بازدید 4772

ورود سازمان لیگ به ماجرای برکناری زیاد سرمربیان

کد خبر: ۹۹۰۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸ 15 July 2020

فریبرز محمودزاده در خصوص جابه‌جایی متعدد مربیان در تیم‌های لیگ برتری واکنش نشان داد و از مقابله سازمان لیگ با این موضوع خبر داد.

به گزارش تابناک ورزشی، این مدیر سازمان لیگ اظهار داشت:‌ در وهله اول باید پرسید آیا در آئین‌‌نامه‌های نقل و انتقالات و یا اجرایی محدودیتی برای تعویض یا تغییر سرمربی یا کادر فنی در باشگاه‌ها وجود دارد؟ جواب منفی است. یعنی محدودیتی از لحاظ نوشتاری در آئین‌نامه‌ها نداریم. ‌دوم اینکه می‌توان در دنیا تحقیق کرد؛ در دنیا هم چنین محدودیتی نداریم. در دنیا سازماندهی باشگاه‌ها آنقدر قوی است و حواس‌شان جمع است که کاری نکنند تا تغییرات زیاد داشته باشند.

محمودزاده تصریح کرد: محدودیتی در آئین‌نامه‌ها وجود ندارد و به این ترتیب سازمان لیگ هم به عنوان مجری مسابقات یا نقل و انتقالات چنین پیش‌بینی در قانون خودش ندارد. در دنیا خود باشگاه‌ها سخت‌گیری می‌کنند، قرارداد محکم می‌بندد و انتخاب‌های صحیح دارند تا طبق قوانین و اصول مربیگری کمترین تغییر را داشته باشند.

پنجره‌ای برای مربیان نداریم

مسؤول کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ با اشاره به نبود قوانین نقل و انتقالاتی برای مربیان عنوان کرد: پنجره‌های نقل و انتقالاتی شامل قوانین بازیکنان می‌شود یعنی یک بازیکن نمی‌تواند غیر از پنجره تابستانی یا زمستانی یا به عنوان سهمیه آزاد، در زمان دیگری به تیم دیگری منتقل شود اما در مورد مربیان چنین چیزی نداریم. چون در دنیا قوانین نقل و انتقالات برای بازیکنان است این مساله مطرح می‌شود که اگر نقل و انتقالات مربیان باز باشد به نوعی ولنگاری به وجود می‌آید. در این جا قانون پیش‌بینی کرده که کمیته تعیین وضعیت بازیکنان و مربیان، به تمامی موارد حقوقی، شکایت‌های رسمی و غیررسمی برای بحث مطالبات یا نوع قرارداد بین بازیکن - مربی با باشگاه و بالعکس رسیدگی کند.

باشگاه حق دارد مربی را عوض کند

محمودزاده با اشاره به اینکه یک مربی قوانین و بازه زمانی نقل و انتقالاتی ندارد، گفت: در اینجا سه حالت به وجود می‌آید. حالت اول؛ باشگاه مربی را کنار می‌گذارد، حالت دوم؛ مربی از باشگاه جدا می‌شود و حالت سوم؛ باشگاه‌ها با هم توافق می‌کنند که مورد بحث ما نیست چون طبق توافق طرفین این انتقال انجام می‌شود.

وی ادامه داد:‌ در حالت اول اگر مربی نتیجه نگیرد آیا باشگاه حق تعویض را دارد؟ وقتی باشگاه این حق را دارد به چه تعداد می‌تواند این کار را انجام دهد؟ ما تعداد نداریم یعنی ممکن است از هفته اول تا پنجم آقای «الف» نتیجه نگیرد یا اصلاً عامدانه کار نکند، باشگاه با او فسخ می‌کند و مربی «ب» را می‌آورد. او نیز تا هفته پانزدهم خوب کار می‌کند اما بعد از آن تیم به هم می‌ریزد. باشگاه راهی ندارد و او را هم عوض می‌کند و آقای «ج» را می‌آورد. پس باشگاه حق دارد به خاطر ساختار خودش مربی را عوض کند. ضمن اینکه مربی هم از آن طرف حق دارد. وقتی او را کنار می‌گذارند کجا باید کار کند؟ پس حالت دوم هم مانند حالت اول متصور است.

مربی با پیامک هم می‌تواند جدا شود

مسئول کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ در مورد قوانین قطع همکاری مربی و باشگاه تشریح کرد: اینجا یک نکته حقوقی وجود دارد. سازمان لیگ و کمیته نقل و انتقالات در حالات اول یا دوم تا زمانی که مکاتبه نگیرند کارت صادر نمی‌شود. یعنی اگر باشگاه مربی را کنار گذاشت باید به سازمان لیگ نامه بزند و بگوید که من با مربی قطع همکاری کردم یا او خودش رفته یا ما کنارش گذاشته‌ایم.

وی افزود: در حالت دوم اگر مربی کار را رها کرد و به جای دیگری رفت او هم باید استعفای خودش یا پیام کتبی/پیامک ارسال شده به مدیرعامل آن باشگاه یا نامه به سازمان لیگ برای قطع همکاری با باشگاه را برای ما ارسال کند. طبق قوانین بین‌المللی یک مربی با یک پیامک هم می‌تواند از باشگاه خداحافظی کند. قانونگذار در این حالت می‌گوید، محدودیتی ندارید اما باشگاه می‌تواند شکایت کند و پرونده او به کمیته وضعیت برای طلب خسارت یا جرایم بالاتر فرستاده شود اما نمی‌تواند مانعی برای فعالیت باشد.

نظام باشگاه‌داری صحیح نیست، تغییرات زیاد می‌شود

محمودزاده با مقایسه نقل و انتقال بازیکن و مربی در یک تیم فوتبال، عنوان کرد: ‌تعداد بازیکنان زیاد است و یک تیم می‌تواند 60 بازیکن بگیرد اما سرمربی یک نفر است. بنا به هر دلیلی اگر یک باشگاه دو مربی را جذب کرد و بنا به هر دلیلی دو مربی نتوانستند همکاری کنند، باشگاه نمی‌تواند بدون سرمربی بماند. قانونگذار می‌گوید؛ سازمان لیگ ایران شما نمی‌توانید قانونی بنویسید که مانع حق مسلم یک باشگاه شود. اگر باشگاه به هر دلیلی مثلا تا هفته بیستم دو مربی جذب کرد اما به هر دلیلی نتوانست با آن‌ها کار کند، می‌تواند مربی جدیدی جذب کند اما پرونده این مساله برای رسیدگی به کمیته وضعیت می‌رود.

وی افزود: به دلیل نداشتن نظام باشگاه‌داری صحیح این کار در کشور ما زیاد انجام می‌شود. این نقد وارد است که چرا باشگاه‌ها انتخاب‌های صحیح ندارند و همچنین مطالبات واقعی را به مربی نمی‌دهند ویا برعکس این مساله، زمانیکه استراماچونی رفت استقلال ناراضی بود و برای برگرداندن او تلاش کرد. استراماچونی هم می‌توانست برگردد اما این اتفاق نیفتاد. آیا این مربی طلبش را در فرودگاه امام خمینی گرفت؟ پس چطور توانست کار را رها کند و برود؟ استقلال به جای استراماچونی فرهاد مجیدی را جذب کرد و پرسپولیس هم یحیی گل‌محمدی را به جای کالدرون جذب کرد. به دلیل اینکه پنجره نقل و انتقالات شامل یک مربی و کادر فنی نمی‌شود و در قانون تعداد هم نداریم.

محمودزاده اضافه کرد: این نقض وارد است که تغییرات زیاد، وجهه لیگ، برگزاری مسابقات و ساختار فوتبال ما را به چالش می‌کشد اما در قوانین بین‌المللی چیزی در این زمینه وجود ندارد چون نظام باشگاه‌داری در آنجا درست‌تر است.

نمی‌توانیم محدودیت ایجاد کنیم

مسئول کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ در پاسخ به این سؤال که قوانین فیفا طبق چارچوب‌های استاندارد باشگاه‌داری در دنیا نوشته شده و آیا متولی لیگ ایران نمی‌تواند در تعامل با فیفا قوانینی را طبق شرایط فوتبال ایران وضع کند،‌ گفت: آیا ما می‌توانیم برای جلوگیری از این تغییرات زیاد بگوییم باشگاه نباید بیشتر از دو بار مربی خودش را تغییر بدهد؟ طبق قوانین حقوقی فیفا نمی‌توانیم محدودیت ایجاد کنیم. چون موقعیت حقوقی سرمربی یک نفر است و نمی‌توان از حق او عبور کرد. همچنین نمی‌توان گفت باشگاه در طول یک فصل بیش از دو بار حق تعویض سرمربی را ندارد. محدودیتی در این زمینه نداریم.

نظام باشگاه‌داری به کارشناسی بسیار قوی نیاز دارد

وی در مورد اینکه فوتبال ایران با توجه به شرایط داخلی همواره تعاملاتی با فیفا داشته و آیا حالا با توجه به ساختار باشگاه‌ها نمی‌توان برای وضع عوامل بازدارنده جهت جلوگیری از این تغییرات زیاد هم با فیفا مذاکره کرد، اظهار داشت: فیفا تیپ نقل و انتقالات بازیکن را منتشر می‌کند اما یک کلمه نمی‌گوید مربی چکار کند.

محمود زاده در مورد اینکه فیفا با توجه به ساختار استاندارد باشگاهداری در سطح دنیا، نیاز ندیده که در این مورد قوانین منع کننده‌ای را وضع کند، خاطرنشان کرد: قوانین نقل و انتقالاتی بازیکنان در کشور ما که 4فصل است اجرا می‌شود، عینا در فیفا تایید شده، همه چیز طبق پروتکل‌های فیفا در حال انجام است. نمی‌توانیم بگوییم در مورد بازیکن چقدر منظم هستیم اما در مورد مربی چرا اینطور نیست. چون تیپ قرارداد آئین‌نامه‌ای خاصی با توجه به محدودیت زمانی و مکانی برای یک مربی وجود ندارد.

وی افزود: شما نمی‌توانید فضایی را در نقل و انتقالات مربی ایجاد کنید که نه در دنیا پیش‌بینی شده و نه با ساختارهای حقوقی باشگاه‌ها سازگار است. فیفا یک کلمه نمی‌گوید که مربی باید چه کار کند. قانون را هم نمی‌توان برخلاف پروتکل‌های فیفا نوشت و برخلاف دیگر اعضای این نهاد عمل کرد. این مساله به یک کار کارشناسی بسیار قوی در حوزه نظام باشگاه‌داری نیاز دارد که خودشان قوانینی بنویسند تا هر مربی نتواند به باشگاه پشت کند و برود یا به قراردادش پایبند نباشد یا مسائل دیگر، از طرفی بحث مطالبات هم وجود دارد. همین مربیان تعویض شده ببینید چند درصد قراردادشان را از باشگاه گرفته‌اند. آن طرف را هم باید ببینیم و باید بپرسیم که فلان باشگاه تا الان چقدر به سرمربی خودش پرداختی داشته است.

محدودیت باید در سیستم باشگاه‌ها باشد

مسئول کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ در مورد اینکه این اتفاقات لیگ داخلی را زیر سوال می‌برد و وجه فوتبال ایران را در دنیا خراب می‌کند،‌گفت: واقعا ساختار باشگاه‌ها قابل نقد است اما ما محدودیت قانونی داریم.

وی در پاسخ به این سوال که‌ آیا سازمان لیگ به عنوان متولی مسابقات داخلی این نقیصه را مورد بررسی قرار می‌دهد تا تغییراتی ایجاد شود، اظهار داشت: ‌بحث بررسی یک مساله است، بحث اینکه ما تا چه حد می‌توانیم تغییراتی ایجاد کنیم که این اتفاقات نیفتند یک مساله دیگر است. ما نمی‌توانیم قوانینی بنویسیم که برخلاف شرایط حقوقی باشگاه‌ها باشد. این بررسی و کار کارشناسی باید بیشتر از درون نظام باشگاه‌ها به وجود بیاید. محدودیت باید در آن سیستم گذاشته شود. باشگاه‌ها باید در انتخاب‌های بهتر قوی‌تر عمل کنند. شما ببینید مربیانی که عوض شدند چه زمانی به تیم‌شان اضافه شده بودند؟ این مساله به باشگاه مبدا مربوط می شود. یعنی بحث انتخاب صحیح‌تر وجود دارد.

سازمان لیگ این اتفاقات را بررسی می‌کند

محمودزاده افزود: یک مربی حق دارد به تیم دیگری برود ولی پرونده به کمیته تعیین وضعیت می‌رود. این ساختار تغییرات زیاد به نظام باشگاه‌داری برمی‌گردد. باشگاه‌ها باید در انتخاباتشان دقت کنند. قوانین قراردادی حقوقی بنویسند که فیلترهای محکم‌تری داشته باشد.خودشان هم سعی کنند رسیدگی کنند. ما نمی‌توانیم یک طرفه بگوییم مقصر مربی است. بررسی موضوعات حق مسلم، کار روتین و بدهی سازمان لیگ است اما باید قوانینی بنویسیم که با حقوق باشگاه‌ها و مربیان منافات نداشته باشد. مطمئنا این موضوع بررسی می‌شود و در این راه از نظرات کارشناسان و رسانه‌ها هم استفاده می‌کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر