کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس تابناک پاسخ داد

رمزگشایی از چرایی سقوط شاخص کل بورس در روزهای اخیر

دلایل ریزش بازار به مراتب بیشتر بوده و شاید اگر بازار بتواند بر مبنای دلار نیمایی ۲۰ هزار تومان تحلیل‌های خود را استوار کند، قیمت‌های فعلی را هضم کرده و تا زمانی که نگاه ما به ارز نیمایی تغییر نکند، در ارزندگی بازار دچار تردید خواهیم بود.
کد خبر: ۹۹۶۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱ 15 August 2020

رمزگشایی از چرایی سقوط شاخص کل بورس در روزهای اخیر

کارشناس بازار سرمایه با برشمردن برخی دلایل اصلاح بازار گفت: دلایل ریزش بازار به مراتب بیشتر بوده و شاید اگر بازار بتواند بر مبنای دلار نیمایی ۲۰ هزار تومان تحلیل‌های خود را استوار کند، قیمت‌های فعلی را هضم کرده و تا زمانی که نگاه ما به ارز نیمایی تغییر نکند، در ارزندگی بازار دچار تردید خواهیم بود.

روز جاری شاخص کل بورس تهران با عقب نشینی بیش از ۷۲ هزار واحدی مواجه شد و به ارتفاع یک میلیون و ۹۰۳ هزار واحدی عقب نشینی کرد. شاخص هم وزن نیز با کاهش بیش از ۱۰ هزار واحدی رقم ۵۰۱ هزار واحدی را نمایش داد. چنین ریزشی در تاریخ بورس تهران بی سابقه به نظر می‌رسد.

در این خصوص گفت و گویی داشتیم با هومن عمیدی، کارشناس و فعال بازار سرمایه که در زیر می‌خوانید.

هومن عمیدی در گفت و گو با خبرنگار بورس تابناک در خصوص دلایل ریزش امروز شاخص کل اظهار کرد: برای یک اتفاق مجموعه دلایل و موضوعاتی موثر است؛ مسائلی همچون عرضه ۳۰ درصد دیگر سهام عدالت، ابهام در عرضه دارا دوم، مباحث مربوط به تصمیم شورای امنیت در خصوص محدودیت‌های تسلیحاتی ایران، بهانه‌های اصلاح هستند و چنانچه قرار باشد اصلاح عمیقی در بورس را شاهد باشیم به دلیل مجموع پارامتر‌هایی است که ذکر شد.

وی ادامه داد: رشد بازار سرمایه متاثر از انتظارات تورمی و همچنین رشد قیمت ارز، منجر به آن شد که فعالان این بازار در ارزشگذاری خود تجدید نظر داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در حالی که بعد از رشد ۳۰ درصدی نرخ ارز از ۱۲ به ۱۶ هزار تومان، با تثبیت در نرخ ارز طی بازه زمانی را شاهد بودیم، رشد ادامه دار نرخ ارز از ۱۲ هزار تومان به ۲۴ هزار تومان باعث شد، شاخص کل بورس تهران رشد شارپی را تجربه کرده و روند شاخص با اصلاح اندکی همراه باشد.

عمیدی با بیان اینکه هر بازاری به صورت شارپی رشد کند ناچار از ریزش سنگین و سهمگین در یک دوره زمانی است، ادامه داد: مهمترین پارامتری که اصلاح بازار را تعمیق می‌کند این است که یک جریان مالی، نقدینگی را به تعدادی سهم سوق داده و پس از چند روز صف خرید، سهم منفی می‌شود، ولی در نماد‌هایی که گزارش ها، تحلیل‌ها و پیش بینی‌ها شفاف‌تر باشد، بازار بی محابا به سمت خرید سهم روی نمی‌آورد

بیشتر بخوانید:

                *توصیه به سهامداران برای چینش پرتفو

              *آقای همتی؛ نظام بانکی در خدمت تولید یا بورس بازی؟

وی با اشاره به ارزش بازار چند نماد بانکی و P/E برخی نمادها در گروه معدنی که نسبت به P/E صنعت کمتر است، ادامه داد: هنوز سهام ارزشمند در بسیاری از صنایع دیده می شود.

این فعال بازار سرمایه تاکید کرد: دلایل ریزش و اصلاح بازار به مراتب بیشتر است و شاید اگر بازار بتواند بر مبنای دلار نیمایی ۲۰ هزار تومان تحلیل‌های خود را استوار کند، قیمت‌های فعلی را هضم کرده و تا زمانی که نگاه ما به ارز نیمایی تغییر نکند، در ارزندگی بازار دچار تردید خواهیم بود.

وی وضعیت فعلی بازار و اصلاح را ناشی از تقابل تحلیلگران آینده نگر که نگاه میان مدت و بلند مدتی نسبت به بازار سرمایه دارند، در مقایسه با سرمایه گذاران کوتاه مدت و نوسان گیران روزانه دانست و خاطرنشان کرد: تحلیلگران با توجه به آینده نسبت به انتخاب سهام اقدام می‌کنند و وضعیت فعلی موجود را موثر نمی‌دانند، اما سرمایه گذاران کوتاه مدت و نوسان گیر بدون توجه به آینده شرکت فقط در مورد قیمت امروز آن سهم تصمیم گیری می‌کنند.

عمیدی اصلاح شاخص کل را به صورت فرسایشی تا اواسط شهریور ماه پیش بینی کرد و گفت: فعلا و از نظر تکنیکالی، پس از موج ۳ بزرگ در موج ۴ قرار داریم و بعد از آن شاخص در موج ۵ قرار خواهد گرفت.

رمزگشایی از چرایی سقوط شاخص کل بورس در روزهای اخیر

وی دیگر مساله مهم را انتظارات بازار از نرخ دلار دانست و گفت: بازار سرمایه تورم محور است و چنانچه تورم پایین یا کنترل شده باشد، چه بسا بازار اصلاح کند، ريال تاثیر تورمی نرخ ارز را در بازارهای دیگر از جمله مسکن به وضوح شاهد هستیم، لیکن به اندازه ای که در خصوص افزایش قیمت ها در بازار سرمایه در رسانه ها سخن گفته می شود، به افزایش قیمت ها در بخش مسکن پرداخته نمی شود؛ حال آنکه رشد این بازار مستقیم با نرخ ارز وابستگی دارد.

عمیدی در خصوص قطعنامه سازمان ملل در خصوص محدودیت های تسلیحاتی ایران که منجر به افزایش نرخ دلار نشد، نیز گفت: رای ممتنع بیش از ۱۱ عضو به قطعنامه آمریکا، حاکی از این است که اعضای سازمان ملل کامل با دیگاه آمریکا در مرود ایران زاویه دارند و به نوعی شاید کلیت قضیه را قبول داشته باشند، لیکن رفتار قلدرمآبانه آمریکا را نمی پذیرند و رای ممتنع در این مقیاس نشان می دهد که رای دهندگان خواهان بازگشت هر دو طرف به میز مذاکره هستند.

وی افزود: از طرف دیگر دو شیفتی شدن معاملات و مشکلات هسته معاملات، درگیری بین وزارت نفت و اقتصاد در خصوص عرضه دارا دوم و تایید و تکذیب های فراوان در این خصوص که نشانه ناهماهنگی بخش اقتصادی دولت با یکدیگر است، از دیگر دلایل اصلاح و بهانه ای برای ریزش شاخص بود.

عمیدی تاکید کرد: مادامی که بازار سرمایه کشور بخواهد بزرگ شده و توسعه یابد، لازمه آن همدلی و وفاق بین همه فعالان بازار سرمایه است و همچنین مسئولان و متولیان باید نسبت به هر گونه تصمیمی عاجلانه خودداری ورزند، و با کار کارشناسی، شوک به این بازار وارد کنند و از آنجایی که تا به حال این مسیر را نپیموده ایم، باید با استفاده از تمام ظرفیت های کارشناسی مشکلات و مسائل را برطرف کنیم که اینها تبعات و آثار دعوت مردم به بازار سرمایه است و نباید بهراسیم و با اعمال تمهیدات لازم از این بازار حمایت کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: حجم بسیاری از سرمایه و نقدینگی مردم در این بازار درگیر شده و راه برگشتی وجود ندارد و قطار بازار باید در ریل خود حرکت کند. در نهایت سهامداران علی رغم هیجانات مثبت و منفی باید با تحلیل اقدام به خرید و فروش سهام کنند و چنانچه دانش تحلیل ندارند، نسبت به مشاوره با مراکز معتبر اقدام کنند. در همین بازارهای منفی شدید نیز نمادهایی هستند که فعالان روی آنها و ارزشمندی شان اجماع دارند و در نهایت این گونه سهام راه خود را از کلیت بازار جدا می کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۲
فردا بورس مثبت خواهد بود.
در بورسی که نسبت قیمت به آورده برای بسیاری از سهام مثلا ارزنده آنهم پالایشی 50 است دیگر چه معنی میدهد این همه رشد و ادامه رشد؟
به به عروسی دلالای دلاره.
عروسی دلالای طلاست.
دورود به دولت با بلایی که سر ملت داره میاره.
اگرچه به زودی روند بورس بر میگرده و تا اخر تابستون شاخصی بالای 2.5 میلیون خواهد بود ولی واقعا آقایون برای سرمایه های مردم سنگ تموم گذاشتن!!!

اونایی که از ریزش بورس خوشحالن بدونن که ریزش کاملا دستکاری شده و عمدی هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
بشین تا برگرده
حالا رانتی ها و خصولتی ها و دارای اطلاعات پشت پرده دارند سریع سرمایه های باداورده عظیم را در بورس نقد می کنند و می روند دلار و طلا ارزان را میخرند که دو ماه دیگر سی هزار تومن بفروشند. سهامداران خورد هم داغ می شوند چون از یک سوراخ بارها گزیده می شوند.
رمز؟
چه رمزی؟
دستور اومده بود سبز
حالا دستور اونده قرمز که ملت برن نفت بخرن
تحلبل ضعیف
کجا سقوط کرد بورس پارسال همچین روزی ۲۰۰ هزار واحد بود حالا ۱۹۰۰۰۰۰ واحد کجاش سقوط است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
باید برگرده روی همون 200 هزارتا
طرف موتور سیکلت سی جی 125 دسته دومش رو عید 98 فروخته 5 میلیون و شاخص که به 2 میلیون رسید، فروختش و الان ماشین برلیانس خریده!!!

مثل روز روشنه که سقوط می کرد

سهام پتروشیمی اصفهان از 5 فروردین همین امثال (1399) تا الان 906 درصد رشد داشته!!!!!!!!!!! و معلومه سقوط می کنه و معلومه که حبابه

البته در ریزش بورس فقط دارایی اون اشخاصی که تو بورس سهام داشتند رو نابود می کنه وگرنه جز رشد ملایم ارز و طلا در دراز مدت، تاثیری تو زندگی مردم نداره

جالبه یک نفر تو یکی از مطالب کامنت گذاشته ضرر من تو بورس رو کی باید بده!!! واقعا دلم برای حسن روحانی می سوزه که به چه آدم های بی عقلی باید جواب پس بده

ریزش به جایی میرسه که به زودی دولت معاملات بورس رو برای یک ماه می بنده و بعد از اون تو دو هفته شاخص به 300 هزار ریزش می کنه
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
پتروشبمی یا پالایشگاه؟؟؟
به قول اقايان حباب بود تركيد
شاخص تا یک میلیون باید اصلاح شود
وقتی که بورس رشد کاذب داشته باشه خب معلومه یک روزی فرو میریزه!
این آقا کارشاس سرمایه بود یا سخنگوی وزارت خارجه؟؟!!!!
رمزگشايي بورس: علت مافياي طلا و ارز و ملک است. چون تابحال شده اين مسئولين محترم که خود منافعي در مافياي مزبور دارند دم از حباب مسکن بزنند که پدر مردم و خانواده ها در اورده و زندگيشان را به ذلت کشانده است، بندرت ميشنويم دلار بيست دو و ... هزارتوماني که بر هر همه زندگي مردم تاثير اني ميگذارد اين وزرا و مسئولان خصوصي و عمومي سازي اظهار حباب بفرمايند. وقتي نرخ رباي بانکي بالاي 25 درصد بود در وزارت طيب نياي دانشمند ! تورم پنهان و لجام گسيخته کنوني را نويد مي داد هيچکدام از اين اقايان دم از حباب و تورزايي نکردند.
تحلیل بود؟
تو بازاری بورس ایران امثال ما محکوم به فنا هستن. بورس ایران اصلا علمی نیست مسائل بازار ایران کلان هستن و اصلا با جزئیات نماد و غیره نمیشه راه درست رو انتخاب کرد. ما هم که اومدیم اشتباه کردیم چون بهمون در باغ سبز رو نشون دادن نمیدونستیم پشتش چه خبره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
هیچی شفاف نیست
دلایل اصلی آن در ایران دستور وزیر اقتصاد است .با رمز چنان گشایشی ایجاد کنم که ....
دلایل اصلی آن در ایران دستور وزیر اقتصاد است .با رمز چنان گشایشی ایجاد کنم که ....
رمزگشایی نمیخواد . آشغال ترین بورس تاریخ داره میره ته چاه
مقصر اصلی دولت روحانی یعنی رکود اقتصادی اجتماعی و اخلاقی در جامعه.
کارخانجات ما توان رقابت جهانی ندارند کارخانجات ناکارآمد هستند و فقط انرژی ارزان قیمتی که دولت از جیب مردم به شرکتها میدهد آنها را سرپا نگه داشته ارزش این شرکتها صفر ریال است و طبیعتا سهام انها هم از نظر اقتصاد صفر است
تموم تورم فعلی کشور بر اساس انتظارات روانی و تورمی داره جلو میره و همش از خاک گور این بورس لجن بلند میشه . ای بره ته دره این بورس فاجعه بار که 7 ساله کل اقتصاد رو فداش کردن . کارگزار داریم از پارسال تا حالا هزاران میلیارد تومن پول یامفت بابت دلالی سهام ریخته تو حلقش . یعنی معادل پول چند برج در شمال تهران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
تورم به هر میزان روی سهام بی اثر است سهم کالا نیست که با تورم رشد کند
عمیدی چییی میگی!!!!!!!!!!!!!!
30 سال پیش زمانی که 2 المان یکی شدن کارخانجات آلمان شرقی را هر کدام به قیمت کمتر از یک دلار فروختند فقط به شرط فعالیت دوباره کارخانه و پرسنل
تنها دولتي که که با اتکا به قدرت از مردم بي نياز و با مردم نامحرم است موجب ريزش ميشود که الان هم اتفاق افتاده. باعث سقوط بورس را به خام ذلت به نشاند.
طرف صدمیلیون گذاشته.یه نصفه سال شده هفتصد میلیون.طمع داره باز هم بره بالاتر.خوب حالا یه دویست تا پایین بیاد .تازه سود تو میشه پانصددرصد.خدا رو شکر کن.کدوم بازار این همه سود داشت؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
تازه واردها نابود و با خاک یکسان میشوند
خوب گند زدین مسوولین به زندگی مردم بیچاره
بدبخت شدم دوماه پیش به توصیه یه شیرپاک نخورده خونموفروختم رفتم سهام بورس خریدم گفت بورس اخرتابستان به ۳ مزلیون واحدمیرسه الان همون خونه ۲۰ درصد رفته روش سهام من ۲۰ درصد زیان داده الان پول ندارم اجاره خونه بدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
این نتیجه کار کسانی است که مردم تشویق میکردند وارد بورس شوند
بورس درچند روز گذشته بیشتر از ۲۰۰ هزار واحد سقوط کرد
خداحافظ روزهای سبز !
خداحافظ طمعکاری
خداحافظ رویای یک شبه میلیاردرشدن
خداحافظ سودهای باداورده بی منطق روزانه ۵ درصدی
سلام سقوط های سهمگین
سلام فشارخون بالا وشب بیداری ها
سلام سکته های قلبی !!!
دلایل :
دو شیفتی شدن معاملات و مشکلات هسته معاملات، درگیری بین وزارت نفت و اقتصاد در خصوص عرضه دارا دوم و تایید و تکذیب های فراوان در این خصوص که نشانه ناهماهنگی بخش اقتصادی دولت با یکدیگر است
بهترین کار : جدا کردن هسته معاملات مربوط به بورس و فرابورس است در دو هسته جداگانه بارگزاری شوند
راهکار بعدی حمایت صندوق ها است
کارشناستون چرت میگه! امروز اتفاقا فقط چند نماد چرت و بی بنیان سبز بودند در حالیکه که نمادهای با ارزش سقوط کردند و این یعنی کاملا مهندسی شده بورس دچار ریزش است! ریزش نه اصلاح!
این تحلیلای آبکی رو بزارید کنار. همش کار خوده دولته. میخواد مردم رو مجبور کنه پولاشون رو ببرن نفت بخر. دولت بدتر از اینا دیگه وجود نداره
سرمایه مردم بدبخت راهی شده برای پر کردن جیب خالی دولت و کسری بودجه، خداییش با نان ملت بازی نکنید، انصاف داشته باشید.
بورس امروزهم ظرف فقط چنددقیقه ۶۰ هزارواحد دیگه سقوط کرد (:
بورسی های طمعکار حالا سروکارشون با سی سی یو هست
اونهایی که هنوز سکته نکردند همین روزاست پلاکارد بدست بیان جلوی تالار
شاخص 100 هزار و 150 هزار برای این بورس لجن و نابودگر اقتصاد و عامل اصلی تورم دیدنیه
جانمی جان سرمایه سهامداران بورس هرروز۴ درصد داره دود میشه و میره هوا
چه لذتی داره دیدن تابودی سرمایه این ادمهای طماع ! (:
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
خدا شفا بده
چه اتفاق افتاد که ارزش سهام پتروشیمی کرمانشاه نصف شد5760. 3700 دلایلی داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
رشد بورس همش بازی بود
هنوز به قیمت متعادل نرسیده. باز هم بالاست باید بیش ازین کاهش پیدا کنه.
قابل توجه مسئولین و مدیران اقتصادی و بورسی.
با سلام .خواهشمندیم چند ماه هیچ تصمیمی هیچ تغییری هیچ مصوبه و قانون جدیدی برای رونق بورس ندید.یکروز به اسم ای تی اف های جابجا شده - یکروز به اسم سهام عدالت یکروز با دامنه نوسان 2% و5% یکروز دیگه با تغییر قیمت ارز روز بعد با دستور به صندوقها برای فروش درصد بیشتر و ... انقدر باعث ریزش و سقوط بازار نشوید درست است که بازار نیاز به اصلاح دارد ولی نزول بیشتر از 50% یا 60% دیگر اصلاح نیست بلکه ریزش و سقوط است.مطمئن باشید اگر یک مدت سکوت کنید نه تنها هیچ اتفاقی نخواهد افتاد بلکه بازار به حرکت طبیعی و متعادل خودش ادامه خواهد داد. سالهای قبل که ضررهای شدید به معامله گران بورس تحمیل شد چون انها اکثریتشان تریدر بورسی بودند و همه مشکلات و ضررها را بجان خریده بودند اگرچه خسارتهای جبران ناشدنی به برخی از انها هم وارد شد ولی امروزه اوضاع بسیار متفاوت است.امروز کارگرو کارمند کاسب و دوره گرد شاگردو دانشجو و معلم و استاد کشاورزو چوپان راننده و مستخدم میلیونها نفر همه و همه بدعوت خود شما اندک پس اندازشان را برای کمک به تولید و اشتغال کشور به بورس آورده اند تا هم کمکی به شماها و اقتصاد کشور باشند و هم سودی در این اوضاع سخت اقتصادی بدست آورند که کمک حال مخارج سنگین زندگیشان باشد.ولی اگر قرار باشد این بندگان خدا نه تنها سودی گیرشان نیاید انچه خود به سختی زیاد و طی سالها پس انداز کرده اند را هم از دست بدهند خداوند متعال را خشمگین خواهد ساخت.اگر سود نمیتوانید به کسی برسانید اشکالی ندارد ولی حداقل داشته خودش را از بین نبرید. اگرچه نیکوترین کارها کمک به همنوع و رساندن نان به دیگران است که پاداش دنیوی و اخروی فراوانی دارد.
با تشکر و احترام
بنفشه چند روز قبل : دلار و سکه جای سرمایه گزاری نیست . بورس جای سرمایه گزاری هست. حتما منظورش سیگنال خروج بوده
بازار بورس تابع یک سری قوانین هست. در حالی که در کشور ما چیزی غیر از رکود اقتصادی، تورم، تحریم وجود نداره. پس دلیل رشد شاخص بورس یک مسئله هیجانی ناشی از ورود سرمایه های مردم بود. الان با گدشت چند روز و از بین رفتن هیجانات کاذب، کم کم با چهره واقعی شاخص بورس کشورمون آشنا می شیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر