بازدید 17197

اعلام موضع الکاظمی درباره ایران و آمریکا

نخست‌وزیر مکلف عراق از آماده شدن اسامی اعضای دولت خود برای معرفی به پارلمان عراق و مذاکره با احزاب سیاسی برای دادن رأی اعتماد به کابینه خبر داد.
کد خبر: ۹۷۲۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰ 15 April 2020

 

به گزارش تابناک، به نوشته روزنامه الشرق الأوسط، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر مکلف عراق در کنفرانس مطبوعاتی درباره تشکیل کابینه خود اظهار کرد: اسامی اعضای دولت آماده است و من درصدد مذاکره با احزاب سیاسی برای دادن رأی اعتماد به آن در سریع‌ترین زمان ممکن در پارلمان هستم تا پس از آن بتوانم کارم را طبق اولویت‌ها انجام دهم.

وی از احزاب سیاسی عراق خواست که با او همکاری کنند تا با هم از بحران کنونی این کشور عبور کنند.

الکاظمی تصریح کرد: ریشه مشکلات و بحران‌های کنونی به روند سیاسی اشتباه پس از سال ۲۰۰۳ بازمی‌گردد و اشغال کشور توسط آمریکا منجر به تخریب زیربناهای کشور شد بدون اینکه این مسیر اشتباه اصلاح شود.

وی درباره اهداف دولت موقت خود، عنوان کرد: من همانطور که همه می‌دانند منتخب مردم نیستم و از طریق صندوق‌های اخذ رأی انتخاب نشده‌ام و توسط احزاب سیاسی مکلف به تشکیل دولت شده‌ام و همین مسأله مسؤولیت من در قبال تهدیدات و چالش‌ها را افزایش می‌دهد. به عبارت دیگر می‌توانم اینگونه بگویم که من نخست‌وزیر بحران هستم و نه من و دیگران عصای جادویی برای مقابله با چالش‌های پیش رو نداریم و این چالش‌ها نیازمند تلاش و همکاری همه است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره ماهیت موضعش در قبال آمریکا و تبدیل عراق به عرصه‌ای برای تسویه حساب‌های خارجی نیز تأکید کرد: گفت‌وگوی جدی با آمریکا درباره ماهیت حضورشان در عراق خواهیم داشت و اما موضوع مهمتر آن چیزی است که باید برای جلوگیری از تبدیل شدن عراق به عرصه‌ای برای تسویه حساب‌ها انجام دهم. من به زودی به شکل جدی برای ایجاد روابط با محیط عربی و اسلامی تلاش خواهم کرد.

الکاظمی ادامه داد: موضوع مهم دیگر که مورد توجه ماست، آغاز یک گفت‌وگوی ملی و داخلی واقعی است، چراکه چنین گفت‌وگویی طی سال‌های گذشته وجود نداشته است و می‌تواند منجر به چشم‌انداز ملی شود که ما بتوانیم از طریق آن نهادهای کشور را به شکل صحیحی بازسازی کنیم.

وی درباره انحصار سلاح در دست دولت نیز خاطرنشان کرد: این مسأله از جمله مهمترین اولویت‌های ما است و ما به شکلی مسالمت‌آمیز و جدی برای تحقق آن تلاش خواهیم کرد و درصدد پایان دادن به هرگونه حضور خارجی غیرقانونی در کشور هستیم.

نخست‌وزیر مکلف عراق درباره ویژگی‌های اعضای انتخابی کابینه‌اش نیز گفت: مهمترین معیارهای من، پاک و شایسته بودن است و من درباره آن با تمامی احزاب سیاسی گفت‌وگو خواهم کرد.

منبع: ایسنا
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان