بازدید 221155

عراقِ الکاظمی ضد ایرانی خواهد بود؟

پنجشنبه گذشته، پارلمان عراق به اکثر وزیران معرفی شده از سوی مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر جدید این کشور رأی اعتماد داد تا هیات دولت جدید عراق، کار خود را رسما آغاز کند. در این میان، گمانه زنی‌ها و تحلیل‌های متفاوتی پیرامون جهت گیری‌های سیاست خارجی نخست وزیر جدید عراق به ویژه در رابطه با ایران و آمریکا مطرح شده است.
کد خبر: ۹۷۷۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ 12 May 2020

عراقِ الکاظمی ضد ایرانی خواهد بود؟

بین الملل تابناک: پنجشنبه گذشته، پارلمان عراق به اکثر وزیران معرفی شده از سوی مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر جدید این کشور رأی اعتماد داد تا هیات دولت جدید عراق، کار خود را رسما آغاز کند. در این میان، گمانه زنی‌ها و تحلیل‌های متفاوتی پیرامون جهت گیری‌های سیاست خارجی نخست وزیر جدید عراق به ویژه در رابطه با ایران و آمریکا مطرح شده است.

در چند روز گذشته، بیشتر رسانه‌های عربی و غربی جهت گیری سیاست‌های الکاظمی در برابر ایران و آمریکا را به ضرر ایران و به نفع آمریکا ارزیابی کرده اند و برخی از رسانه‌ها نیز پا را فراتر گذاشته و از کوتاه شدن دست ایران از عراق سخن گفته اند.

در همین رابطه، پایگاه آمریکایی بلومبرگ مدعی شد: انتقاد کاظمی از اقدامات آمریکا به اندازه همتایان پیشینش، تند و نیشدار نیست. او می‌گوید که اجازه نخواهد داد سرزمین عراق به عنوان پایگاهی برای تهاجم علیه کشور‌های همسایه و یا به میدان جنگی برای ستیز‌های منطقه‌ی و بین‌المللی تبدیل شود.

کاظمی در عین حال غیرمستقیم تاکید می‌کند که به ایران اجازه نخواهد داد روابطش با عراق را به شیوه‌ای مدیریت کند که در دوران ژنرال سلیمانی رایج بود.

این پایگاه آمریکایی نوشت: دلیل از دست رفتن نفوذ ایران در عراق، تنها یک عامل نیست. اعتراض‌های سراسری علیه فساد و نفوذ ایران و همچنین شکاف‌های داخلی ایران و ستیز‌های بین شبه‌نظامیان تحت حمایت تهران به روی کار آمدن کاظمی کمک کرد. همزمان، مرگ سلیمانی هم یک عامل بود.

آنچه واضح به نظر می‌رسد، این که رسانه‌ها و تحلیلگران غربی و عربی شناخت دقیقی از دینامیزم‌های روابط ایران و عراق ندارند، به گونه‌ای که هرگاه دولت جدیدی در عراق بر سر کار آید که روابط نزدیکی با ایالات متحده برقرار کند، معمولا چنین تحلیل‌هایی ارائه می‌شود؛ تحلیل‌هایی که یا ناشی از عدم شناخت دقیق از روابط ایران و عراق و میزان نفوذ ایران در آن است و یا در راستای تحت تاثیر قرار دادن روابط دو کشور ارائه می‌شود.

با این حال، داده های تاریخی نشان می دهد، نقش و جایگاه ایران در عراق با روی کار آمدن یک دولت و رفتن دولت دیگری در عراق دچار دگرگونی اساسی نخواهد شد. ایران هم در پارلمان عراق و هم در سطوح اجتماعی و هویتی عراق جایگاه ویژه ای دارد که به راحتی از بین نخواهد رفت.

با این حال، داده های تاریخی نشان می دهد که نقش و جایگاه ایران در عراق با روی کار آمدن یک دولت و رفتن دولت دیگری در عراق دچار دگرگونی بنیادین نخواهد شد؛ ایران هم در پارلمان عراق و هم در سطوح اجتماعی و هویتی عراق جایگاه ویژه ای دارد که به راحتی از بین نخواهد رفت.

تعادل در روابط با تهران ـ واشنگتن

لذا به نظر می‌رسد مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیری عملگرا تعادل در روابط ایران و آمریکا را به تقابل بر هر کدام از آن‌ها ترجیح خواهد داد.

در همین رابطه، پایگاه الاخبار لبنان نیز به این مساله پرداخته و نوشته است: مصطفی الکاظمی، هم در عمل و هم در ظاهر نشان داده است که می‌خواهد در روابط عراق با ایران و آمریکا تعادلی دقیق برقرار و با تبدیل شدن عراق به میدان تسویه حساب مقابله کند.

این منابع همچنین تاکید کردند که نخست وزیر جدید عراق طی هفته‌های اخیر از طریق کانال‌های مورد اعتمادش بار‌ها به ایران پیام داده که با جدیت در پی گسترش روابط با تهران است و این مساله با استقبال ایران مواجه و باعث حمایت مضاعف تهران از مصطفی الکاظمی شده است.

در همین زمینه، فراکسیون پارلمانی فتح نیز در بیانیه‌ای معنادار اعلام کرد: پس از رأی اعتماد به دولت کاظمی در مجلس نمایندگان و حمایت‌های گسترده داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی از دولت جدید، ما از آمریکا می‌خواهیم رأی اعتماد به دولت را پیروزی خود و شکست رقیبانش در عراق و منطقه تلقی نکند، زیرا نیرو‌های سیاسی عراق منافع ملی خود را بر امور دیگر ترجیح دادند.

در این بیانیه آمده است: اکنون واشنگتن باید پشتیبانی و حمایت خود را از عراق نشان دهد، به ویژه اینکه در شرایط سختی به سر می‌بریم. آمریکا باید به ملت عراق ثابت کند در حمایت از عراق جدی است و قصد بهره‌برداری از شرایط را به نفع گروه‌های سیاسی خاص ندارد. امروز موضع آمریکا در معرض سنجش جدی قرار دارد و عراقی‌ها به این نگاه می‌کنند که چه کسی در عمل در کنار آن‌هاست و چه کسی تنها حرف می‌زند و موضع‌گیری می‌کند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۱۳۷
عراق و قتی عراق است که دستشانده هیچ کشور خارجی نباشه ...
در صورتیکه الکاظمی بتونه حشد الشعبی و کتائب حزب الله رو کنترل کنه و در عین حال با آمریکاییها هم قدرتمندانه طرف بشه ، اونوقت هم ما راضی خواهیم بود و هم آمریکاییها... واگه نتونه ،در نهایت کشوری که اونجا پایگاههای نظامی قدرتمن تری داره پیروز و در نهایت عراق ضعیفتری رو خواهیم داشت !
پاسخ ها
بهروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
چندین سال عراق تحت اشغال نظامی آمریکاست، پس چنین چیزی که که شما گفتید قابل اجرا نخواهد بود، مگر اینکه عراق به اشغال نظامی آمریکایی ها پایان بدهد، اشغالگران آمریکایی را از خاک عراق اخراج کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
اگر یک کارشناس آمریکایی هم بخواد نظر بده همین رو میگه. آفرین که نمیدونی دستاورهای استراتژیک پیش زمینه تمامی دستاوردهای دیگه اعم از اقتصادیِ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
شهادت سردار سلیمانی شرایطی ایجاد کرد که میشد به راحتی آمریکایی ها رو قلع و قمع کرد و از منطقه با زور نظامی ریخت بیرون، چرا فقط به عین الاسد محدود شد انتقام؟
اگه نبود که آمریکا اجازه نمی داد نخست وزیر بشه! آخه این چه سوالیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
خیر دوست من .... ماجرا به این غلظت هم که شما می گویید نیست ..... آیا نوری المالکی و بقیه مسئولان عراقی که از ایران خط می گرفتند، با اجازه واشنگتن پست و مقام گرفته بودند؟
هم از ايران ميگيرن ، هم از آمريكا.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
خدا کند که از ایران جدایش کنند
تا شاید به اینصورت حداقل کمی از هزینه های گزاف در عراق که از بیت المال ما پرداخت میگردد
کسر گردد و صرف آبادانی کشور و رفاه مردم خودمان گردد
هر چند چاه عمیقی که در سوریه و لبنان و یمن کندیم ، به این زودی ها و راحتی ها پر نخواهد شد
با همکاری آمریکا سردار سلیمانی را ترور کردند حالا ...
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
اگر انتظاری بجز این از عراقیها داشته باشید، باید گفت که با اصول سیاست در دنیای جدید آشنا نیستید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
چاه عمیق شما و همفکراتون هستید که فقط جلو پاتون رو میبینید
اگر شیوه ملاقات ایشان با سفیر ایران و آمریکا راببینید از چهره خندان ایشان در ملاقات با امریکایی ها و چهره اخمو در دیدار با اقای مسجدی سفیر ایران به همه چیز می خواهید برد سرمایه گذاری روی عراق اشتباه محض است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
شاهان قدیم مخالفان را دعوت میکردند وبعد با جام و میوه زهر الود میکشتند عراق با شهادت حاج قاسم به ه امریکا نزدیکتر شد و انتقام نگرفت شاید همه چیز با همکاری عراق و امریکا بودی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
شما معمولا منفی بافی و این نظرتون در راستای نظرات قبلیه
خوب می دونید که سرمایه گذاری ایران و ارتباط اقتصادی ایران با عراق چقدره! و برای همین خوهان به هم خوردن این روابط هستید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
خدا پدرش را بیامرزد اگر به ما و سفیر ما و پول بیت المال مردم و کشور ما پشت کنند
شاید آنوقت بشود امیدوار بود که قسمتی از ثروت کشور در راه آبادانی و رفاه خودمان هزینه گردد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
چرا الکاظمی طرفدارایران نباشدوزارت صنایع ایران درکربلا پتروشیمی می سازدباپول ملت ایران درنجف بیمارستان 2000تخته خوابی می سازنددرنجف کارخانه سیمان ایران می سازدانوقت واسه بازنشستگان پول همسانسازی ندارند واسه کارگران ایران پول بودجه ندارد واسه شرکتیهای پرستار پول ندارند واسه کارگران مس سرچشمه کرمان پول ندارند اگر واسه مردم ایران بودجه
ندارندواسه عراقیان که دارند این غم واندوه و فقروزیرفقرملت ایران راستی کی به پایان میرسد
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
اینایی که میگن ایران داره اونجا هزینه میده بهتره بدونن ۴۵ درصد صادرات ایران به عراقه بجای گوش دادن به حرفهای بی سند برین درصد صادرات ایران رو به کشورهای دیگه ببینید، بعد صحبت کنید!!!
خود کرده را تدبیر نیست
عراق در نهایت برای حفظ منافع ملی خود به سمت کشور پولدار تر و قوی تر خواهد رفت
در آینده سوریه هم همین کار را خواهد کرد
چرا که منافع ملی مردم و کشورشان در تعامل با قدرتهای بزرگ است
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
عزیز از سوی کشورهای غارتگر آبی برای جهان سومی ها گرم نمیشه اگر غیر این بود چون هیچکس قدر کشورهای بدبخت پاچه خواری انها را نمی کند،باید این کشورها غرق در رفاه خوشی بودند در حالی که جز معدودی بقیه دارند از گرسنگی میمیرند.مثلا با نفت شیل و تغییر الگوی مصرف انرژی پدر همین عراق و حتی عربستان را دراورده اند قبل آن هم که ویرانشان کرده اند تو خودت یک منفعت نشان بده که از سوی امریکا به عراق و حتی عربستان رسیده باشد اگر این کشورها شانسی داشته باشند در همگرایی منطقه ای و اخراج استعمارگران است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
خدایا کمک کن
تا همین گردد
انشاالله
لوسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
قدرت بزرگ ماسک ندار دستگاه تنفسی ندار چی میگی
وقتی پوستر حاج قاسم رو از فرودگاه بغداد تنها پس از دو روز روی کار آمدن نخست وزیر جدید بر می دارند این خیلی معنی ها می دهد که عده ای خود را به خواب زده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
اصلا چه دلیلی دارد که یک رییس جمهور، مقدرات کشور خویش را به دست دولتهای خارجی بسپارد؟ بنظر من اقدام الکاظمی در کوتاه کردن دست آمریکا و ایران از عراق، کاری بسیار پسندیده و در جهت منافع و استقلال ملت آن کشور می باشد
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
هنوز پوستره هست بزرگوار.
به هر حال دشمنی بسیار شدیدی میان این دو کشور وجود داشته است که سابقه آن به دست کم چهار هزار سال پیش باز می گردد یعنی قبل از یانکه آریایی ها وارد ایران یا عرب ها وارد عراق شوند!!! و یکی از قدیمی ترین م.شنه های تاریخ بشر شرح حمله سومری ها به خوزستان در بیش از چهار هزار سال پیش است!!! و این دشمنی به سبب نبردهای دامنه داری که هیچگاه کاملا قطع نگردید ادامه یافت و جنگ هشت ساله نیز آن را عمری جاودانه داد، ضمن اینکه حضور ایران در عراق به معنی جنگیدن از جیبمان و با جانمان بلرای منافع بیگانگان است، چون ما حتی پشیزی از غرامتمان را از این عرب ها نگرفته ایم، و این یعنی اینکه منافع واقعی ما در این حضور مطرح نبوده است، و احتمالا فقط منظور این بوده است که شیعه ها در عراق موقعیت سیاسی برتری داشته باشند، هدفی که اگر هم به دست بیاید باید با بذل جان و مال آن را نگاه دارند، چیزهایی که ما باید بدهیم، و البته مردم نیز بسیاری از مشکلات خود را ناشی از دخالت در امور دیگر کشورها می دانند و با سخت تر شدن شرایط اقتیادی روزی خواهد رسید که ادامه این سیاست ناممکن شود.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
چهارهزارسال پیش که مرزهای ایران یوگسلاوی دراروپابود حتی۱۴۰۰سال پیش پایتخت ایران مدائن که الان یکی از شهرهای عراق نزدیک بغداد است ضمنا بغدادیک اسم فارسی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
خدا وکیلی شماسربازسایبری صهیونیرم هستی یادرجه دار ویا
زیاده.عرق نریز برای عراجیف خسته میشی. افسر .سایبری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
محمد عزیز، آنی که شما می فرمایید مربوط به دوره هخامنشی است یعنی 2500 سال پیش، و من از دو هزار سال پیش از ان حرف می زنم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
هزاران سال قبل هیچ کدام از این مفاهیمی که گفتید بین این ملت ها نبود و این کینه نژادی که در درون شما وجود دارد نبوده و گرنه الان هم باید هندی ها بخاطر کشتار نادر شاه هم کامل با ایران رابطه خود را قطع کند و یا یونان بخاطر حمله خشایارشاه با ما رابطه نداشته باشد و یا گرجستان بخاطر قتل عامل شاه عباس. اینجوری که شما جهان رو میبینید هیچ کس نمیبند و نمیدانم چرا عده ای اینقدر در طبل هزاران سال میکوبند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
حمله سومری ها به خوزستان آخه اخوی اطلا تو تاریخ و کجا خوندی اصلا میدونی مرز چیه؟ آریای ها وارد ایران میشوند؟ بقیه حمله میکنند؟
عراق را ول کنید و خسارت جنگ را چند تزیلیون دلار است بگیرید به شرطی جلو اختلاس را بگیرید ایران گلستان مبشه
پاسخ ها
بهروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
سرباز سایبری صهیونیزم خسته نشدی .شناسایی شدی .رودی برو خودکشی کن تا گرفتار انتقام سربازان گمنام امام زمان عج ال ا... نشدی .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
آقا بهروز شما که دلال تحریمی
برو ماشینهابی که احتکار کردی رو بفروش
دیگه چقدر می خواهی از این سرایت بد اقتصادی مال و منال جمع کنی
چرا وقتی از اختلاس حرف زده میشه دست و پات میلرزه
محمد کریمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
شناسایی؟ بیا منو شناسایی کن ببینم! همه چیم با آی پی مشخصه!
اینم میشه دقیقا خود ترکیه هر کی سود داشته باشه میرن سمت اون.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
دانا ! همه کشورها ی حافظ منافع ملی همینطور هستند
واقع گراست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
درسته
در حال حاضر ایران شده منفور منطقه
عراقم مثه ایرانه هم چند قومیه و هم چند دینی
باید همه رو نگه داره
یکسری تو عراق دوست دارند نوکر امریکا باقی بمانند و از نوکری عربستان به امریکا که اینهمه ضرر به رژیم سعودی زد درس نگرفتند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
حالا چون نمی خواهند با شما باشند نوکر آمریکا محسوب می شن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
کاملا مخالف این حرف شما هستم
و مسلمه شما اصلا عقیده ای مردم محور ندارین
اون آقا نخست وزیر یک کشور هست و براش رفاه و آینده و ... مردمش خیلی مهمتر از چیزهای دیگه است
و چون آرامش و حق مردمش را فدای بعضی روابط نمیکنه ، شما این حرف رو میزنید
یعنی اگه با آمریکا رابطه داشته باشه میشه نوکر آمریکا ولی اگه با ما رابطه داشته باشه میشه برادر ما
مدت ها پیش هم یکی از مسئولین بالارتبه عراق گفته بود کمک به ایران و رابطه با ایران خوبه، ولی اولویت مصلحت کشور عراق هست
هیچ جای این حرف اشتباه نیست
ناشناس
| Germany |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
در عراق، نوکر ایران وجود نداره؟
حیف اون استادیوم و پولهایی که تو عراق خرج شد .
پاسخ ها
آرمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
چرا توهم داری
کدوم استادیوم ؟؟استادیوم کربلا رو شرکت هایی اروپایی ساختند
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
راست میگی، باید وام بلاعوض میدادیم به اروپایی‌ها تا علیه خودمون استفاده کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
کدام استادیوم توی عراق با پول ایران ساخته شد. چرا بدون مطالعه و توهم مجازی صحبت میکنید
تابناک عزیز شما نگران نباش این به نفع ملت ایران است.
از استقبال و تبریک گفتن السیسی، و شیخک های خلیج فارس و عربستان سعودی محتمل بله ضد ایران خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
اگر هم ضد ایران باشد، چیز عجیبی نیست
ما ایرانیها در این سالها برادارانی داشته ایم و داریم که روابطشان بر خلاف تصور یا خواسته ما نه بر اساس دوستی و برادری بلکه بر اساس منافع ملی آنها تعیین شده است و به همین علت است در طول این سالها برادرانی را از دست داده ایم چون آنها اصلا و به هیچ وجه خودشان را براداران ما نمی دانند حالا اینکه چرا ما چرا اینقدر اصرار داریم آنها برادران ما هستند خدا عالم ا ست
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
واسه خیلی از منافع سیاسی اصرار داریم که برادرهای ما هستن
انتظار دارید عراق آمریکا رابی خیال بشه بیادسمت شما
دولت مردان عراق هیچ وقت آینده مردم شون رافدای دشمنی شما باامریکا نمیکنند
بابا چکاربه عراق دارید ملت خودمون سرگردان وبیکارهمه افسردگی گرفتیم بخدا.تاکی..........لنگ کفش هرایرانی هزار هزار عراقی ولبنانی وفلسطینی می ارزه
اخه ایران توخاک عراف چیکارداره 8سال بااین کشوردرجنگ بودیم جوانهای ماروشهیدکردن یادتون رفته عراق دشمن مابوده حالاچی شده توکشورعراق هستیم خون شهداومردم پایمال شده یعنی همه چی به فراموشی سپرده شده ماکشورخودمونوارامش واقتصادکشورمون درست کنیم چه دلیلی هست توکشورهای همسایه باشیم .؟
الکاظمی دوست هیچکس نیست او بندباز ماهریست. و هدفش خارج کردن درگیری از عراق است. در رابطه با ایران و امریکا تعادل برقرار می کند و از آن سود می برد.
قبل از هر چیز باید به فکر منافع ملی ایران باشیم باید غرامت جنگ را بگیریم و اقتصاد ایران را درست کنیم و به اوضاع مردم رسیدگی کنیم و یک ایارن قدرتمند بسازیم که عراقیها را به سوی خود جذب کند وگرنه یک ایران با اقتصاد ناتوان و ضعیف و تحریم شده جذابیتی برای عراقیها یا هر کشور دیگری نخواهد داشت در هر صورت نباید عربگرائی عراقیها را نادیده بگیریم خوب به تظاهرات ماههای اخیر آنان نگاه کنید بخصوص که در مناطق شیعه نشین نیز بود پس بهتر است خودمان را فریب ندهیم و واقع نگر باشیم
بهترين اقدام الكاظمي براي كشورش خروج آمريكائيها از اين كشور مي باشد چرا كه با خروج آمريكا اولا از تاراج يك سوم نفت اين كشور توسط آمريكا جلوگيري خواهد شد و ثانيا نفوذ ايران در عراق بصورت طبيعي كم خواهد شد در اين حالت است كه دولت عراق مي تواند يك توازن سياسي در قبال كشورهاي مختلف ايجاد كند.
داداش چرا حاليت نيست امريكا كويت را از دست صدامًنجات داد امريكا مردم عراق را از دست صدام نجات داد امريكا دولت عراق را سر كار اورد امريكا اقتصاد عراق را ميگردونه حتي با اين قيمت نفت حالا تو تازه به اين نتيجه رسيدي كه دولت عراق به ايران متمايل ميشه يا نه ؟ نه نميشه خيالت تخت نميشه
ایران باید یه فکری به حال خودش بکنه. روز بروز جایگاه ایران در منطقه ضعیف و ضعیف تر میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
معلومه که فارسی بلد نیستی آنقدر هم شعار ننویس
امریکا فقط دنبال نفت مجانی منطقه هست باید با انتشار کلیپ هایی که نشان دهنده به یغما بردن نفت از عراق هست ، ذهنیت مردم عراق و نسبت به امریکایها خراب کرد یا با انتشار فیلم هایی که نشان بدهد پایگاههایه امریکا فقط مکانی برای رساندن سلاح و بمب و موشک به تروریستها است رو فکر و ذهن مردم عراق کار کرد این همون کاریه که اونا دارن انجام میدن
خداوندا خون بهترین عزیزانمان در عراق به زمین ریخته شد
هرمیهن پرستی باید فقط به فکرکشورومردم خودش باشه
عراق از سیطره ایران خارج شد.باید واقع بین بود ازین به بعد باید به فکر ملت خودمون باشیم
ما در درون خودمان اختلاس گرها ومافیایی هایی داریم که ملت را به زنجیر کشیده اند از قیمت حبوبات بگیر تا ماشین همه چیز مافیایی است ما خودمان دزدها ومحتکران قهاری داریم که رحم به خودمان نمی کنیم حتی داروخانه ها هم از این امر مثتثنی نیستند و این نشان چیست بروید فکرکنید حتی مجلسمان هم بر علیه مرم خودمان هست برای این مردم چرا تا حالا قانونی وصل نشده که به نفع مردم وقشر بدبخت بازنشسته وکارمند ورمردم باشد چرا چرا چرا
مسولین محترن نظام جمهوری اسلامی ایران. الان زمانی است که باید به مردم کشور خودمان اهمیت دهید. عراق برای خودش صاحب داره. اونا نمی خواهند با ما ارتباط داشته باشند. ما چرا اصرار کنیم.
آ قای کاظمی اون وقت وزیر اطلاعات بود یعنی دقیقا اطلاعات کافی داشته زمانی که سردار سلیمانی وهمرزمانش کی وچه وقت وارد فرودگاه بغداد شدن و با چه وسائل نقلیه و مقصد شون واز چه مسیری طردود حتی ساعت دقیق شم می‌دانسته و بعد آ آنچه نباید بشه شد قضیه کبکهس کرده بود سرشو تو برف اینو منیکیکه از سیاست سردرنمیارم برام پرواضح است تا اینکه آ قایان سیاستمدار حالا این آ قا شده نخست وزیر حالا بخوان بقیه غزایارو
عرض‌اندام‌داعش‌درهفته‌گذشته‌ثابت‌کردکه‌شیرایرانی
ازبین‌رفته‌عراقیها‌اماده‌به‌مسلخ‌رفتن‌بشیدحالا‌که‌سردار سلیمانی
نیست‌این‌عراق‌واین‌هم‌امریکا‌ماهم‌تماشامیکنیم‌چطور
امریکاشمشیرداعش‌راازگلوی‌عراقی‌جماعت‌دورمیکند
حیف‌ازمجاهدت‌سردارشهیدکه‌برای‌این‌کوفیان‌کرد
عراق همان عراقیه که‌هشت سال باشما جنگیدن‌
هر کوچه‌بنام‌یک‌شهید هست ،شهیدان که عراقیا بقتل رساندن.
اصلا ایران ازعراق میترسه ،ایران ازقدرت همیشه حمایت میکند ،وضعیف‌ رازیر پامیکند ،مهاجران افغانستانی ایران راساخت، اما بامهاجران ،ایران چه گونه رفتار کردن ...؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
.طلبکارمیشه وقتی زیادی به کسی محبت بکنید
ولی به نظر من اگر پایمان از عراق ببرد و دستمان از سوریه کوتاه شود خیلی چیز خوبی است چون دیگر اینهمه جان و مالمان صرف بقای دیگرای نمی شود که در بهترین حالت فقط دشمنمان نیستند!!!!
این ملتها هستند که تعیین میکنند با کی رابطه داشته باشند نه دولتها ملت عراق هیچ دلخوشی از امریکاییها ندارند حمایت امریکا از تروریستها وایجاد ناامنی در عراق یکی از عوامل نفرت مردم عراق از امریکاست عملکرد امریکا در عربستان (گاو شیرده) یمن سوریه ثابت کرد هیچ منفعتی از رابطه با امریکا متصور نیست اما در این سالها ملت ایران با کمک به سرکوب داعش در عراق نشان داد حامی واقعی مردم عراق است .
مهم امت اسلام است که تا ابد باقی است. ما همیشه پشت برادران شیعه مان در عراق هستیم، حتی اگر آن ها خیانت کنند زیرا ما دلسوز امتیم و به ناسیونالیسم آریایی اجازه نمی دیم منافع توهمی ملی را به منافع امت برتری دهد.
اول بایددیدعراق بدون ایران اصلا تودنیابحساب میاد.
یااینکه یه شبه امریکامیخورتش.
دوم اینکه عراق دقیقا دست ایران است چون ایران باچنگ و دندان عراق را ازدست غارتگری چون امریکا نجات دادوانقدرحماقت ندارد دودستی بایک نخست وزیر تقدیم ریکای ریخته شده کند.
سوم رییس جمهورعراقم داره عبدالمهدی شیعه میشه تونخست وزیرموندندکه چی.
چهارم اینکه خبرگزاریای داخلی معاندباخبرهای بیک دنبال برند کردن امریکای درده یاورداعشند.
سلام،، کشوری که خون آقاامامحسین (ع) درآن به زمین ریخته و می‌جوشد محال است حتی آن یهودی و یا مسیحی، بگذریم از یه مشت وطن فروش، که کشور ما هم از این وطن فروشان زیاد دارند،، که بخواد با کشور ایران ودولت وملت ایران چه شیعه وچه سنی وچه کرد ووو از هم فاصله بگیرند،، خود ملت شریف عراق و دولت ومراجع عالیقدر بهتر از من و تو تشخیص می‌دهند که ایران عزیز برای ملتش مفید است یا آمریکایی که ار آن سر دنیا آمده و هم ملت شریف عراق وملت مظلوم سوریه و فلسطین ووووو وحتی ایران!!! ؟مگر کم خون جوانان ما را به زمین ریخته وبه شهادت رسانده؟ سعی کنید از جانب دیگران صحبت نکنید،، هر گونه نظر غیر عقلانی توهین به دولت ودو دولت است،، لطف کنید کاسه داغ تر از آش نباشید،، چه دولت عراق بخواهد بایران مراوده اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، وصنایع در همه زمینه ها داشته باشد و یا نباشد،، نه تو دولت وملت عراق هستی و نه من ایرانی،، شما مطمئن باشید هر اتفاقچه خوب وبد بیفتد درهر دوصورت این برادری و و همسویی بین این دوکشور پایدار می‌ماند و روسیاهی برای افراد وطن فروش و ملعون باقی میماند،، در هر دو صورت دو ملت ودو دولت ایران وعراق محکم وسخت در کنار هم هستند،، و برای هردو کشور آرزوی سلامتی وموفقیت دارم
ما عادت داريم به كشورهاي همسايه محبت كنيم وخرجشان كنيم ولي متاسفانه انها ما را دوست ندارند
چه اصراري داريد با ملتي كه دشمني خود را با ايران بارها به اثبات رسانده دوست باشيم؟!!!

خسارتي كه از عراق و اعراب به ايران وارد شده كاملاً غير قابل جبران است.

چند ملت با فرهنگ و تمدن مثل آلمان، ژاپن، سوئد و اتريش را انتخاب بفرمائيد تا با آنها دوستي كنيم و به محتوي و استاندارد زندگي ما ايرانيان اضافه شود.

مشخصاً با اعراب به هيچ وجه به نتيجه مطلوب دست پيدا نخواهيم كرد.
هاوالابلا
این کاظمی قطعا از ترور سردار سلیمانی اطلاع داشته.
عراق کشور نفرین شده است و هیچگاه روی خوش نخواهد دید.
بهتره از این کشور دوری کنیم.
البته باید تمام غرامت جنگ رو ازشون گرفت.
روسیه و کشورهای عرب جز خسارت و ضرر برای ایران هیچی ندارن.اینها دشمنان قسم خورده ی ایرانی هستن.
کاری میشه که عراق خودش مستقل بشه ما ایرانی ها هم راحت میشیم
اینقدر منافع ملی در کشور ما بی ارزش شده است تا هر کسی در همسایگی ما به فکر منافع ملی اش باشد سریع انگ ضد ایرانی به او می چسبانند.در همه کشورهای دنیا دولتمردانشان اولویتشان منافع ملی است به جز ایران که اولیتشان منافع و رضایت روسیه و چین است.الکاظمی گزینه مناسبی برای منافع ملی عراق است و به نظر می رسد آلت دست هم نمی شود و می خواهد جلوی دخالت در عراق را بگیرد اولین کارش هم خلع سلاح کامل شبه نظامیان در عراق باید باشد.
کشورایران بامردمانی له شده است همه می خواهندازاینجافرارکنندچون یاری گری ندارند.آینده ایران دیگربرای خیلی ازمردم مهم نیست چون مردم برای مسئولین مهم نیستندیک دولت بی عرضه بایدازکاربرکنارشودنه اینکه مردم یکسال صبرکنندواووسیاستهای غلطش راتحمل کنندکه بعدباانتخابات کسی عین آن دوباره بیایدسرکار!
مرکب سلیمانی را زدند....با مکتبش چه میکنند؟پیروزیک
عراق پر،،،،
باید شرایط عراق را درک کنیم قطعا اونا در شرایط نیست که رسما بر علیه آمریکا و برخی کشورهای دیگه موضع بگیرند و به نفع ایران تغییر موقعیت بدند اونا هم مجبورند مصلحتی عمل کنند گرنه واضح است که قلبا اکثریت مردم و مسئولین عراقی با کدام کشور است
اگر شما میفهمیدید که همین آمریکای محبوب شما برا چی اینهمه راه از اون ور دنیا میکوبه بیاد توی عراق و افغانستان و عربستان و... بعد میفهمیدید که ماچرا توی عراق هستیم . آخه شما که بیشتر از سر دماغ خودتون رو نمی تونید ببینید چکارتون به تحلیل وسیاسی حرف زدن عزیزان دل همه چیز فقط پول و راحت طلبی وشکم گنده کردن نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
مگه آمریکا فقط تو خاورمیانه نیرو داره.
عراق یک کشور تحت اشغال است و بزرگترین سفارت آمریکا در عراق است ، از طرفی بزرگترین جمعیت شیعیان در عراق است بنابراین الکاظمی هم به تعادل بین ایران و آمریکا فکر می کند. اما از گذشته دور مشکل ایران برای نفوذ در منطقه ضعف درونی اقتصادی کشور است و همچنین نبود یک اتحاد ملی و کشمکش بین نیروهای سیاسی و نارضایتی مردم ایران است که همسایگان ما را ناامید می کند. مثل همسایه ایی که دائما بین خانواده دعوا و کشمکش است و شما هم روی کمک دائمی آنها حساب نخواهید کرد.
اهل کوفه همیشه زنده اند دلمان را الکی به این خوش نکنیم
ما باید با دولت عراق اتمام حجت کنیم . چون امریکا ثابت کرده دشمن ماست اگر نیروها و امکاناتش را کاملا از عراق خارج کرد ما هم خارج می شویم . واگرنه چرا او باشد . به دلیل آنکه امریکا تا امروز برای صدمه زدن به ما از خاک عراق استفاده کرده . نبودن ما یعنی آزادی عمل بیشتر شیطان بزرگ در همسایگی ما پس اگر ایشان نمی خواهد خاک عراق محل درگیری باشد اول امریکا باید برود بعدش ایران‌.
بسمه تعالی
رابطه آمریکا با عراق یا به معنای دیگر دست بوسی عراق به آمریکا جاودان می ماند.
تا وقتی جای پای امریکا در کشوری وجود دارد ان کشور
درست بشو نیست مرگ بر آمریکا وعیادیش مواظب ستون پنجم داخلی باشید از نیروهای وفادار به کشور حمایت کنید به یاد داشته باشید دروجب وجب خاک سر دادند وبرای ما امنیت اوردند فریاد یتیمان مرگ بر آمریکا هنوز به گوش میرسد
ايران هر جور شده نفوذش رو در عراق حفظ ميكنه......با صادرات كاز ارزان به عراق.......با حمايت از شبه نظاميان عراقى....با ساخت ورزشكاه و صحن....با صادرات كالاهاى اساسى ارزان......با كردشكرى مذهبى....با بخشش غرامتهاى جنك......
مسولین عزیز اینقدر به فکر نفوذ در خارج ایران نباشید چون دیگه نفوذی بر خود مردم وطنتون ندارید چقدر غافلید !!
این یارو با همین کارهای محدودی که انجام داده نشان داده که یک بعثی است. امیدوارم که تا ته قضیه بفهمید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
اصلا حرف شما درست و ایشون بعثیه
به ما چه ؟؟
اونها دلشون می خواد ایشون بعثی باشه
عربها همیشه دشمن ایرانیها بوده تند ،اگر امریکا در کشوری سرمایه گذاری میکند بخاطر اقتصاد قوی است که دارد اما ما سرمایه گذاری میکنیم ضرر میکنیم بخاطر این است که متاسفانه از روی احساسات عمل میکنیم.
کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من !
اگه گرایش به سمت ایران نداشت تو پارلمان عراق رای اعتماد نمی آورد‌. خلاص
1. تابی جون سر جدت این همه تبلیغاتی که توی صفحه میاد رو کم کن بلکه من ببینم چی مینویسم! 2. نوشتید، پایگاه خبری... لبنان چنین گفت و... در ادامه نوشتید: این منابع همچنین نوشتند!؟ نه رعایت مبانی نگارش و نه حفظ صداقت در نوشتار در این مقاله دیده میشه! وانگهی به جای بیان واقعیتها که به راهبرد آتی درست بیانجامد، چه سود از غلب واقعیت و نشان دادن چهره ای بزک کرده از موضوع مهمی مانند ارتباط با عراق؟!
بابا عراقی ها از اون اول دشمن ایران بودن بست
مرگ بر امریکا
ازاینجا مانده از اونجا رونده
فراموش نکنیم که حدود هفتصد سال تا زمان مغولان این عراقیها بودند که بر ایران و کل جهان اسلام حکومت میکردند ؟ ایران از زمان شاه اسماعیل صفوی توانست به بخشی از گذشتهٔ خود باز گردد ؟ پس نباید حافظهٔ تاریخی خود را فراموش کنیم ؟،،،
پدر کشتی وتخم کین کاشتی پدرکشته را کی بود آشتی ایران وعراق هشت سال باهم جنگیدن وهم دیکرا را کشتن وسالهای گذسته هم اینطور بوده دل عراق و ایران هرگز با هم صاف نخواهد شد ازاینکه ایران کمک کرد عراق داعش را نابود کند البته ضرر نکرده چون داعش یک دشمن مشترک بود بطور هزار در صد الکاظمی درشهادت سردار سلیمانی دخیل بوده واین شخص طرف آمریکایی هاراخواهد گرفت بلکه خداکمک کند ترامپ ماشا الله خودم دوره بعدی رای نیاورد وبادولت بعدی آمریکا یک طوری کنار بیاییم امرکاآزایران کینه داره بقول فرمایش حضرت امام از ایزان سیلی خورده با دشمنی ها تمام بشه تا ابد دشمنی باقی نمیماند جلوی ضرر از هرجاگرفته بشه فایده است
لطف کنن غرامت جنگی رو پرداخت کنن حسن کلید ساز دستش خالیه ......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
خیلی با نمک هستید
افسوس و صدافسوس...
نه تابناک ، نه کاظمی و نه امریکا و نه بسیاری از عراقی ها هنوز نمی دانند عراق همان اِراک یا ایران کوچک در غرب امپراتوری ایران بوده و با وجود جدایی از مام وطن و تازی زبان شدن پیوند جدا نشدنی با سرزمین مادری خود دارد . این بازی ها را کنار بگذارید پیوند عراق با ایران ناگسستنی است و از این پس هرحکومتی در آن روی کار بیاید وابستگی فکری اش با ایران جدا ناشدنی است . مگر بغداد مرکز عراق همان باغ یا مجلس دادگری نیست ؟
به نفع مردم عراق است که برای پیشرفت کشورشان و رفاه مردمشان رابطه خوبی با امریکا داشته باشند. رابطه با ایران یعنی درخواست ایران از عراق برای تنش درگیری با امریکا و همسایگانش
چراغی که به خونه رواست به مسجد حرام است. مردم ایران الان در بدترین شرایط اقتصادی هستند اما مطمئن باشید رئیس جمهور جدید عراق منافع ملی خودشون را به ما ترجیح میدن
مرگ، نابودی ست، وبی، درنگ، قیامت درآینده،،،، زود، می‌آید،
درستکار،،، کسیکه، جوانمرد، وخانم،،، غیرتمند، باشرف،
خردمند، وباشعور ،،،،،
شادی، اهل، بهشت،،،، آواز، گلهای، عشق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
سرترالین (هرشب یه قرص کامل قبل از خواب
جز خسارت مادی وجانی چیزی براز ملت مانداش از اول روشن بود حالا ملت ناراضی گرسنه ایران و سر خورده ما نده !!!!
عراق وعراقی خائن است این رو از سرنوشت امیرالمؤمنین و امام شهدا سید الشهدا میشه فهمید ولی بعضی ها همچنان در خواب هستند
عراق همان عراق زمان علی ست فرقی نکرده است
اگر آمریکا از عراق خارج نشد و مصوبه مجلس عراق اجرا نشد باید گفت عراق شریک به شهادت رساندن سردار سلیمانی و ابو مهدی المهدی
این یعنی پایان عراق
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
مصوبه مجلس عراق خلع سلاح شبه نظامیان از جمله حشدالشعبی را هم شامل می شود چرا حشد الشعبی نمی خواهد خلع سلاح شود؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
ابو المهدی رانمی خواستن بکشن فقط سرذار سلیمانی ومهراهشارا میخواستن شهید کنن که ابو المهدی برای پیشباز رفته بوده که اوهم شهید میشود
عراقی ها ما را خواهند فروخت .اونها به قدرت آمریکا و به پول عربستان برای باز سازی عراق احتیاج دارند
محمد مورسی و عاقبتش، بهترین عبرت برای سیاسیونی است که به آمریکا اعتماد میکنند
اگر الکاظمی عاقل باشد، به آمریکا اعتماد نخواهد کرد
وگرنه ما ایرانی ها راه خود را خواهیم رفت.....
قیامت، می‌آید،،،
نادرست، کسیکه، نامرد، ونازن،،، ریاکاردورو،،،، وبی، عقل،،،،،
جهنم، آب‌های، جوشان نوشت،،، عذاب، آتش، بد، سرشت
سرانجام، پلید ی، راببینید،،،،
اگر هم ضد ایران باشه با نفوذی که ایران تو عراق داره بعید میدونم بتونه کاری از پیش ببره صدام را یادتون نره مار را تا بچه هست باید سرشو له کرد
کاظمی میخواهد دست ایران رو از عراق کوتاه کنه اون ضد ایران و میخواهد درگیری ونزاع ایجاد بکنه
عراق، وملت، بینوا، مجرم، نبودند
صدام، مجرم، بود، و،،،، غرامت، راازمجرم، می‌گیرند،
عدالت، حق، ایران، بودو،،،، و، این، حرف، خدا، بود،
جانباز، حق، اگر، ریاکاردورو،،،،
واقعا امیدواریم روابط‌ عراق و ایران زیر صفر بشه تا دیگه تورم و گرونی تو ایران نبینیم
قطعأ و یقینأ همینطوره چون الکاظمی مث عادل عبدالمهدی یا علاوی نیس پس عراق به احتمال زیاد ضد ایران خواهد بود
عراق بدون ایران به هیچ جایی نخواهد رسید؟
به دوستان مذهبی باید بگم که امام علی خودشان فرمودند که بعد از من عراق هیچوقت حاکم عادل نخواهد داشت
در این شک نکنید که ایران نفوذ زیادی داره، عراقی ها به ایران به عنوان یک دوست همیشه احتیاج خواهند داشت، تاریخ ثابت کرده، ایران دارای کشاورزیست که عراق حتمأ باید با ایران معامله کنه، نفوذ سیاسیم که دیگه نگم، با اجازتون ،مردم عراق بارها قتل عام شدند به طرز فجیع و دیدیم که هلیکوپترهای آپاچی امریکا جلادهای داعشی را جلوی چشم عراقی ها نجات میدادند، هیچ چشم آبی منافع شما را تأمین نخواهد کرد، کافیست هر جا که امریکا هست را نگاه کنید، یا جنگ هست یا داعش، عربستان و امارات گاو شیری هم دلار و نفت ندهند از عراق بدتر خواهند ش
صدام جنایتکار قرن بود و این بر هیچ کسی مخفی و پوشیده نیست. صدام فقط یک خوبی داشت وحدت داخلی براش خیلی مهم بود. بعد از صدام جنایتکار، عراق نابود شد. صدام اگر به ایران حمله نمیکرد خیلی به درد عراق میخورد. بعد از او یک نفر درست حسابی روی کار نیومد.
چرا دولتمردان غیور بیوجود غرامت جنگ ۸سالرو از عراق نمیگیرن پس خون شهدا چیشد؟؟
ماهنوز زلزله زده هامون خونه ندارن بعدداریم ....
عرق الکاظمی از عراق صدام حسین به خطرناک تر است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار