بازدید 105997

پایه سنوات چیست؟

پایه سنواتی مفهومی متفاوت از مزایای پایان کار است و اشاره به حقوق و مزایایی دارد که در پایان کار به کارگران و یا کارمندان تعلق می گیرد.
کد خبر: ۹۷۱۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳ 15 March 2021

حداقل دستمزد کارگران ۲۱ درصد افزایش یافت - تابناک | TABNAK

به گزارش «تابناک»، به نقل از «باشگاه خبرنگاران جوان»، حق سنوات به عنوان پاداش پایان کار به آن دسته از کارگرانی داده می‌شود که سابقه کاری یک ساله دارند، اما پایه سنوات برای کارگاه‌هایی است که طرح طبقه بندی مشاغل دارند و پایه سنوات به حداقل حقوق آن‌ها اضافه می‌شود.

«پایه سنواتی»، مفهومی متفاوت از «مزایای پایان کار» است و معمولاً کارگران آن را با معنای عرفی «سنوات» اشتباه می‌گیرند. «پایه سنواتی» را می‌توان بخشِ حمایتیِ پایه حقوق نامید که معمولاً برای جبران حداقل دستمزد، توسط شورای عالی کار، تصویب و ابلاغ می‌شود.

این بخش از حقوق، در واقع قسمتی از حقوق پایه است که معمولاً با حداقل دستمزد جمع و به کارگر پرداخت می‌شود؛ هرچند می‌توان آن را به صورت چند ماه یک بار یا سالی یک‌بار نیز پرداخت کرد. «پایه سنوات» یکی از مزایای جانبی دستمزد است و تغییر میزان سالانه آن ارتباطی با افزایش دستمزد ندارد.

بیشتر بخوانید

اما یکی از دغدغه‌های کارگران تفاوت بین قرارداد‌های رسمی و غیررسمی بود. براساس بخشنامه‌ای که از سوی وزارت کار در سال ۹۲ ابلاغ شد دیگر تفاوتی بین سنوات کارگران قراردادی و رسمی نیست.

چه کارگران تسویه حساب کرده باشند و چه تسویه حساب نکرده باشند مشمول پایه سنوات می‌شوند. حتی اگر فاصله‌ای بین کارکرد آن کارگران در کارگاه وجود داشته باشد.

آن دسته از کارگاه‌هایی که طرح طبقه بندی مشاغل دارند براساس فرمول مشخص شده در بخشنامه دستمزدی وزارت کار پایه سنواتی برایشان واریز می‌شود. اما آن دسته از کارگاه‌هایی که طرح طبق بندی مشاغل ندارند، به شرط آنکه نیروی کار دارای سابقه یک ساله در آن کارگاه باشند (دائم و موقت) مشمول حق سنوات می‌شوند. اما حق سنوات و یا مزایای پایان کار به ازای هرسال کارکرد معادل یک‌ماه حقوق است که درپایان کار و یا زمان قطع همکاری به کارگران پرداخت می‌شود.

در بحث پایه سنوات به منظور جبران سابقه نیروی کار است. میزان حق سنوات به ازای  یک سال کار کارگران، یک پایه حقوق است که همان پاداش پایان کار محسوب می‌شود. در گذشته حق سنوات طی دوران خدمت پرداخت نمی‌شد بلکه در پایان پرداخت می‌شد. اما در حال حاضر از آنجا که اکثر کارگران موقت هستند، پس از پایان هر سال حق سنوات واریز می‌شود.
 

نحوه محاسبه پایه سنوات

محاسبه سنوات در زمان تطبیق وضع بر اساس جدول مزد سنوات که همه ساله از سوی اداره کل روابط کار و جبران خدمت ارائه می‌گردد، انجام می‌شود.

با توجه به اینکه در جدول مذکور عدد ۳۰ سال سنوات به ریز درج شده است بر اساس سوابق مورد تایید شرکت مثلا ۱۰ سال و ۵ ماه، مبلغ مزد سنوات از روی جدول استفاده می‌شود. اما برای سال‌های بعد از تطبیق این جدول با توجه به درصد افزایشات اعلامی از سوی شورای عالی کار به روز می‌گردد و برای محاسبه مزد سنوات سال‌های بعد با توجه به درصد اعلام شده و گروه شغلی فرد طبق جدولی که همه ساله در بخشنامه صادره از سوی اداره کل روابط کار و جبران خدمت در رابطه با افزایشات سالانه و گرو‌های بیست گانه درج می‌گردد اقدام می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۳
تو رو خدا اعلام کنید چرا کارگرانی که بیماری زمینه ای دارند مجبورند در این شرایط کرونایی در محل کار حاضر شوند
چون کارمندانی که بیماری زمینه ای دارند به مرخصی فرستاده شده اند ولی کارگران به علت نداشتن امنیت شغلی مجبورند در محل کار حاضر شوند
مردم واقعا بیچاره شدند هر سال دریغ از پارسال
۵۰ سال عمر کردیم چهل سال دخل و خرجمان خرابتر می شود کی قراره به داد این بیدادی ها برسه
در عوضش آقازاده ها پول نفت را میدزدن لتزم نیست کار کنند
هرسال به امید اینم که سال بعد یکم حقوق بیشتر بشه، متاسفانه از اونطرف اجناس بیشتر گرون میشن و هرکاری میکنیم حقوق تا آخر ماه دووم نمیاره و آخر ماه چاره یا قرض گرفتنه یا گرسنگی
سلام وقت بخیر میشه راهنمایی کنید کسی که در تاریخ ۹۰/۷/۱۹مشغول به کار شده است پایه سنوات آن در سال ۹۹چقدر است ؟؟؟
من که از این مطلب چیزی نفهمیدم
اما میدونم شما و کارفرما ومسئولین از بالا تا پایین همتون ی نفرید از این جیب به اون جیبتون میکنید و برا خودتون دست میزنید
همتون دزد هستین
بیچاره کارگر
با سلام پایه سنوات را بصورت فرمول اجرایی نشان دهید که قابل فهم ودرک باشد
با تشکر
آخه نامردا حقوق کارگر چیه که مالیات و بیمه ازش کم میکنی حداقل این دو تا آیتم رو از آقازاده ها و تاجرا و پولدارا بگیرید این که نه نیاز به فرمول داره نه جلسه سران قوا .اگه واقعا قصد کمک دارن پ معلومه که سرگرمی درست کردن برا کارگر بیچاره که اخر سال دلخوش به این افزایش ناچیز باشع .... با این مدیریت و کشور داری شون
کشور رو ویران کردند. دست انگلیس و فرانسه و آمریکا ....
افراد را می برند و ....
حقوق ۴۰ سال قبل و دخل و خرج آن.
برای آب و برق مجانی
باسلام و خدا قوت، طبق آمارهای اعلامی خط فقر در شهرستان ها4/5 میلیون تومان و در تهران 9 میلیون تومان است . بسیاری از افراد شاغل در شهرستان‌ها عملا با دریافت حداقل حقوق کارگری در زیر خط فقر زندگی می‌کنند و بیش از 60 تا 70 درصد جامعه کارگری کشور در بخش صنوف و خدمات مشغول هستند و طبقه متوسط در حال نزدیک شدن به طبقه فرودست است . از مجلس محترم که با شعار کمک به معیشت مردم تشکیل گردید، انتظار میرفت در این راستا حداقل کاری که می توانست انجام دهد سقف معافیت مالیاتی را برای گروه های کارگری و کارمندی بالاتر برده (مثلا تا 7 میلیون تومان) و تصویب می نمودند.
واقعا نامردن!دیگه با این گرونی باید برای زیر ده مالیات رو حذف کنن!
این مطلب بقدری گنگ و نامفهوم بود که هیچ چی دستگیرم مشد من با ۲۵ سال سابقه این آیتم رو تو فیش حقوقی ام با همکاران با سابقه کمتر مقایسه کردم ولی تفاوتی ندارد و یکسان دریافت میکنیم فکر نمیکنم له سابقه یا گروه شغلی ارتباط خاصی داشته باشد. دوستان اگر کسی اطلاع از جزییاتش داره مرقوم بفرماید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار