بازدید 27940
پیمانه اقتصادی؛

آغاز یک عملیات جدید بانکی از شنبه / دلار جهانی در آستانه ورود به کانال جدید / ۱۱ میلیون نفر در ایران کد بورسی دارند/ ۲۰۰ میلیارد دلاری که چینی‌ها باید از آمریکا خرید کنند، چه کالا‌هایی هستند؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت دلار و یورو در آخرین روز هفته، بی اعتنایی بورس‌های آسیا و اروپا به فاز نخست توافق تجاری، قیمت سکه در بازار امروز تهران، نبض قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گرانبها، رشد تولید برقی‌ها در قاره‌سبز و فروش اقساطی واحد‌های مسکونی مهر تا پایان خرداد ۹۹ را در بر دارد.
کد خبر: ۹۵۲۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۲ 16 January 2020

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت دلار و یورو در آخرین روز هفته، بی اعتنایی بورس‌های آسیا و اروپا به فاز نخست توافق تجاری، قیمت سکه در بازار امروز تهران، نبض قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گرانبها، رشد تولید برقی‌ها در قاره‌سبز و فروش اقساطی واحد‌های مسکونی مهر تا پایان خرداد ۹۹ را در بر دارد.

قیمت دلار و یورو در آخرین روز هفته

در معاملات امروز بازار ارز، شاهد ثبات نرخ گذاری توسط بازارساز بودیم؛ بنابراین، در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۳۰۰۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۳۱۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز قبل، تغییری نداشت. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی‌ها به نرخ ۱۴۶۰۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۴۷۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز قبل، بدون تغییر است.

دلار جهانی در آستانه ورود به کانال جدید

به دنبال امضای فاز نخست توافق تجاری، دلار در آستانه ورود به یک کانال جدید قرار گرفت. به نقل از رویترز، پس از هفده ماه جنگ تجاری، دو اقتصاد بزرگ جهان سر امضای فاز نخست توافق تجاری به یک جمع بندی واحد رسیدند و نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن به همراه رئیس‌جمهوری آمریکا، فاز نخست توافق را امضا کرد که طبق آن، بخشی از تعرفه‌های اضافی آمریکا روی محصولات وارداتی چینی در ازای تعهد این کشور به افزایش وارداتش از آمریکا برداشته می‌شود.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز‌های جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با افزایش ۰.۰۳ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۹۸۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۶۳ دلار اعلام شد. در آخرین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۰۱ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۴۲ دلار مبادله شد. یورو با رشد محسوس ۰.۲۶ درصدی به ۱.۱۱۲۷ دلار رسید. همچنین هر دلار آمریکا به ۱.۳۰۶۰ دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۴۷۷ دلار سنگاپور مبادله شد.

افزایش قیمت نفت در پی توافق جدید چین با آمریکا

بهای معاملات نفت بازار جهانی روز پنج‌شنبه در واکنش به امضای توافق تجاری میان آمریکا و چین که زمینه را برای افزایش خرید محصولات انرژی آمریکایی از سوی پکن فراهم می‌کند، افزایش پیدا کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت ۴۵ سنت معادل ۰.۷ درصد افزایش پیدا کرد و به ۶۴ دلار و ۴۵ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۳۹ سنت معادل ۰.۷ افزایش یافت و به ۵۸ دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه رسید.

آغاز یک عملیات جدید بانکی از شنبه

صبح امروز همتی رئیس کل بانک مرکزی در پنجاه و نهمین مجمع عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: عملیات بازار باز را از شنبه آغاز خواهیم کرد و امروز از این عملیات رونمایی خواهد شد و البته باید گفت که این کار به ما کمک خواهد کرد تا سیاستگذاری و نظام سیاستگذاری پولی کشور را دچار تغییر و تحول عمده کنیم و موضوعاتی، چون اضافه برداشت بانک‌ها، تعیین نرخ سود، کنترل نرخ تورم و... به سمتی برود که بانک‌های مرکزی کشور‌های مدرن عمل می‌کنند. با عملیات بازار باز به سمتی خواهیم رفت که آنچه در دنیا و در بانک‌های مرکزی مدرن دنیا برای اعمال سیاست‌های پولی عمل می‌شود، اجرایی شود.

بی اعتنایی بورس‌های آسیا و اروپا به فاز نخست توافق تجاری

با وجود امضای فاز نخست توافق تجاری بین آمریکا و چین، بورس‌های آسیا و اروپا در محدوده زیان ماندند.

در معاملات بازار‌های بورس در اروپا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۲۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۶۴۲.۸۰ واحد بسته شد. شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش ۰.۱۴ درصدی در سطح ۶۰۳۲.۶۱ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۰.۱۸ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۴۳۲.۳۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۱۷ درصد پایین رفت و به ۹۵۱۱.۷۰ واحد رسید.

از سوی دیگر در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۰۷ درصدی تا سطح ۲۳هزار و ۹۳۳.۱۹ واحدی بالا رفت و شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ با ریزش ۰.۰۲ درصدی به ۲۸ هزار و ۷۶۶.۴۴ واحد رسید. در چین شاخص " شانگ‌های کامپوزیت " با ریزش ۰.۴۲ درصدی در سطح ۴۱۴۹.۰۴ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۶۲ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۷۰۴۱.۷۸ واحدی به کار خود پایان داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود.

یازده میلیون نفر در ایران کد بورسی دارند

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ۱۱ میلیون تن در ایران کد بورسی دارند که در جمعیت ۸۰ میلیونی و در مقایسه با ۲۵ میلیون سهامدار هندی در نسبت جمعیت بیش از یک میلیارد نفری تناسب بالایی است؛ هرچند شاید برخی از این سهامداران ماهی یک بار هم معامله انجام ندهند.

قیمت سکه در بازار امروز تهران

قیمت سکه طرح جدید در معاملات امروز بازار تهران (پنجشنبه ۲۶ دی ۹۸) به ۴ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان رسید. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۴ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۴۶۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۹۳۰ هزار تومان است. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۹۵ هزار و ۴۰۴ تومان است.

نبض قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گرانبها

قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی تحت تاثیر خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به فاز اول توافق تجاری آمریکا و چین که ریسک‌پذیری را تقویت کرد، اندکی کاهش یافت. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۲ درصد افزایش پیدا کرد و به ۱۵۵۲ دلار و ۲۲ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۵۵۲ دلار و ۶۰ سنت رسید.

رشد تولید برقی‌ها در قاره‌سبز

خبرگزاری بلومبرگ پیش‌بینی کرده است یکه‌تازی تلاش‌های فزاینده برای ترویج حمل و نقل برقی در سال ۲۰۲۰ از چین به اروپا تغییر مکان خواهد داد. این درحالی است که خودروسازان و دولت‌ها برای کاهش آلایندگی‌های کربنی تلاش می‌کنند. در گزارش مزبور تحت عنوان روند‌های حمل و نقل برقی در سال ۲۰۲۰، تحلیلگران اقتصادی بلومبرگ تخمین زده‌اند که شرکت‌های خودروسازی حدود ۵/ ۲ میلیون دستگاه وسیله‌نقلیه برقی در سال ۲۰۲۰ به فروش برسانند که در این صورت رشد ۲۰ درصدی نسبت به ۲۰۱۹ در این زمینه رخ می‌دهد. درحالی‌که چین به یکه‌تازی در زمینه تولید و مصرف وسایل‌نقلیه برقی در جهان ادامه می‌دهد، تصمیم دولت این کشور برای کاهش یارانه‌های خرید خودرو‌های برقی به تغییر شتاب رشد خودرو‌های برقی در اروپا کمک می‌کند. مدل‌های جدید برقی فولکس‌واگن موجب می‌شوند تا میزان فروش خودرو‌های برقی در اروپا در سال جاری به حدود ۸۰۰ هزار دستگاه برسد و این تعداد رشد ۶۰ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

۲۰۰ میلیارد دلاری که چینی‌ها باید از آمریکا خرید کنند، چه کالا‌هایی است؟

بلومبرگ: بنا بر توافقنامه‌ای که میان دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و "لیو هی" معاون نخست وزیر چین امضا شد، خرید انرژی از ایالات متحده تنها بخشی از کالا‌های آمریکایی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار است که چین باید تا سال ۲۰۲۱ از این کشور وارد کند. طبق توافق تجاری صورت گرفته، چین همچنین در سال ۲۰۲۱، ۹میلیارد دلار بالاتر از مبلغ پایه اولیه نسبت به ۲۰۱۷ از ایالات متحده واردات خواهد داشت. دولت واشنگتن روز چهارشنبه اعلام کرد که اقلام تولیدات انرژی که چین باید در دو سال آینده خریداری کند، شامل گاز طبیعی مایع، نفت خام، محصولات تصفیه شده و زغال سنگ می‌شود.

به گفته واشنگتن بر اساس این توافق، پکن طی یک دوره دو ساله، ٢٠٠ میلیارد دلار کالا‌های اضافی در مقایسه با سطح واردات ٢٠١٧ از ایالات متحده خریداری خواهد کرد. در عوض، دولت آمریکا از اعمال تعرفه‌های جدید بر کالا‌ها و خدمات چینی چشم‌پوشی می‌کند و همچنین نیمی از تعرفه اعمال‌شده در اول سپتامبر گذشته بر روی ۱٢٠ میلیارد دلار کالا‌های وارداتی چینی را کاهش می‌دهد.

توافق تجاری مرحله اول میان آمریکا و چین به منزله پایان گرفتن ١٨ ماه درگیری تعرفه‌ای میان دو اقتصاد بزرگ جهان است. این درگیری، موجب خسارت صد‌ها میلیارد دلاری بر زنجیره تولید کالا، آشفتگی بازار‌های مالی، اختلال در زنجیره‌های عرضه و کند کردن رشد اقتصادی جهان شده بود.

رویترز با استناد به یک منبع آگاه نوشت: بر اساس این توافق، چین در دو سال، ٨٠ میلیارد دلار از٢٠٠ میلیارد دلار کالا‌های اضافی را صرف خرید محصولات تولیدی آمریکا شامل هواپیما، خودرو و قطعات خودرو، ماشین‌آلات کشاورزی و دستگاه‌های پزشکی خواهد کرد. پکن همچنین ۵٠ میلیارد دلار انرژی بیشتر و ٣۵ میلیارد دلار نیز خدمات خواهد خرید. از همه مهمتر، میزان خرید محصولات کشاورزی چین از آمریکا در مقایسه با سال پایه ٢٠١٧، به میزان ٣٢ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. در سال ٢٠١٧ میزان صادرات کشاورزی آمریکا به چین، ٢٤ میلیارد دلار بود و حالا با اضافه شدن سالانه ١۶ میلیارد دلار خرید بیشتر چین، ترامپ به هدف صادرات ٤٠ تا ۵٠ میلیارد دلاری فروش محصولات کشاورزی به چین رسیده است. این موضوع برای دونالد ترامپ که در سال انتخابات است، اهمیت فراوانی دارد، زیرا او بر این باور است که با امضای این توافق، فشار بر کشاورزان آمریکایی به نحو محسوسی کاسته خواهد شد.

فروش اقساطی واحد‌های مسکونی مهر تا پایان خرداد ۹۹

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با اعلام اینکه واحد‌های مسکونی مهر نیمه‌تمام تا خرداد ۹۹ باید فروش اقساطی شود، از راه‌اندازی سامانه تا پایان امسال خبر داد.

پروانه اصلانی از ارائه گزارش‌های وضعیت واحد‌های مسکونی تکمیل، نیمه تمام و یا فروش اقساطی شده و نشده در جلسه هجدهم شورای عالی مسکن در سالجاری خبر داد. وی تصریح کرد: تاکنون در خصوص اطلاعاتی که از سوی بانک مسکن در خصوص واحد‌های فروش اقساطی مسکن مهر از ۲۱ استان گرفته شده، جلساتی جداگانه با هر یک از استان‌ها تشکیل و به تفکیک پروژه‌ها بررسی و تعیین تکلیف شدند. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه برخی از واحد‌های مسکونی مهر تکمیل و برخی تکمیل نشده‌اند، اعلام کرد: مقرر شده است تمامی پروژه‌هایی که تکمیل شده، اما فروش اقساطی نشده‌اند، تا سی ام اسفند فروش اقساطی شوند. همچنین آن پروژه‌هایی که تکمیل و فروش اقساطی نشده‌اند نیز نهایتا تا پایان خرداد ۹۹ فروش اقساطی شوند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
پس ریال ایران چی شد صعود کرد یا نزول با توافق آمریکا و چین؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
شما تا حالا متوجه نشدی که هر اتفاقی بیفته ریال ایران قیمتش نزولیه؟
بانک مرکزی که طرح جدید میده تن آدم میلرزه که مبادا اوضاع خرابتر بشه که خرابتر هم خواهد شد
خدایا رحم کن معلوم نیست باز با این برنامه بانک مرکزی چه بلایی باز سر مردم بیارن.
الان برای من سوال اینجاست که آیا قدرت ما ازلحاظ اقتصادی سیاسی نظامی قوی تر است یا چینی ها از لحاظ تمدن و شجاعت از ما خیلی پایینترند که اینها برای توافق با آمریکا اینقدر باج دادن ولی ما همچنان افتخار می کنیم که میگیم مرگ بر آمریکا
پاسخ ها
علی
| Netherlands |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
باج نداده عزیز من ، به جای اینکه از ما و کشورهای منطقه خلیج فارس نفت و گاز بخره میره از آمریکا میخره در عوض آمریکا تعرفه سنگین روی کالاهای چینی نمیبنده ، اینطوری تراز بازرگانی آمریکا در مقابل چین که الآن خیلی منفی هست بهبود پیدا می‌کنه و یک پیروزی برای ترامپ هست ، از طرفی چین هم به راحتی کالاهاشو به آمریکا صادر می‌کنه و متضرر نمیشه. کسی هم در آمریکا که یک کشور بزرگ صنعتی هست نمیگه جنس چینی بنجله نخرید. به این میگن یک توافقنامه برد-برد.
جناب همتی ! وقتی موضوع پیوستن به FATF وپالرمو معلوم نیست و احتمال خیلی ضعیفی وجود دارد که توسط ایران تائید شود که درآن صورت ارتباط بانک مرکزی ایران با بانکهای مرکزی سایر کشورها قطع خواهدشد ، شما چه جوری میخواهید نظام سیاستگذاری پولی کشور را به سمتی ببرید مطابق آنچه که در دنیا و در بانک‌های مرکزی مدرن دنیا برای اعمال سیاست‌های پولی عمل می‌شود؟؟؟؟؟
چین از آمریکا نفت بخره.. ما به کی نفت بفروشیم؟؟ البته تا این موضوع رو مسؤلین بفهمند شاید خیلی دیر بشه...
اگر قرار بر هماهنگی با ابنکهای مدرن باشیم
90 درصد بانکها باید اعلام ورشکستگی کنند.
هدف بانک مرکزی نشکستن غرورشه چون قبلا گفته بود بیش از ۲۰ درصد سود به سپرده های بانکی تعلق نگیرد با این عملیات باز بازار هدف افزایش سود سپرده های بانکی و مهیا نمودن نقدینگی بانکهاست
ترامپ با این کارش ایران را از بازار نفت خارج کرد تا نفت شل خودرا که هزینه ای بالایی برای استخراج داره بتونه بفروشه، خیلی باهوشه
حمله آمریکا به خاورمیانه ، کش دادن جنجال پرونده هسته ای ایران ، نابودی سوریه و عراق به دست داعش و ایجاد آشوب دایمی در خاورمیانه که از دوران بوش پسر شروع شد فقط بخاطر افزایش دادن قیمت نفت و توجیه پذیر کردن تولید نفت شل در آمریکا و کانادا انجام شد
حالا شما بگید ترامپ رای نمیاره
ریال ایران که بیچاره دایما نزولی هست،
نترسین ما هم نفتمون نمیمونه رو دستمون،میدیم به چین بابت هر بشکه نفت فوقش چند دلار پول میدیم(نفت میدیم پول نمیگیریم،تازه پولم میدیم)تا شاید یه جایی چین وروس یه جایی به نفع ما وتو بکنن!!
ترامپ پوزه چینیهارو با جنسهای بنجلشون به خاک مالید!
تحلیل جالبی است وحقیقت هم دارد هدف بازار باز افزایش سود سپرده های بانکی برای جمع اوری نقدینگی وجلوگیری از چاپ بی رویه اسکناس توسط دولت است
خدایا یعنی روزی میشه که ما هم یه همچین قراردادهایی با چین یا دیگر کشورها ببندیم؟ عجب توافقیه انصافن و وجدانن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار