بازدید 14262

الکاظمی هم استعفا می‌دهد؟

پس از کش و قوس های فراوان سرانجام دولت مصطفی الکاظمی رأی اعتماد پارلمان عراق را به دست آورد.
کد خبر: ۹۷۸۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸ 14 May 2020

به گزارش تابناک حسن هانی زاده طی یادداشتی در خبرآنلاین نوشت: پنجشنبه هفته گذشته بود که نخست وزیر جدید عراق طی آیینی رسمی که در کاخ نخست وزیری بغداد برگزار شد، وظایف و مسئولیت دولتی را از سلف خود عادل عبدالمهدی به عهده گرفت و به مردم وعده داد که دولتش برای رفع نیازهای آنان تلاش خواهد کرد. او که در شرایطی خاص و بحرانی و در حالی سکان نخست وزیری را از آن خود کرد که گزینه های دیگری مانند توفیق علاوی، عدنان الزرفی و سهیل النعیم با مخالفت فراکسیون های پارلمانی مواجه شدند.

بی شک مصطفی الکاظمی چالش های جدی را پیش رو خواهد داشت. از جمله این چالش ها می توان به اجرایی کردن مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا از خاک عراق، برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی، موضوع روابط با ایران، روابط با کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی و همچنین روابط با ایالات متحده آمریکا اشاره کرد.

اگر مصطفی الکاظمی در خارج کردن نیروهای آمریکایی را از عراق ناموفق باشد و نتواند توازن معقول و قابل قبولی را در روابط تهران و بغداد ایجاد کند، در آینده ای نزدیک از سوی فراکسیون های پارلمان عراق استیضاح خواهد شد. بنابراین انتظار می رود الکاظمی برای یک دوره گذار یکساله به عنوان نخست وزیر در قدرت حضور داشته باشد و از طرفی نمی توان متصور بود که وی در این مدت یکساله بتواند به موفقیت قابل قبولی دست یابد. ضمن اینکه نباید فراموش کنیم که آمریکایی ها هم اکنون درصدد انتقال نیروهای داعش از شرق فرات سوریه به عراق است. از همین رو اگر مصطفی الکاظمی درصدد پیگیری برای خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق باشد، آمریکایی ها بار دیگر گروه تروریستی داعش را در سراسر عراق سازماندهی و گسترش خواهد داد تا به ناامنی ها دامن بزند. از سویی مطالبات مردم عراق نیز وجود دارد که مهمترین آن مسائل اقتصادی و تامین نیازهای اولیه است. این کشور در طول ماه های گذشته به دلیل بحران های اجتماعی، درگیری های داخلی و معضلات اقتصادی حدود 17 میلیارد دلار از درآمدهایش را از دست داد که این موضوع نیز یک چالش عظیم برای مصطفی الکاظمی به شمار خواهد رفت. لذا ضرورت تدوین یک طرح اقتصادی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.

با بررسی این موارد می توان پیش بینی کرد که مصطفی الکاظمی شانس زیادی برای اجرایی کردن طرح های خود ندارد و به احتمال زیاد با شکست در حوزه های داخلی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی، مواجه خواهد شد.

در این بین دو کشور عربستان سعودی و امارات متحده عربی هم خیز بلندی برای مدیریت کابینه مصطفی الکاظمی برداشته اند. همانطور که می دانیم الکاظمی شیعه بوده و با جریان های شیعه عراق نیز روابط خوبی دارد؛ از همین رو ریاض و ابوظبی نیز سعی بر این دارند با تخریب روابط ایران و عراق الکاظمی را به سمت گرایشات پان عربیسمی سوق دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل