بازدید 63379
۷

ایران، دارای رتبه ۱۵ پزشکی و ۷ داروسازی دنیا

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران در بسیاری از شاخص‌های پزشکی در دنیا جزو کشور‌های پیشرفته است به نحوی که در پزشکی رتبه ۱۵ و در داروسازی رتبه ۷ دنیا را دارد.
کد خبر: ۹۵۷۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۱ 06 February 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما دکتر رضا ملک زاده در برنامه تیتر امشب شبکه خبر ۴ شنبه شب، با بیان این مطلب افزود: یکی از شاخص‌های معتبر که پیشرفت ما را نشان می‌دهد شاخص مرگ و میر کودکان است که قبل از انقلاب ۱۲۵ در ۱۰۰ نفر بود و اکنون به ۱۶ مورد در ۱۰۰ نفر رسیده است.

وی گفت: شاخص دیگر بهبود وضع تغذیه است که موجب شده است متوسط افزایش قد مردان در ایران از همه کشور‌های دنیا بیشتر باشد.

دکتر ملک زاده افزود: شاخص دیگر امکانات درمانی است که امروز ما ۱۴۰ هزار تخت بیمارستانی فعال داریم که نیمی از آن‌ها در شهر‌های متوسط و کوچک قرار دارد و ۴۵ هزار متخصص در رشته‌های مختلف پزشکی داریم که تعدادشان قبل از انقلاب فقط ۵ هزار نفر بود و الان ۵ هزار متخصص ما در مناطق محروم فعالیت می‌کنند.

معاون وزیر بهداشت گفت: شاخص مهم دیگر که موقعیت ما و پیشرفت ما را در دنیا نشان می‌دهد شاخص امید به زندگی در بدو تولد است که این عدد قبل از انقلاب حدود ۵۲ سال بود و اکنون در زنان به ۸۱ سال و در مردان به ۷۶ سال رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: تقریبا ما همه بیمار‌ی هایی را که نیاز به جراحی دارند در داخل کشور می‌توانیم عمل کنیم در اعمال جراحی قلب باز قبل از انقلاب بیماران را به خارج اعزام می‌کردیم، ولی الان در بیشتر بیمارستان‌های ما عمل قلب باز انجام می‌شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: اکنون مرکز پیوند اعضای ما در شیراز، بیشترین پیوند کبد را در دنیا داشته است.

دکتر ملک زاده افزود: ما قبل از انقلاب ۷ دانشکده پزشکی داشتیم و الان ۷۰ دانشکده داریم و الان ۲۰ هزار هیئت علمی پزشکی داریم و رتبه علمی و پژوهشی ما در جهان به ۱۵ رسیده است و ۶۵ دانشگاه ایران جزو دانشگاه‌های برتر دنیا هستند که ۲۲ دانشگاه علوم پزشکی هستند و الان ۳۵۴ محقق ایرانی هم داریم که قبل از انقلاب یکی هم نداشتیم و تولیدات علمی ایران امروزه مورد توجه و استناد جامعه علمی دنیاست.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان این که بزرگترین نقطه قوت ما نیروی انسانی ماست گفت: الان ۵۰ درصد سرطان‌ها در کشور کاملا قابل درمان است و آینده روشنی داریم که ۵۰ درصد مابقی سرطان‌ها را هم می‌توانیم درمان کنیم فقط باید مسئولان را قانع کنیم که برای آینده، بیشتر سرمایه گذاری کنند و بیشتر قدر جامعه علمی و پزشکی را بدانند.

آقای ملک زاده با بیان این که ۹۷ درصد دارو‌های مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود خاطرنشان کرد: کیفیت دارو‌های تولید داخل عالی است و پیشرفته‌ترین دارو‌ها را که دارو‌های فناوری برتر و بیو تکنولوژی است را تولید می‌کنیم و یکی از افتخارات ما صنعت داروسازی ماست و حتی می‌توانیم دارو‌های گران ژنتیکی را در داخل بسازیم فقط باید سرمایه گذاری کنیم.

دکتر اردشیر قوام زاده فوق تخصص خون و سرطان نیز با اشاره به پیشرفت‌های ایران در درمان بیماری‌ها و عمل پیوند مغز استخوان گفت: تنها در رشته خون و سرطان و پیوند مغز و استخوان ۴۰۰ نفر آموزش دیدند و الان همه استان‌ها فوق تخصص خون و سرطان دارند.

وی با بیان این که مرکزی که سال ۱۳۶۹ در بیمارستان شریعتی تاسیس شد یکی از ۳ مرکز بزرگ دنیا در پیوند بود افزود: ما از طریق پیوند‌های مختلف از جمله پیوند جفت، پیوند خون، پیوند مغز و استخوان و ... بیش از ۷۰ بیماری را درمان می‌کنیم.

دکتر قوام زاده با بیان این که ما بیش از ۱۵ سال است که از روش سلول درمانی استفاده می‌کنیم گفت: پیشرفت در درمان و پیوند‌ها نخست به سرمایه گذاری و دوم به نیروی انسانی و سوم به مدیریت مناسب، نیاز دارد.

دکتر مسعود وثوق مدیر مرکز سلول درمانی رویان گفت: بحث سلول درمانی و استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان کلا مفهوم جدیدی است و از حدود سال ۲۰۰۴ سلول‌های جنین در ایران ایجاد شد و الان در یکسری از حوزه‌های سلول درمانی مثل حوزه پوست ما می‌توانیم خدمات درمانی ارائه کنیم.

وی افزود: پیشرفت علم پزشکی در دنیا تصاعدی رشد می‌کند و برای این که ما از قافله علم و پیشرفت عقب نمانیم باید بیشتر و بیشتر سرمایه گذاری کنیم و ارتباط فعال و تبادل محقق و علم با مراکز علمی و پژوهشی دنیا داشته باشیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۷
دم خروس رو باور کنیم یا قسم حضرت عباس

ساده ترین داروها را با تحریم نمی تونید بسازید و کمیابه
وضع تجارت پزشکی هم که اظهر من الشمس

بگید یگید کنتور که نمی ندازه
دوباره آمارهای من درآوردی !!!
پزشکی که قبل از عمل درخواست واریز پول میکند و /یا داروساز ی که با ارز دولتی مواد اولیه وازد میکند و پول خونش را از بیماران میگیرد رتبه اول هم داشته باشیم پشیزی نمی ارزد.
جوک جدید ....
پزشکی ایران = تجارت
به عنوان یک محقق، استاد و پژوهشگر فعال در این زمینه میگم: بخوان و باور مکن
پس چرای جهانگیری گفتتند ما بیش از دو نیم میلیارد دلار صرف واردات دارو کردیم دو نیم میلیارد به خاطر فقط سه درصد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان