بازدید 20408

کشف پناهگاه زیر زمینی با عمق ۵ متر در گناباد

در پی حفر چاه در روستای رضویه پناهگاهی دفاعی در عمق ۵ متری زمین کشف شد.
کد خبر: ۹۸۴۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳ 14 June 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، علیرضا شناسایی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گناباد گفت: در بررسی‌های اولیه کارشناسان این اداره از پناهگاه مذکور بیش از ۹۰ متر از دالان‌های آن به همراه تعدادی اتاقک شناسایی شده است.اما چون داخل فضا‌های مورد اشاره تا ارتفاعی پر شده، کاوش در آن بسیار سخت و زمان بر است.

او افزود: اگر چه به اشتباه برخی افراد از شهر زیرزمینی یاد می‌کنند، اما این براساس نظر کارشناسان نادرست است و آنچه که در این روستا کشف شده، پناهگاه زیرزمینی است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گناباد درباره ویژگی‌های پناهگاه زیرزمینی ادامه داد: پناهگاه زیرزمینی پدیده‌ای است که به صورت طبیعی و یا انسانی در عمق ۵ تا ۲۰ متری ایجاد می‌شود که این پناهگاه‌ها از داخل منازل به هم متصل و گاهی به قلعه روستا منتهی می‌شده است و راه خروج آن از بیرون برج و باروی روستا بوده است.

شناسایی بیان کرد: این پناهگاه‌ها در مناطقی که بیشتر در معرض حمله دشمن یا راهزنان بوده، بیشتر جنبه دفاعی داشته است و بعضی هم برای ذخیره و مخفی کردن آذوقه استفاده می‌شده است.

او تصریح کرد: در این پناهگاه حدود ۹۰ متر دالان و ۳ اتاقک کشف شده است و قدمت اولیه این پناهگاه در حدود ۲۵۰ سال تخمین زده می‌شود، ولی تعیین قدمت دقیق‌تر آن منوط به بازدید کارشناسان و بررسی‌های بیشتر است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گناباد تاکید کرد: با توجه به موقعیت قرارگیری گناباد، ایجاد پناهگاه‌های زیرزمینی از قبل و به خصوص در مناطق کوهپایه‌ای به عنوان یک سازه دفاعی مورد توجه بوده است و پیش از این در روستا‌های کلات و دیسفان این شهرستان نیز این پناهگاه‌ها کشف شده اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست