بازدید 14825

واکسن کرونا چه وقتی در دسترس قرار خواهد گرفت؟

چندین شرکت در سطح جهان در حال پژوهش برای ساختن واکسن برای ویروس جدید کورونا هستند و رویکردهای گوناگونی برای رسیدن به این هدف انتخاب کرده‌اند.
کد خبر: ۹۶۳۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴ 04 March 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین، شرکت بیوتکنولوژی آمریکایی «مدرنا تراپیوتیکز» از سایر شرکت‌ها جلوتر است و ۴۲ روز پس از تعیین توالی ژنتیکی ویروس جدید کورونا بوسیله دانشمندان چینی، با ارائه واکسن خود رکوردی در صنعت دارویی به جای گذاشت. این شرکت قرار است با کمک موسسه‌های ملی بهداشت آمریکا از ماه میلادی آینده (مارس) مرحل اول آزمایش بالینی این واکسن را در بر روی افراد سالم داوطلب شروع کند. اگر در این مرحله بی‌خطر بودن واکسن ثابت شود، مرحله بعدی آزمایش واکسن روی شمار بیشتری از افراد برای تعیین کارآیی آن در حفاظت در برابر عفونت است.

این واکسن از یک زنجیره مصنوعی اسید نوکلئیکی از نوع «RNA پیامبر» یا mRNA ساخته شده است. این مولکول با ورود به سلول‌های بدن باعث تولید پروتئین‌هایی در آنها میشوند که شبیه به پروتئین‌ها ویروس بیماری‌زا هستند. این پروتئین‌ها که همان پادگن‌ها یا آنتی‌ژن‌های ویروس هستند،‌ سلول‌های دستگاه ایمنی بدن را تحریک می‌کنند و باعث تولید مولکول‌های پادتن‌ یا آنتی‌بادی‌ بوسیله آنها می‌شوند.

آنتی‌بادی‌های تولید شده بوسیله دستگاه ایمنی می‌توانند با اتصال به آنتی‌ژن‌های ویروس‌های بیماری‌زا آنها را از کار بیندازند و باعث حفاظت بدن در برابرشان شوند.

توجه داشته باشید که با وجود تولید سریع این واکسن، مراحل آزمایش آن تا تایید نهایی اگر همه چیز درست پیش برود، ‌دست کم ۱۲ ماه طول می‌کشد و تازه آن موقع که تولید انبوه آن آغاز می‌شود.

بنابراین نباید انتظار دسترسی به واکسن را به این زودی‌ها داشته باشید.

تا آن هنگام، مهمترین کارها برای مهار کردن شیوع ویروس کورونا عامل بیماری کووید-۱۹ رعایت بهداشت شخصی (رعایت بهداشت دست، رعایت بهداشت تنفسی و حفظ فاصله از دیگران) و اقدامات بهداشت عمومی (قرنطینه و بیماریابی) است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر