بازدید 8384

رونمایی از ۷۰ دستاورد جدید هسته‌ای در فروردین ۹۹

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی از رونمایی ۷۰ دستاورد جدید هسته‌ای در فروردین ۹۹ خبر داد. آیین افتتاح پنجاه و دومین نمایشگاه تخصصی دستاورد‌های صنعت هسته‌ای کشور روز گذشته با حضور مسئولان ملی و استانی در پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۶۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲ 03 February 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان، «علی اصغر زارعان» دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی در این مراسم گفت: از اهداف مذاکره با اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها این بود که حقوق هسته‌ای ایران پا برجا بماند، یکی از این حقوق در تحقیق و توسعه بود به ویژه در زمینه طراحی و ساخت سانتریفیوژ با بهره گیری از دانش و مواد اولیه بومی که شاهد هستید در قبل از برجام ما حدود پنج نوع سانتریفیوژ بیشتر در تحقیق و توسعه نداشتیم، ولی امروز در بهمن ۹۸ به طراحی و ساخت ۱۶ نسل سانتریفیوژ که همگی با دانش ایرانی است، دست یافته ایم.
توانمندی ما در عرصه طراحی و ساخت سانتریفیوژ‌ها بر حسب نیاز کشور به منظور تولید ۲۷ تن اورانیوم غنی شده برای نیروگاهی همچون بوشهر است، چون سانتریفیوژ‌های نسل اول به علت سوی پایین پاسخ گوی این نیاز نیست.

زیرساخت‌های UCF اصفهان طی امسال نوسازی شد

وی درباره نیاز‌های امروز صنعت هسته‌ای کشور گفت: به طور مثال فعالیت کارخانه UCF اصفهان قبل از برجام حدود ۹ سال به صورت نیمه فعال بود، اما طی امسال تمامی زیر ساخت‌های آن نوسازی شد و هم اکنون در بومی سازی فناوری طراحی و تولید انواع سوخت هسته‌ای در کشور با همت و توان متخصصان و جوانان با غیرت و متعهد به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته ایم که در ابتدای سال آینده بخشی از این دستاورد‌ها دراین عرصه به سمع و نظر ملت بزرگ ایران خواهد رسید. این در حالی است که صرفا پنج کشور در دنیا دارنده این فناوری هستند.

دست یابی به ظرفیت تولید روزانه ۱۰ کیلوگرم اورانیوم زیر ۵ درصد

زارعان افزود: با توجه به نبود اعتماد به بیگانگان، تلاش شد در چهارچوب توافق برجام از جمله ماده ۲۶ این توافق نامه که این حق را به ما می‌دهد، متناسب با رفتار طرف مقابل کل تعهدات یا بخشی از آن را معلق کنیم و از برجام نیز خارج نشویم. مشاهده کردید پس از تصمیم نظام و پنج گامی که ابلاغ شد، سازمان انرژی اتمی به عنوان مجری بلافاصله آن‌ها را عملیاتی کرد و این دلیلی بر آمادگی همه جانبه سازمان انرژی اتمی در ابعاد مختلف است که بلافاصله به شرایط قبل از برجام از نظر تولید اورانیوم زیر ۵ درصد اقدام کند. هم اکنون میزان تولید ما روزانه ۱۰ کیلوگرم است در حالی که قبل از برجام ما روزانه ۷.۵ کیلوگرم اورانیوم زیر ۵ درصد تولید می‌کردیم. زارعان در ادامه به معرفی کارخانه تولید آب سنگین خنداب اراک و کاربرد‌های اصلی این محصول استراتژیک پرداخت و افزود: مجتمع آب سنگین اراک به عنوان اولین و تنها تولید کننده آب سنگین در ایران نیاز‌های کشور را در راستای بهره مندی از انرژی صلح آمیز هسته‌ای مرتفع کرده و این مجتمع یکی از دستاورد‌های غرور آفرین بعد از انقلاب اسلامی است. وی همچنین با اشاره به کاربرد‌های مهم آب سنگین ادامه داد: یکی از کاربرد‌های جدید این محصول استراتژیک تولید ترکیبات و حلال‌هایی است که به ترکیبات یا حلال‌های دوتره معروف هستند. هم اکنون موفق شده ایم بیش از ۵۵ نوع محصول پر مصرف دوتره را که مورد نیاز مراکز علمی و تحقیقاتی کشور است، تولید کنیم و با یک تفکر بسیجی و خداباوری تمام عیار در یکی دو ماه آینده این تعداد محصولات به دو برابر افزایش خواهد یافت که ضمن رفع نیاز داخل کشور از سرریز تولیدات خود می‌توان آن‌ها را به بازار‌های کشور‌های هدف عرضه کرد.

زارعان همچنین گفت:: ما بعضا در لیزر‌های توان بالا شانه به شانه بعضی از کشور‌ها همچون آمریکا حرکت می‌کنیم، این فرایند با نشاط و قدرت به صورت همه جانبه استمرار دارد و همین اقدامات امید دشمن را به یاس تبدیل کرده و ان شاءا... در ۲۰ فروردین ۹۹ شاهد رونمایی و بهره برداری بیش از ۷۰ دستاورد جدید و ممیزی شده خواهیم بود.

ظرفیت‌های ما خواب دشمن را پریشان کرده است

مشاور وزیر و مدیرکل اطلاعات خراسان رضوی هم در این مراسم گفت: ظرفیت‌های هسته ای، موشکی، منطقه‌ای و سایبری ما خواب دشمن را پریشان کرده است. وی با اشاره به این که نظام استکبار امروز با جلوه‌های توانایی ایران یعنی موشکی، هسته ای، منطقه‌ای و قدرت سایبری ایران مشکل دارد، گفت: انقلاب با ۴۱ سال عمر خود به ما آموخت که قدرت مفهوم «ما می‌توانیم» یک واقعیت است. قدرت و توانایی ما محصول دسترنج خودمان است، موضوعی که تا قبل از این یک نوشته روی کاغذ بود، اما انقلاب اسلامی این موضوع را به ظهور و واقعیت رساند.

این مقام مسئول با اشاره به این که اقتصاد هم باید بومی و این حلقه کامل شود، افزود: اگر همه این‌ها بومی باشد هیچ کس نمی‌تواند قدرت را از ما بگیرد. دانشمندان هسته‌ای ما را ترور کردند و قطعات را از بین بردند، اما نمی‌توانند دانش را از ذهن ما بیرون بکشند. مشاور وزیر و مدیرکل اطلاعات خراسان رضوی ادامه داد: قطعات و تجهیزات مربوط به سانتریفیوژ‌ها را به ما نفروختند و در قلب راکتور ما سیمان ریختند، اما کار تعطیل نشد، چون فکر و دانش این کار بومی بود. در حالی که اگر ما این محصول را از خارج خریده بودیم، دیگر به ما نمی‌فروختند. وی گفت: سانتریفیوژ‌های نسل یک، دو، سه و چهار را مطابق دانش جهانی پیش برده ایم، نقطه قوت آن جاست که می‌خواهند نباشیم، اما هستیم، کشوری که ۴۰ سال است با انواع جنگ، تحریم، وابستگی اقتصادی، کارشکنی داخلی و جنگ سخت و نرم دست و پنجه نرم کرده، اما باز هم توانسته با ماهواره حیوان به آسمان بفرستد، انرژی هسته‌ای تولید و در دیگر عرصه‌های علوم مانند دانش پزشکی و ... رشد کند.

این نمایشگاه نماد توان دانشمندان ایران است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار نیز گفت: این نمایشگاه تخصصی دستاورد‌های صنعت هسته‌ای و نمادی از دانش داخلی و توان دانشمندان ایرانی است. «حسن جعفری» افزود: این نمایشگاه نتیجه زحمات دانشمندان بومی است و نشان از توانمندی و دانش دانشمندان جوان ایرانی دارد. وی ادامه داد: مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات دوم اسفند، با حضور پرشور خود پاسخ قاطعی به معاندین و دشمنان خواهند داد و مسئولان نیز باید ضمن قدردانی از مردم، تلاش کنند خدمات ویژه‌ای به مردم ارائه کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل