بازدید 8872

افزایش سرعت عملکرد گوشی از دریچه ی دیجی دو

کد خبر: ۹۸۷۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲ 29 June 2020

کاهش سرعت عملکرد گوشی، از علت تا راه حل

اغلب کاربران پس از گذشت زمانی نه چندان طولانی از سرعت گوشی هوشمند خود شکایت می کنند. بنابراین برای بهوبدی عملکر آن به سراغ اینترنت آمده و علت را جستجو می کنند. بی شک شما را نیز همین مشکل به این نوشتار رسانده است.

زمانی که سرعت عملکرد گوشی هوشمند کاهش پیدا می کند، غالبا متخصصین علت را در افزایش حجم حافظه می دانند. در مراحل بعد ممکن است مشکلی کمی تخصصی تر شود. برای مثال ممکن است علت کاهش قدرت باتری و یا حتی مسائل سخت افزاری باشد، در این صورت کاربران راهی جر مراجعه به متخصصین تعمیرات گوشی ندارند.

بنابراین ما سخن را کوتاه کرده و در ابتدا مواردی را که منجر به کاهش سرعت گوشی می شود بررسی می کنیم و در ادامه چند ترفند برای افزایش سرعت عملکرد گوشی نیز ارائه خواهیم داد.

افزایش سرعت عملکرد گوشی از دریچه ی دیجی دو

پر شدن و عدم یکپارچگی حافظه

به بیان ساده می توانیم این مورد را اینگونه توضیح دهیم که هر زمان کاربر در هنگام انتقال فایل به حافظه NAND با کاهش سرعت مواجه شد می تواند نتیجه بگیرد که حافظه گوشی پر شده است. در واقع این دو موضوع با یکدیگر رابطه ای مستقیم دارند.

همه ما می دانیم که نصب اپلیکیشن های متعدد و بازی های سنگین بر سرعت عملکرد گوشی تاثیر گذار است. بنابراین قبل از هر اقدامی بهتر است به لیست برنامه های نصب شده روی گوشی تان سری بزنید. علاوه بر این عدم وجود کارت حافظه و ذخیره سازی فیلم و عکس نیز از دیگر موارد تاثیرگذار بر سرعت گوشی به حساب می آید. لذا در نظر گرفتن این موارد نیز حائز اهمیت است. به غیر از موارد یاد شده ممکن است شما برنامه هایی را نصب کرده و پس از مدتی به حذف آن ها اقدام کرده باشید. با این وجود فایل های مربوط به آن همچنان در حافظه باقی می ماند که یکی از چندین علت کاهش سرعت دستگاه شما خواهد بود. به این دست موارد اصطلاحا عدم یکپارچگی یا گسستگی می گویند. در نتیجه زمانی که کاربر می خواهد فایلی را درون گوشی پیدا کند به دلیل وجود این گسستگی، گوشی برای دستیابی به اطلاعات نیازمند زمان خواهد بود. این است که در سرعت پیدا کردن فایل مورد نظر دچار تعلل  می شود.

در گذشته نه چندان دور در مدل هایی از گوشی نوکیا این مشکل به وفور دیده می شد، در آن زمان هنوز پیشرفت در رابطه را بهره گیری حافظه های بالا و پردازنده های قدرتمند وجود نداشت و اغلب کاربران پس از مدتی کار با گوشی با این دست مشکلات مواجه می شدند.

افزایش سرعت عملکرد گوشی از دریچه ی دیجی دو

عمر باتری

مسئله مهم بعدی پایان یافتن عمر باتری است . باتری گوشی های هوشمند در خوشبینانه ترین حالت ممکن دو تا سه سال می توانند به مانند روز اول کار کنند. پس از آن عمر آن ها تمام شده و با اختلال در عملکرد، بر سرعت گوشی نیز تاثر  می گذارند. این پروسه به این شکل  صورت می گیرد که پس از زمان گفته شده باتری گوشی نمی تواند عملکرد مناسبی در یک روز برای کاربر داشته باشد، از این رو با تاثیر بر پردازنده سرعت گوشی را کاهش می دهد. از طرف دیگر باتری ها با گذر زمان بسیاری از انرژی دریافتی خود را تبدیل به گرما می کنند. نتیجتا گرمای متصاعد شده از آن ها موجب گرم شدن پردازنده می شود و از این جهت نیز بر عملکرد آن تاثیر می گذارد.

به روز رسانی ها

همانطور که می دانید برنامه های موجود در گوشی پس از مدتی به روزرسانی نیازمند می شوند. برخی بر این باورند که با به روزرسانی آن ها به علت افزایش بهره برداری از امکانات بیشتر به پردازنده گوشی فشار وارد شده و منجر به کاهش سرعت گوشی خواهد شد.

اما این نظریه تنها تعداد معدودی از منتقدین را راضی می کند. چراکه گروهی دیگر نظر متفاوتی دارند و معتقدند که اپلیکیشن ها و برنامه هایی که دارای به روز رسانی هستند قبل و بعد از به روز رسانی بر حجم آن افزوده نخواهد شد و یا اگر افزایشی در کار باشد به اندازه ای نیست که منجر به کاهش سرعت گوشی شود. مضاف بر این ادعا سیستم عامل های مختلف در گوشی های هوشمند به علت کاربری متفاوت می تواند علتی بر بطلان این نظریه باشد.

حافظه رم

قطعا یکی از مولفه هایی که باعث خرید یک گوشی هوشمند از سمت شما می شود دارا بودن حافظه رم چند گیگابایتی در آن هاست. بنابراین زمانی که حافظه ذخیره سازی گوشی کم باشد نصب اپلیکیشن های مختلف می تواند سرعت کاربری گوشی را کاهش دهد. اما کمپانی های موجود مانند کمپانی گوشی شیائومی با ارائه محصولات خود با حافظه رم بالا توانسته اند بر این مشکل فائق آیند. با وجود اینکه اغلب کمپانی برای رفع این نقص امکان بهره مندی از کارت حافظه را در گوشی های هوشمند خود در نظر می گیرند، اما پایین بودن میزان حافظه رم در آن ها برای کاربران مشکل ساز خواهد شد. بنابراین کاربران باید در زمان خرید گوشی موبایل به میزان حافظه رم توجه کنند.

اما راه رهایی کاهش سرعت عملکرد موبایل چیست؟ آیا این مشکل حل شدنی است؟ در ادامه چند ترفند برای افزایش سرعت گوشی را می خوانید:

افزایش سرعت عملکرد گوشی از دریچه ی دیجی دو

شناسایی علت کاهش سرعت گوشی

در ابتدا باید علت را شناسایی کنید. برای این بررسی می توانید از برنامه های دستیابی به فایل های گوشی استفاده کنید که در اغلب گوشی ها به صورت پیش فرض نصب شده است. اما اگر برنامه بهتری برای مدیریت فایل ها سراغ دارید، می توانید از آن استفاده کنید. با این برنامه امکان مشاهده میزان حجم استفاده شده از حافظه در دسترس خواهد بود. بنابراین می توانید به راحتی برنامه هایی را که حجم بسیاری از حافظه گوشی را اشغال کرده اند بیابید و به حذف آن ها اقدام کنید.

اگر در حافظه ذخیره کننده شما حجم آنچنانی اشغال نشده بود، باید درباره سلامت باتری اطمینان حاصل کنید. در صورتی که عمر باتری تمام شده باشد ممکن است کاهش سرعت به همین علت باشد.

بنابراین در اولین گام باید از علت کاهش سرعت گوشی مطمئن شوید.

حذف برنامه های اضافی

همانظور که در ابتدا اشاره شد ممکن است به علت افزایش حجم داده ها سرعت گوشی کاهش یافته باشد. بنابراین ویدئو ها و عکس های گرفته شده را یا به کارت حافظه منتقل کرده و یا آن ها را حذف کنید. در ادامه می توانید برنامه های اضافی را نیز حذف کنید با این کار بخشی از فضای حافظه تخلیه شده و سرعت گوشی بالا تر می رود.

دستگاه خود را به روز رسانی کنید

برخی مواقع پیامی به شما ارسال می شود که به روز رسانی گوشی شما را گوشزد می کند. گفتنی است که این به روز رسانی ها همیشه جنبه اضافه شدن قابلیت های جدید را نخواهند داشت. در واقع ممکن است با این به روز رسانی ها عملکرد و نقایص برنامه های موجود نیز برطرف شده باشد. بنابراین می توانید با به روز رسانی گوشی خود و انطباق آن با آخرین ورژن سرعت گوشی را بهبود بخشید.

یک بار گوشی خود را ری استارت کنید

ممکن است کاهش سرعت به صورت موقت ایجاد شده باشد. برای رفع این مشکل می توانید گوشی را یک بار ری استارت کنید. با این کار برنامه های باز متوقف شده و از حافظه سطحی پاک خواهند شد. بنابراین اگر مشغول انجام کار مهمی هستید ابتدا مطمئن شوید که کارتان پایان یافته، چراکه با ری استارت حافظه موقت پاک خواهد شد.

برگشتن به تنظیمات کارخانه

اگر با تمام این روش ها هنوز سرعت گوشی به میزان مطلوب نرسیده است، ممکن است با برگشتن به تنظیمات کارخانه فایل هایی که قابل مشاهده نیستند، اما فضای حافظه را اشغال کرده اند پاک شوند و به همین علت سرعت گوشی افزایش یابد.

به یاد داشته باشید با این کار تمامی اطلاعات گوشی شما پاک خواهد شد و گوشی مثل روز اول کاملا عاری از اطلاعات می شود. بنابراین قبل از اقدام به این کار فایل ها و برنامه مورد نیاز خود را انتقال دهید و پس از اطمینان از انتقال از این روش استفاده کنید.

افزایش سرعت عملکرد گوشی از دریچه ی دیجی دو

استفاده از برخی اپلیکیشن ها

علاوه بر موارد فوق الذکر می توانید با نصب برخی نرم افزار ها به بهبودی سرعت گوشی خود کمک کنید. این برنامه ها که در قالب آنتی ویروس و پاک کننده حافظه کش شناخته می شوند، می توانند روزانه مورد استفاده قرار گیرد و پوسته فایل های شما را که منجر به پر شدن حافظه می شود را پاک کنند.

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل