بازدید 8866
۱

دو مورد مشکوک طاعون نشخوارکنندگان در رفسنجان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به تایید تلویحی شیوع PPR در حیات وحش رفسنجان گفت: ۲ مورد مشکوک بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک دراین شهرستان گزارش شده است.
کد خبر: ۹۹۶۶۴۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸ 15 August 2020

به گزارش «تابناک»، مرجان شاکری شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران افزود: با مشاهده و زنده گیری یک راس بره وحشی بیمار در مناطق آزاد شهرستان رفسنجان و بررسی اولیه و معاینه توسط دامپزشک تلویحا مورد ابتلا به PPR در این گونه تایید شد.

وی اظهار داشت: این دومین مورد مشکوک به PPR یا طاعون نشخوار کنندگان کوچک طی ۱۰ روز گذشته در منطقه با حال عمومی بسیار بد مشاهده شده و این حیوانات پس از ساعتی تلف می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع مراتب به‌سرعت به اداره‌کل دامپزشکی استان کرمان گزارش و به دامداران منطقه هشدارهای لازم داده شد.

وی با بیان اینکه طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است افزود: این بیماری در آفریقا، هند خاورمیانه و ایران اتفاق می‌افتد و به این بیماری طاعون بزی هم می‌گویند.

شاکری گفت: عامل این بیماری موربیلی ویروس از خانواده پارامیکسوویریده است و با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌شود.

وی ادامه داد: ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است و شیر حیوان نیز حاوی ویروس است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان یادآور شد: این بیماری یک بیماری مشترک بین انسان و دام نیست و خوشبختانه در این مورد دغدغه ای نداریم اما متاسفانه می تواند تلفات زیادی را از حیات وحش منطقه بگیرد و به طبیعت ما لطمه زیادی وارد کند.

شاکری افزود: که بررسی و معاینات دقیق و آزمایشگاهی برای تایید نهایی و قطعی در دست پیگیری است و اخبار تکمیلی متعاقبا از طریق پرتال اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان به نشانی www.kerman.doe اطلاع رسانی خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
۴۰ سال پیش ما بره ایی داشتیم و تقریبا این علائم را داشت و بعد که قصاب شکمش را باز کرد دیدیم پلاستیک خورده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل