بازدید 12531

نکاتی درباره تست روانشناسی متقاضیان کار

کد خبر: ۹۷۵۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۷ 01 May 2020

آیا تاکنون برای شغلی استخدام شده‌اید که تصور کنید یک فرصت عالی‌ است؛ اما به‌محض شروع کار، شغل رویایی‌تان تبدیل به یک کابوس شود و هیچ‌چیزش شبیه آن چیزی نباشد که دوست داشته‌اید؟ این مسئله می‌تواند یک تجربه ترسناک برای هر کارمند باشد؛ تجربه‌‌ای که جبران آن زمان و انرژی بسیاری می‌برد. البته شگفت‌زده می‌شوید اگر بفهمید که سازمان‌ها هم وقتی شخص اشتباهی را انتخاب می‌کنند، وضعیت مشابهی را تجربه می‌کنند. سوتفاهمی مانند این می‌تواند به سازمان ضرر بزند.

استخدام‌های نادرست می‌تواند به‌ اندازه فروش سازمان، اثرات منفی روی بهره‌وری و روحیه کارمندان داشته باشد. در بعضی از موارد، انتخاب شخص اشتباه حتی باعث بروز مشکلات جدی حقوقی هم می‌شود. بنابراین بعضی از شرکت‌ها برای جلوگیری از اثرات مخرب تصمیم‌های اشتباه در استخدام، یک گام اضافه به مراحل استخدام‌شان اضافه کرده‌اند: تست روانشناسی. در این مطلب قصد داریم از تأثیر تست روانشناسی در فرایند استخدام بگوییم:

تست‌ روانشناسی چه نقشی در فرایند استخدام دارد؟

مدیران استخدام با بررسی رزومه‌ها، انجام مصاحبه‌ها و بررسی منابع بیشترین تلاش‌شان را می‌کنند تا کارمند مناسب را پیدا کنند. در موارد مشابه، استخدام‌های نادرست همچنین باعث ایجاد شکاف‌هایی می‌شود. درنتیجه، مهارت‌های مورد نیاز بعضی از مشاغل را با یک مصاحبه نمی‌توان تعیین کرد. شغل ممکن است نیازمند ویژگی‌هایی باشد که شما نتوانید به‌راحتی در اشخاص تشخیص دهید؛ پس این تست‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کند تا اطلاعاتی در این مورد بیابند.

 تست روانشناسی، به کارفرمایان می‌گوید که آیا متقاضیان، صفاتی مانند برون‌گرابودن، انگیزه‌داشتن، سازگاری، ثبات عاطفی و مهارت‌های فردی را دارند یا نه. برای مثال، به‌طور کلی باید شخصیتی برون گرا داشته باشید تا در شغلی مانند فروش موفق باشید. در طی مصاحبه، متقاضیان ممکن است این ویژگی‌ها را جعل کنند؛ اما یک تست روانشناسی به احتمال زیاد طبیعت آن‌ها را آشکار خواهد کرد.

البته باید یادآور شد که این تست‌ها تنها معیار برای انتخاب اشخاص نیست، بلکه فقط بخشی از اطلاعات است. نکته اصلی انجام تست این است که شخص مناسب آن کار پیدا شود؛ کسی که پیش‌زمینه و خصوصیاتی دارد که با شغل جور در می‌آید. این امر هم برای شرکت و هم برای کارمند خوب است.

هنگام ارزیابی روانشناسی منتظر چه باشیم؟

ممکن است شما تاکنون چند نوع تست برای به‌دست آوردن یک شغل داده باشید. در حقیقت آمارها نشان می‌دهد بسیاری از سازمان‌ها برای استخدام افراد، یک تست مهارتی می‌گیرند؛ تستی که شامل مراحلی از ارزیابی‌های روانشناسی می‌شود.

پس وقتی از متقاضیان کار خواسته می‌شود تا تست روانشناسی بدهند، چه انتظاری باید داشته باشند؟ اگر فکر می‌کنید که روی مبل می‌نشینید و برداشت‌تان را از تصاویر عجیب و غریب می‌گویید و از احساسات و افکار شخصی‌تان سخن می‌گویید، اشتباه می‌کنید. در بسیاری از مواقع، این تست‌ها به‌صورت استاندارد برگزار می‌شوند؛ حتی استانداردتر از آزمون‌هایی که در دوران دبیرستان می‌دادید. برای انجام این ارزیابی، در اتاقی با متقاضیان دیگر به سؤالات چهارگزینه‌ای یا درست و غلط پاسخ می‌دهید.

چه باید کرد؟

با توجه به این‌ که بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها، از تست‌های استاندارد و شناخته‌شده برای شناسایی روحیات و شخصیت متقاضیان کار استفاده می‌کنند. در نتیجه، استفاده از تست‌ روانشناسی به شما کمک خواهد کرد با خودشناسی هرچه بهتر در انتخاب خودتان دقیق‌‌تر عمل  کنید تا به دردسرهای یک انتخاب بد دچار نشوید. کاربوم، تنها سایت کاریابی است که مجموعه‌ای از تست‌های روانشناسی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا به‌کمک آن بتوانید بهترین انتخاب را در زندگی شغلی‌تان داشته باشید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل