ایران در جام ملت‌ها را‌ به خود بیند، بر این باور است که بحث حضور بانوان در ورزشگاه، موضوع چندان پیچیده‌ای نیست؛ چه اینکه فدراسیون پیش از این، سابقه برگزاری مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا را در تهران داشته که با AFC در این خصوص به مشکلی برنخورده است.

واقعیت این است که چه در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا و چه در دیگر بازی‌های بین‌المللی که در تهران برگزار شده و ناظر فیفا یا AFC در آن حضور داشته، مشکلی برای حضور بانوان در ورزشگاه نبوده، ولی این تنها بانوان کشورهای میهمان و غیر ایرانی بودند که پایشان به ورزشگاه‌ها باز شده و زنان ایرانی راهی به ورزشگاه نداشتند. این ‌گونه به نظر می‌رسد که وقتی کفاشیان می‌گوید، با AFC در خصوص بانوان به مشکلی بر‌نمی‌خورم منظورش‌‌ همان حضور زنان خارجی در ورزشگاه‌هاست، نه بانوان هموطنمان.

در ایران هیچ قانون مدونی درباره ممنوعیت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها وجود ندارد

حجت‌الاسلام علیپور که این سال‌ها او را با «منشور اخلاقی» بیشتر می‌شناسند و دبیر هیأت رسیدگی به تخلفات فوتبال در ایران است، چند روز قبل در گفت‌وگو‌ با ‌خانه ملت، امکان حضور بانوان در ورزشگاه در بازی پرسپولیس و میلان را منتفی دانسته و علت آن را نبود زیرساخت‌های مناسب در ورزشگاه‌های ایران برای حضور در ورزشگاه‌ها می‌داند.

وی در این گفت‌وگو بر این باور است، به علت اینکه در ورزشگاه‌ها دستشویی‌های جداگانه، ورودی‌های جداگانه و زیر‌ساخت‌هایی از این دست وجود ندارد،‌ هم‌اکنون امکان حضور بانوان در ورزشگاه نیست.

سخنان علیپور باعث شد تا با او گفت‌وگویی کنیم و نظر او را در این باره جویا شویم.

نخستین پرسش این بود که چرا حجت الاسلام علیپور در این زمینه اظهار نظر کرده‌اند؟ آیا ایشان مقام مسئول و تعیین کننده در این زمینه هستند که اولین اظهار‌نظر در مخالفت با این موضوع از سوی ایشان بوده است؟! چون به دلیل حضور چندین و چند نهاد ‌و اظهار‌نظرهای متفاوت به روشنی مشخص نیست که متولی تصمیم‌گیری در خصوص حضور بانوان در ورزشگاه چه نهادی است؛ این هم یکی از آن‌‌ ابهاماتی است که درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها با آن مواجه هستیم.

اما علیرضا علیپور در پاسخ به این پرسش ما گفت که او علاوه بر دبیری هیأت رسیدگی به تخلفات فوتبال در ایران، «ریاست کمیته نظارت و بازرسی سازمان لیگ بر‌تر ایران» را هم بر عهده دارد و از آنجا‌ که برگزاری این دیدار بر عهده سازمان لیگ بر‌تر بوده، ‌حق دارد که در خصوص حضور بانوان در ورزشگاه‌ها اظهار نظر کند.

او اما در خصوص اینکه چه نهادی حق اظهار‌نظر درباره حضور بانوان در ورزشگاه را دارد، نام‌های‌ مختلفی را بیان داشت که «شورای تأمین استان»، مهم‌ترین آن است.

علیپور بر این باور است که این شورای تأمین استان است که باید درمورد حضور بانوان در ورزشگاه‌ها اظهار‌نظر کند؛ اما درباره اینکه چه سازوکار قانونی به شورای تأمین استان این اجازه را داده‌ که در این حوزه تصمیم‌گیری کند، پاسخ مشخصی نداد.

وقتی از حجت الاسلام علیپور در خصوص اینکه هیچ قانون مدونی در ایران، مبنی بر ممنوعیت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها وجود ندارد، پرسیدیم و لزوم اینکه دست‌کم نهادهای قانونگذار که مجلس در صدر آن است، می‌توانند با تصویب قانونی در این زمینه، تکلیف حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را مشخص کنند و فضا را از این ابهام‌آلودگی نجات دهند، می‌گوید: مجلس در این زمینه تصمیم‌گیر نیست؛ برای نمونه، حضور بانوان در پادگان‌ها هم ممنوع است. آیا مجلس تعیین کرده که آن‌ها به پادگان‌ها نروند یا قوانین داخلی آن سازمان مانع این حضور شده است؟

با این پاسخ از علیپور پرسیدیم، ‌آیا قوانین داخلی فوتبال در ایران، منعی برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها دارد یا خیر که پاسخ ایشان منفی بود؛ دست‌کم روی کاغذ و مصوبات رسمی، سخنی از ممنوعیت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به میان نیامده است.

با شنیدن این حرف از حجت‌الاسلام علیپور که مجلس تصمیم‌گیر این حوزه نیست، از ایشان پرسیدیم که بنابراین چه نهاد و سازمانی باید تکلیف این ماجرا را روشن سازد که ایشان «شورای عالی انقلاب فرهنگی» را مسئول مستقیم این ماجرا دانستند.

علیپور به خبرنگار ما گفت: «یک کارگروه قوی زیر نظر وزارت ورزش و جوانان و مرتبط با شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی باید تشکیل شود و در جلسات متعدد این مسأله را بررسی ‌و نسبت به آن اعلام رأی کند».

سخنان روز گذشته علیپور در گفت‌وگو با خانه ملت را به او یادآور شدیم که نبود امکانات سخت‌افزاری در ورزشگاه‌ها را مانع اصلی بر سر راه حضور بانوان در ورزشگاه‌ها اعلام کرده بود و پرسیدیم که اگر این موانع برطرف ‌و ورزشگاه‌ها صاحب دستشویی‌ها و ورودی‌های مجزای بانوان شوند، آیا امکان حضور بانوان در ورزشگاه‌ها وجود دارد، یا خیر که ایشان امکان حضور بانوان را پس از برطرف شدن این مشکلات زیر ساختی دوباره بسته به نظر شورای تأمین هر استان و کمیسیون ورزشی آن استان ‌دانستند.

سرانجام در ‌آخرین پرسش از ایشان که «رئیس کمیته نظارت و بازرسی سازمان لیگ بر‌تر ایران» هستند، پرسیدیم که در سازمان لیگ بر‌تر ایران، آیا هیچ قانون مشخص‌ یا بند تصویب شده‌ای در خصوص ممنوعیت حضور بانوان در ورزشگاه وجود دارد،‌ ایشان بیان کردند که بند مشخصی در این خصوص وجود ندارد و تنها بندی که در این زمینه هست، بندی است که تأکید می‌کند، باید «شرایط رفاهی مناسب برای حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها» ‌تامین شود.

همان گونه که از گفت‌وگو‌ با حجت‌الاسلم علیپور و سخنان وی برمی‌آید، ‌به صورت مشخص‌، ‌نبود هیچ قانون مدون در خصوص ممنوعیت ورود بانوان به ورزشگاه‌ها، موجب شده تا اوضاع در این حوزه یک بام و دو هوا باشد؛ از یک سو، زنان غیر ایرانی برای تشویق تیمشان می‌توانند در ورزشگاه‌ها حضور یابند و از سوی دیگر، بانوان ایرانی را راهی به استادیوم‌ها نیست!

این در حالی است که تا سال گذشته، بانوان در ایران می‌توانستد برای دیدن بازی‌های والیبال و بسکتبال به ورزشگاه‌ها بروند و هیچ ‌گونه مخالفتی هم با آن ‌نشد؛ اما پس از محبوبیت بالای بازی‌های والیبال ایران و توجه همگانی به آن تصمیم، بر آن شدند تا از حضور آن‌ها در بازی‌های والیبال جلوگیری شود. به هر حال پرونده حضور یافتن یا نیافتن بانوان در ایران همچنان باز است؛ بنابراین، بهتر است تصمیم روشنی درباره آن گرفته شود تا اینکه بنا بر قوانین نانوشته عمل شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۳۳
انتشار یافته: ۱۲۵
متاسفانه ما ایرانی ها نشون دادیم جنبشو نداریم. پس تا فرهنگ سازی شروع نشه نمیشه اجازه ی حضور خواهران در استادیوم ها داد.
پاسخ ها
نابغه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
نیازی نیست از طرف همه مردم حرف بزنی. شما خودت جنبه نداری نگو که ما ایرانی ها جنبه نداریم.
جنبه داریم خوبشم داریم. در ضمن فرهنگ چی؟ دقیقا بگو منظورت از این فرهنگ که میگی چیه؟ دو تا انسان میخوان یجا جمع بشن فرهنگ میخواد؟ این همه جا هست که خانمها و آقایون کنار هم هستن.
شایان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
آقا ما تو مدرسه انواع فحش هخا رو بهم میدادیم ولی الان که دانشگاهیم و دختر ها هم هستن 1 فحش هم تو این چند ماه ندادیم این هم مثل همونه مشکلی پیش نمیاد مگه تو والیبال ارومیه که خانم ها بودن چی شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
مگه خانمها برای بازی های والیبال به ورزشگاه نرفتند مشکلی هم پیش نیامد؟ البته شما شاید نبودین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
با حسین موافقم.واقعا ما ایرانی ها جنبشو نداریم.
فريد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
آقايي كه استاديوم رو با جاهاي ديگه مقايسه مي كني و ميگي اين همه جا هست كه خانمها و آقايون كنار هم...
يه بار استاديوم برو تا ببيني چه حركاتي و چه الفاظي و چه اشخاصي مي بيني تا اينقدر راحت قياس نكني و نتيجه بگيري.
اگر يه روزي هم اين موضوع بدون ضرر تو استاديوم ها اتفاق بيفته مطمينم كه روز اولش نخواهد بود.
اول بايد هوادارها شناسنامه داشته باشن و دوربين مداربسته و بليت فروشي با شماره صندلي باشه مثل استاديوم ها انگليس تا هر كسي شئون رو رعايت نكرد قابل پيگيري باشه و هر حرفي و حركتي اتفاق نيفته بعد بانوان رو به اونجا راه بديم.
دولت انگليس با نظارت دقيق و محروم كردن تماشاگرها بر اساس اسم و شماره صندلي وحشي ترين تماشاگرها دنيا! رو به جايي رسونده كه الان دو متري بازيكن ها مي شينن اما كاري نمي كنن نه اينكه خيلي فرهيخته هستن،چون اگه دست از پا خطا كنن شناخته و مجازات ميشن.
مردهاي مودب و نجيب هم تو استاديوم هاي فعلي غريب و معذب هستند چه برسه به زنها.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
من خودم موافق این هستم که خانومها وارد ورزشگاه بشن ولی تا وقتی که زیر ساخت و فرهنگش نباشه به نظر من هم امکان پذیر نیست.نمونش مترو که چه اتفاق هایی و چه برخوردهایی درونش به خاطر بی فرهنگی بعضی از دوستان نمی افته
شسه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
خوب حقیقت اینه که هر کسی باید این فرض را در ذهنش داشته باشه که آیا راضیه مادر و خواهرش تو جمعی باشه که گاها صد هزار نفر با همدیگه یا به همدیگه فحش می دهند؟
ناشناس
| France |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
اگه اینجوری باشه که شما میگی اصلا تو خیابون و فروشگاه ها و مکان های عمومی هم زن و مرد نباید کنار هم باشن .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
ما ايراني ها وقتي در جمع خانمها باشيم هرگز احانت نميكنم و جو ورزشگاه ها اينگونه آرام و صميمي مي شود .
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
دعوا نكنيد. اولا كه اگر آقايان بي ادب هستند چرا خانم ها را از ورزشگاه محروم مي كنند خب آقايان را راه ندهيد. دوما نوبتي كنيد. يك بازي براي آقايان يك بازي هم براي خانم ها
محمد ک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
تو این جو بد ورزشگاه ها با فوشهایی که داده میشه خودم به ورزشگاه نمیرم تا برسه یه خواهر و همسرم !!!
شما خواهرتو میفرستی؟؟ آفرین
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
آقای نابغه انصافا من دوبار رفتم ورزشگاه از فحشایی که اونجا میدادن شرمنده شدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
من یه خانممم خیلی هم فوتبالیم ولی با این دوستمون موافقم . شاید ورودیها رو بشه جدا کرد یا محل نشستن و سرویس بهداشتی .. ولی دهن آدمها رو که نمی شه بست اون فحشهایی که اونجا میدن رو شما می تونی تحمل کنی ...؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
من که یه پسر هستم یک بار رفتم استادیوم به قدری فحش و نامربوط شنیدم که 12 سال دیگه نمیرم البته یه جنبه قضیه هم اینه که تا کی میشه خانمها رو از حضور در استادیم منع کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
جالبه- آقایون فحش می دن خانومها نباید برن استادیوم !!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
مگه تا حالا چند بار گذاشتن بانوان ایرانی به ورزشگاه بیان و چه تجربه ای انجام گرفته که مشخص شده ما ایرانی ها جنبشو نداریم؟!
چه دل خرمي داريد....از شدت آلودگي هوا مردم نميتونن نفس بکشن ، اونوقت نگران حضور بانوان در ورزشگاهيد!!!!؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
توغصه نخور
خوشكله همه چيز سر جاي خودش بايد باشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
چه ربطی داشت الان چون هوا آلودست باید همه چیزو ول کنیم ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
چه ربطی داره آخه!؟ هوا فقط برا خانمها آلوده است؟
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
الان بگیم آلودگی.. میگه ولش کنین بابا مگه دلار رو نمیبینین اینهمه گرونه الان چه بحثه آلودگیه؟ بگیم دلار میگن ول کن دلارو الان بحثه فلانه و بیسان ! اصن یه وعضی
اميدوارم روزي به اين فرهنگ برسيم كه بانوان نيز در ورزشگاه ها حضور داشته باشند . بايد زمينه ها فراهم شود چرا كه بانوان زيادي داريم كه علاقه مند به فوتبال و حضور در ورزشگاه ها هستند
تابناك همين الان ورزشگاها كلي مشكل اخلاقي دارند همين كم مونده در يك بازي فوتبال چند هزار دختر برن اونجا.اونوقته كه فجايع اخلاقي قرن در همين ورزشگاهها اتفاق ميفته
مگه شماها عقل تو كلتون نيست.كه ميخواهيد ورزشگاهها رو به گندبكشيد
پاسخ ها
طوفان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
شما همه چیزو از زاویه دید خودت نبین مگه جاهای دیگری که زن و مرد میروند به گند کشیده شده مگه سینماها رستورانها مسابقات والیبال کنسرتها به گند کشیده شد ؟
ساقه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
طوفان جان شما هم همه چیز رو از زاویه دیت خودت نبین لطفا
من هم ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
احساس میکنم خیلی خیلی بی ادب تشریف دارید که فکر میکنید حضور بانوان در ورزشگاهها یعنی به گند کشیدن. اگر آقایون مقداری ادب پیشه کنن همه مشکلات حله . کدوم کشور هست که خانمها به ورزشگاهها و دیدن ورزشها نمیرن به جز ایران؟؟؟؟؟ یک کمی انسانی تر به مسائل نگاه کنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
جواب طوفان
رستوران و سینما مگه چند نفر آدم میره خوبه 200 نفر اما ورزشگاه مثلا 100000 نفر ....
خوب نیست انجاایران است نه فلانجا
پاسخ ها
زهرا
| United States of America |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
دیدن حضوری تماشای ورزش توسط دختران چه اشکال شرعی دارد ؟؟؟؟
چرا ما دخترها باید از دیدن حضوری بازی ورزش مورد علاقمون منع بشویم کدام قانون و یا کدام حکم شرعی آنرا منع کرده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
قانون منع نکرده. بی جنبه بازی بعضی از آقایون باعث این ممنوعیت ها شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
سلام

جو ورزشگاه جهت حضور بانوان محترم مناسب نیست به دلیل بکار بردن الفاظ رکیک توسط بعضی از افرادی که از سطح فرهنگی پایینی برخوردار هستند.همچنین پرتاب اشیا یا انفجار ناشی از مواد منفجره و... کدوم خانم حاضر میشه برای یک بازی فوتبال چهرش آسیب ببینه؟تازه این یه نمونه از .....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
به عنوان یک علاقه مند به ورزش واقعا محیط ورزشگاه ها به قدری نا مناسب است و تماشاچی ها با الفاظ رکیک یکدیگر، بازیکنان و داور را مورد خطاب قرار می دهند که من حتی پسرم را نمی توانم به آنجا ببرم. چگونه بانوان می خواهند در این اماکن حضور داشته باشند. اگر ورزش خواهران جدی تر دنبال شود و ایشان نیز برای خود مسابقات قهرمانی و ورزشگاه اختصاصی داشته باشند مشکل تا حدی حل می شود و ایشان می توانند در این ورزشگاه ها حضور داشته باشند
مريم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
ناشناس دوم.برادر يا خواهر من اگه اقايون فحاشي ميكنن خوب چرا ورود اونا رو ممنوع نميكنن به خانما چه ربطي داره؟
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
اينكارو ميشه از بازيهاي غير حساس ودوستانه مثل همين ديدار هنرمندان وبازيهاي خيريه و يا بازي پيشكسوتان شروع كرد تا به تيم ملي برسه ومردم اعتماد كنن كهخانواده خود را ببرن بعد به باشگاهي برسيم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
خوبه خانما ادعای دنبال کردن فوتبال رو هم دارند ولی نه اخبار ورزشی میخونن و می بینن و نه برنامه نود رو تا بفهمند چه جوی در آنجا حاکم است
به نظرم قبل از ورود بانوان محترم به ورزشگاه باید فکری برای فحش های رد و بدل شده در ورزشگاه بشه.
این کار به فرهنگسازی و ایجاد بستری مناسب نیاز داره.
پاسخ ها
فاطمه
| United States of America |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
اتفاقا" حضور خانواده ها در مراکز فرهنگی ورزشی می تواند به این فرهنگ سازی کمک کند چونبه حرمت خانواده افراد بی اخلاق نیز حرمت را حفظ خواهند کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
اگر بانوان محترم تشریف بیارن ورزشگاه، آقایون محترم هم دیگه چنین شعارهایی نمی دن
طوفان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
فحشها و ناسزاها نباید مانع حضور زنان در ورزشگاهها شود اینگونه ناسزاها در همه جای دنیا و همه اماکن عمومی در ایران هم هست نمی توان به این بهانه نصف جمعیت فعال جامعه را از حضور در جوامع منع کرد .
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
از صبح تا شب تو خیابون مردم فحش می دن پس خیابونارم ببند تا بانوان نتونن بیان که خدای نکرده فحش بشنون. باید دلایل رو جستجو کرد نه اینکه به کل منکر مسائل شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
نه که وقتی فقط آقایون تو ورزشگاه هستن کم به خودشونو ورزشکارا فحش میدن!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
اگر بانوان محترم تشريف بيارن ورزشگاه ، آقايون محترم ؟؟؟؟؟؟؟؟ ديگه چنين شعارهايي نميدن؟؟
دلسوز
| Turkey |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
مگر در خیابان .مدارس و دانشگاهها فحش نیست ؟ پس زنان را از ورود به خیابان منع کنند !!!
ساقه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
طوفان شما همه چیز را لطفا از منظر خودتان نگاه نکنید شاید نظر شما اشتباااااااااااااااااااااه باشه ...
مجيد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
آقايان مگه توي خيابون كسي الفاظ ركيك بكار نمي بره؟ يا توي تاكسي؟ يا اتوبوس؟ مواد منفجره فقط براي خانمها بده؟ يا براي همه؟ همه موارد براي هر انساني مضر هست پس تبعيض نميتونه چاره ساز باشه
ما باید ثابت کنیم که زنان با مردان برابرن
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
حالا زنان نیان ورزشگاه ثابت نمیشه
تازه زنان که از فوتبال دیدن مردان کلافه و عصبانی میشن.
مشکل حضور زنان در ورزشگاه به خاطر حجاب است
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
نخیر علی آقا.
بستر مناسب نیست
باید زیرساخت مناسب فراهم شه
یکی از دوستان اشاره داشتن به فروش بلیط با شماره صندلی
مثالشون انگلیس بود
دقیقا عالی گفتند
مگر حضور زنان در سایر اماکن عمومی مثل مسجد ها ..پارک ها... سینما ها مجوز دارد که حضور در ورزشگاه مجوز و قانون مدون بخواهذ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
آی کیو
شما ورزشگاه رو با مسجد مقایسه میکنی؟!
مردم ايران از هر قوم و قبيله اي كه باشند ( زن يا مرد ) از حقوق مساوي برخوردارند. ‌( اصل 19 قانون اساسي )

همه افراد ملت اعم از زن و مرد يكسان در حمايت قانون قرار دارند. ( اصل 20 قانون اساسي )
لطفاً به نص صريح قانون عمل شود.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
سپاس از شما
ما ایرانیها با حقوق خودمون آشنا نیستیم
50 درصد جمعیت زنان هستند جای بسی تاسف است که در ورزشگاه نمی توانند حضور یابند هر فردی خواهر و مادر و دختر دارد پس این حق زنان است که در ورزشگاه حضور داشته باشند ، و اینکه چرا در سایر مکانها حضوری فعال دارند؟نباید استفاده ابزاری شود ضمنا ملت ایران خیلی هم بافرهنگ هستند و به بانوان محترم احترام میگذارند شایسته است مسئولین محترم نشاط را به جامعه برگردانند
همه دوستان در مجموع بحث فرهنگ سازي رو مطرح مي كنند كه به حق بخش گمشده اين موضوع هستش
من خودم ميخوام پسرم رو ببرم همش مي ترسم كه حرفي فحشي چيزي گفته نشه كه اين ياد بگيره چه برسه كه حالا يه دختر خانم حضور داشته باشه
بايد فرهنگ سازي و زمينه ها فراهم شود چون حق طبيعي خانم هاست
پرسپوليس سرور استقلاله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
چون فحش میدن نباید زنان برند چه ربطی داره آخه ؟>
فهیمه
| United States of America |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
حضور گسترده خانواده ها فضا را مناسب خواهد کرذ
منم پرسپولیسییم
به نظر من بهتره که در مرحله اول تشویق کنید که پدر و مادر ها به ورزشگاه بیایند. ورود خانم ها به ورزشگاه ممکن است که وضعیت فرهنگی را حتی بدتر کند. اما حضور افراد مسن تر و به خصوص پدر و مادرها قدری مانع ورود ادبیات هتاکانه به استادیوم ها خواهد شد.
فعلا " زود می باشد
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
آری زود می باشد
فعلا صلاح نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
شایان دوست داریم
شایان دوست داریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
اتفاقا دیر شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
شايان ميگه چهار قرن ديگه.
خوب راست می گه علی پور ،بابا در بازی که سرتاسر هیجان داره آقایان وخانمهایی که جنبه ندارند جمع کردنشون مشکله
مشکلی که ایشان اشاره نکرد اینه که در هربازی نیازه به تعداد تماشاگران، نیروی انتظامی حضور داشته باشه
بهتر هست که زیر ساخت ها هرچه سریعتر تکمیل شود تا مشکلی برای حضور بانوان نداشته باشد!
الان که ورزشگاه آزادی به بلیت الکترونیک تقریبا طبقه پایین مجهز شده راحت تر می توان جایگاه بانوان و مردان رو تفکیک کرد!
به نظر بنده بهتر است که از بازی های دوستانه و ملی و مانند بازی پرسپولیس-میلان شروع شود تا کم کم در بازی های معمولی لیگ هم حضور بانوان مشکلی نداشته باشد.
ان شاء الله که امشب در برنامه نود بهش پرداخته شود!
اگر هر کس با همسر یا نامزدش بیاد استادیوم، دیگه فحش نمیده حتی بغل دستیهاش هم با دیدن یه خانم فحش نمیدن. حضور بانوان در ورزشگاه ها یه قدم مارو به جلو می بره
ممکن شروع این کار مشکلاتی داشته باشید ولی باید مطمئن باشید به مرور فرهنگ سازی خواهد شدومشکلی نخواهد داشت واقعا این یکی از ضعفهای بزرگ ورزش کشور می باشد که تاکنون نتوانسته ایم حل کنیم
تفکیک کردن یا حتی ساختن چندتا سرویس بهداشتی انقدر سخته که سالهاست مدام میگین "سرویسهای بهداشتی مجزا" وجود نداره؟
این کار باید کم کم اغاز بشه یعنی اول تعداد محدودی بیان ورزشگاه مشکلات و موانع رصد بشه بعد به صورت کلی انجام بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
ما که پسریم از ترس فحش و بد و بیراه و کتک خوردن جرئت نداریم بریم ورزشگاه.

هر وقت کاری کردید که ادم به راحتی دست بچش رو بگیره ببر استادیوم بنده به عنوان اولین نفر روز ازدواجم به همسرم بلیط استادیوم کادو میدم!
بنظر من عدم حضور بانوان در ورزشگاهها منصفانه نیست چطور وقتی تیم ملی کشور ما در کشورهای دیگه بازی داره مردم رو (حتی بانوان)تشویق به حضور میکنین اما در کشور خودمون این اجازه رو نداریم
به نظر من زنان حق این را دارند که در ورزشگاه حضور داشنه باشند اما در حال حاضر نه. کافیه فقط یه دختر تو ورزشگاه بیاد هزار نفر بهش متلک میندازن
آیا خود دخترها مایل هستند به همچین جایی بیان؟؟؟؟
با حضور زنان توی ورزشگاه ها کاملا موافقم
این بی فرهنگی ها رو باید کنار گذاشت
نباید همه مردارو با 4 نفر که فحاشی میکنن مقایسه کرد اگه زنان حضور داشته باشن اون چند نفر هم دیگه چیزی نمیگن ،
یه زمانی وضعیت پارک محل ما بد شده بود.مسئولین تا چند ماه گفتند فقط خانواده حق داره بیاد.فضا خیلی خوب شد.بعد از اون هم کهمجردها اجازه داشتند بیان دیگه حساب کار دستشون اومده بود و خطایی نکردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
از فردا میگم خانواده ها برن استادیوم
تابناک ! یک نظرسنجی بذار تا نتیجه اش برای مسئولین مدنظر قرار بگیره.
اگربراي فحاشي عده اي (كم ادب) اين كاررا مانع شديد كه متاسفانه ازاين آدمهاي كم ادب سرچهار راهها زياد داريم
از من به شما نصيحت ايندفعه آقايون به ورزشگاه راه ندهيد فقط خانمها راه بدن  
با مجهز کردن استادیوم ها بایستی امکان حضور خانواده ها راممکن ساخت.مراکز خرید. مراکز تفریحی برای کودکان د ر جنب ورزشگاه ها محیطی امن برای استراحت در آخر یک هفته به همراه مشاهده فوتبال را ممکن می سازد.به این شکل باشگاه های ما سودآور خواهند بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
ما هنوز یک استادیوم درست و حسابی نداریم.اونموقع عجب اورتی اومدی!
همینطوریش هم سر و صدا زیاده
حالا فرض کن خانومها هم بیان و جیغ و جیغ کشی

مخافم با حضور خانومها.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
آی دمت گرم لوتی صفت
مرامتو عشق است هوشنگ جون
نابغه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
خجالت داره. همین خانمهایی که در موردش اینطور حرف میزنی خواهر مادر خودتم هستن. انقدر خودخواهانه حرف نزن.
هوشنگ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
جواب نابغه

مودب باش عزیزم . نشون دادی بی جنبه ای.
خانواده بنده تمایلی به دیدن فوتبال ندارند نابغه جان .
تو نبایستی به ورزشگاه بروی با این فرهنگت.
ابتدا تدابیری برای امنیت خانومها و سپس تدابیر فرهنگی اندیشیده شود.
مرد ایرانی غیرتمند است و یقینا با ورود بانوان به ورزشگاهها میزان رد و بدل کردن الفاظ رکیک به خاطر حضور زنان در ورزشگاهها کمتر خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
فعلا كه بحث سر همين غيرت مرد ايراني است.
بهتره براي ايجاد يك ورزشگاه مدرن با امكانات بهداشتي و رفاهي مناسب اقدام بشه .به افرادي كه به ورزشگاه ميان از طريق سايت بليط فروخته بشه تا نظم به افراد متخلف ديكته بشه .چون دراين صورت افراد مثل سينما درجايگاه خودشان خواهند نشست و افراد خاطي قابل شناسايي خواهند بود.
ما همه انسانيم و مشكلي از بابت ورود خانما به ورزشگاهها پيش نمياد فقط داريم مثل همه دنيا عمل ميكنيم هر چند سختيهاي خاص خودشو داره
به نظر بنده حضور خانومها از بازی تراکتور و پرسپولیس شروع شود تا ببینید میشود یا نمیشود.

میشه! چرا نشه !
من مطمئن هستم اگه اجازه داده بشه زنان در ورزشكاه ها حضور پيدا كنند ميزان فحشها و مشكلات اخلاقي به شدت افت ميكنه چون اونوقث بسياري از پسرها رعايت كرده و اونها رو مانند خانواده خودشون مي دونند و حرف ركيك نميزنند
به نظرم قبل از ورود بانوان محترم به ورزشگاه باید فکری برای فحش های رد و بدل شده در ورزشگاه بشه.
این کار به فرهنگسازی و ایجاد بستری مناسب نیاز داره.
حضور بانوان در ورزشگاه ها ابزاری میشود برای دست کسانی که حرمت و حیا برایشان ارزش ندارد و اولین بی حرمتیها را به خود همین بانوان می کنند آن هم در جایی که هیچ مسئولی مسئولیت نمی پذیرد... کدام فرهنگ سازی ?! مگر می شود به تک تک آدمها گفت که حریم نگه دار و او هم قبول کند! دختر پسر ندارد آدم مریض همه جا هست پس انسان خودش را نه در معرض مریضی قرار می دهد و نه در lمعرض محیط مریضی... مخصوصا خانومها که همان مروارید هایی هستند که باید از همه نظر هم خود محافظ خودشان باشند و هم هر غیرت مند دیگر... خود ما که پسریم دل رفتن به ورزشگاه را نداریم چیزهایی می شنویم و می بینیم که روحمان تا چند وقت آزرده است! چیزی هم از دست ندایم با نرفتن... خانم ها هم مطمئن باشند چیزی از دست نمی دهند... موفق باشید
پاسخ ها
نابغه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
تو که پسری اولا چرا اسمتو گذاشتی ساقه. ثانیا از طرف همه پسرها نمیتونی اظهار نظر کنی.
مسعود ب ز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
نابغه خوب گفتی
با تشكر از تابناك كه اين دغدغه ها رو بازتاب ميده
هيچ جا حركت رو به جلويي صورت نگرفته مگر با جنگيدن و پافشاري
به اميد اينكه سايتهاي خبري بتونن هجمه فكري مخاطب رو به گوش مسولين برسونن
اينم با دنبال كردن قضيه و تمام مسولين ذيربط رو به پاسخگويي نشوندن امكان پذيره
پیشنهاد می کنم یک بازی رو انتخاب کنن و فقط خانومها حضور پیدا کنند. لااقل شروع خوبیه
اصلا اقاجون استادیوم و مردونه و زنونه کنین یک طرف مردا یک طرف زنا مثل بی ار تی
به نظر من خانم ها تماشاگران خوبي هستند مي شود از صدا ي جيغ آنها براي كر كردن تيم مقابل استفاده كرد با اين تاكتيك حتما پيروز ميشيم....
دوستان، همین حضور خانم ها در ورزشگاه میتونه باعث جلوگیری از بی اخلاقی ها بشه. تو جامعه هم اگر توجه کرده باشین جایی که خانم ها حضور دارند آقایون هم بیشتر مواظب رفتارشون هستند.
به نظر من اگر خانومها نیایند بهتر می باشد

توجه می نمویی؟
حداقل بذارید بازی های والیبال رو در استادیوم ها ببینیم. ما خانوم ها فوتبالی نیستیم ولی الان والیبال شده ارق ملیمون.
تعصب کورکورانه نسبت به این چیزها نداشته باشین لطفا- که جوامع غربی نگن حقوق زنان رعایت نمیشه.
وقتی خانومها توانستند در حین مشاهده فوتبال توسط شوهران یا برادران یا پدران خود در منزل سکوت پیشه کنند یا کانال تی وی را برای مشاهده سریال عوض نکنند آنگاه به فکر رفتن به ورزشگاه باشند.
به نظرم حضور بانوان در ورزشگاه ها منطقی و مناسب و حق آنان بوده و دقیقا تاثیر بسزایی در بهبود فرهنگی جو ورزشگاه ها دارد...
وررود ممنوع
اصلا زوج و فردش کنن بهتر نیست!!!!!!
ماکه دانشگاه بودیم سر کلاس یا بیرون هیچ فحشی نشنیدیم درضمن بیرون دانشگاه هم اگه خانمی باشه معمولا مراعات میکنند .
اگه دخترا بیان استادیوم دیگه تماشای فوتبال بهم مزه نمیده با اون صدای جیغشون بخوان داد بزنن
بزارین جو خودمونی باشه بیشتر حال میده
من خودم استاد دانشگاه هستم کلاس هایی که تفکیک نشده هستند و دخترها و پسرهای دانشجو با هم در یک کلاس می نشینند به مراتب بهتر و منظم تر از کلاس هایی است که تنها پسران پذیرفته شده اند..حتی در دانشگاه و کلاس درس نیز دانشجویان پسر رعایت وضعیت کلاس را نمی کنند..بنابراین تنها راه رسیدن به تعادل در اماکن اجتماعی، فرهنگ سازی و عادی کردن بودن خانم ها و آقایان در کنار هم می باشد.
گاهی اوقات ما آقایان نیز از رفتن به استادیوم و حرفهایی که اونجا رد و بدل میشه شرممان میاد و واقعا در ایران ظرفیتش وجود نداره - قطعا مطرح کردن این طرحها نیز برای شکستن قبح حیا و عفت عمومی است .
شرايط مهيا نيست ؟خوب يواش يواش مهيا كنيد از يك جايي بايد شروع كرد و روش هاي مناسب رو براي بهتر شدن به كار برد حداقل يك بازي اجازه حضور خانم ها را بديد موانع و مشكلات را بررسي كنيد بعد تصميم
گيري اصلي رو انجام بديد يادمونه كه يكي دو سال پيش خيلي ها مي ترسيدن از اينكه بازي استقلال و گهر دورود در شهرستان دورود برگزارش شه اما شد و چه خوب هم برگزار شد شايد كاستي هاي هم بود اما به چشم نيومد
به نظر من مشکل اصلی همون مسئله سخت افزاریه مثل سرویس های بهداشتی و آبخوری و حتی صندلی های مناسب نشستن
مسئله فرهنگی رو من تعجب می کنم بعضی ها اشاره می کنن یعنی واقعا فقط توی استادیوم های ایران فحش میدن؟؟؟؟؟ توی هیچ استادیوم کشورهای خارجی که خانم ها هم حضور دارن فحش نمیدن؟؟؟؟؟؟؟؟
خدا وكيلي با اين فوتبالي كه ما داريم ، آقايون هم اشتباه مي كنن وقت مي ذارن ميرن استاديوم. چه برسه به خانومها! من كه ديگه پاي تلويزيون هم واسه اين فوتبال داغون وقت نمي ذارم. كلا تعطيلش كنين ، خلاص!
فوتبال ایران از پشت شیشه تلویزیون کسل کننده است چه برسه هزینه کنی بری حضوری ببینی...
نصیحت من به دخترا...بخدا پول هزینه تماشای حضوری فوتبال رو بدن آدامس ریلکس بخرند و تو خونه بمونن بهتره
مشکل اصلی بی اعتمادیه ،ما هنوز یاد نگرفتیم که به هم اعتماد کنیم
ما بی جنبه ایم بدانید
من نمیفهمم چدن اقایون فحش میدن خانوما رو نباید ببرن؟واوو چه عقیده ی جالبی :/
اینکه جو ورزشگاه خوب نیست هم انصاف نمیکنین.
جالبه برخی اقایون جنبه ندارنو ادب اونوقت ما خانوما نباید بریم،حداقل بازیهایی که تیم ها از تماشاچی محرومن بذارن خانوما برن ورزشگاه.
ماشالله مردم ما محدویت پرست هستن،انصافا دمتون گرم.
خیلی متعجبم از کسانی که نظر شخصی میدن !!! آقایون و خانما یادشون نره تو هر علمی باید به اهلش رجوع کرد باید یه علما مراجع و جامع شناسان متفکر رجوع کزد واسه تایید شدن یا نشدن حضور بانوان در جامعه ما لطفا خودتون رو متفکر مسائل فرض نکنید بذارید جمع بندی نهایی رو کسانی بدن که متخصص دین و متخصص جامعه شناسی در ایران هستند بذارید اهل فن و مطالعه نظر بدند..... هرچی علم و دین بگه برا ماها حجته نه نظر های شخصی شماها
واقعا جای تاسف داره
فارغ از قانون و حقوق زنان چرا عده ای از مردان اینقدر طرفدار رفتن بانوان به استادیوم هستند؟
البته فضای بی غیرتی این روزهای عده ای نامسلمان هم بی تاثیر نیست!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان