بازدید 12070

ساخت موزه در صحرای طبس

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان ‌جنوبی گفت: ساخت موزه صحرای طبس محل واقعه پنجم اردیبهشت و شکست حمله نظامی آمریکا، به موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس واگذار شده است که به روند کارها سرعت خواهد بخشید.
کد خبر: ۹۷۴۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷ 24 April 2020


به گزارش  تابناک سرهنگ پاسدار غلامرضا فلاحی در گفت و گو با ایرنا افزود: ۲۳ اسفند ۸۸ ساخت موزه بین‌المللی استکبارستیزی در صحرای طبس به تصویب مقام معظم رهبری رسید و در این موزه تلاش شده از دستاوردهای همه نهضت‌های آزادی‌بخش و فرهنگ مقاومت و ادبیات پایداری سایر ملل برای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و استقامت در برابر استکبار جهانی استفاده شود.

وی واقعه پنجم اردیبهشت ۵۹ در طبس را از وقایع عبرت آموز تاریخ عنوان کرد و گفت: طرح ساخت یک موزه در محل حادثه و یک مجتمع رفاهی در نزدیکی مسجد شکر از مدت‌ها قبل مد نظر بوده است.

وی با اشاره به ساخت مسجد شکر در صحرای طبس بیان کرد: این مسجد زمانی که شهرستان طبس جزو استان یزد بود، ساخته شد و اکنون با همکاری آستان قدس رضوی یک مجتمع بین راهی در محل این مسجد ساخته خواهد شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: مابقی بخش‌های موزه صحرای طبس از جمله مجموعه تالار، مرکز نگهداری اسناد و سایر بخش‌ها تاکنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که ساخت آن از نیمه دوم سال گذشته در تعهد موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قرار گرفت و به روند کارها سرعت خواهد بخشید. ‌

وی افزود: همچنین سال گذشته ۱۰۰ میلیون تومان از سوی استاندار خراسان ‌جنوبی برای محوطه‌سازی و بهبود وضعیت سرویس‌های بهداشتی در صحرای طبس اختصاص یافت.

سرهنگ فلاحی گفت: تاکنون چهار میلیارد تومان برای ساخت موزه صحرای طبس هزینه و بسیاری از اسناد مانند لاشه‌های هواپیما از تهران به طبس منتقل شده است.

وی اظهار داشت: سایر اسناد مانند عکس‌ها و روزنامه‌های باقیمانده از آن ایام و مصاحبه‌های انجام شده پس از واقعه طبس جمع‌آوری شده که پس از اتمام ساخت موزه در تالاری به نام اسناد در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان ‌جنوبی ادامه داد: کتابی با عنوان تاریخ شفاهی واقعه صحرای طبس در حال تدوین است و ساخت ۲ نرم‌افزار مستند واقعه طبس و نرم‌افزار بازدید مجازی از محل حادثه از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه است.

وی با بیان اینکه هر سال مراسم باشکوهی برای گرامیداشت واقعه پنجم اردیبهشت و سالروز شکست حمله نظامی آمریکا به ایران برگزار می‌شد گفت: امسال با توجه به شرایط پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا، مراسم گرامیداشت مجازی بود و روز گذشته با همکاری حوزه هنری ویژه برنامه گرامیداشت سالروز شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس به صورت مجازی شامل سرود، شعرخوانی و بیان خاطراتی از این واقعه پخش شد.

فلاحی گفت: امروز هم ویژه برنامه‌ای به همین مناسبت از شبکه‌ افق و شبکه استانی خاوران پخش شد که گفت و گو با همسر شهید محمد منتظر قائم (اولین فرمانده سپاه استان یزد) و افرادی که روز بعد واقعه در صحنه حضور داشتند از جمله بخش‌های این مستند بود.

صحرای طبس در فاصله ۱۳۰ کیلومتری محور طبس - یزد قرار دارد که آمریکایی‌ها با ورود به این منطقه قصد آزادی جاسوسان خود را در تهران داشتند ولی چند فروند هواپیما و بالگرد نظامی آنها بر اثر وقوع توفان شن و امدادهای الهی از بین رفت و دچار شکست سختی شدند.

استان مرزی خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار