بازدید 12866

اجازه بازگشایی تاسیسات گردشگری صادر شد

تاسیسات گردشگری پس از حدود دو ماه تعطیلی ناشی از پاندومی کووید-۱۹، به تدریج و داوطلبانه باز می‌شوند.
کد خبر: ۹۷۶۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۶ 07 May 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، دبیر کمیته پیشگیری و مقابله با کرونا در فضا‌های ورزشی و گردشگری با ابلاغ دستورالعملی با عنوان «سفر هوشمند: سفر + سلامت»، به مدیران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها اعلام کرد: «با ابلاغ مصوبات اخیر ستاد ملی مدیریت کرونا مبنی بر بازگشایی مسیر‌های رفت و آمد و مجاز شدن تردد‌های بین استانی از ابتدای اردیبهشت‌ماه، سفر‌های کاری و اضطراری هموطنان به استان‌ها و شهر‌های مختلف درحال انجام است. با توجه به نقش مهم فعالان گردشگری در تامین نیاز‌های مسافران و ارائه خدمات اقامتی، پذیرایی و مسافرتی ضروری است ارائه هرگونه خدمت با رعایت دقیق ضوابط بهداشتی و استاندارد‌های محیطی در چارچوب پروتکل‌های ابلاغی انجام شود.»

این کمیته قبلا دستورالعملی درباره تعطیلی تاسیسات گردشگری در زمان شیوع ویروس کرونا صادر نکرده بود، بیشتر این مراکز که شامل اماکن اقامتی (هتل، هتل آپارتمان، مهمان‌پذیر، بومگردی و خانه مسافر)، مراکز تفریحی و پذیرایی و دفاتر خدمات مسافرتی هستند، با دستور استانداران و فرمانداران تعطیل شده‌اند. با این حال وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در دستورالعمل قبلی تاکید کرد: «هیچ‌یک از واحد‌های تعطیل‌شده حق بازگشایی خودسرانه و قبل از اعلام به معاونت گردشگری استان یا بخشنامه کشوری وزارت متبوع را نخواهند داشت.»

اینک معاون گردشگری که دبیر کمیته پیشگیری و مقابله با کرونا در فضا‌های ورزشی و گردشگری نیز هست، در دستورالعمل سوم بر این نکته تاکید کرده که بازگشایی‌ها با هماهنگی استانداران و داوطلبانه باشد. در ابلاغیه، ولی تیموری آمده است: «ضروری است نسبت به تشدید نظارت بر حسن اجرای پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ‌شده اقدامات لازم را به عمل آورده تا با هماهنگی استانداران، زمینه از سرگیری داوطلبانه فعالیت تاسیسات گردشگری و آغاز دوباره فرآیند خدمات‌رسانی به مسافران در سفر‌های ضروری مردم فراهم شود.»

طبق دستورالعمل شماره ۳ سفر هوشمند در ایام کرونا، مراکز اقامتی و مهمانسرا‌های دولتی و سایر مراکز فاقد مجوز از وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، همچنان تعطیل هستند و بازگشایی مراکز تجمع عمومی در تاسیسات گردشگری نظیر سالن‌های همایش، استخر و ... کماکان ممنوع است.

این دستورالعمل با شرح توضیحاتی درباره نحوه تامین اقلام بهداشتی، برخورد با موارد مشکوک به بیماری، حفاظت فردی و فاصله‌گذاری در کارکنان و حفاظت فردی گردشگران، پروتکل‌هایی را برای بخش حمل و نقل زمینی، حضور در پایانه‌های مسافربری، حمل و نقل هوایی، حضور در فرودگاه، حمل و نقل ریلی، حضور در راه‌آهن، واحد‌های اقامتی، حضور مسافر در واحد‌های اقامتی، حضور و خدمات‌دهی در واحد‌های پذیرایی بین راهی، مراکز و سایت‌های تاریخی و موزه‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی معین کرده است.

دستورالعمل شماره ۳ با عنوان «سفر هوشمند: سفر + سلامت» با توجه به راهنمای گام دوم مبارزه با کووید -۱۹ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراکز اقامتی و حمل و نقل و ملاحظات عملیاتی در مدیریت کرونا در بخش اقامتی تهیه‌شده توسط سازمان جهانی بهداشت، تنظیم شده است و تمام فعالان زنجیره سفر موظف به رعایت پروتکل‌ها و مقررات این دستورالعمل هستند.

بنا بر اعلام، نظارت عالیه بر تاسیسات گردشگری نیز به عهده ادارات کل استانی است و در سطح دوم نظارت، مردم و مسافران می‌توانند گزارش تخلفات را به شماره تماس ۰۹۶۲۹ ارائه دهند. الزاما در هر استان باید شماره تماسی برای پیگیری شکایت‌ها و گزارش تخلفات اختصاص داده شود و در ترمینال، راه‌آهن و فرودگاه به اطلاع مسافران برسد. سطح سوم نظارت با ناظران خصوصی و کارشناسان بهداشت مراکز و تاسیسات است. نظارت‌ها باید دوره‌ای و حداقل یک بار در ماه انجام شود.

برخورد با خاطیان نیز در چارچوب آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مربوطه است که از تذکر تا تعلیق و پلمب واحد را شامل می‌شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان