بازدید 27038

تلاش برخی کاندیداهای مجلس برای ردصلاحیت شدن توسط شورای نگهبان!

شیب و نحوه انتقاد از نهاد‌ها و بخش‌های مختلف نظام و حاکمیت ـ آن هم در فاصله کمتر از دو ماه به انتخابات ـ حتما دردی را دوا نخواهد کرد، بلکه اگر نماینده‌ای چنین دغدغه‌هایی دارد، حتما باید در چهار سال نمایندگی به آن پرداخته و در برهه‌های مختلف آن را بیان می‌کرد؛ این رفتار‌ها را مردم به نظر نوعی عدم صداقت برداشت خواهند کرد تا شجاعت یک نماینده!
کد خبر: ۹۴۶۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰ 28 December 2019

در گفتگو‌ها با کارشناسان، فعالان سیاسی و صاحب نظران، بسیاری بر این باورند که جمع بسیار کوچکی از نمایندگان مجلس دهم ـ که بار دیگر برای حضور در مجلس اعلام کاندیداتوری کرده اند ـ می‌توانند رأی مردم را کسب کرده و به بهارستان برسند؛ برخی این رقم را تا ۳۰ درصد هم عنوان می‌کنند، ولی بسیاری معتقدند با عملکرد بر جای مانده این عدد می‌تواند به زیر ۲۰ درصد برسد.

به گزارش «تابناک»؛ البته بسیاری از نمایندگان فعلی مجلس ـ که تعداد آن‌ها به حدود ۶۰ نفر (کمی بیشتر از یک چهارم جمع نمایندگان مجلس دهم) می‌رسد ـ با بررسی اوضاع و شرایط به این نتیجه رسیدند که نباید بار دیگر برای حضور در قوه مقننه کاندیدا بشوند، لذا یا ثبت نام نکردند و یا اینکه بعد از ثبت نام در نهایت اعلام انصراف کردند.

برخی چهره‌های سیاسی و معروف کشور هم که قبلا در مجلس حضور داشته اند و یا در محل دیگری مشغول به فعالیت بودند، بنا به احساس تکلیف و شوق خدمت تصمیم گرفتند که در انتخابات حضور پیدا کنند. در بین این افراد چهره‌هایی از نمایندگان فعلی و پیشین مجلس گرفته تا اطرافیان محمود احمدی‌نژاد، از وزرای سابق تا چهره‌های مطرح اصولگرا و اصلاح‌طلب حضور دارند.

از طرفی، افرادی نظیر علی لاریجانی رئیس فعلی مجلس، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید، ۷ نماینده لیست امید تهران که در انتخابات مجلس دهم موفق به اخذ رأی مردم پایتخت شده بودند، حجت‌الاسلام احمد سالک و حمیدرضا فولادگر نمایندگان فعلی اصفهان، سلمان خدادادی نماینده فعلی ملکان، محمد عزیزی نماینده فعلی ابهر و فریدون احمدی نماینده فعلی زنجان (۳ نماینده‌ای که پرونده‌هایی برای آنان در طول دوره نمایندگی در مجلس دهم مطرح بود) و سیامک مره‌صدق نماینده فعلی کلیمیان از چهره‌هایی بودند که برای انتخابات مجلس یازدهم نیامدند.

محمدقسیم عثمانی نماینده فعلی بوکان، محمد باسط دُرازهی نماینده فعلی سراوان، محمد دهقان نقندر نماینده مردم چناران، شاندیر و طرقبه که به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان برگزیده شد، کاظم جلالی نماینده فعلی تهران که به سفارت ایران در روسیه نقل مکان می‌کند، جهانبخش محبی‌نیا نماینده فعلی میاندوآب و فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد غرب که بعد از ثبت نام در انتخابات پشیمان شد و از کاندیداتوری انصراف داد، از جمله نمایندگان شناخته شده مجلس هستند که به دلایل مختلف از کاندیداتوری برای مجلس یازدهم انصراف دادند.

همچنین غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس هفتم، محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت‌های نهم و دهم و چهره‌هایی مثل سعید جلیلی دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی که شایعاتی درباره حضور آن‌ها و نگاه‌شان به ریاست مجلس یازدهم وجود داشت نیز از چهره‌های سیاسی شاخصی هستند که در نهایت برای انتخابات مجلس به میدان رقابت نیامدند.

تلاش برخی کاندیداهای مجلس برای ردصلاحیت شدن توسط شورای نگهبان!

در این میان برخی چهره‌های سیاسی و نمایندگان سابق هم هستند که برای کاندیداتوری دوباره به میدان آمده اند، اما استراتژی متفاوتی در پیش گرفته اند. این افراد که احتمال رأی نیاوردن خود را بالا می‌دانند، تصمیم گرفته اند انتقادات تند و بی واهمه را نسبت به دولت و سایر ارکان کشور انجام دهند تا یا با ردصلاحیت شورای نگهبان به دلیل طرح برخی موضوعات اینچنینی مواجه شوند، یا اینکه با تند و تیز کردن دامنه انتقاداتشان شانس خود را برای کسب رأی بالا ببرند.

به عنوان مثال، «مصطفی کواکبیان» نماینده مردم تهران در مجلس امروز به لوایح پالرمو و CFT اشاره کرد و گفت: حتی تصویب پالرمو و CFT در رقابتی شدن انتخابات نقش دارد، چون مردم امیدوار می‌شوند که دولت در این دو ماه در جهت کار‌های بیشتر و معیشت بهتر بجنبد. متاسفانه ما هر چه ضربه می‌خوریم از دولت روحانی است.

او همچنین طی سخنانی با اشاره به حوادث آبان ماه امسال گفت: رویترز آماری را به دروغ اعلام کرده و اگر پاسخی به آن ندهیم، به این روند دروغ‌پردازی ادامه خواهد داد؛ بنابراین، آمار کشته شدگان را اعلام کنید و خیلی هم خجالت نکشید که سه لشکر فقر و حاشیه‌نشینی و ... این حوادث را رقم زدند و به دنبال لشکر صهیونیسم، فلان و ... هم نگردید.

کواکبیان با بیان اینکه برای انتخابات رقابتی چند شرط داریم، گفت: یک شرط سلامت انتخابات است که همه دست اندرکاران انتخابات باید بی طرفی خود را داشته و انتخاباتی آزاد و قانونی برگزار کنند. نخستین شرط برگزاری انتخاباتی آزاد و بی طرفانه، اقدامات حاکمیت است. حاکمیت باید زمینه‌های رقابتی شدن انتخابات را فراهم کند. این گونه نباشد که یک طرف از الان لیستش بسته باشد و طرف دیگر هنوز نداند تا دقیقه نود چه کسی در لیستش می‌ماند.

دبیرکل حزب مردم سالاری گفت: شورای نگهبان اگر بخواهد غیر از آن چهار مرجع، مراجع دیگری در کل کشور که برخورد سلیقه‌ای دارند را استفاده کند، صحنه‌ای برای رقابت نخواهد ماند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه قوه قضاییه یک بار برای همیشه این پرونده املاک نجومی را مطرح کند، گفت: از قوه قضاییه می‌خواهیم بی طرفی را در رسیدگی به پرونده‌ها در دستور کار خود قرار دهد.

کواکبیان همچنین با انتقاد از اقدامات شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه گفت: این شورایی که اخیرا درست شده و قانون گذاری می‌کنند که فلان گروه تا ده سال از مالیات معاف است، این به شما چه ربطی دارد؟ این به مجلس مربوط است.

سخنان این نماینده اصلاح طلب عضو فراکسیون امید که در انتخابات قبلی با رأی مردم تهران به مجلس راه یافت به خوبی نشان می‌دهد که او به ارکان مختلف کشور نظیر دولت، رئیس جمهور، قوه قضائیه، حاکمیت، شورای نگهبان و شورای هماهنگی اقتصادی سران قوه بی محابا انتقاد کرده است؛ انتقاداتی که شاید الان وقتش نیست و برای بیانش چهار سال فرصت وجود داشت.

شیب و نحوه انتقاد از نهاد‌ها و بخش‌های مختلف نظام و حاکمیت ـ آن هم در فاصله کمتر از دو ماه به انتخابات ـ حتما دردی را دوا نخواهد کرد، بلکه اگر نماینده‌ای چنین دغدغه‌هایی دارد، حتما باید در چهار سال نمایندگی به آن پرداخته و در برهه‌های مختلف آن را بیان می‌کرد؛ این رفتار‌ها را مردم به نظر نوعی عدم صداقت برداشت خواهند کرد تا شجاعت یک نماینده!

چندی پیش زمزمه‌هایی مطرح شده بود، مبنی بر اینکه برخی نمایندگانی که احتمال رأی آوری خود را بالا نمی‌دانند، تلاش‌هایی را برای ردصلاحیت خود آغاز خواهند کرد تا در نهایت بگویند، اجازه شرکت به آن‌ها در انتخابات داده نشده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۱۱
من رای نمیدم

برای من مهم نیست کی تایید میشه کی نمیشه .
آقایون اگه احساس تکلیف نکنن و از شوق خدمت خودشون منصرف بشوند فکر میکنم اوضاع مردم بهتر بشه
به خاطر همین رای نمیدم
چون اکثر کسایی که ثبت نام کردن دنبال همین هستند که خرشون از پل بگذره و پل رو خراب کنند و به فکر مردم نیستند
خیلی موضوعات ساده ای است که هیچ مجلسی به اونها نپرداخته
نمیخوام رای من دسته تبری بشه برای زدن ریشه امنیت کشور و مردم
متاسفانه برخی افراد نان به نرخ روز می خورند و بدون توجه به عمکرد خود در دوران مسولیت حرف می زنند و آب را گل آلود می کنند تا به خیال خود ماهی بگیرند غافل از این که انتقاد بعد از سپری شدن دوران مسولیت انگشت در چشم خود است. این افراد مانند ظل السلطان بدون نگاه به گذشته خود مشروطه حواه می گردند.
بابا پروفسور که از اول هم گاه و بی گاه با ارکان مختلف نظام مخالفت میکرد و ایشان شامل نمایندگان معترض لحظه آخری نمیشود.
کلا نظارت استصوابی ضرباتش به کشور بیش از منافعش بوده
.آیا کارهای شورای هماهنگی سران قوا بابت افزایش قیمت بنزین که منجر به کشته شدن ده ها ایرانی شده و داد همه رو درآورده چهار سال پیش اتفاق افتاده که نویسنده میگه کواکبیان 4 سال فرصت داشته چرا الان اعتراض میکنه.
رای نمی دم
ماهی رو هر وقت از آب بگیرند تازه است شاید از بله قربان گویی خسته شده‌اند
اقایان شما که توصیه می کنید
طی این چند دهه این همه انتقاد و این هم اعتراض و این همه فریاد و این همه اجحاف و این همه این همه
از کارشناسان تا اهل علم تا دوست وتا دشمن و تاکسانی یک دوست بودند بعد یک شبه شدن نفوذی و ضد انقلاب و تا دشمنانی که دشمن بودند و یک شبه شدند دوست وتاوتا وتا
همه گفتند
کو نتیجه؟
دریغ از یک سر سوزن نتیجه از سوی اقایان نگهبانی
مرغ یک پا دارد وبس
همان است که انان میگویند که اگر غیر از این باشد باطل است
چرا؟
چون انان حق هستند ومخالفت با انان یعنی مخالف با حق
هرگاه اقایان از مسند کرسی حق بود قدری خودرا پائین اورده ودر جایگاه یک طرف میز قرار گرفته وبعد در بین این دو قاضی بیطرفی (شخص سوم) امد انوقت شاید بشود کاری کرد
در دعوائی که قاضی همان یک طرف دعواست
حق همیشه همان است که قاضی گفته و پیروز هم همان طرف است که قاضی بوده چون اصلا طرف سومی وجود ندارد.
اگر هر کس بتواند کاندید شود و مردم خودشون نمایندگان را انتخاب کنند باور کنید نمایندگان بهتر نسبت به الان خواهیم داشت
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان