بازدید 80180

قادر مولان پور کیست؟

قادر مولان پور مشهور به 'وه ستا قادر ره ش. هه رمی' (استاد قادر)، پدر سه شهید بزرگوار است که در تاریخ ۱۱ دی ماه ۱۳۹۵ و در سن ۷۰ سالگی در منزل شخصی خود درگذشت. تهیه و اکران فیلم درخت گردو که روایتی از زندگی او را در خود جای داده است، دوباره یاد وی و فرزندان شهیدش را در دل‌ها زنده کرد.
کد خبر: ۹۵۷۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶ 08 February 2020
قادر مولان پور کیست؟
قادر مولان پور مشهور به 'وه ستا قادر ره ش. هه رمی' (استاد قادر)، پدر سه شهید بزرگوار است که در تاریخ ۱۱ دی ماه ۱۳۹۵ و در سن ۷۰ سالگی در منزل شخصی خود درگذشت. تهیه و اکران فیلم درخت گردو که روایتی از زندگی او را در خود جای داده است، دوباره یاد وی و فرزندان شهیدش را در دل‌ها زنده کرد.

به گزارش «تابناک»، این همسر و پدر سه شهید در ۷ تیر سال ۶۶ بر اثر بمباران شیمیایی رژیم بعث عراق و اصابت یک بمب به روستای 'ره ش. هه رمی' از توابع بخش مرکزی شهرستان سردشت سه فرزندش به نام‌های شهین، ناصر و مال مال مولان پور و همچنین همسرش در حالی که باردار و پابه ماه بود را از دست داد.

همسر مرحوم مولان پور، پس از وضع حمل در یکی از بیمارستان‌های شهر تبریز شهید شد. مولان پور هم در حالی که برای دفن یکی از فرزندانش از تبریز راهی سردشت شده بود خبر شهادت همسرش را هم به او دادند.

پیشتر انجمن دفاع از حقوق مصدومان شیمیایی شهرستان سردشت، قادر مولان پور را نماد مظلومیت هشت هزار و ۲۴ مصدوم شیمیایی ۷ تیر سال ۶۶ این شهرستان معرفی کرده بود.

وضعیت پیش آمده برای قادر مولان پور در دوران جنگ، یکی از شاهدان و اسناد معتبر پرونده قضایی هشت سال جنگ تحمیلی عراق ضد کشورمان در لاهه کشور هلند و تنها پرونده مطرح شده در یک دادگاه اروپایی بود که منجر به ۱۷ سال محکومیت فرانس فان آنرات به عنوان جنایتکار جنگی شد.

فیلم درخت گردو که در سال ۱۳۹۸ و به کارگردانی محمد حسین مهدویان در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اکران شد،   زندگی قادر مولان پور قهرمان کُرد تباری را به تصویر می‌کشد که تنها بازمانده خانواده قربانی بمباران شیمیایی سردشت است که روایتی از اصابت چهار بمب شیمیایی رژیم بعث عراق به نقاط مختلف شهر مسکونی سردشت در ۷ تیر سال ۶۶ را نشان می‌دهد.
قادر مولان پور کیست؟
"قادر مولان پور" که نقش آن را پیمان معادی بازی می‌کند قهرمانی است که در این بمباران شیمیایی ۳ فرزند و همسر خود را از دست داد و سال‌ها در یافتن نوزاد خود انتظار کشید و بالاخره در ۱۱ دی ۹۵ درگذشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۵
درود خدا بر مردم پاک و غیور کرد و شهدای مظلوم اهل تسنن
دردناکه ، پر از درد .
امیدوارم تمام کسانیکه باعث این اتفاق بودند و تمام کسانیکه شاهد این اتفاق بودند در هر جای دنیا و بی تفاوت یا به عمد سکوت کردند به همین درد مبتلا شوند .
روح همه هموطنان عزیزمان که بر اثر بمب شیمیایی در هر جای خاک سرزمینمان از بین رفتند شاد و قرین آرامش باشد .
خدایش رحمت کناد مرد مظلوم
کوردستان مظلوم ،و همیشه مظلوم،سلام برشهدای وطن.به داد مردم مظلوم کورد برسیم ،حق مردم کورد کولبری نیست،اگه جلوی پولبرها گرفته شود کولبری هم وجود نداره،درود بر مردم غیور کورد
اشکم دراومد
واقعا ماجرای دردناکی بود با دیدن فیلم باتمام وجود درد رو حس کردم
واقعا فیلم دردناکی بود اولین بار بود که وضعیت مردم سردشت رو دراون روز کذایی با گوشت و خونم درک کردم لعنت به جنگ نابرابر، افسوس میخورم وقتی میبینم مردمم پای پیاده میرن به کشور عراق اون کشور رو دوست و برادر میدونن ...
درود بر این مرد . کورد با غیرت صبور و زحمتکش. با دیدن این فیلم گریه کردم منی که اصلا به سختی گریه میکنم. برای اون طفلای معصوم و پاک که چقدر درد کشیدن خدا همشون رو غریق رحمت کنه . برای قادر عزیز که انقدر صبور بود کمرش شکست ولی استوار و پاینده ماند. یاد و خاطرش جاویدان
روح پاکشان درآرامش ابدی
واقعا ایشان را درک می کنم چون خودم درد و مشکل این مرد بزرگوار را چشیدن روحش شاد
واقعا واقعا مرد تنومندی بوده دمش گرم بوده.این همه ایستادگی چقد سخته.کاش دخترش ژینارو پیدا میکرد
کردها قلب ایرانن!
با سلام به روح تمام شهدا،و همچنین شهدای شیمیایی گاز خردل سردشت،بنده اون زمان سردشت بودم.پایگاه ملاشیخ و کادر ارتش بودم ،دقیقا ۱۹ سالم بود،که اون روز بمباران شیمیایی شد،خیلی از دوستانم شهید شدن.هیچ خاطره تی خوبی نبود،روانشان شاد،و یادشان گرامی باد.
چقدر با درد ومظلومیت وتنهایی استاد قادر اشک ریختیم. خدانگذره از بانیان جنگ و آوارگی
هزار سلاو له روحی پاکی شهیدان و عازیزانی ظلم له کراو
بسیار غم انگیز.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل