بازدید 5607

تلاش پمپئو برای توجیه جنایت‌های سیا

وزیر امور خارجه آمریکا که پیشتر رییس سازمان سیا بود، در واکنش به انتشار فیلمی درباره شکنجه‌گری در این سازمان، تلاش کرد جنایت‌های سازمان جاسوسی کشورش را توجیه کند.
کد خبر: ۹۴۷۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۰ 28 December 2019

وزیر امور خارجه آمریکا که پیشتر رییس سازمان سیا بود، در واکنش به انتشار فیلمی درباره شکنجه‌گری در این سازمان، تلاش کرد جنایت‌های سازمان جاسوسی کشورش را توجیه کند.

به گزارش «تابناک» به نقل از ازینا، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بامداد شنبه به انتشار یک فیلم سینمایی درباره استفاده از شکنجه در بازجویی توسط آژانس مرکزی اطلاعات این کشور (سیا) واکنش نشان داد.

فیلم سینمایی «گزارش» به کارگردانی «اسکات ز. برنز» که به تازگی اکران شده، روایتی از تلاش کمیته اطلاعات مجلس سنا برای تحقیق درباره استفاده از روش‌های شکنجه توسط ماموران سیا پس از حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۱۱ ارائه می‌دهد.

پمپئو در پیامی توئیتری با اشاره به این فیلم، تلاش کرد با ارائه تعریفی از «آدم بد» و «آدم خوب» و با این استدلال که افراد شکنجه شده توسط سیا "تروریست‌ها" بوده‌اند، شکنجه‌گری در این سازمان را که خود پیشتر رییس آن بوده، توجیه کند.

وزیر امور خارجه آمریکا نوشت: فیلم «گزارش» را دیدم. صریح باشم: آدم بدها جنگجویان اطلاعاتی ما نیستند. آدم بدها تروریست‌ها هستند. به همکاران سابقم و همه وطن‌دوستان در سیا که از ۱۱ سپتامبر ما را ایمن نگه‌داشته‌اند می‌گویم: آمریکا از شما حمایت می‌کند، از شما دفاع می‌کند و پشت شما است. من هم همینطور.

پمپئو از ابتدای سال ۲۰۱۷ و از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ به ریاست سازمان سیا منصوب شد و تا اوایل سال ۲۰۱۸ در این سمت بود. پس از وی، جینا هاسپل که خود متهم اصلی شکنجه‌گری و از بین بردن اسناد مربوط به آن بود، جایگزین پمپئو شد.

نهادهای اطلاعاتی آمریکا پس از حادثه ترویستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ اقدام به استفاده از شکنجه در پوشش آنچه «روش‌های پیشرفته بازجویی» عنوان می‌شد، کردند که بعدها مورد انتقاد گسترده و همچنین تحقیقات کنگره قرار گرفت.

در سال ۲۰۰۷ افشا شد که فیلم‌هایی از شکنجه دو عضو القاعده در زندانی مخفی در تایلند گرفته شده بود که در سال ۲۰۰۵ مدیران سازمان سیا آن فیلم‌ها را امحا کرده‌اند.

هاسپل که پس از انتصاب پمپئو به وزارت امور خارجه، جایگزین وی در سازمان سیا شد، یکی از مظنونان اصلی امحای فیلم‌ها شکنجه است که همین موضوع در زمان انتصابش به این سمت جنجال آفرید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل