کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی

چرا بورس منفی شد؟

امروز بیشتر نماد‌ها با صف فروش مواجه شدند، به گونه ای که از ۶۴۰ نماد فعال در بازار سرمایه طبق آخرین آمار ۳۴۷ نماد با صف فروش مواجه بودند. شاخص کل که در سال جاری به رکوردشکنی‌های مثبت آن عادت کرده بودیم و سرانجام از کانال یک میلیون واحد گذر کرد، امروز با ریزش ۲۷ هزار واحدی همه سهامداران را شوکه کرد.
کد خبر: ۹۷۸۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶ 12 May 2020

چرا بورس منفی شد؟

تابناک اقتصادیدر یک سال و دو ماه گذشته، اوضاع بازار سرمایه در مقایسه با بازارهای موازی از جمله طلا، سکه، ارز، خودرو و مسکن خوب بوده و در مدت مذکور این بازار بازدهی قابل توجهی برای سرمایه گذاران خود به ارمغان آورده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ تنها از آغاز سال جاری و تا ۲۱ اردیبهشت ماه، بازار سرمایه برای سرمایه گذاران خود بازدهی ۱۰۳ درصدی داشته و همین باعث شد تا نظر همگان به این بازار جلب شود. آمار‌های رسمی منتشر شده نشان می‌دهد در فروردین ماه سال جاری، تعداد کل کد‌های حقیقی با رشدی ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۰ میلیون و ۶۲۶ هزار و ۵۵۴ کد رسیده است. همچنین تعداد کل کد‌های حقوقی با رشدی ۱۲ درصدی نسبت به فروردین ماه ۹۸ به ۸۶ هزار و ۶۴۴ کد افزایش یافته است.

به هر صورت این اوضاع خوب بورس پایدار نبود و امروز ۲۳ اردیبهشت ماه سال جاری بیشتر نماد‌ها با صف فروش مواجه شدند، به گونه ای که از ۶۴۰ نماد فعال در بازار سرمایه طبق آخرین آمار ۳۴۷ نماد با صف فروش مواجه بودند. شاخص کل که در سال جاری به رکوردشکنی‌های مثبت آن عادت کرده بودیم و سرانجام از کانال یک میلیون واحد گذر کرد، امروز مورخه ۲۳ اردیبهشت ماه با ریزش ۲۷ هزار واحدی همه سهامداران را شوکه کرد. با بازگشایی شستا میزان ریزش شاخص کل به ۲۵ هزار و ۷۵۲ واحد رسید و در نهایت شاخص کل تا لحظه تهیه این گزارش بر روی یک میلیون و ۲۲ هزار و ۱۱ واحد آرام گرفت

چرا بورس منفی شد؟

با ریزش امروز شاخص کل برای همه این پرسش مطرح شد؛

دلیل ریزش بورس چه بود؟

فردین آقابزرگی از کارشناسان بازار سرمایه و مدیرعامل کارگزاری بانک دی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی با اشاره به این که کسی موافق وارد شدن آسیب به اقتصاد و فعالان بازار سرمایه نیست، گفت:

اولین نکته‌ در این باره اینکه نوسان ذات بازار است و همان گونه که افزایش قیمت‌ها و شاخص کل را تجربه کردیم و ظرف سی روز کاری از ابتدای سال جاری تا ۲۱ اردیبهشت ماه بورس بیش از ۱۰۰ درصد بازدهی داشته است، حالا هم با این شرایط مواجه شده ایم و این یک مساله کاملا طبیعی است و برخی اشخاص حقیقی و حقوقی به دلیل شناسایی سود خروج مقطعی از بازار داشته و مجدداً ورود خواهند داشت.

وی افزود: مسلماً با گستردگی که بازار به خصوص ظرف یک سال گذشته پیدا کرده و به راحتی حجم معاملات روزانه به ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است، جای نگرانی نیست. آقابزرگی ادامه داد: گفتنی است، من همچنان معتقدم که اصلاح قیمت باید صورت بگیرد البته نه با شیبی که امروز مشاهده کردیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه می‌بایست متناسب با متغیر‌های اثرگذار اقتصادی حرکت کند، در غیر این صورت، القای تورم یعنی یک انتظار تورمی ایجاد می‌کند. وی افزود: همین ریزش امروز بورس موجب شد که دلار هزار تومان افزایش یابد.

فردین آقابزرگی گفت: اگر در بازار سرمایه قیمت‌ها بالا و پایین شود، هیچ صدمه‌ای به اقتصاد کشور وارد نخواهد شد، اما از لحاظ روانی اگر قیمت‌ها در بازار سرمایه کاهشی شود، موجب خواهد شد که شاهد ورود نقدینگی به سایر بازار‌ها باشیم و این اختلالاتی را ایجاد خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه من فکر می‌کنم بازار سرمایه نیازمند چنین تنفس و اصلاحی بود، ادامه داد: امیدوارم به نحو شایسته‌ای این اصلاحات صورت بگیرد که بشود تناسب معقولی بین سودآوری شرکت‌ها و قیمت ارزش ذاتی آن‌ها ایجاد کرد. در غیر این صورت اگر از ناحیه افزایش و کاهش قیمت سهام سود عاید کسی شود، این سود کاغذی است.

به عبارت بهتر در این وضعیت نه کسی چیزی پرداخت می‌کند و نه می‌گیرد. البته در میان مدت برای فعالان بازار ممکن است برآیند این موضوع به سمت صفر میل کند و این یعنی ممکن است در مقطعی یک عده سود و یک عده هم ضرر کنند. به عبارت بهتر ممکن است تا روز گذشته شخصی سهام خود را با ده درصد سود فروخته باشد و شخص خریدار امروز ده درصد همان سهم را ضرر کرده باشد.

آقابزرگی در پاسخ به این پرسش که بازگشایی نماد سایپا و ایران خودرو و همچنین پیش فروش‌هایی که این روز‌ها در بازار خودرو از سمت خودروساز‌ها شاهد آن هستیم، چقدر در ریزش بازار سرمایه موثر بوده است، گفت: ثبت نام خودرو می‌تواند به شدت موثر باشد، چون فرد سهامدار می‌داند که با خرید خودرو ظرف کوتاه مدت سود قابل توجهی را کسب خواهد کرد؛ بنابراین، سهم خود را به فروش خواهد گذاشت تا خودرو ثبت نام کند، اما بازگشایی نماد سایپا یا ایران خودرو اگر تاثیرگذار هم باشند، این تاثیر بسیار مقطعی است. کل صف خرید سایپا به عنوان مثال ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است و این در مقایسه با ۱۵ هزار میلیارد تومان حجم معاملات روزانه رقمی نیست؛ بنابراین، ریزش بازار را نمی‌توان به بازگشایی یک نماد نسبت بدهیم، ولی دولت یکی از ابزار‌هایی که برای کنترل ورود نقدینگی به بازار سرمایه داشته را فعال کرده که این ابزار همین پیش فروش خودرو است.

وی با اشاره به اینکه اگر در گذشته معاملات آتی، بازار بورس ارز و ... داشتیم هیچ گاه این حالت برای بازار سرمایه ما پیش نمی‌آمد، افزود: الان تصمیماتی گرفته می‌شود که ممکن است دیوار اعتماد در بازار سرمایه فرو بریزد. این هشدار را باید داد که اگر اعتماد ضربه بخورد ممکن است به دست آوردن مجدد آن زمان ببرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که اگر شاخص کل کانال یک میلیون واحد را از دست بدهد تا کجا اصلاح بازار ادامه خواهد داشت، گفت: گفتن یک عدد به نظرم کار سختی است چرا که به عنوان نمونه در اواخر پاییز سال گذشته تصور من این بود که در اسفندماه سال گذشته شاخص کل به ۴۵۰ هزار واحد خواهد رسید، اما دیدیم که از ۵۱۰ هزار واحد هم عبور کرد؛ بنابراین در این زمینه عدد نمی‌توان گفت.

وی افزود: هم اکنون مجموع سود کل شرکت‌ها در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۲۲ هزار میلیارد تومان و ارزش بازار بورس ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است. هم اکنون ارزش بازار بورس به نزدیک ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، اما سود شرکت‌های ما همان ۱۲۲ هزار میلیارد تومان باقی مانده است. یعنی با بازگو کردن این اعداد و ارقام نمی‌خواهم بگویم که به شاخص کل ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار واحد بازگردیم، اما باید بگویم که شاخص کل کنونی هیچ تناسبی با سودآوری شرکت‌ها نداشته و ورود نقدینگی زیاد که ناشی از سیاست‌ها و تصمیمات پولی و مالی بوده شاخص کل را به اینجا رسانده است.

در نهایت انتظارم این است که شاخص باید اصلاح شود و به احتمال زیاد به زیر یک میلیون واحد خواهیم آمد، اما امیدوارم این وضعیت ادامه دار نباشد. دلیل اینکه می‌گویم امیدوارم ادامه دار نباشد این است که هم اکنون بخش اعظمی از افرادی که در صف فروش هستند حداقل ۵۰ درصد در سود هستند و اگر موفق به فروش سهام شوند سود خواهند کرد و از سوی دیگر جا برای جذب نقدینگی در سایر بازار‌ها ایجاد شده و این تصمیم گیری برای فروش سهام را ساده‌تر کرده است.

مدیرعامل کارگزاری بانک دی گفت: این تلاطم بازار، شوکی بود برای کسانی که بی محابا و بدون توجه به ارزیابی کارشناسی قیمت سهام شرکت‌ها در حال خرید سهام آن‌ها بودند. این خود باعث کند شدن ورود نقدینگی خواهد شد و این یعنی کاهش تقاضا و در نتیجه تعادل در بازار ایجاد می‌شود.

در پایان فردین آقابزرگی در پیشنهاد به سهامداران جدیدی که وارد بازار شده اند و هم اکنون متضرر هستند، گفت: بهترین راهکار این است که نگاه خود را بلندمدت کنند و انتظار نداشته باشند در کوتاه مدت این زیان متحمل شده بازگردد. بهتر است برای جبران ضرر خود بازه زمانی شش ماهه و یک ساله را در نظر بگیرند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۹
هرچي تحريم ها شديدتر قيمت دلار سكه زمين ملك خودرو بالاتر و هرچي اينها بالاتر كاسبان تحريم خوشحال تر و هر چي كاسبان تحريم خوشحال تر رانت خواري مورد نياز تر و هر چي رانت خواري مورد نيازتر به منبع قدرت نزديكتر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
واقعا جملات قشنگی گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
اونحایی که تو این شرایط و با این روش های صعودی شدن بورس دلخوشن همونایین که به صود بیشتر موسسات مالی دلخوش بودن . همونطور که تو دنیا به پراید 80 ملیونی میخندند به سرمایه گذاری تو بورسی که قرار نیست پولی وارد صنعت بشه میخندند . رسما قمار خونه ها رو راه بندازید تا اقتصاد بیشتر از این نابود نشه . همه دلال یا تو دلار یا تو سکه یا نوسانگیر بورس ملتی شدیم برای اینکه تو باتلاق غرق نشیم حاظریم پامونو بزاریم رو سر بقیه و بقیه رو غرق کنیم
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
این حرفها نیست دولت خدمتگزار برای کسری بودجه هر روز به یکی از بازارها متوسل میشود خوب امروز حقوقیها تاراز کرند شنبه بالا میفروشند که دولت منتفع
چرا منفی شد!!؟ عجب سوالی! مثبت شدنش جای سوال داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
بهتر
متاسفانه کاهش سود بانکی و افت شاخص بورس موجب حرکت نقدینگی به سمت بازار طلا و دلار و مسکن شده!!
و این نتیجه ای جز افزایش سرسام آور اجاره بها و قیمت کالاها نخواهد داشت
اینا دنبال سود سهام نیستن دنبال دلالی هستن که امروز سهم رو بخرن دو روز دیگه بفروشن حالا هم که منفیه یه عده میفروشن میرن جای دیگه سرمایه گذاری میکنن طبیعی هم هست البته یه کاهش بیست سی درصدی شاخص و افزایش دلار معادلات رو دوباره متناسب میکنه فقط این وسط ملت بدبخت تر میشن
تابناک تیترت از ابتدا اشتباه بود!باید میگفتی بر چه مبنای علمی بورس مخصوصا تو این شرایط باید مثبت باشه؟!آخه هر چیزی مبنای علمی داره!باید از عواقب سود 5درصدی در روز بورس و تزریق آن به بازار و انفجار حباب بورس به روزی آگاه بود!!!!
بورس ایران تو یک ماه 150 میلیارد دلار به ارزشش اضافه شده حالا چه کنیم دلار رو ببریم بالا یا بورس رو بیاریم پایین یا هر دو ؟؟!! ظریف 1 سال مذاکره میکرد 4 میلیارد دلار پول خودمونو آزاد میکرد اینو گفتم برای درک عدد 150 میلیارد دلار
چه بورس لوسی داریم. در واقع اصلا چیزی که در جهان معنای بورس میده را نداره و فقط یک سیستم سفارشیه انگار که فقط باید مثبت باشه و از بابت این مثبت شدن چه کسی داره ضرر می کنه، فقط خدا می دونه و تا منفی میشه باید یک سری را باد بزنی که حالشون خوب بشه و توضیح بدی که چرا منفی شده یا توضیح بدی که نگران نشید، قصد بدی نداشتیم، جبران می کنیم براتون.
این رویکرد شاید خوبی هایی داشته باشه ولی دیگه اسمش بازار سهام یا بورس نیست.
کسی نیامده بود که بماند. چرا بماند؟ مگر ثباتی وجود دارد؟
پروپاگاندا بسیارفعال است
مدتیست ارزوطلا درحال رشد وبور نورچشمی درحال تضعیف وسقوط است ولی اکثرجرایدوسایت ها طبق معمول کوچکترین اشاره ای به این تحولات نمیکنند !!!!
سکه از ۶۷۰۰۰۰۰ تومان درهفته گذشته به ۷۲۰۰۰۰۰ تومان جهش پیداکرد ولی شتردیدی ندیدی !
دلار وارد کانال ۱۷۰۰۰ تومان شد ولی همچنان شتردیدی ندیدی
حالا اگر قیمت سکه ۱۰۰۰ تومان کاهش پیداکنه همین جراید تیترمیزنند « سکه ارزان شد» !!!!
سه شنبه ۲۳ اردیبهشت۹۹ ساعت ۱۳:۵۰
دلار۱۷۲۰۰
سکه ۷۳۰۰۰۰۰
بورس بیش از ۲۶۰۰۰ واحد سقوط کرد ( تازه اولشه) !!!
تازه اولشه ، مردم به دریافت سودهای سرشار و بدون ریسک عادت کردن یعنی عادتشون دادن و اصلاح این وضع تبعاتی داره که با شرایط فعلی ، مدیریت آن از توان دولت خارجه و بزودی سایر بازارها نیز تحت الشعاع آن قرار خواهد گرفت .
توصیه یک اقتصاددان به سهامداران بورس
اگر میخواهید سرمایه تان نابود نشود بی درنگ سهامتان رابفروشید
چون که خالی بندیه. کدوم تولید ما رشد کرده که بخواد سهامش رشد کنه
اصلاح ذات بازار است ولی فساد نباید ذات بازار باشد
داریم تحریم ها را به فرصت تبدیل می کنیم.
یه سوال داشتم اگه کسی جوابشو میدونه بگه.
مشاوران اقتصادی مدیران ارشد ایران کیا هستن؟
از این به بعد همش منفیه
دیگه اون بورس نورچشمی رو لولو برد !!!
سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۹ ساعت ۱۵:۲۵
دلار ۱۷۲۵۰
سکه ۷۳۵۰۰۰۰
بازار باید اصلاح کنه نمیشه که هر روز سهم ها مثبت 5 باشه
بورس برمیگرده به 150 هزار واحد
سایپا یک شرکت ورشکسته با زیان انباشته بالا بورس را از هم پاشید چرا سازمان بورس شرکتهای زیانده را از تابلو بورس حذف نمی کند ؟؟؟
لطفا با این مقالات بازار رو تضعیف نکنید!اولا صعود و نزول در هربازاری وجود داره ونشون دهنده زنده بودن و تنفس بازار هست.همیشه برآیند حرکت و رشد رو باید دید.شاخص در یک ماه اخیر بیش از 500000 واحد رشد کرده.گاهی هم پیش میاد چند هزار واحد هم افت میکنه چه اشکالی داره؟!این طبیعت بازار هست.
بور س خانه خراب كن ومردمي كه ازحول حليم درديگ مي افتند
دلیلش تغییر وزیر است!
استارت سقوووووووط
کامنتهارامنتشرکنید
ریزش بورس بترسید
نابودی بورس ..سکته ی سهام دارانش....بسیار بسیار نزدیکه :)
دلارشد ۵۰۰۰ تومان
همتی: وظیفه دارم ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز راگوشزدکنم
دلارشد ۸۰۰۰ تومان
همتی: وظیفه دارم ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز راگوشزدکنم
دلارشد ۱۰۰۰۰ تومان
همتی: وظیفه دارم ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز راگوشزدکنم
دلارشد ۱۲۰۰۰تومان
همتی: وظیفه دارم ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز راگوشزدکنم
دلارشد ۱۵۰۰۰ تومان
همتی: وظیفه دارم ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز راگوشزدکنم
دلارشد ۱۷۰۰۰تومان
همتی: وظیفه دارم ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز راگوشزدکنم
دلار میشود ۲۰۰۰۰ تومان
همتی: وظیفه دارم ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز راگوشزدکنم
و قصه همچنان ادامه دارد !!!!
تا زمانی که رونق بورس در نتیجه تولید نباشد ، اوضاع به همین روال کاذب توسط دولت مدیریت شود ، انتظاری جز این نباید داشت
چرا بورس منفب شد؟ را باید اینجوری پرسید چرا پس از اینهمه مدت منفی شد همه فعالان اقتصادی از روند رشد غیر منطقی بورس خبر میدادند و متاسفانه چه افرادی که سرمایه خود را بر اساس نا اگاهی از دست خواهند داد
این چه بورسیه؟
تحلیل این کارشناس بر پایه واقعیت نیست
مرد حسابی شاخص کل اگر مصنوعی و عددسازی نباشه حقیش باید زیر 150 هزار واحد باشه . رسوندینش بالای یک میلیون !!!!!!!!!!!! بعد میگی چرا منفی شد باید تا ابد و روز قیامت 5 درصد 5 درصد بره بالا !!! لجن تو هیکل چنین بورسی
تو افزایشهای بی حساب کتاب این چند روزه شوکه شدن نبود ؟
شیب شدید منفی در انتظار بورسیان است
پاسخ ها
م ذکائی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
سرمایه یک سری نابود میشه شما کیفشا کن واقعا برات متاسفم همه اینهایی که تو بورسند میلیاردی کاسب نشدند که شما کارشناس شدی
چون حباب بود و است و خواهد بود!!!!
چراکامنت های ضدبورس رامنتشرنمیکنید؟
بارها نوشتم از بور بترسید و حساب شده وارد شوید سانسور شد
یکی از پارامترهای کشورهای پیشرفته نظم و کنترل دارایی و عدالت اجتماعی با مالیات پی تی است
مالیات پی تی یعنی کسی که چند خودرو دارد کسی که چند خانه دارد کسی که مرتب طلا خرید و فروش میکند به راحتی شناسایی و به میزان دارایی وی مالیات گرفته میشود
متاسفانه در کشور ایران با وجود شعارهای زیبای عدالت و دین مداری بخاطر هزینه های زیر ساخت برای این نوع مالیات و اینکه جلوی فساد دانه درشت ها گرفته میشود دولت ها نمیخواهند آنرا اجرا کنند البته دلایل دیگری نیز دارد مثلا بستر مالیات پی تی دیر آماده میشود و دولت های بعدی از مزایای آن استفاده میکنند و اینکه درآمدهای پنهان و قاچاقی لو میرود و دارایی همه از جمله مسئولین و مدیران مشخص میشود و .... (همه مردم میخواهند مالیات بدهند به شرط اینکه عادلانه از همه گرفته شود)
سینمای، زندگی، سیاهی، شده،،، فیلم، عشقی، زشتی، شده
زشتی، اهل، بهشتی، شده، که، زیباست
این، فریب، شماست
شراب، عشق، شیرین، نوشت،،، زندگی، بهشتی، عشقی، سرشت،
با عرض سلام و ادب و احترام بورس اصلا منفی بود ولی ترفندهایی برای مثبت نشان دادن آن که کار می رفت که حنای آن دیگر رنگ ندارد!
بورس دیگه فایده نره... من که رفتم سمت ماشین
بورس یعنی سزکیسه کردن ملت.
نه باعث گشایش امورزندگی مردم.
سفته بازها فروختند و رفتند بیرون و بعدش سقوط قیمتها
متاسفانه بخاطر جنگ با کل دنیا تولیدی نداریم و اگر داشته باشیم نمیتونیم صادر کنیم. با این تکنولوژی عهد خاک انداز هم تولید سودی نداره. دونه به دونه بازارهای جهانی رو داریم از دست میدیم. نتیجش میشه پاس کاری نقدینگی به این بازار اون بازار و تورم و فشار روی قشر فقیر.و تو حلقه معیوب افتادیم و خدا میدونه اخرش چی میشه.
با سلام . بهترین مکان برای نگهداری سرمایه های سرگردان مردم بازار سرمایه و بدترین ان نهگداری بصورت ارز و طلا می باشد . در کشورهای در حال توسعه مانند ایران وقتی نهگداری بصورت ارز و طلا باشد امکان خروج سرمایه به خارج از کشور بسیار زیاد است . و جذابترین انها الان ترکیه .امارات . گرجستان و غیره می باشد . مخصوصا که ایران در لیست سیاه قرار دارد و تعامل بانکی با سایر کشورها را نذارد. لذا اگر فردی ارز و طلا بصورت چمدانی به خارج ببرد . بانکهای ان کشورها براحتی می توانند ارز و طلا را جذب کنند
بانک مرکزی باید اماده باش بزنه واسه پیش فروش سکه و تکرار زلزله هولناک 96
با سلام
یه مدت شما رفته بودید داخل بورس حالا بورس یه مدتی بیاد داخل شما.
الا برکت الله
شمارابه حضرت عباس نراریدسرمایه اندکمون که باهزارتوسری خوردن ومنت کشیدن ریخایم توبورس ازدستمون بره به قرآن قسم همین پول اندکی که امسال باحرفهای قشنگتون مجبورمون کردیدهیجانی بشیم وباوعده توخالی صندوق های EtFوسرمایه گذاری توسط صداوسیمامردماردبخت کردین ..حیباتون خالی شده لزین طریق میخاین تلافی کنین راه حلی ندارین نمی دونین یه کارمندبدبخت مثل من باچندتابچه پس اندازشابه انیدسودوچندررابرشدن توبورس گذاشته که خدانگذزه ازتون به خاطروعده های توخالیتون ..
تابستون امسالم بااین حرفاتون وارد بورس شدیم وتوش موندیم نه راه پس داریم نه راه پیش
خواهشانزاریدبیشترازین ضررکنیم مامثل اون پولدارانیستیم که خیالمون راحت باشه ...والله پس اندازم توبانک بودهیچ غصه ای نداشتم جهنم که سودش کم ب ودلااقل نقدودردسترس بود..
خواهشانزاریربیشترمنفی بمونه
چ مملکت بی سروپایی نظروانتقادمونم توسایت نزاشتن ...دیگه نوبره والله اینجاهم دز..‌...‌
از اول سال هر روز چند درصد همه اجناس گران میشه اما بورس هر روز منفی !!!!!!
غلط کردن رو برای همچین روزی گذاشتن ،،، آقا غلط کردیم به حرف هاتون اعتماد کردیم فقط پول خودمون رو پس بدید
اول امسال سهام یه شرکت ۱۴۰۰ تومان خریدم که بیسکویت این شرکت ۲۰۰۰ بود الان بیسکویت شده ۶۰۰۰ هزار اما قیمت سهام شده ۴۰۰ تومان ........ این سیاه بازی یعنی چی ؟
مردم سواد بورسی ندارن ؟
کاش گول تبلیغات تلویزیون رو نمی خوردیم .... هر روز دروغ
برای رشد بورس و جلوگیری از ضرر بیشتر ملت مظلوم باید کل شرکت ها و کارخانه های که در بورس نماد دارند باید طوری کنند که فقط و فقط و فقط فروش شأن از طریق بورس باشد تا خریداران در بورس اجناس شأن را خریداری کنند و بورس رشد کند تنها راه نجات بورس همین است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل