بازدید 8992

کود ایرانی نجات بخش مزارع کاکائو آفریقایی

کد خبر: ۹۴۵۶۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۴ 21 December 2019

محصولات دانش بنیان ایرانی موفق شده اند، که در بسیاری از کشورها به تدریج، کیفیت خود را به اثبات برسانند، یک کود بیولوژیک ایرانی موفق شد تا محصولات درخت کاکائو را از یک بیماری مهلک نجات دهد.

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، کود بیولوژیک ساخت ایران به عنوان راه درمان بیماری مهلک مزارع کاکائو در ساحل عاج با نام "شولن شوت"، مورد توجه کشاورزان این کشور قرار گرفت.

ویروس شولن شوت از دو سال قبل در مزارع ساحل عاج و غنا فراگیر شده است و بنا بر اعلام دولت‌های این کشور‌ها و سازمان‌های جهانی دخیل در بازار کاکائو، این بیماری یک معضل سخت برای درختان محسوب می‌شود و به همین دلیل، درختان مبتلا به بیماری قطع می‌شوند تا درختان جدیدی کاشته شود.

ساحل عاج و غنا مجموعا بخش عمده‌ای از کاکائوی دنیا را تولید می‌کنند و قطع گسترده درختان در این دو کشور می‌تواند بازار جهانی کاکائو را متاثر کند.

در همین حال برخی کاکائوکاران در ساحل عاج که از چند سال قبل از یک کود بیولوژیک ایرانی با نام «نیترو کارا» استفاده می‌کنند، می‌گویند: مزرعه آن‌ها همچنان بارآور و تولید کننده است.

این ویروس، مسری است و تنه و شاخه‌های درخت کاکائو را سفید می‌کند و طی سه تا ۵ سال باعث مرگ کامل درخت می‌شود، تقریباً نیمی از مزارع ساحل عاج که تامین کننده بخش قابل توجهی از کاکائو دنیا است به این بیماری مبتلا شده‌اند، به دلیل فراگیر بودن این بیماری راه حل قطع درختان پیشنهاد شده است.

سیامک علیزاده مدیر شرکت صنایع زیست فناوری کارا_ کیبکو می‌گوید که در سال ۱۳۹۲ موفق شد تا برای بیش از ۶۰ هزار بسته از این کود از کشور ساحل عاج سفارش بگیرد.

شرکت‌های دانش بنیان بسیاری هستند که در شرایط تحریمی با تکیه بر دانش ایرانی و قیمت‌های جذاب رقابتی توانسته اند، افق‌های صادراتی جدیدی را به روی محصولات فناورانه ایرانی بگشایند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان