بازدید 6313

سفر پامپئو به اوکراین در سایه محاکمه استیضاح ترامپ

وزیر خارجه آمریکا راهی کی‌یف شده است؛ سفر او در بحبوحه محاکمه استیضاح دونالد ترامپ انجام می‌شود که اوکراین را به میانه یک رسوایی سیاسی بزرگ برای واشنگتن انداخته است.
کد خبر: ۹۵۵۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶ 30 January 2020

 

به گزارش تابناک، به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا امروز (پنج‌شنبه) وارد اوکراین می‌شود. سفر او برای اوایل ژانویه برنامه‌ریزی شده بود اما پس از بروز تنش‌هایی در عراق به تعویق افتاد. کی‌یف اولین مقصد سفر پامپئو خواهد بود و این مقام پس ازآن عازم بلاروس، قزاقستان و ازبکستان می‌شود. اوکراین احتمالا دشوارترین و مهمترین بخش از سفر او خواهد بود.

پامپئو، اولین عضو کابینه دولت ترامپ است که از زمان پیروزی ولودیمیر زلنسکی در انتخابات ریاست جمهوری به اوکراین می‌رود. همچنین این اولین بار است که یک سیاستمدار عالی‌رتبه از آمریکا پس از گفت‌وگوی تلفنی جنجالی دونالد ترامپ و زلنسکی در ژوئیه ۲۰۱۹ که به آغاز فرایندهای استیضاح علیه رئیس‌جمهوری آمریکا منجر شد، به اوکراین سفر دارد. این سفر در شرایطی انجام می‌شود که محاکمه سرنوشت‌ساز ترامپ در سنای آمریکا در جریان است.

دموکرات‌های کنگره، ترامپ را به اخاذی از زلنسکی متهم کرده و تاکید دارند او کمک نظامی به اوکراین را به تحقیقات این کشور علیه جو بایدن و پسرش منوط کرده بود. ترامپ اما این اتهامات را نمی‌پذیرد.

علاوه بر جنگ راکد با جدایی‌طلبان روس‌گرا در دونباس، اوکراین برای اولین بار در تاریخ خود گرفتار یک رسوایی سیاسی با رنگ و بوی آمریکایی شد. زلنسکی برای محدود کردن لطمات آن تلاش می‌کند اما کی‌یف باز هم حس سرخوردگی دارد. به گفته تحلیلگران، اوکراین برای آمریکا "سمی" شده و تماس‌ها در سطوح مختلف با دشواری و کنترل بیشتری مواجه شده است.

شخص پامپئو هم اندکی پیش از سفر به اوکراین با رسوایی روبرو شد. رادیو ان پی‌آر آمریکا گزارش داد، پامپئو در مصاحبه با یکی از خبرنگاران این نهاد، بابت پرسیده شدن سوالی در رابطه با اوکراین، بدگویی کرده است. پامپئو اما این خبرنگار را به "دروغگویی" متهم کرد و اجازه نداد خبرنگاری از ان‌پی‌آر در سفر اوکراین او را همراهی کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان