بازدید 8574

بیشترین مدت تماشای کسوف در چابهار

کد خبر: ۹۴۶۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶ 25 December 2019

مسئول تیم دانشجویی اعزامی به چابهار برای رصد کسوف گفت: خورشیدگرفتگی در زنجان همزمان با طلوع خورشید است و روز زنجان با تاریکی آغاز می‌شود.

به گزارش تابناک، پوریا میری در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: اندازه ظاهری خورشید به نسبت اندازه ظاهری ماه اندازه بزرگ‌تری است، همین امر منجر به این می‌شود که هنگامی‌که ماه جلوی خورشید قرار گیرد، نمی‌تواند اندازه ظاهری خورشید را بپوشاند و شراره‌ها و نور خورشید کماکان از سوی آن می‌رسد و به همین علت به این نوع خورشیدگرفتگی، خورشیدگرفتگی حلقوی گفته می‌شود.

وی افزود: به عبارتی، اولین لحظه وقوع این پدیده در ساعت هفت و چهار دقیقه صبح است و نقطه اوج آن ساعت هشت و چهل و هفت دقیقه است که در این ساعت، گرفتگی به صورت ۵۶ درصد صورت می‌گیرد، اما در ساعت حدودا ۱۰ و ۲۰ دقیقه، دیگر هیچ اثری از گرفتگی بر روی خورشید مشاهده نخواهد شد.

میری با اشاره به اینکه مدار ماه نسبت به زمین انحرافی در حدود ۵ درجه‌ای دارد، گفت: این مهم سبب ایجاد پدیده خورشیدگرفتگی به تعداد ۲ تا ۳ بار در طول یک سال می‌شود، به همین خاطر انتظار داریم خورشیدگرفتگی بعدی در یک تیرماه حادث شود.

مسئول تیم دانشجویی اعزامی به چابهار برای رصد کسوف از دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، با بیان اینکه در ایران خورشیدگرفتگی همزمان با لحظه طلوع خورشید خواهد بود، عنوان کرد: گرفتگی ابتدایی از نوع جزئی است که گرفتگی مذکور در مناطق مختلف کشور و در ساعات مختلف به اوج می‌رسد؛ از اینرو می‌توان گفت، در ایران به صورت جزئی خورشیدگرفتگی را می‌توان مشاهده کرد؛ اما در منطقه اقیانوس هند این خورشیدگرفتگی به صورت حلقوی است.

میری با اشاره به اینکه بیشترین مدت زمانی که در ایران می‌توان این خورشیدگرفتگی را رصد کرد، در منطقه جنوب شرق ایران خواهد بود، ادامه داد: به عبارتی، شهر چابهار یکی از شهر‌هایی است که بیشترین طول مدت زمان رصد این پدیده را دارد و این پدیده تا ساعت ۹ و ۸ دقیقه ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ساعت ۶ و ۱۰ دقیقه که زمان طلوع خورشید در چابهار است تا ساعت ۹ و ۸ دقیقه این پدیده قابل مشاهده است، خاطرنشان کرد: خورشیدگرفتگی در زنجان. از نوع جزئی مشاهده می‌شود که درصد این گرفتگی ۵۶ درصد و مدت زمان آن حدود یک ساعت و چهل دقیقه است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان