بازدید 13023

مجازات سرک کشیدن به تلفن همراه دیگران چیست؟

قانون گذار سرک کشیدن به تلفن همراه دیگران و دسترسی غیرمجاز به سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی را اگر بدون اجازه شخص باشد جرم به حساب آورده، اما در مواردی که خود شخص، اجازه مشاهده یا ورود به سامانه را داده باشد جرمی روی نمی‌دهد.
کد خبر: ۹۷۳۲۷۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰ 19 April 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از فرارو، امروزه استفاده از موبایل همگانی شده و بزرگ و کوچک نمی‌شناسد و همه را درگیر خود کرده به طوری که برای خیلی‌ها مثل عادت شده و اگر یک روز که از منزل خارج شوند و فراموش کنند این وسیله ارتباطی و اطلاعاتی را به همراه خود ببرند آن روزشان شب نمی‌شود حتی شده مسیر طولانی را طی کنند تا به گوشی خود برسند.

وابستگی به تلفن همراه موجب شده این وسیله تبدیل به یکی از مهم‌ترین حریم شخصی افراد شود به طوری که بسیاری از اطلاعات شخصی، خانوادگی، شغلی و … در وسایل الکترونیکی مثل گوشی موبایل، تبلت، رایانه و… نگهداری می­­‌شود که دسترسی سایر افراد به این اطلاعات مصداق نقض حریم خصوصی افراد به حساب می­‌آید؛ لذا قانون‌گذار در سال ۱۳۸۸ قانونی به نام قانون جرایم رایانه­‌ای تصویب کرد که در ماده ۱ آن از حق محرمانگی داده‌ها حمایت کرد.

دسترسی غیرمجاز به داده ها، سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی

به موجب ماده ۱ قانون جرایم رایانه‌ای هر کس به طور غیر مجاز به داده‌ها، سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی پیدا کند، به حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد؛ بنابراین قانون گذار سرک کشیدن به تلفن همراه دیگران و دسترسی غیرمجاز به سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی را اگر بدون اجازه شخص باشد جرم به حساب آورده، اما در مواردی که خود شخص، اجازه مشاهده یا ورود به سامانه را داده باشد جرمی روی نمی‌دهد.

همان­طور که مشاهده نمودید قانون‌گذار دسترسی غیرمجاز به سامانه رایانه­‌ای یا مخابراتی یا داده‌ها را در صورت وجود شرایط زیر جرم می­‌داند:

۱- این دسترسی بدون اجازه شخص باشد؛ بنابراین در مواردی که خود شخص، اذن به مشاهده داده یا اجازه ورود به سامانه را می­‌دهد، جرمی رخ نمی­‌دهد.

۲- داده‌ها یا سامانه برخوردار از تدابیر امنیتی باشند، چرا که حمایت قانونی شامل افرادی می­‌شود که خودشان حداقلی از امنیت را برای حریم خصوصی­‌شان قائل­‌اند؛ برای مثال اگر سامانه مد نظر گوشی همراه یا رایانه شخصی است، دارای رمز عبور باشد لذا مرتکب با گذر از این تدابیر امنیتی مجرم شناخته خواهد شد.

این ماده به طور گسترده هم شامل زمانی می­‌شود که شخصی در دنیای واقعی رمز عبور شما را به نحوی بشکند و به اطلاعات سامانه دسترسی پیدا کند و هم زمانی‌که در فضای مجازی از طرقی مثل هک و عبور از تدابیر امنیتی­‌تان به اطلاعات دسترسی پیدا کند. حال گذر از این تدابیر امنیتی می­‌تواند از طرق مختلف صورت بگیرد؛ چه به صورت فنی و با استفاده از نرم ­‌افزار، چه به صورت غیر فنی مثل فریب دادن شخص برای در اختیار گذاشتن نام کاربری و رمز عبور که قانون‌گذار بین این دو مورد تفاوتی قائل نشده‌­است.

همان ­طورکه از ماده فوق پیداست، هم دسترسی به سامانه و هم دسترسی به داده­‌ها (در صورت وجود سایر شرایط) جرم می‌­باشد؛ بنابراین اگر فردی از تدابیر امنیتی شما عبور کند و وارد سیستم شود، حتی بدون اینکه اطلاعاتی را مشاهده کند، عمل وی جرم و قابل مجازات می­‌باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار