بازدید 8186
۸
سناریویی نخ‌نما اما دارای کاربرد؛

فصل بودجه رسید و دوستان سازمان محیط زیست یاد آلمان افتادند!

سوالات و ابهامات فراوانی که پاسخ مسئولان ریز و درشت سازمان حفاظت محیط زیست به همه شان در طول سال، کمبود بودجه است، الا در موسم تهیه و تصویب بودجه! موسمی که ترجیح می‌دهند به خواب بروند و بگذارند بودجه تصویب شود و بعد که از ایشان پرسیدند چرا، بگویند چون بودجه نداریم!
کد خبر: ۹۴۶۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲ 24 December 2019
تابناک اجتماعی«از کشور‌های پیشرفته یاد بگیرید»؛ این جمله حکم پتکی را دارد که بار‌ها در بحث میان موافقان و مخالفان یک موضوع بر سر بسیاری کوبیده شده است؛ پتکی که هنوز برخی در حوزه محیط زیست با قدرت از آن استفاده می‌کنند.

به گزارش «تابناک»؛ با فرا رسیدن موسم بررسی بودجه سال آتی و در شرایطی که جزییات بودجه پیشنهادی دولت منتشر شده و بازار تحلیل و حتی حدس و گمان درباره واکنش مجلس به این لایحه و برخی بند‌های آن به شدت داغ شده، سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان و دوستانش پیام رضایت از بودجه شان مخابره می‌کنند!

این را می‌شود از سکوت امثال عیسی کلانتری، رئیس سازمان و دیگر همکارانش دریافت که تنها واکنش شان به بودجه منتشر شده، تاکید بر افزایش ۱۶ درصدی بودجه شان به نسبت سال جاری و یک گلایه کوچک نسبت به در نظر گرفتن بودجه برای اجرای یک قانون خاص بوده است.

البته افزایش ۱۶ درصدی بودجه می‌تواند خوب به نظر برسد و حتی نشانه توجه دولت به این حوزه تعبیر شود، اما نه زمانی که می‌دانیم سهم سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان از بودجه از بسیاری نهاد‌ها و ارگان‌ها و مجموعه‌های بعضا ناشناس، کمتر است و حتی کفاف حل یکی از مشکلات زیست محیطی کشور را برای کوتاه مدت هم نمی‌دهد.

جدای ناچیز بودن بودجه این سازمان که تقریبا عموم مردم شناخت خوبی از وظایفش و قصور‌هایی که در عمل به این وظایف دیده می‌شود، دارند، اگر بدانیم بودجه شرکت‌های دولتی و بسیاری از بودجه بگیران دیگر هم برای سال ۹۹ رشد ۱۶ درصدی یافته، میزان افزایش بودجه سازمان حفاظت محیط زیست برای سال آتی رضایت بخش به نظر نمی‌رسد.

اما چرا این افزایش اندک و جبران نشدن کمبود‌های مالی بزرگ این سازمان که میراث سال‌های طولانی است، با اعتراض مسئولان و مدیران این سازمان مواجه نمی‌شود؟ چرا ایشان نمی‌کوشند با تکاپویی وسیع و جلب کردن نظر همگان به نواقص و ایرادات و ترسیم دورنمای محیط زیست کشورمان در سایه این کمبودها، سهم این مجموعه را در بودجه کشور افزایش دهند؟

مگر نه اینکه هر بار محیط بانی در درگیری با شکارچیان جان به جان آفرین تسلیم می‌کند و منتقدان از چرایی مجهز نبودن ایشان به امکانات و لوازمی مانند جلیقه ضد گلوله می‌پرسند، «کمبود بودجه» ورد زبان مسئولان می‌شود؟ یا زمانی که بیماری‌های واگیر به جان حیات وحش می‌افتند یا وقتی بحث به آموزش یا حفاظت از گونه‌های مختلف یا موضوعات متنوع دیگر می‌رسد؟

سوالات و ابهامات فراوانی که پاسخ مسئولان ریز و درشت سازمان حفاظت محیط زیست به همه شان در طول سال، کمبود بودجه است الا در موسم تهیه و تصویب بودجه! موسمی که ترجیح می‌دهند به خواب بروند و بگذارند بودجه تصویب شود و بعد که از ایشان پرسیدند چرا، بگویند چون بودجه نداریم!

سوال و جوابی که یک نمونه اش به شدت دردآورتر است. اینکه وقتی می‌پرسند چرا سازمان پروانه شکار می‌فروشد و دعوت نامه حضور بر سر سفره‌ای لاغر، اما ناب را برای شکارچیان سراسر جهان می‌فرستد و پاسخ می‌دهند، چون بودجه نداریم و با فروش این پروانه‌ها به محیط بانان حقوق می‌دهیم و شرایط را برای حفاظت از گونه‌های باقی مانده فراهم می‌آوریم!

این پاسخی است که بارها در یکی دو سال اخیر از زبان مدیران مختلف سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان و دوستانشان شنیده شده است. کدام دوستان؟ همان‌هایی که مسئول رساندن دعوت نامه سازمان به شکارچیان سراسر جهان هستند و آوردنشان به ایران برای شکار گونه‌های مختلف هستند و از این راه سود هنگفتی به جیب می‌زنند و جالب اینکه ادعا‌های زیادی نیز در علمی و مفید بودن کارشان مطرح می‌کنند.

ادعا‌هایی شبیه آنچه رئیس گروه تور‌های ورودی شکار به ایران در روز‌های گذشته و در یک نشست تخصصی بیان کرد و مدعی شد، نتیجه سفرش به گوشه و کنار جهان این بوده که شکار یکی از وظایف حفاظتی سازمان حفاظت محیط زیست است و مثلا آلمان برای عمل به این وظیفه سالانه هزار پروانه شکار صادر می‌کند! ادعایی که پشت بند آن تقاضای افزایش صدور پروانه شکار در ایران را مطرح کرده و تاکید می‌کند که سازمان محیط زیست در عرصه حفاظتی ضعیف است و باید به کمک پول فروش پروانه تقویت شود!

 
فصل بودجه رسید و دوستان سازمان محیط زیست یاد آلمان افتادند!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۸
لازم بذکر است الان کارمندان و محیط بانان سازمان حفاظت محیط زیست کمترین دریافتی ها را در سطح کشور دارند.دریافتی یک کارمند محیط زیست حداکثر 2.5 میلیون است که پایین تر از خط فقر و اشل تمامی ارگانهای کشور است.واقعا نمیدانیم علت ضعیف نگه داشتن محیط زیست در کشور ما چیست؟ و هر بار که ریاست سازمان عوض میشه این وضعیت بدتر از قبل می شود.
نمایندگان مجلس هیچ وقت از کمبود اعتبارات محیط زیست صحبتی به میان نمی اورند و محیط زیست را همیشه بعنوان رقیب خود نگاه می کنند از این بابت که قوانین این سازمان را در تضاد با اهداف و برنامه های خود در استان ها می بینند. قوانینی که خودشان وضع کرده اند را بر نمی تابند. در حالی از بودجه کم اموزش و پرورش و غیره حرف می زنند که می دانند دریافتی کارکنان محیط زیست از اموزش پرورش بمراتب پایین تر است
الان دوساله اداره محيط زيست آذربايجان شرقي در اقدامي غير مسئولانه و کارشناسي نشده پروانه شکار پرتده ?ماهه صادر ميکنه.
آقاي قاسمي مدير کل ادره محيط زيست آذربايجان شرقي لطف کنن جواب بدن چه اتفاقي تو مناطق آذربايجان افتاده که تو اين استان بر خلاف استانهاي مجاور (اردبيل-زنجان -آذربايجان غربي ………)بايد پروانه کشتار صادر بشه؟
يا نکنه تو اين استان بارون پرنده باريده!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يا نکنه در سايه مديريت و مراقبت اصولي و کارشناسي دوستان در اداره جمعيت پرنده به حالت انفجاري رشد کرده و تبديل به آفت شده!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بزرگترین دشمن محیط زیست خود سازمان محیط زیست است که پروانه شکار برای درآمدزایی میفروشه
بنزین پتروشیمی بشدت آلوده و سرطان زا باعث اصلی آلوده گی هوا است
و اتومبیلهای معیوب عقب مانده پر مصرف و اتوبوسهای کهنه و کامیونهای قدیمی و یا چینی معیوب
و تراکم بشدت بالای شهرهای بزرگ در حاشیه ها که بخاطر مشکلات اقتصادی از روستاها و شهر های کوچک مهاجرت کردند
و ساخت برجهای منطقه ۲۲ توسط شهرداری و نهادهای نظامی که جلوی جریان هوای غربی به شرقی تهران را گرفته
دلایل اصلی هستند و خلاصه ، نبود تخصص و مدیریت در رده های بالا و دلسوز و قرار نداشتن قدرت در دستان نمایندگان واقعی مردم علتهای ریشه ای کل مشکلات ریز و درشت کشور هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
دوست عزیز یعنی از کیفیت بنزین پتروشیمی و مانع بودن برج های منطقه 22 مطمئنی یا چون رسانه هایی مثل تابناک گفتن قبول میکنی حرف خبرگزاری ها حجت نیست
آن نهادها و سازمانها و مجموعه های ناشناس که می فرمایید حسابشان جداست زور دارن بودجه می گیرند مالیات هم نمی دهند سربازی هم نمی روند
متاسفانه در کشور ما هیچ وقت مسئولین نخواستند فرق بین کشاورزی و محیط زیست را درک نمایند در همین راستا سازمان محیط زیست در طول یک دهه اخیر در سایه هجوم سیل عظیم نیرو از سازمان جها کشاورزیکه اغلب هم بعنوان مدیر آورده شده اند تبدیل به یک سازمان بی نظم شده است که در هیچ زمینه ای خروجی ندارد.وضعیت آلودگی هوا در کلان شهرها که برای همه هویداست.اوضاع مدیریت انواع پسماند شهری و صنعتی و آبهای سطحی زیر زمینی در شرایط بحران بسر می برد. و وضعیت حیات وحش نیز بر کسی پوشیده نیست.لذا در این شرایط و با این روند اضمحلال ساختاری حرف از بهبود بودجه معنا ندارد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل