بازدید 13233

خطر کمیته انتقالی بیخ گوش فوتبال

جلسه اضطراری هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال به‌منظور بررسی ایرادات فیفا به اساسنامه، امروز دوشنبه برگزار می‌شود و اعضا درخصوص هشدارهای فیفا نسبت به پیش‌نویس اساسنامه به بحث و بررسی خواهند پرداخت.
کد خبر: ۹۸۱۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶ 01 June 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه فرهیختگان، در همین خصوص منصور قنبرزاده، عضو هیات‌رئیسه سازمان لیگ فدراسیون فوتبال گفت: «رویه‌ای که فدراسیون فوتبال پیش گرفته است، مناسب نیست. اگر خیلی سریع مسائلی که فیفا گوشزد کرده را مدنظر قرار ندهند مطمئنا به‌سمت ایجاد کمیته انتقالی پیش می‌رویم و اتفاقات گذشته تکرار می‌شود. درواقع به‌نظر می‌رسد چنانچه با جدیت مواردی که فیفا مدنظر داشته و بارها نسبت به اصلاح آنها اعلام نظر کرده، عملیاتی نشود متاسفانه به‌سمت کمیته انتقالی پیش می‌رویم که این اتفاق برای فوتبال ما فرآیند خوب و مناسبی نیست.»

قنبرزاده درباره ایرادات فیفا به پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال گفت: «واقعیت این است که اعضای مجمع هم در جریان این ایرادات نیستند. اگر به گذشته برگردیم زمانی که فیفا نسبت به اساسنامه فعلی ایراداتی گرفت، آنها را به فدراسیون فوتبال منعکس کرد. در ادامه زمانی که از اعضای مجمع درخواست کردند تا پیشنهادهای خود را درخصوص اصلاح اساسنامه بدهند، اعضای مجمع این‌طور اذعان داشتند که ایرادات فیفا را به ما بگویید تا تمرکزمان روی ایرادات باشد و درخصوص بندهایی که الزام به تغییرات دارند پیشنهاد بدهیم که متعاقب آن رئیس هیات‌فوتبال کرمان، نامه‌ای را تهیه کرده و با امضای اعضای مجمع برای دبیرکل ارائه کرد.»

وی افزود: «در این بین چند موضوع مهم اتفاق افتاد، اول اینکه مجمع در جریان پیش‌نویسی که برای فیفا ارسال شده، قرار نگرفت و کسی از آن مطلع و خبردار نشد. نکته دوم ایراداتی که فیفا نسبت به اساسنامه فعلی گرفت آن را هم در اختیار اعضای مجمع قرار نداد. من تعداد ایرادات را مطلع نیستم، اما هروقت موضوعی شفاف نباشد گمانه‌زنی و شایعه زیاد می‌شود و به اعتقادم فدراسیون فوتبال در این خصوص باید تغییر رویه بدهد.»

قنبرزاده تاکید کرد: «اگر خیلی وقت‌ها استنادمان در کشور به مقررات فیفا است، تعجب می‌کنم چرا در اصلاح اساسنامه این موضوع بر وقف مقررات فیفا انجام نشد. وقتی خود فیفا هم بخواهد اساسنامه‌اش را اصلاح کند پیش‌نویس آن را برای ۲۱۱ عضو ارسال کرده و نقطه نظراتشان را می‌خواهد. فیفا به‌عنوان رکن بالا‌دستی این کار را انجام می‌دهد و جا داشت فدراسیون فوتبال هم قبل از ارسال پیش‌نویس به فیفا آن را جهت اطلاع هرچه بیشتر برای اعضای مجمع می‌فرستاد تا آنها نقطه نظرات خود را بدهند، اما این اتفاق نیفتاد و این رویه درنهایت باعث یک جو روانی ناخوشایند شده و فضای بی‌اعتمادی به‌وجود آورد که به‌نظرم این رویه باید اصلاح شود.»

عضو هیات‌رئیسه سازمان لیگ فدراسیون فوتبال یادآور شد: «یکی از اصول اصلی فیفا حتی درباره مسائل مالی، شفاف‌سازی‌ است و گویا یکی از ایرادات فیفا گویا به عدم‌وجود کمیته مالی مستقل که توسط اعضای مجمع انتخاب می‌شود در اساسنامه مربوط می‌شد. خود فیفا چنین کمیته‌ای دارد که تمامی پرداختی‌ها و مسائل مالی را به‌صورت شفاف روی سایت خود مشخص می‌کند. به هر حال این مسائل چیزهای جدیدی نیستند و قبلا هم گفته بودند که باید کمیته‌های قضایی و مالی به‌همراه کمیته انتخاباتی فدراسیون فوتبال، مستقل باشند یعنی اینکه اگر یک عضو هیات‌رئیسه اگر فردا باز هم خواست برای سمت فوق دوباره کاندید شود، کمیته انتخاباتی نباید توسط هیات‌رئیسه‌ای انتخاب شود که خودش ذی‌نفع است. در تمام دنیا به این شکل است که این کمیته‌ها، استقلال به‌تمام معنا دارند و منتخب و منصوب هیات‌رئیسه نیستند چون در غیر این صورت این دیگر اسمش استقلال نیست.»

قنبرزاده درباره زمان برگزاری انتخابات تصریح کرد: «من اطلاعی ندارم حتی همین زمان‌بندی‌ای که برای فیفا ارسال شد هم برای اعضای مجمع ارسال نشد تا مجمع از آن مطلع شود. عجیب اینکه به‌جای ایجاد دیوار شیشه‌ای، مسائلی که هیچ‌گونه جنبه محرمانه بودن ندارند را در یک اتاق دربسته در فدراسیون برایش تصمیم می‌گیرند و بعد که مسائل رسانه‌ای می‌شود همه آن را تکذیب می‌کنند، در‌حالی‌که مصلحت فدراسیون فوتبال حکم می‌کند مثل نهاد بالادستی‌اش شفاف و روشن عمل کند. اگر این پیش‌نویس دست اعضا می‌رسید حتما آنها کمک می‌کردند تا اتفاقی که رخ داده امروز به این شکل نباشد. مجمعی که آنقدر اختیار دارد که با شرایطی فدراسیون را منحل کند، پس چطور می‌شود مجمعی که تا این حد اختیار دارد، پیش‌نویس اساسنامه بدون اطلاع یک نفر از اعضا به فیفا ارسال می‌شود؟ تازه درخواست هم دادند که این اتفاق بیفتد، اما کسی اعتنایی به این موضوعات نکرد و احترامی برای این عزیزان قائل نشدند.»

وی در پایان تاکید کرد: «فیفا یک‌سری مسائل را صریح گفته که به‌طور مثال عدم‌دخالت دولت نیز به این شکل عنوان شده است، اما وقتی این صراحت وجود دارد تعجب می‌کنم چرا در اساسنامه پیشنهادی که دوباره فدراسیون فوتبال ارسال می‌کند، بار دیگر این بند را آورده‌اند که ظاهرا معاون وزیر حذف ولی وزیر در مجمع حفظ شود. فیفا با کسی شوخی و تعارف ندارد و این‌طور نیست که با لابی و خواهش و این‌طور مسائل کارها پیش برود و بعدا می‌تواند دردسر‌ساز شود.»

کفاشیان گزینه فیفا برای ریاست کمیته انتقالی

ظاهرا فدراسیون بین‌المللی فوتبال به این نتیجه رسیده که فدراسیون فوتبال ایران، قصد پیروی از دستورات را ندارد و برخی منابع می‌گویند تصمیمات برای تعلیق فوتبال و تشکیل کمیته انتقالی گرفته شده است. یک منبع آگاه در این خصوص اعلام کرد که فیفا به اندازه کافی به فدراسیون ایران فرصت داده و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد با توجه به رویه‌ای که مدیران فوتبال و البته ورزش ایران در پیش گرفته‌اند شاهد تشکیل کمیته انتقالی خواهیم بود و گفته می‌شود ریاست آن نیز طبق نظر فیفا به علی کفاشیان خواهد رسید!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر