بازدید 8085
۲

آفتابی‌شدن یوزهای‌ماده بعد از غیبت یکساله در توران

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان از رویت و تصویربرداری از پنج قلاده یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران خبر داد.
کد خبر: ۹۷۸۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱ 14 May 2020

 

به گزارش تابناک، امیر عبدوس در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت این تصویربرداری از یوزها اظهار کرد: اهمیت این تصویربرداری از آن جهت است که آخرین گزارش مستند ما از مشاهده یوزهای ماده در پارک توران به رویت تابستان سال گذشته در منطقه چاه‌شیرین برمی‌گشت.
وی ادامه داد:عدم مشاهده طولانی مدت یوزهای ماده این دلهره و اضطراب را ایجاد کرده بود که با توجه به اینکه یوزهای تلف‌شده در محور عباس آباد میان‌دشت در این هفت -هشت سال همگی ماده بودند، ممکن است که پارک ملی توران دیگر یوزپلنگ ماده نداشته باشد که خوشبختانه تصویربرداری امروز این امید را زنده کرد.

عبدوس با بیان اینکه البته گزارش‌های دامداران، مردم محلی و مشاهدات میدانی و همچنین بررسی ردپاها در پارک توران گویای این بود که یوزپلنگ ماده در پارک توران وجود دارد افزود: با وجود این گزارش‌های ثبت نشده، تصویربرداری امروز ، تصویر امیدوارکننده و مستندی از حضور یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران است.

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان با بیان اینکه محیط زیست استان به موازات حفاظت از زیستگاه‌ها، تکثیر در اسارت را نیز در برنامه داشته خاطرنشان کرد: خوشبختانه تلاش‌های زیادی برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران صورت گرفته و از همین رو بود که اگر قرار بود که دیگر شاهد یوزهای ماده در این زیستگاه مهم نباشیم، هزینه‌های انجام شده به نوعی برباد رفته تصور می‌شد.

وی با بیان اینکه حقوق دامداران منطقه با اعتبارات دولتی با هدف حفاظت از یوزپلنگ ایرانی پرداخت شده بود اظهار کرد: اقداماتی از قبیل اینکه: این منطقه از دامداران تخلیه شده، حدود پنج کیلومتر از محور عباس آباد –میان‌دشت به صورت دو طرفه با هدف کاهش تصادفات حیات‌وحش، فنس‌کشی و تابلوهای هشداردهنده در منطقه نصب و حداکثر سرعت در این محور به ۸۰ کیلومتر کاهش یافته و...که اقدامات پرهزینه‌ای هم بودند، همه و همه با هدف حفاظت از یوزپلنگ صورت گرفته است لذا مشاهده خانواده ۵ قلاده‌ای امروز بسیار امیدوارکننده بوده و گویای این است که این تلاش‌ها به بار نشسته است.

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص چگونگی تصویربرداری امروز گفت: این تصاویر از طریق دوربین‌های تله‌ای صورت گرفته و تصاویر مادر و سه توله از چهار توله آن کاملا گویا است. البته بررسی‌های همکاران ما نشان می‌دهد که این یک خانواده ۵ قلاده‌ای است که دربرگیرنده ماده یوز و چهار توله است اگرچه در تصاویر ثبت‌شده تنها تصویر مادر و سه توله آن قابل رویت است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
چقدر خوشگلند .
اینم شد اظهار نظر !!!!
اینهمه فارع التحصیل و محقق جانور شناسی - دامپزشکی - و عیره داریم که با تیمهای فیلم برداری می تونن به انجا رفته و شبانه روزی کار کنند و تحقیق
یعنی نمی شه واقعا !؟
چطور مستندهای خارجی کارهای عجیب انجام می دهند ولی اینجا !!!؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان