بازدید 112416
کاهش قیمت‌ دلار چه زمانی آغاز می‌شود؟

دلایل همتی برای کاهش قیمت دلار در روزهای آتی

در حالی که دلار در هفته های اخیر پی در پی رکوردهای قیمتی را می شکند، رییس کل بانک مرکزی وعده داده است که وضعیت در بازار ارز به زودی تغییر خواهد کرد.
کد خبر: ۹۸۰۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴ 22 May 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از خبرانلاین، این روزها دلار از کانال ۱۴ هزار تومان به دلار هفده هزار تومان صعود کرده است و هنوز نوسان در بازار ارز ایران ادامه دارد.

در حالی که برخی صرافان از افزایش محسوس تعداد خریداران ارز در روزهای اخیر خبر می دهند، همتی، رییس کل بانک مرکزی به خریداران ارز هشدار داده و تاکید کرده است اگر وارد بازار ارز می شوید ریسک این بازار را بپذیرید. اما دلیل افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر چه بود؟

تبلیغات منفی در مورد بورس

در حالی که بورس تهران روزهای پر خبری را پشت سر می‌گذارد، تبلیغات منفی در خصوص ریسک بالای سرمایه گذاری در این بازار برای خیلی ها نگران کننده بود و سبب شد مسیر ورود سرمایه ها به ساختمان شیشه ای حافظ تغییر مسیر داده و راهی صرافی‌های واقع در خیابان فردوسی شود.

هر چند سرمایه گذاری ناآگاهانه در بورس تهران خطری بزرگ برای اصل سرمایه ها تلقی می شود اما شرایط بورس تهران به گونه ای است که افراد متقاضی سرمایه گذاری می توانند با مراجعه به کارگزاری ها، درخواست سبد سرمایه گذاری کرده و یا از طریق بانک ها برای سرمایه گذاری در بورس اقدام کنند.

بر این اساس ریسک سرمایه گذاری در بورس نافی اصل سرمایه گذاری نیست کما اینکه برآوردها نشان می دهد ورود به بازار ارز و خرید ارز با هدف حفظ قدرت خرید در بلند مدت مضراتی اشکار برای کلیت اقتصاد داشته و به ریزش ارزش پول ملی دامن می زند. هر چند در این مسیر سیاستگذاری دقیق بانک مرکزی نیز ضرورت دارد.

بازار ارز

کاهش درآمدهای نفتی

رییس کل بانک مرکزی به موضوع کاهش درآمدهای نفتی و تعطیلی سه ماهه در اثر شیوع کرونا اشاره کرده است اما با این حال صراحتا از احیای صادرات نفتی غیر نفتی ایران خبر داده است.

در ماه های گذشته فشار ناشی از کرونا در کنار فشار وارده تحت تاثیر از تحریم ها سبب شده است انتظارات تومی با افزایش روبرو شود اما همتی این بار نیز در صفحه شخصی خود خبر از گشایش‌های در راه می دهد.

وی با تاکید بر اینکه مردم حق دارند سرمایه های خود را در هر بخشی به کار بگیرند، تاکید دارد، در این مسیر لازم است ریسک‌ها مد نظر قرار گیرد.

خبرهای رسیده از وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از احیای روند صادرات غیر نفتی حکایت دارد و این بدان معناست که باید انتظار افزاش درآمدهای ارزی را در ماه های پیش رو داشت. در این میان کاهش قیمت نفت و کاهش تقاضای جهانی در اثر شیوع ویروس کرونا را نباید از نظر دور داشت چرا که هر دو اتفاق در کنار تحریم‌ها سبب شده است فشار بر منابع ارزی ایران افزایش یابد اما منظور همتی از گشایش پیش رو چیست؟

در کنار احیای صادرات نفتی و غیر نفتی، اشاره همتی به موضوع آزادسازی منابع ارزی ایران در خارج از کشور نیز بسیار قابل توجه و ردگیری است. به عبارت دیگر آزادسازی بخشی از منابع ارزی ایران می تواند محاسبات بازار ارز ایران را دگرگون نماید.

و باز هم غول تورم

تورم در ایران سال های طولانی است که اقتصاد را آزرده کرده است. در این میان یک سر برخی تحلیل ها ردباره چرایی افزایش نرخ دلار به موضوع تورم باز می گردد. سمیعی، رییس اسبق کانون صرافان در این خصوص می گوید: تا زمانی که نرخ تورم در کشور ما با کشورهای حوزه دلار تفاوت جدی دارد، چاره‌ای نیست جز این که تفاضل دو نرخ تورم، بر نرخ ارز افزوده شود.

رییس اسبق کانون صرافان تصریح کرد: ممکن است چند روزی و یا حتی چند ماهی به ضرب تزریق بیش از تقاضا، به طور مصنوعی، قیمت‌ها را ثابت نگه داشت، ولی این کار اولا برای همیشه عملی نیست، دوما، اساسی و منطقی و صحیح هم نیست؛ چراکه باعث جمع شدن فنر قیمت شده و انرژی آن ذخیره می‌شود و در زمانی، با اندک بهانه‌ای باعث رها شدن فنر و جهش قیمت‌ها می‌شود.

با این حال همتی معتقد است پیش بینی های تورمی بانک مرکزی نشان می دهد در این حوزه بزرگنمایی شده است.

ارزش پول ملی کاهش یافت

در این میان حریری، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز درباره چرایی این مساله گفت: به دلیل حجم بالای نقدینگی در کشور و تورم بیش از ۴۰ درصدی که بانک مرکزی اعلام کرده و رشد منفی بیش از پنج درصد اقتصادی بیانگر کاهش ارزش واقعی پول ملی است. در مقابل این کاهش ارزش هر کالا، خدمات و ارزی گران‌تر می‌شود و این طبیعی است.

حریری تصریح کرد: پارسال این موقع دلار حدود ۱۴ و ۱۵ هزار تومان بود. بانک مرکزی تورم سالیانه کشور را ۴۱ درصد اعلام کرده است و اکنون نرخ دلار بیش از ۱۷ هزار تومان است. بر این اساس می‌توان گفت حتی قیمت فعلی نیز به اندازه کافی رشد نکرده، با این حال ارزش پول ملی کاهش داشته است.

بازار ارز حالا نیمه کانال ۱۷ هزار تومان را تجربه می کند اما به نظر می رسد سرازیری قیمت ها به زودی از راه می رسد، شمارش معکوس برای تحقق وعده همتی آغاز شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۹
واقعا حرفهاي بیخود مثل فنر قيمت ارز تمامي ندارد و هيچكس از مسئولان قرار نيست عزمي براي افزايش قدرت پول ملي داشته باشند اصلا از ایشان و امثالهم انتظاري نيست انان سود افسانه ايشان در له كردن مردم توسط كاهش ارزش پول مليست و يك ادم حراف و پر مدعي هم ريئس بانك مركزيست كه انهم تلاشش فقط براوردن كردن خواستهاي اتاق اصناف و اتاق بازرگاني و دوستان دولتي خود ميباشد ....
پاسخ ها
کاوه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
افزایش ارزش پول ملی فقط با افزایش تولید و افزایش معنا دار دستمزدها امکانپذیر است. تا وقتی وزیران و متصدیان اقتصاد ما فکر می کنند قیمت تعیین کردنی است و با دستور این و آن پایین می آید و به خواست واسطه ها بالا می رود در بر همین پاشنه می چرخد. مگر از یک سال قبل جناب همتی نصیحت نکردند که مردم ارز نخرند تا ضرر نکنند؟ مگر سخنان سال قبل ایشان درست بوده که بنده امسال به حرفشان توجه کنم. ایشان از زمان دلار 13 هزار تومانی وعده کاهش قیمت و ضرر سرمایه گذاران را داده بود و امروز دلار حدود 18 هزار تومان است. خوشبختانه سلاطین دلار و سکه هم که دستگیر و اعدام شده اند پس دلیل افزایش قیمت را بفرمایند!!!
سیگنال خرید بیشتر صادر شد. با تشکر از اوس همتی
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
صد در صد سیگنال خرید
یه مشت حرف الکی و تحلیل آبکی. هرروز بدبخت تر و فقیرتر میشیم و هیچ فریادرسی هم نیست
قانون مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کنید و نتیجه اش را به خوبی ببنید
ایشان دلار را مفتی هم کند این هفته دلار خواهم خرید
بووووووووووورررررررسسسسسسسسسس
حتما ارزان کن دلار را این هفته چون من خواهم توانست دلار بیشتری بخرم!!!!!
تاسف دارد صحبتهای تخیلی ایشان
کرونا امد شما توانستی بازار را گران کنی راحت
با تزریق دلار به بازار و برگشت ارز شاهد کاهش در هفته آتی خواهیم بود
چهارتا را اعدام کنیدبه امام زمان همه چیز درست میشه
ایندفعه به غیر از دفعات قبل است اواسط این هفته دلار ۱۴ هزاروپانصد تومان میشود من سوگندمیخورم این پیام رانگهدارید وسه شنبه یا چهارشنبه قیمت دلار رانگاه کنید من یک شهروند عادی هستم ولی با هوش سرشار خدادادی
تا وقتی که ایران بر مدار مقاومت و جبهه مقاومت است دلار بالاست به قول آقای ظریف ملت ما طرز دیگری از زندگی را انتخاب کردند چراغ ما همیشه برای همسایه ها و جبهه مقاومت رواست و به خانه حرام است .
به قول آقای روحانی: خیالتان راحت!
چندساله هرروزداریم این حرفهارامیشنویم وهیچوقت هم جدی نگرفتیم
همه گرانی زیر سر خود همین اقا هست اقای همتی خوب ب ریش ماه بخند وپولی که باهزار عرق ریزی سالها زهمت جمع شده رو بی ارزش کن میدونم سیاست دولت همین هست کسری بودجه ویارانه ومعشتی رو۱۰برابرش رو ازهمین گران کردن ارز وتورم که خودتون درست کردین دارین تامین میکنین ولی اینو بدون بدجور فشار هست روی مردم
داداش...۱۲ تومن بود..شده ۱۷...اونی که خریده ضرر کرده یا اونی که ریال داشته...شما هم هر روز هی میگی میاد پایین...فوقش ۲ تا بکشه پایین....باز هم سوده برا کسی که خریده..اینو یه بچه دبستانی که ریاضی خونده رو هم میتونه محاسبه کنه
دلیلش اینه که الان میگن روزهای اتی ارزون میشه ملت هم میرن بفروشن تا ضرر نکنن وقتی عرضه زیاد میشه خودبخود قیمت پایین میاد .....اینو دیگه یه بازاری با مدرک سیکل هم میدونه ....این اقا بدتر از اون قبلی هست
اون منابعی که آزاد شده تنها برای خرید غذا و دارو آزاد شده. و ربطی به کلیت اقتصاد نداره. و یک جا هم آزاد نمی شه تدریجی
به تجربه این چهل سال گذشته با اطمینان میگویم وقتی مسئولین درموردچیزی صحبت کردندقطعابرعکس آن انجام خواهد
هدشد .
همتی فقط میتونه ارزش کاغذی دلار رو بیاره پایین ،ولی ارزش ذاتی دلار رو میتونید تو قیمت سایر اقلام کشور مشاهده کنید درحقیقت ماداریم اجناس روبا دلار ۲۳تا۲۵ هزارتومان خریداری میکنیم ،اصطلاحاً به این میگن قیمت دستوری دلار که بانک مرکزی تعیین میکنه ولی ارزش واقعی دلار برای مردم همون ۲۵۰۰۰تومنه که هیچ وقت بانک مرکزی اجازه نمیده تو تابلوی صرافی ها درج بشه
دروغ وبلوفهای ایشان فقط برای امیدواری کاذب وبسیار زیان آور اقشارضعیف می شود که همچنان بنشینندوبی ارزشی بیشتر دارایی خودراببینند.
هر کدام از مسولین که به کار خود وارد نیستند و با فامیل بازی آمدن سر کار ومملکت واعصاب مردم را بخاطر گرانی بهم ریختن .شبانه روز مردم فوش میدین .اینها کرونا هستن .
تنها راه حل نهایی برای ایران احیای عقلانیته و تا به آن نرسیم هزار سال هم اگه بگذره همین آشه و همین کاسه
يه اقتصاددان خبره بياريد تا دلارو ثابت نكهه داره همه جي قيمتها شده 3برابر
صحبتهای ایشان درست است اما نه به خاطر مدیریت طلایی ایشان بلکه مجلس جدید
اقای همتی شما و رییس جمهور یک روده راست تو شکمتون نیست و فقط بلدید دروغ بگید حالا وایسا تا برات بگم
۱- نه تن طلا وارد کشور شد شما قیمت را تا تونستید بالا بردید که طلاها را به مردم بیچاره بفروشید و خرج امورات اقایان دزد بکنید
۲- تا تونستید بازار را دچار هرج و مرج کاذب کردید تا ملت نفهم به سمت طلا و ارز هجوم ببرند واین بهترین فرصت برای تبدیل ارز و طلا به بالاترین قیمت و در نهایت خالی کردن جیب ملت و پر کردن جیب خودتون ....
اما یه پیشنهاد.
اگه شما و دولت روحانی واقعا دلتون برای مردم میسوزه اگه واقعا شرف دارید اگه واقعا وجدان دارید ... به حرفم گوش بده ببین ظرف مدت یه هفته ارز به زیر ده هزار تومان میرسه یا نه
اقای همتی نسبتا محترم شما دارو میخری باید بری داروخانه
گوشت میخری میری قصابی
نون میخری میری نانوایی و..... پس چه لزومی داره برای خریدن ارز باید بریم مغازه؟؟؟؟
صرافی های فاسد را جمع کنید و به بانک های ارزی و ریالی منتقل کنید و قیمت رو ثابت کنید و اعلام کنید ب ملت شهید پرور و بی فرهنگ که خرید و فروش ارز بیرون از بانک ممنوع میباشد ب همین راحتی اگه قیمت ارز دو روزه نیومد پایین من خودکشی میکنم
پس یا اینکارو بکنید یا با مظلوم نماییتون ملت ررو اذیت نکید و زحمت نکشید ارز رو پایین بیارید چون هر وقت گفتی ارز پایین میاد بدتر گران شد ....
آقای همتی با دلار 15 هزارتومان تورم 40 درصد بود با دلار 17 هزارتومان قطعا عددی بزرگتر خواهد بود
بخش زیادی از تورم و کاهش ارزش پول به خاطر همین دسته از مردم سودجو و دلال و محتکر که روز به روز بیشتر میشوند و به دنبال راه راحت پولدار شدن هم به مردم دیگر هم به اقتصاد و هم پول ملی خسارت میزنند ، دولت هم که غربگراست و در حال اجرا کردن اقتصاد لیبرال و سرمایه داری و تجارت ازاد بر اساس الگوهای غربیست میگه بازار بر اساس عرضه و تقاضا خودش متعادل میشه ، اما تا امروز اینطور نشده چون بازار ایران در شرایط کمبود و تحریم و تقاضای غیر واقعی دلالان و سودجویان نمیگذارند قیمت ها واقعی و بر اساس عرضه و تقاضای واقعی تثبیت شوند ، اقای روحانی باید دست از این سیاست برداره این سیاست در ایران مضر و مخربه حداقل در شرایط تشنج و تحریم نباید اجرا میشد ، در خود غرب سرمایه داری هم که حامی ثروتمندان هستند دولتشان اینطور تجارت و بازار را ازاد نمیگذارند سیاست گذاری و کنترل میکنند اما دخالت مستقیم و دستوری انجام نمیدهند تا سرمایه فرار نکند ، تیم اقتصادی روحانی توان پیاده کردن تجارت ازاد در ایران تحریم را ندارند و باید تجدید نظر کنند
چی از جون این ملت میخواهین مردم رو اینقدر اذیت نکنید همه این گرونیها به به تحریم و کرونا مربوط نیست خیلی از موادی مردم نیاز دارند الکی گرون شده حتی کشاورزها میگن خیلی از محصولات خراب میشه کسی نیست از ما بخره و دلالها تو شهرها گرون میکنن ولی باید ارزون به دست مردم برسه نظارت مسئولان دلسوز کجاست ؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل