بازدید 6114

وجود حتی یک بیمار، یعنی شرایط هنوز عادی نیست

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: وجود حتی یک بیمار مبتلا به کرونا در استان و کشور مستلزم حفظ هوشیاری کامل در جامعه است و این یعنی شرایط هنوز عادی نیست.
کد خبر: ۹۷۵۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۸ 01 May 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، ایرج حریرچی روز پنجشنبه در ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا در استان قزوین افزود: در کشور‌های بزرگ، متوسط و کوچک سیر کرونا با یک بیمار شروع شد و خطرناک‌ترین موضوع این است که مردم تصور کنند شرایط عادی است.

وی به لزوم اتخاذ سه استراتژی در استان قزوین اشاره کرد و اظهار داشت: رعایت فاصله گذاری اجتماعی و اصول بهداشت فردی تا حداکثر ممکن باید رعایت شود، اگرچه معیشت و صنعت نیازمند بازگشایی است، اما مردم باید بدانند تا ریشه کن کردن بیماری باید همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

حریرچی اضافه کرد: اینکه مغازه باز می‌شود دال بر شرایط عادی نیست، همه باید در خانه و اجتماع شرایط کرونایی را حفظ کنند و اولویت استان باید شناسایی افراد مبتلا در مراحل اولیه باشد.

این مسؤول با بیان اینکه در ایام فعلی نیاز به غربالگری و تست بیشتری احساس می‌شود، گفت: آمار‌های کنونی از استان قزوین نشان می‌دهد که روزانه بین ۷۰ تا ۸۰ تست کرونا انجام می‌شود، اکنون این رقم باید حداقل به ۷۰۰ تست در روز افزایش یابد.

حریرچی در خصوص آمار افراد مشکوک به کرونا گفت: بررسی‌های کارشناسی نشان داده که ۱۵ درصد افراد دارای علامت تب یا سرفه مبتلا به کرونا هستند و تست آن‌ها مثبت بوده است که این نیاز به غربالگری را افزایش می‌دهد.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور تصریح کرد: در یک بازار ماهی فروشی واقع در استان‌های جنوبی کشور غربالگری صورت گرفت و ۷۰ نفر مبتلا به کرونا بودند که اگر مورد شناسایی قرار نمی‌گرفتند خیلی از افراد را بیمار می‌کردند.

حریرچی اضافه کرد: بررسی‌ها نشان داده که در بررسی افراد در تماس با بیمار کرونایی، ۲۱ درصد مبتلا به کرونا هستند و لازم است که این افراد نیز با جدیت غربالگری شوند؛ این به آن معنی است که این افراد بیشتر مورد رصد و شناسایی قرار گیرند.

این مقام ارشد در وزارت بهداشت بیان داشت: خوشبختانه استان قزوین از متوسط ۸۰ تا ۹۰ بستر کرونایی به ۳۰ تا ۳۸ بستری در روز رسیده و این کاهش ۶۰ درصدی نیازمند قدردانی و تشکر از کادر درمان و پزشکی است.

حریرچی در خصوص وضعیت استان قزوین در ایام کرونایی گفت: این استان از همان ابتدا به لحاظ ابتلای سریع فرصت کافی برای اقدامات لازم را نداشت و در اسفندماه سال گذشته به لحاظ آمار ابتلای در میلیون نفر، رتبه چهارم کشوری بود.

وی با بیان اینکه مردم حدود ۲ ماه است که در زیارتگاه، مدارس و دانشگاه‌ها ها تردد نمی‌کنند، تاکید کرد: هرگونه مسافرت غیرضروری و خیابان‌گردی قابل توجیه نیست و در کل کشور روند هنوز در برخی از استان‌ها صعودی است که خواهشمندیم مردم تا وضعیت سفید همراهی کنند.

حریرچی در خصوص وضعیت سفید، زرد و قرمز توضیح داد: استان‌های سفید از چند روز آینده با فعالیت مجدد روبرو خواهند شد که در شرایط فعلی شهرستان‌ها با داشتن این شرایط تحت بازگشایی و فعالیت گسترده قرار گرفته‌اند.

این مسؤول تاکید کرد: بین شهرستان‌های سفید، زرد و قرمز یک رابطه پویا وجود دارد و اگر آمار مبتلایان از یک مورد بستری در هفته بیشتر شود یا بی‌احتیاطی صورت پذیرد، شهرستان سفید وارد وضعیت زرد شده و شرایط تغییر خواهد کرد.

حریرچی خاطرنشان کرد: این نوید را به مردم می‌دهیم که بیمارستان‌های دارای بیمار کووید ۱۹ طوری برنامه ریزی شده‌اند که تفکیک شده باشند و مابقی بخش‌ها سالم بمانند تا مردم به امورات پزشکی خودشان برسند.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به مطالبات بهداشتی و پزشکی استان اشاره کرد و گفت: استان قزوین می‌تواند حداقل ۹۰ درصد بیماران را داخل خود استان درمان کند و این امکان امروز با داشتن دانشگاه علوم پزشکی قزوین و داشتن صد‌ها عضو هیات علمی فراهم است.

حریرچی خاطرنشان کرد: درحالی که میانگین سرانه تخت درمانی در کشور به ازای هزار نفر جمعیت ۱.۷۲ است، این آمار در قزوین ۱.۶۵ بوده و خیلی از متوسط کشوری عقب‌تر نیست.

شهرستان‌های استان قزوین به لحاظ کرونا به غیر آوج که در وضعیت سفید قرار دارد، همگی در وضعیت زرد هستند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان