بازدید 15228

ترس‌ترامپ از ریزش‌آرا پس‌از پاسخ‌ایران به‌ترور‌سلیمانی

پایگاه «دیلی بیست» در گزارشی در مورد آشفتگی دولت آمریکا بعد از ترور سردار «قاسم سلیمانی»، نوشته است که ترامپ به شدت نگران بود که پاسخ ایران به این ترور به ریزش آرای وی در انتخابات ریاست‌جمهوری منجر شود.
کد خبر: ۹۵۳۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۶ 19 January 2020

به گزارش تابناک به نقل از فارس، پایگاه «دیلی بیست» در گزارشی در مورد آشفتگی دولت آمریکا بعد از ترور سردار «قاسم سلیمانی» نوشته است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به شدت نگران بود که پاسخ ایران به این ترور می‌تواند شانس وی برای انتخاب دوباره را کاهش دهد.

نگرانی ترامپ از ریزش آرا

این پایگاه با بیان اینکه دولت ترامپ بعد از انجام این ترور در توجیه اقدام خود به رسانه‌ها با مشکل روبرو شده بود، نوشته است: «در صدر دولت رئیس‌جمهوری مضطرب قرار داشت که به اعضای دولت گلایه می‌کرد که قتلی که اخیرا دستورش را صادر کرده بود، می‌تواند بر چشم‌انداز انتخاب دوباره‌اش تأثیر منفی بگذارد و او را به باتلاقی خودساخته در خاورمیانه بکشد.»

دیلی بیست با اشاره به نقش «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا و «جان بولتون» مشاور وقت امنیت ملی آمریکا در تصویب چند ماه پیش طرح اولیه ترور سردار سلیمانی، نوشته است که بعد از ترور مقام‌های ارشد دولت از جمله شخص ترامپ، «مایک پنس» معاونش و پامپئو برای بیش از یک هفته روزانه دو جلسه برگزار می‌کردند تا در مورد نحوه روایت تصمیم‌گیری در مورد انجام این حمله، با یکدیگر هماهنگ شده و سازمان‌های زیرمجموعه دولتی را نیز با هم هماهنگ کنند.

با این وجود، در نهایت بین روایت وزارت خارجه آمریکا، کاخ سفید، پنتاگون و شخص ترامپ در مورد نحوه تصمیم‌گیری در مورد انجام عملیات تناقضات زیادی ظاهر شد، تا جایی که وقتی ترامپ گفت: سردار سلیمانی قصد داشته به چهار سفارت آمریکا حمله کند، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا این اظهارات را رد کرد. ترامپ بعدا در گفتگو با نزدیکانش از موضع‌گیری اسپر ابراز خشم کرده است.

دیلی‌بیست با بیان اینکه در روز‌های بعد از انجام حمله پنتاگون به مقام‌های کاخ سفید هشدار داده بود که ایران در تدارک پاسخی سخت است، نوشته است: «رئیس‌جمهور با صدای بلند از اینکه این حمله می‌تواند بر دیدگاه رأی‌دهندگان به وی در انتخابات پیش رو اثر بگذارد، ابراز نگرانی می‌کرد. چراکه اجتناب از جنگ‌های پرهزینه در خاورمیانه یکی از وعده‌های کلیدی و یکی از نقاط تمایز وی با دیگر نامزدها، در انتخابات سال ۲۰۱۶ بود.»

«درگیری با ایران دیوانگی است»

یک مقام آمریکایی به این پایگاه گفته است که ترامپ بعد از انجام ترور تأکید داشت که او با ایران باید «به حالت عادی» بازگردد و به همین دلیل هم کاخ سفید تأکید داشت که این حمله را یک اقدام دفاعی و در جهت کاهش تنش جلوه دهد.

دیلی بیست می‌افزاید: «دو فردی که بعد از هدف قرار دادن سلیمانی با ترامپ صحبت کرده‌اند، می‌گویند هرچند که او در محافل عمومی از این تشدید شدید تنش با ایران دفاع می‌کند و به شدت هم روی این تصمیم مانور انتخاباتی داده و بابت آن منابع مالی جمع کرده، اما همچنان به صورت خصوصی به متحدان نزدیک خود می‌گوید کشیدن آمریکا به مداخله یا جنگ تمام عیار دیگری در خاورمیانه، "دیوانگی" است.»

ترامپ تأکید کرده است که «اجازه نمی‌دهد» در برابر «دیدگان او» چنین وضعیتی پیش آید.

این گزارش با اشاره به اینکه آمریکا در ماه‌های گذشته دائما شمار نیرو‌های خود در غرب آسیا را افزایش داده، نوشته است که هدف قرار دادن سردار سلیمانی و بیم واکنش شدید ایران، به خصوص با توجه به هشدار‌های نمایندگان کنگره، باعث شده تا ترامپ در این روند افزایش نیرو وقفه‌ای ایجاد کرده و به این فکر کند که شاید آنچه دستور انجامش را داده، آمریکا را با تبعاتی بلندمدت و جبران‌ناپذیر روبرو کند.

ناهماهنگی در توجیه ترور

دیلی بیست در ادامه به ناهماهنگی میان کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا در توجیه انجام ترور سردار سلیمانی پرداخته و نوشته است که در حالی که وزارت خارجه آمریکا بر سابقه اقدامات ایران به عنوان توجیهی برای این حمله تکیه داشت، مقام‌های کاخ سفید در مصاحبه‌های خود مدعی می‌شدند که دلیل این حمله این بوده است که ایران قصد داشته به زودی به سفارتخانه‌های آمریکا حمله کند.

همین ناهماهنگی و تناقض‌گویی مقام‌های دولت ترامپ بود که موجب شد نمایندگان کنگره بعد از جلسه توجیهی با تیم اعزامی دولت آمریکا، از اینکه سؤالاتشان در مورد ترور سردار سلیمانی بی‌پاسخ مانده، ابراز خشم کنند. دیلی بیست نوشته است که سناتور‌های آمریکایی جلسه با مقام‌های دولت را «خشمگین و بدون آنکه متقاعد شده باشند» ترک کرده‌اند. 

«مایک کوییگلی» عضو کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا که در یکی از نشست‌های توجیهی دولت در مورد ترور سردار سلیمانی شرکت داشته، می‌گوید که «هیچ چیز مرتبط با [تهدید]قریب‌الوقوع» مشاهده نکرده است.

وی می‌افزاید: «اغراق کردن در مورد دیدگاهتان درباره معنای اطلاعات، اقدامی خطرناک است. این یا سوءتفسیر بوده است یا مقداری بی‌صلاحیتی در تحلیل اطلاعات.»

یکی دیگر از موضوعاتی که موجب نارضایتی نمایندگان کنگره شده، نحوه پاسخ‌دهی مقام‌های دولت از جمله پامپئو به سؤالات آن‌ها در خصوص رأی پارلمان عراق به اخراج نیرو‌های آمریکایی بوده است. دو فردی که در این نشست بوده‌اند، می‌گویند نمایندگان دولت در پاسخ به سناتورها، گفته‌اند که «در این مورد نگران نباشید... عراقی‌ها اینطور صحبت می‌کنند. خودمان موضوع را حل می‌کنیم.»

فشار سناتور‌های تندرو برای اقدام نظامی

این پایگاه در بخش دیگری از گزارش خود، نوشته است که برخی از نمایندگان کنگره از جمله «لیندسی گراهام» در جلساتشان با ترامپ، از وی خواسته‌اند عنصر نظامی را هم به کارزار فشار حداکثری علیه ایران بیافزاید. این فشار‌ها بعد از ترور سردار سلیمانی هم ادامه یافته است.

گراهام در این مورد به دیلی بیست گفته است: «اگر تهدید بیشتری علیه آمریکایی‌ها یا منافع ما وجود داشته باشد، ما باید پالایشگاه‌ها و زیرساخت‌های نفتی داخل ایران را هدف قرار دهیم. گزینه نظامی باید روی میز باشد.»

این در حالی است که در طرح اولیه دولت ترامپ برای کارزار فشار حداکثری، اقدامات نظامی جزء گزینه‌ها نبوده است و مقام‌های کاخ سفید معتقد بوده‌اند که باید با اعمال حداکثر فشار تحریمی ایران را به تغییر رفتار در سیاست خارجی واداشت.

دیلی بیست در پایان گزارش خود نوشته است که ترامپ بعد از دو هفته مواضع ضد و نقیض دولت آمریکا، اخیرا در یک سخنرانی در مؤسسه «هوور» دانشگاه «استنفورد» تعریف روشن‌تری از اهداف کارزار فشار حداکثری ارائه کرد.

وی گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ و کسانی که در تیم امنیت ملی او هستند، دارند بازدارندگی [در برابر ایران]را احیا می‌کنند... هدف ما دو لایه است. اول اینکه ما می‌خواهیم این رژیم را از منابعش محروم کنیم؛ و ثانیا، فقط می‌خواهیم ایران مانند یک کشور عادی رفتار کند. درست مانند نروژ.»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی