بازدید 16869

تلویزیون باز هم از فضای مجازی شکست خورد

در ایام تعطیلی و خانه‌نشینی به دلیل شیوع ویروس کرونا فعالیت‌ها به فضای مجازی منتقل شد و چه آنهایی که تریبونی در صداوسیمای جمهوری اسلامی دارند و چه آنهایی که مجوزی در این رسانه ندارند برای ارتباط با مخاطب به فضای مجازی رفته‌اند.
کد خبر: ۹۷۴۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹ 28 April 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، از آنجایی که ارتباط، عضوی جدانشدنی انسان است، راه ها و ایده های جدید از کانال های ارتباطی نوظهور سالیان اخیر پیدا شدند که مهمترین و اصلی ترین آن اینترنت و استفاده از فضای مجازی بود.

فضایی که بدون نیاز به خروج از خانه و با رعایت فاصله اجتماعی به کمک مردمی آمد که با نگرانی برای جان خود احتیاج به سرگرمی و ارتباط با دیگران داشتند تا بتوانند این روزهای خانه نشینی و قرنطینه را پشت سر بگذارند.

ایرانیان نیز از این فضای بزرگ بی بهره نماندند و هر کسی به نوبه خود با مخاطبان ارتباط گرفت؛ این مسیر در فرهنگ و هنر نخست با برگزاری کنسرت های آنلاین با همکاری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران آغاز شد که مخاطبان می توانستند با حضور در فضای برنامه اینستاگرام یا سایت های معرفی شده در این برنامه حضور پیدا کنند و بعد از آن نیز تئاتر اجرای زنده خود را به راه انداخت و اکران فیلم آنلاین هم آغازی نو برای سینما رقم زد اما داستان به اینجا ختم نشد.

پخش زنده برنامه اینستاگرام فضایی را ایجاد کرد تا تمامی هنرمندان به آن راه پیدا کنند از مجریان و برنامه سازان تلویزیونی گرفته که با در اختیار داشتن آنتن شبکه های مختلف تلویزیونی و رادیویی امکان ارتباط با مخاطبان را داشتند تا افرادی که این تریبون را یا سال های پیش از دست داده اند و یا تاکنون نتوانسته اند از آن بهره مند شوند.

این روزها مخاطبان شاهد پخش های زنده اینستاگرامی و گفت و گوهای دونفره و گاه چندنفره افراد با مخاطبان هستند از جمله آنها می توان از رامبد جوان مجری و برنامه ساز خندوانه، احسان علیخانی تهیه کننده و مجری برنامه عصر جدید، رضا رشیدپور مجری برنامه اتفاق، محمد دلاوری مجری و برنامه ساز، سید بشیر حسینی استاد دانشگاه و داور برنامه عصر جدید نام برد که به ساده ترین شکل ممکن با پیوستن به فضای این برنامه جهانی حرف های خود را بیان می کنند و عده زیادی می توانند پای این صحبت ها و گاه گفت وگو بنشینند اما چرا این اتفاق رخ داده است.

این روزها و شب ها از یک سو به دلیل وجود ویروس کرونا تلویزیون با کمبود برنامه سرگرم کننده مواجه شده است و بسیاری از برنامه ها به دلیل شرایط موجود ضبط خود را متوقف کرده اند و از سوی دیگر این رسانه ملی و قابل دسترسی برای تولیدات بیشتر با رعایت شرایط تلاشی نمی کند تا زمان مخاطبان خانه نشین که به دنبال برنامه هایی برای گذران زمان خود هستند را پر کند و شاید هم نیازی به آن نمی بیند.

شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن خانه نشینی مردم فرصتی بود که مهمانی ناخوانده برای همه جهان فراهم کرد تا هر فرد و رسانه ای به دنبال مخاطب و توانایی خود برود؛ عده ای از مردم عادی به خودسازی و بهبود شرایط زندگی پرداختند، برنامه ریزی کردند و به راه هایی جدید برای کشف و تقویت استعدادهای خود پرداختند.

عده ای دیگر با انتشار فعالیت های خانگی خود به تشویق یکدیگر برای زندگی بهتر و استفاده از فرصت خانه نشینی اقدام کردند تا رشد فکری و روحی با تقویت جسمی همراه باشد.

هنرمندان نیز چه آنهایی که نام و محبوبیتی در میان مردم دارند و چه آنهایی که گمنام مانده اند به معرفی آثار و بروز آن پرداختند تا دیگران را با خود آشنا و همراه کنند.

در این میان تلویزیون نیز که سال هاست بارها مخاطبان خود را از دست داده و گاهی برخی از آنها را به دست آورده، می توانست با بهره مندی از این فرصت بی سابقه بار دیگر مردم را به سمت خود جذب کند و هر روز تماشاگران بیشتری را با خود همراه کند اما رسانه ملی این فرصت را به راحتی به فضاهای دیگر واگذار کرد تا بتوانند مخاطبانی را هم که برای تلویزیون باقی مانده بودند به سمت دیگری جذب کرده و همراه کنند و در صدر آنها برنامه پخش زنده اینستاگرام قرار گرفته است که حتی برنامه سازان تلویزیون هم از آن بهره مند می شوند؛ البته شاید هم تلویزیون این روزها خود را بی نیاز از جذب مخاطب می داند و به همین دلیل با رخوتی که به خود گرفته، تلاشی برای سر بر آوردن از میان رقبای پر سرعت خود نمی کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۱
خدا را شکر تلویزیون مخاطب ندارد. بخاطر دروغ ها و توهین ها به شعور مخاطبین!!!! دوستی داشتم می گفت از شبکه های سیما فقط مستند حیات وحش را می بینم. گفتم چرا؟ می گفت چون نمی شود شیر و پلنگ را نشان بدهند و بگویند این روباه است!!!!
پول بي دردسر و بگير و سريالهاي 10 سال پيش رو پخش كن ...
اون افرادی که اسم بردید حرف تازه ای برای گفتن ندارن و البته نداشتن پس نشستن پای صحبت های اینا چیزی به دانش ما زیاد نمیکنه .. ضمنا روزهای کرونایی دیگ چه معنی داره وقتی همه بیرونن همه مشغولن همه تفریحن ... بگذریم که صداوسیما هم کااار خارق العاده ای نکرد فقط تکرار تکرار تکرار
از زمانی که سریال پایتخت تموم شد تلویزیون تو خانه ما خاموش شد و تا حالا روشن نشده
بله برادر من ... تلویزیون هم برنامه هاش همه غیر کارشناسی شدن به میمنت مدیریت صداوسیما و هم داره از همه حق و حقوق ما کارمندای بیچاره میزنه و به معاونین و مدیر کل ها و دیگر نور چشمی ها پرداخت میکنه مثل عدم پرداخت فوق العاده 50درصد و.....
سلام
مردم ایران مردم بسیار شریف و محجوب هستند که علی رغم مدیریت غیراصولی و سیاست های یکجانبه ، تلویزیون را تحمل می کنند .
برخی از برنامه های تلویزیون خصوصا در بخش گزارشات خبری بمانند فحش توهین غیر مستقیم به شعور بینندگان است و سعی ناشیانه دارند که نظرات خودشان را بمردم القا کنند. مثلا در موضوعات بسیارعلمی و تخصصی از پزشکی گرفته تا اقتصاد و سیاست با چند نفر در کوچه و خیابان ظاهراً محاسبه می کنند و نتیجه دلخواه را می گیرند و نسخه های تخصصی می دهند و پیام مورد نظر خود را القا می کنند .
عدم برنامه ریزی صحیح در پخش برنامه ها ، تکرار مکررات، پخش برخی برنامه بدون اطلاع قبلی ، حذف یک برنامه ، پرداختن بیش از حد به برخی موضوعات بطوری که حال آدم از آن بهم می خورد .
من فکر می کنم بسیار از مشکلات جامعه ما ریشه در برنامه های تلویزیون دارد . شاید این داستان را شنیده باشید :
شخصی در حال عبور از کوچه بود .دید همسایه اش دارد زیر نورچراغ برق دنبال چیزی می گردد. از او سوال کرد دنبال چه می گردی . او پاسخ داد سکه ای در دست داشتم و از دستم رها و گم شد و دارم دنبالش می گردم . او هم شروع به گشتن کرد اما ظاهراً سکه ای در آنجا نبود . به همسایه اش گفت فلانی سکه دقیقاً کجا از دستت رها شد . او پاسخ داد در آنسوی کوچه ! . او پرسید که سکه ات آنجا گم شده چرا اینجا دنبالش می گردی ؟!! همسایه گفت آنجا تاریک است و چشمم نمی بیند و اینجا چراغی روشن است!!
من فکر می کنم تلویزیون هم دقیقا کار گم کننده سکه راانجام می دهد . دنبال چیزی می گردد که برایش راحت تر است و به آن عادت کرده است. اما ما مردم حالمان از آن بهم می خورد .

تلویزیون به یک خانه تکانی اساسی نیاز دارد .
سيما مكانى است براى نان رسانى به اقوام و خويشان خودى ها. بهتر است از اين رسانه توقع مخاطب محورى نداشته باشيد.
در شرایط عادی هم مردم تمایل زیادی به دیدن برنامه های مزخرف و دروغهای شاخدار تلوزیون ایران نیستند.
واقعا تلویزیون افتضاح بود و هست با این برنامه های تکراری تکراری و بی سر وته و......
سازمان صدا و سیما عرصه فرصت سوزی و اتلاف منابع در ایران است. از فرکانس گرفته تا مخاطب همه را هدر می دهد.
به نظر من اینقدر علیه صدا و سیما تبلیغات منفی شده که بدون فکر کردن علیه آن سخن می گوییم
من حتی یک نفر آشنا هم در صدا و سیما ندارم
ولی واقعیت این است که صدا و سیما با مدیریت ده ها کانال تلویزیونی باعث شده است که خانواده ها بدون دغدغه بنشینند و برنامه ها را نگاه کنند.
برنامه هایی که فقط نباید سریال و مصاحبه های آن را نگاه کرد. برنامه هایی که برای جامعه جهت ایجاد کرده و مردم را به سوی تعالی حرکت می دهد.
قطعا رسانه های خارجی در این تخریب افکار عمومی علیه صدا و سیما بی تأثیر نبوده اند. ولی واقعیت این است که صدا و سیما خیلی زحمت کشیده و سالم ترین رسانه برای خانواده ها بوده و هست. قدر این داشته را که تقریبا تمام کشورها از آن بی بهره هستند را بدانیم.
منکر نواقص نیستم ولی منصف باشیم و سختی های کار را ببینیم و اجازه ندهیم رسانه های مجازی به جای ما فکر کنند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار