بازدید 10772

آشنایی با قواعد و قوانین استقلال مالی زن در خانواده

امروز شغل و درآمد زنان یکی از موضوع‌هایی است که به آن اهمیت زیادی داده می‌شود. علاوه بر این که بانوان برای درآمد و گاهی کسب موقعیت اجتماعی تلاش می‌کنند، برخی خانواده‌ها نیز به این موضوع اهمیت داده، دنبال کسب شغل مناسب و استقلال مالی برای زنان و دختران در جامعه هستند.استقلال مالی فقط در اشتغال خلاصه نمی شود و منابع مالی دیگر از جمله: ارث، هدیه، مهریه و... را نیز شامل می شود.
کد خبر: ۹۹۸۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۱ 22 August 2020

آشنایی با قواعد و قوانین استقلال مالی زن در خانوادهامروز شغل و درآمد زنان یکی از موضوع‌هایی است که به آن اهمیت زیادی داده می‌شود. علاوه بر این که بانوان برای درآمد و گاهی کسب موقعیت اجتماعی تلاش می‌کنند، برخی خانواده‌ها نیز به این موضوع اهمیت داده، دنبال کسب شغل مناسب و استقلال مالی برای زنان و دختران در جامعه هستند.استقلال مالی فقط در اشتغال خلاصه نمی شود و منابع مالی دیگر از جمله: ارث، هدیه، مهریه و... را نیز شامل می شود.

 
به گزارش «تابناک» در حقوق ایران، اموال زن و مرد دارایی مشترک را تشکیل نمی‌دهد، بلکه اموال هریک از زوجین مستقل و جدا از اموال دیگری است. بنابراین ملاحظه می‌شود زن در حقوق ایران و نیز از منظر دین از نظر مالی مستقل است.بنابراین وی می‌تواند در اموال خود همچون حقوق دریافتی اش در صورت شاغل بودن، اموالی که به وی ارث می‌رسد و یا حاصل زحمت خودش است، یا حتی اموالی باشد که شوهرش به وی داده است و به طور کلی هرچه غیر اینها باشد مانند جهیزیه اش، آزادانه تصرف کند و هرگونه عمل مادی یا حقوقی همچون فروش یا اجاره یا امثال اینها، نسبت به آنها انجام دهد.

به طور مثال زن می تواند حقوق دریافتی خود را آزادانه و به اختیار خود در هر راهی که می خواهد خرج کند و شوهر وی نمی تواند وی را مجبور نماید تا وی از حقوق اش در خرج خانه مشارکت داشته باشد، مگر آنکه خود زوجه به این امر راضی باشد.حتی آنکه توانایی مالی زوجه مانع و نافی حق وی مبنی بر مطاله نفقه از زوج نخواهد بود. به عبارتی دیگر شوهر حق هیچ گونه مداخله در اموال و دارایی زن را ندارد، حتی آنکه ریاست وی بر خانواده نیز چنین اختیاراتی را برایش ایجاد نخواهد نمود. از همین لحاظ حقوق اسلام و ایران برای زن اهلیت کامل قائل شده است و برخلاف حقوق سابق اروپا، زن را به هیچ وجه محجور نشناخته است.

ماده 1118 قانون مدنی در این باره بیان می دارد: زن مستقلاً می‌تواند در دارایی خود هر تصرفی را که می خواهد بکند.

این قاعده که از مترقی ترین قواعد حقوقی دنیا می باشد، بر گرفته از دین اسلام می باشد، در بسیاری از کشورهای متمدن و پیشرفته، زنان پس از سال ها مبارزه به آن دست یافته اند.کار اقتصادی زن هم در زمره اموال وی به حساب می آید، بنابراین مطابق قانون وی مجبور نخواهد بود آن کار را به رایگان و مجانی در اختیار شوهر بگذارد، مگر کاری که بر حسب عرف و عادت، و از باب حسن معاشرت یا معاضدت و کمک، وظیفه زن محسوب گردد، که در این حالت زن مجوزی برای مطالبه مزد یا اجرت بابت این اعمال نخواهد داشت.

در حقوق اسلامی زن می تواند برای کارهایی که در منزل شوهر و به امر او انجام می دهد، از وی مطالبه اجرت و حق الزحمه نماید. البته اگر زن قصد تبرع داشته باشد، یعنی قصد آنرا داشته باشد که به طور رایگان و افتخاری کارهای خانه را انجام دهد، مستحق حق الزحمه یا اجرت نخواهد بود.از همین روی قانونگذار دادگاه را مکلف کرده است تا در صورت اینکه درخواست طلاق از جانب شوهر باشد، و نیز اینکه تقاضای مزبور ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سو اخلاق او نباشد، به درخواست زن مبنی بر مطالبه حق الزحمه کارهایی که شرعاً به عهده وی نبوده و به دستور زوج و با قصد تبرع انجام داده، ترتیب اثر و اجرت المثل اینگونه کارها را محاسبه و به پرداخت آن حکم کند.

اما نکته قابل ذکر این است که قاعده استحقاق زن نسبت به اجرت المثل کارهایی که به دستور شوهر انجام می دهد نمی تواند منحصر به مورد طلاق باشد، بلکه یک قاعده کلی است که در موارد دیگر نیز قابل اعمال است. از همین روی ماده 336 قانون مدنی بیان می دارد: هرگاه کسی بر حسب امر دیگری اقدام به عملی نماید که عرفاً برای آن عمل اجرتی بوده و یا آن شخص عادتاً مهیای آن عمل باشد، عامل مستحق اجرت عمل خود خواهد بود، مگر اینکه معلوم شود که قصد تبرع داشته است.

تبصره- چنانچه زوجه کارهایی را که شرعاً به عهده وی نبوده و عرفاً برای آن کار اجرت المثل باشد، به دستور زوج و با عدم قصد تبرع یا مجانی بودن انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت‌المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می‌کند.این قاعده مهم و کاربردی قانونی با نام قاعده استیفا از عمل غیر شناخته می‌شود که شامل کار زن در منزل شوهر نیز خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۳۴
این زنها
به جای این حرفها یه ذره شوهر داری یادشون بدین
پاسخ ها
احسانم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
دو نفر زیر یه سقف زندگی کنن اونوقت هرکدوم صاحب مال خوئشون باشن؟ به این میگین مترقی؟؟؟؟؟ این اوج عقب ماندگی است، همه دنیا به این نتیجه رسیدن که این کار اشتباهه جز اینجا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
احسان جان این موضوع صحت نداره
دو نفری هم نمی شه چرخ زندگی را چرخاند
من اغلب زنهایی را که می شناسم که همکار من بوده اند چرخ زندگی را در کنار همسرشان می چرخانند
منشی شرکت ما تمام حقوقش را کارت به کارت می کند به حساب صاحب خانه و باور کنید قبل عید در حالی که همه دورکار و قرنطینه بودند ایشون در شرکت حضور داشت و اگر عیدی و پاداش و و اضافه کاری نبود مجبور به طلاق می شد چون همسرش بعد عید بیکار شده و همچنان بیکاره !
همکار دیگرم به خاطر نوسان برق یخچالشان سوخت و مجبور شدند یخچال قسطی بخرند و قستها را همکارم پرداخت می کنه علاوه بر وام مسکن ...
تعداد زنانی که کار می کنند و درامدشان را برای خود پس انداز می کنند خیییلی کم است
اقلا من طی بیست سال کار در شرکتهای مختلف حتی یک مورد هم ندیده ام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
من چند مورد دیده ام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
احسنت به این زن‌ها، انشا... که همسران آنها قدر این عزیزان را بدانند
در مورد مترقی بودن قوانین بهتره بیشتر فکر کنید
دیه زن نصف مرد است و استدلال کی برای توجیه مردم می کنند این است که زن نان آور نیست !
ولی دیه ی جنین پسر دو برابر مادرش است ! مگر جنین نان آور است ؟؟
با این استدلال تکلیف زنان شاغل و زنان سرپرست خانوار چیست ؟؟؟
اغلب زنان کارمند صبح تا عصر در اداره کار می کنند و عصر به بعد هم خانه دار هستند و به امور منزل رسیدگی می کنند
و حقوقشان را هم برای مخارج خانه مصرف می کنند
جالب اینکه همسر همین خانم ها از کار که برمی گردند به استراحت می پردازند و در امور خانه مشارکت نمی کنند
فقط قوانین ارث زن از شوهر و شوهر از زن را که در ذیل آمده مطالعه کنید و خودتان در مورد برابری حقوق زن و مرد قضاوت کنید
چنانچه زن فوت کند و دارای فرزند یا فرزندانی نباشد، شوهر نصف اموال زن را به ارث می برد و اگر زن وارث دیگری مانند پدر و مادر نداشته باشد نیز بقیه اموال زن برای شوهر خواهد بود ولی اگر زن فوت کند و دارای اولاد و یا اولادِ اولاد باشد (زیرا اولادِ اولاد نیز در صورت نبود اولیاء خود جانشین آنها محسوب شده و مانند آنها ارث می برد) شوهر یک چهارم اموال زن را به ارث می برد.
در صورتی که شوهر فوت کند و اولاد نداشته باشد زن یک چهارم اموال شوهر را به ارث می برد ولی اگر شوهر دارای اولاد یا اولادِ اولاد باشد زن یک هشتم اموال شوهر را به ارث می برد و چنانچه زن بعد از فوت همسر خود و قبل از تقسیم ارث فوت کند، سهم الارث زن به وارثان وی تعلق خواهد گرفت.

در ماده ۹۴۶ اصلاحی مصوب ۱۳۸۷ قانون مدنی آمده است؛ زوج از تمام اموال زوجه ارث می برد و زوجه در صورت فرزنددار بودن زوج یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و اعیان ارث می برد. در صورتی که زوج هیچ فرزندی نداشته باشد، سهم زوجه یک چهارم از کلیه اموال به ترتیب فوق است.
خیلی جالبه....و این شرایط سخت که مردها به زور و با مشکلات زیادی از عهده شکم خانواده خودشون بر میان، اونوقت نفقه آنهم بر خانم کارمند نوبره...جالبه خانم خانه کارمنده علاوه بر هزاران هزینه سربار مثل هزینه مهدکودک و...که مردها تحمیل می شود اونوقت فقط تجارت می کنه و ملک میخره و النگوها رو زیاد می کنه...قعا چرا به یه خانم کارمند باید نفقه تعلق بگیره؟ بعضا حقوقش از مرد خانواده بیشتره... حتی یک کیلو سیب زمینی هم بیاره با فاکتور میاره که از مرد خانواده بگیره....
اونوقت میگن چرا طلاق زیاد شده....
چرا طلاق عاطفی زیاد شده....
ابن قوانین و قوانین مهریه رو اصلاح نکنین کمک به تجارت برخی خانم ها کردید...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
این فقط توهم شماست
شرایط زندگی طوری است که هر دو باید کار کنند
هر چقدر هم که پول دربیارید اگر خدای نکرده نیاز به بستری کردن فرزندتون تو بیمارستان داشته باشین بدون اجازه پدر این کارو نمیکنن
اتفاقیه که برای خودم افتاده
فقط چند دقیقه طول کشید تا شوهرم برسه
ولی همین زمان چنان بلایی سر من مادر درمونده و وحشت زده آورد که تا چند روز بعدش تب کردم
اینه شان مادر بودن تو قوانین ما
میتونید با یک بخشنامه ساده این قانونو لغو کنین چرا نمیکنین ؟
با همین موقعیت اجتماعی درست کردن های بی خود است که جامعه را بدبخت کردین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
یعنی خانم ها وابسته و تو سری خور و اسیر دست شماها باشند جامعه ترقی می کنه ؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
فمینیست 13:59. حرف نزنی ... /. اینطور که معلومه خانومای محترم (فمینست هاشون) تبدیل به یک موضوع صرفا جنسی شده اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
ناشناس 14:08
من نمی دونم از متن نوشته شده موضوع صرفا جنسی را استنباط کردی
برو درمان شو
چون کسی که بدون توهین و تهمت حرفی برای گفتن نداره نیاز به درمان جدی داره
در ضمن فمنیسم فحش نیست
فمنیسم یعنی برابری خواهی
بهتره به جای صدا و سیما و کیهان یک منبع موثق تر برای کسب اطلاعات پیدا کنی
با عرض معذرت ازخانمهاي شاغل اكثريت خانمهايي كه شاغل هستند وحقوق ميگيرند حرف شنوي از شوهر ندارند ياغي گري ميكنند براي بنده چندين مورد پيش امده كه متاسفانه دراين سايت نمي توان عنوان كرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
بله زنی که کار می کنه تو سری خور نیست و مردسالاری را نمی پذیره
انتظار دارین هم در کشیدن بار زندگی سهیم باشند هم شما زورگویی و قلدری کنید ؟؟
دیه زن چرا نصف مرد است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
من مردم. کاملا ناعادلانه است. من شاکی هستم. چرا اگر زنم مرد نصف دیه به من تعلق میگیره و اگر مرد فوت کرد کل دیه. برای مرده که فرقی نداره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
چون 1400 سال پیش در عربستان اغلب زنان نان آور نبوده اند !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
ناشناس 14:06
اگر یک دیوانه خدا نکرده دختر شما را بکشه شما باید نصف دیه ی یک مرد رت به عنوان دستخوش به خانواده ایشان بپردازی تا قاتل مجازات بشه و اگر پول نداشته باشی نصف دیه را بپردازی قاتل آزاد می شه !
یعنی فقط پولدارها می توانند قاتل فرزندشان را مجازات کنند و فقرا شاهد آزاد شدن قاتل خواهند بود !
اگر مترقی بود اینهمه موجب اختلاف و آمار بالای طلاق نمیشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
قانون طلاق و مهریه بسیاری از خانواده ها را گرفتار کرده
یکی چندین میلیارد طلب می کنه تا طلاق بده چون شرعا حق طلاق داره
اون یکی چندین میلیارد می خواد تا مهریه که شرعا حقشه بگیره
با ازدواج تجارت می کنند
ولی چون قوانین به هم پیوسته است نمی شه بدون تغییر کل قوانین تغییر ایجاد کرد
یکی از دلایلی که ارث زن نصف مرده اینه که زن مهریه می گیره
اگر قانون مهریه تغییر کنه قانون ارث هم باید تغییر کنه که چون به نفع مردهاسا تغییر نمی کنه
در قانون ارث برای زنهایی که ازدواج نکرده اند و مهریه ندارند و زنهایی که شوهر و پدر شوهر فقیر دارند هیچ حقی قائل نیستند
گویا قانون فقط مردان ثروتمن را مخاطب قرار داده که توان پرداخت مهریه دارند
زن ها باید ۲ سال برن سربازی به نظرم خیلی قوانین به نغعشون هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
شما هم باردار شو و بعد بارداری شغل خود را از دست بده تا مفهوم زن بودن در ایران را متوجه بشی
در ضمن توجه داشته باش سربازی را زنها به شما تحمیل نکرده اند
ما قوانینی داریم که واقعا نیاز به بازنگری جدی دارند
مثلا :یکی از عجیب ترین قوانین این است که زنی که بر اثر تجاوز باردار شده حق ندارد جنین را سقط کند و در صورت سقط باید به پدر بچه یعنی جناب متجاوز دیه پرداخت کند !!
یا اگر پدر کسی قبل از پدر بزرگش فوت کند به نوه ها از پدر بزرگ ارث نمی رسد !
دوست من با یه خواهر و برادر ، پدر و مادرشان به بطور همزمان در تصادف از دست دادند و محتاج شدند تا جایی که پسر بزرگ ترک تحصیل کرد و مشغول به کار شد و پدر بزرگ پدری که قیم بچه ها شد علاوه بر اینکه از پسرش ارث برد و منزل پدری بچه ها را فروخت تا پسر کوچکش یعنی عموی بچه ها را از زندان ازاد کند و بچه ها به زیر زمین خانه ی پدر بزرگ منتقل شدند
کمتر از یک سال بعد پدر بزرگ فوت کرد و از ارث پدر بزرگ چیزی به بچه ها نرسید و عموی معتاد و بیکار با استناد به این قانون بچه ها را آواره کرد و پدر بزرگ مادری در یکی از روستاهای سمنان بچه ها را سرپرستی کرد !
شما فکر نمی کنید این قوانین نیاز به بازنگری دارد ؟؟
همین قوانین موجب شده زنان زیادی طلاق بگیرند و تازه بعد از چند سال که با مشکلات فراوانی در جامعه مواجه شدند تازه متوجه می شوند که ایکاش به دنبال این قوانین ناپخته نمی رفتند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
این قوانین در مورد مردانی که برای طلاق دادن اخاذی می کنند هم هست
یک سری قوانین گذاشته اند که برای اکثریت قابل استفاده نیست
اغلب زنان شاغل چاره ای جز مصرف کردن حقوقشان ندارند
زنان مجرد و زنان سرپرست خانوار که تعدادشان کم هم نیست اصلا دیده نمی شوند
در عوض ارث زن از پدرش نصف مرده ؟؟!!!!!!!!
زن از شوهربدون فرزند ، یک چهارن ارث می بره و از از شوهر با فرزند یک هشتم ولی مرد از همسرش نصف ارث می بره !
دیه ی زن نصف مرده و استدلال می کنند که این به نفع زن می شه چون اگر شوهرش بمیره دو برابر پول گیرش میاد و این در حالی است که دیه ی مرد به زن نمی رسه بلکه به پدر و مادر و فرزندانش می رسه !


!
سلام،مقررات شرعی وقانونی مربوط به حقوق وتکالیف زن وشوهر جزءمقررات وقواعدتکمیلی است یعنی اگرخلاف آن توافق کنند قانون وشرع را زیرپانگذاشته اند مثلا نفقه قانونابرعهده مرد است ولی اجازه زن برای خروج ازخانه بامرد،تمام حقوق وتکالیف به همین نحو درمقابل هم هست پس وقتی مرد اجازه می دهد که زن بیرون ازخانه کارکندیعنی طرفین بطورضمنی پذیرفته اندکه قسمتی ازهزینه های زندگی را پرداخت نماید واگرنکرد مرد می تواند اجازه خودبرای خروج زن رجوع نمایدتا تعادل درحقوق و وظایف برقرار شود الان تمام دنیا مخصوصا کشورهای اروپایی مثل فرانسه حقوق وتکالیف برابر را درقوانین مدنی وحمایت ازخانواده خود آورده اند ودر ایران هم چون قواعد اختیاری وتکمیلی است زن وشوهرمی توانند هرطور که امورشان می گذرد توافق کنند دراروپا چیزی بعنوان نفقه،مهریه وغیره وجود ندارد هزینه های زندگی برعهده هردو و درآمدها ودارایی هم بالمناصفه،حقوق ایران واسلام هم مخالفتی با این امرندارد فقط ازنظرفرهنگی باید برای مردم جابیفتد که عدل در خانواده یعنی برابری درحقوق وتکالیف نه چیزی کم نه بیشتر
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست