بازدید 6493

چگونه کمپین تبلیغاتی موفقی در یلدا داشته باشیم؟

به جرئت می‌توان گفت، مهم‌ترین هدف کمپین‌های تبلیغاتی که در شب یلدا برگزار می‌شود، افزایش میزان فروش است. ارائه کد تخفیف و پیشنهادهای ویژه به شکل خلاقانه و با رعایت زمینه شب یلدا و استفاده از المان‌های یلدا برای کمپین‌های تبلیغاتی با هدف فروش بیشتر بسیار کاربردی است.
کد خبر: ۹۴۵۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱ 18 December 2019

یک قانون مهم برای موفق بودن کمپین‌های تبلیغاتی، نمایش تبلیغات مناسب به مخاطبان هدف در بهترین زمان است. کمپین‌های تبلیغاتی که در مناسبت‌های خاص اجرا می‌شوند نیز از این قانون مستثنی نیست. مناسبت‌ها و تاریخ‌های خاص در تقویم برای بازاریابان در تمام دنیا معنای دیگری دارند؛ چرا که می‌توانند از این مناسبت‌ها به عنوان یک فرصت ویژه استفاده کنند تا از طریق طراحی کمپین‌های تبلیغاتی خلاقانه، کاربران جدید را جذب و در نهایت، فروش محصولات و خدمات خود را افزایش دهند. بلک فرایدی، سایبرماندی، کریسمس، از جمله مناسبت‌های خارجی هستند که کسب‌وکارهای جهان از آن برای ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی خاص استفاده می‌کنند.

به گزارش «تابناک»، شب یلدا، یکی از مهم‌ترین و زیباترین مناسبت‌های ایرانی است. در سال‌های اخیر شاهد توجه اغلب فروشگاه‌های آنلاین به این مناسبت و ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی در بازه زمانی یلدا بوده‌ایم؛ به‌طوری‌که می‌توان شب یلدا را "روز خرید اینترنتی ایرانیان" به شمار آورد. استقبال کسب‌وکارها برای ایجاد کمپین تبلیغاتی یلدا هر سال بیشتر از قبل می‌شود و همین موضوع، اهمیت این مطلب را مشخص می‌کند.

اجرای کمپین‌های تبلیغات آنلاین، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و یک شبکه تبلیغاتی خوب است. مدیااد، یک پلتفرم تبلیغات آنلاین در فضای وب‌سایت‌های معتبر ایرانی است که تاکیدش روی تبلیغات همسان است. مدیااد هم به مناسبت یلدا، کمپینی به نام "یلدااد" اجرا کرده و هدیه‌ای برای صاحبان کسب‌وکار در نظر گرفته است. کسب‌وکارهایی که از تاریخ 25 آذر تا 5 دی، پنل خود در شبکه تبلیغاتی مدیااد را شارژ کنند، 10% شارژ رایگان دریافت می‌کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره پیشنهاد ویژه مدیااد، کمپین یلدااد را مطالعه کنید.

به منظور افزایش فروش در یلدا، به استراتژی‌ بازاریابی مناسب و کمپین تبلیغاتی جذابی نیاز دارید. به همین مناسبت، قصد داریم در این مطلب، پاسخ این سوال را بدهیم که چگونه می‌توان بهترین نتیجه را از کمپین تبلیغاتی یلدا بدست آورد؟ و نکات لازم برای اجرای کمپین تبلیغات دیجیتال در یلدا را بیان کنیم.

5 گام ایجاد کمپین تبلیغاتی یلدا

1- تعیین اهداف واقع‌بینانه برای کمپین تبلیغاتی یلدا

هیچ‌گاه نمی‌توان یک هدف مشخص را به تمامی کسب‌وکارها نسبت داد. هر کسب‌وکاری اهداف خاصی را از اجرای یک کمپین تبلیغاتی در نظر دارند. کمپین‌های تبلیغاتی که به تقلید از دیگران و تنها با ارائه تخفیف‌ اجرا می‌شود، معمولاً بی‌نتیجه هستند؛ چرا که متوجه نمی‌شوید با اجرای کمپین، به هدف خود رسیده‌اید یا خیر. گام اول اجرای یک کمپین تبلیغاتی موفق، مشخص کردن هدفی واقع‌بینانه است. همان‌قدر که تقلید از سایر کسب‌وکارها به ضرر شماست، انتظارات غیرواقعی و اهداف بلندپروازانه در بازه زمانی کوتاه هم به ضرر کسب‌وکار شماست. به‌طور‌ کلی، اهداف کمپین‌های تبلیغاتی به چند دسته زیر تقسیم می‌شود:

افزایش آگاهی از برند: کمپین‌های تبلیغاتی یلدا بعضاً با هدف بیشتر دیده شدن نام برندشان اجرا می‌شوند. برگزاری مسابقات جایزه‌دار و استفاده از گیمیفیکیشن، از جمله راه‌های خلاقانه‌ای است که کسب‌وکارها می‌توانند برای ارتباط با کاربران جدید استفاده کنند. هرچه این روش‌ها خلاقانه‌تر و جذاب‌تر باشد، بیشتر مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد و وایرال می‌شود.

جذب لید (سرنخ): لید یعنی مخاطبی که به هر طریقی با کسب‌وکار شما ارتباط برقرار کرده است و نقش بسیار مهمی در دیجیتال مارکتینگ ایفا می‌کنند؛ چرا که از طریق پرورش لید می‌‌توان لید را به یک مشتری وفادار تبدیل کرد. جذب لید، جزء اولین مراحل بازاریابی است. برخی از کمپین‌های تبلیغاتی یلدا با هدف جذب لید، ایجاد می‌شوند. اجرای درست کمپین در یلدا می‌تواند تعداد زیادی ایمیل یا شماره تلفن برای شما به ارمغان آورد که با استراتژی بازاریابی صحیح می‌توانند به مشتریان بالفعل تبدیل شوند.

افزایش فروش: به جرئت می‌توان گفت، مهم‌ترین هدف کمپین‌های تبلیغاتی که در شب یلدا برگزار می‌شود، افزایش میزان فروش است. ارائه کد تخفیف و پیشنهادهای ویژه به شکل خلاقانه و با رعایت زمینه شب یلدا و استفاده از المان‌های یلدا برای کمپین‌های تبلیغاتی با هدف فروش بیشتر بسیار کاربردی است.

بازگشت مشتریان قدیمی: در صورتی که قبلاً لیدهایی را جذب کرده‌اید ولی آنها هنوز فعالیتی انجام نداده‌اند یا مدت زیادی از خرید آنها می‌گذرد؛ کمپین یلدا فرصت مناسبی است تا با استفاده از راه‌های خلاقانه آنها را به فعالیت تشویق کنید تا مجدداً از شما خرید کنند. چنین کمپین‌هایی باعث بازگشت مشتریان قدیمی به کسب‌وکارتان می‌شود.

2- مشخص کردن مخاطبان هدف در کمپین تبلیغاتی یلدا

پس از مشخص شدن هدف شما از ایجاد کمپین، می‌توانید مخاطبان هدفتان را هم مشخص کنید. مانند هر کمپین تبلیغاتی دیگری، باید قبل از طراحی آن باید دقت کنید با چه مخاطبانی و چه سلیقه‌هایی روبرو هستید تا بتوانید بهترین محتوای تبلیغاتی و بهترین پیشنهادها را به آنها ارائه دهید. به علاوه، هدفی که برای کمپین تبلیغاتی یلدا انتخاب کرده‌اید به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند. به عنوان مثال، اگر هدف شما تشویق کاربران غیرفعالتان است، باید آنها را در بهترین زمان و مناسب‌ترین رسانه‌ای که در آن فعالیت دارند، هدف قرار دهید.

3- انتخاب رسانه‌های نمایش‌دهنده تبلیغ در کمپین تبلیغاتی یلدا

کسب‌وکارها به رسانه‌های مختلفی برای برقراری ارتباط با مشتریان دسترسی دارند، اما باید تبلیغات یلدا را در تمام آنها نمایش دهند؟ خیر، انتخاب رسانه مناسب به عوامل مختلفی بستگی دارد. پس از مشخص کردن مخاطبان هدف، باید بررسی کنید که آنها در کدام رسانه‌ها بیشتر حضور و فعالیت دارند تا کمپین تبلیغاتی خود را در آن رسانه‌ها اجرا کنید و همچنین، باید بررسی کنید که رسیدن به هدف یا اهداف کمپین تبلیغاتی یلدا از طریق کدام رسانه‌ها ساده‌تر است.

4- مشخص کردن پیام اصلی کمپین تبلیغاتی یلدا

محتوای تبلیغاتی را می‌توان یکی از موثرترین پارامترها در میزان اثربخشی یک تبلیغ به شمار آورد. پیام کمپین شما باید به درستی به مخاطب منتقل شود تا اهدافی که برای کمپین مشخص کرده‌اید، حاصل شود. تمامی المان‌های یک تبلیغ، شامل گرافیک، رنگ‌بندی و عنوان محتوای تبلیغاتی در انتقال پیام و در نهایت، تشویق مخاطب به تعامل با آن تبلیغ نقش دارند. شب یلدا به دلیل داشتن المان‌های زیاد مانند انار، آجیل، هندوانه و ... می‌تواند ایده‌های خوبی را در اختیار طراحان و گرافیست‌ها قرار دهد. توجه داشته باشید که پیام کمپین تبلیغاتی یلدا باید ساده، شفاف و خلاقانه باشد.

5- اجرا و بهینه‌سازی کمپین تبلیغاتی یلدا

پس از انجام گام‌های بالا، باید کمپین را به بهترین صورت اجرا و سپس، شاخص‌ها و بازخوردهای مهم را اندازه‌گیری و در نهایت، بهینه‌سازی کنید تا شاهد نتایج اثربخش کمپینتان باشید. مزیت اصلی کمپین‌های تبلیغات دیجیتال، سرعت و سادگی سنجش بخش‌های مختلف کمپین‌ است. در این مرحله، باید بودجه‌ای که برای کمپین تبلیغاتی یلدا خود در نظر گرفته‌اید را به خوبی مدیریت کنید.

چه نکاتی را در کمپین تبلیغاتی یلدا رعایت کنیم؟

در کمپین تبلیغاتی یلدا، بودجه بیشتری نسبت به روزهای عادی در نظر بگیرید!

کسانی که کمپین‌های دیجیتال اجرا کرده‌اند، می‌دانند که در بازه‌های زمانی اوج تبلیغات که کسب‌وکارهای زیادی به بازاریابی مشغول هستند، رقابت در شبکه‌های تبلیغاتی برای برنده شدن بیشتر می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، کمپین‌های تبلیغات دیجیتال بر اساس سیستم مزایده‌ای کار می‌کنند. در چنین سیستمی، برای اینکه تبلیغ شما به مخاطب هدفتان نمایش داده شود، باید با سایر تبلیغ‌دهندگانی که قصد تبلیغ دارند، رقابت کنید و برنده شوید. هرچه تعداد تبلیغ‌دهندگان بیشتر شود، رقابت سنگین‌تر می‌شود؛ بنابراین، کسانی برنده می‌شوند که حاضرند به ازای هر اقدام کاربر هزینه بیشتری بپردازند. بنابراین، فرض کنید اگر در روزهای عادی برای کمپین خود، بید 300 تومان به ازای هر کلیک پرداخت می‌کردید، در بازه زمانی یلدا به دلیل رقابت بیشتر، شاید لازم باشد بید را 800 تومان به ازای هر کلیک در نظر بگیرید تا تبلیغات شما بتواند به اندازه کافی به مخاطبان نمایش داده شود.

اما جنبه مثبت کمپین تبلیغاتی یلدا این است که اگر هزینه بیشتری صرف می‌کنید، نتیجه بهتری هم می‌گیرید. چرا که کاربران آنلاین در بازه زمانی یلدا آمادگی خرید بیشتری دارند و کاربران بیشتری به مشتری تبدیل می‌شوند.

به مخاطب احترام بگذارید!

متاسفانه برخی از فروشگاه‌های آنلاین در این مناسبت‌ها استراتژی اشتباهی را برای کمپین‌های تبلیغاتی خود در پیش می‌گیرند که نه تنها باعث رشد آنها نمی‌شود، بلکه از اعتبار برندشان هم نزد مخاطبان و مشتریان کم می‌کند. مثلاً تخفیف‌های جزئی با شرایط خاص، افزایش قیمت کالاها و سپس تخفیف روی آنها، ارائه تخفیف روی تمام کالاها و پیشنهادهایی از این قبیل شاید باعث افزایش فروش شود، اما به دلیل هزینه‌هایی که برای اطلاع‌رسانی و کمپین‌ها شده است، باعث کاهش سود آن برند می‌شود. به علاوه، چنین استراتژی اشتباهی به مخاطب حس فریب خوردگی دست می‌دهد و در نهایت، به اعتبار برند آسیب جدی وارد می‌کند. بنابراین، همه چیز را فدای فروش بیشتر نکنید و به مخاطب احترام بگذارید.

پیشنهادی بدهید که چشم‌پوشی از آن غیرممکن باشد!

در کمپین تبلیغاتی یلدا باید تخفیف‌ها، هدایا و پیشنهادهایی ارائه دهید که مخاطب نتواند از آنها چشم‌پوشی کند. ارائه تخفیف‌های یکسان روی تمامی محصولات یا خدمات، باعث می‌شود که این اتفاق ویژه خیلی به چشم مخاطب جلوه نکند و او را به خرید تشویق نکند. بنابراین، سعی کنید به جای تخفیف یکسان همه محصولات و خدمات خود، برخی از محبوب‌ترین یا مرتبط‌ترین کالاها یا خدمات با شب یلدا را با تخفیف‌هاو هدایای متنوع و خلاقانه ارائه دهید. همچنین، می‌توانید با استفاده از گیمیفیکیشن، خلاقیت بیشتری به خرج دهید. در این صورت، حتی اگر مخاطب در بازه زمانی یلدا از شما خرید نکند، برند شما در ذهن مخاطب می‌ماند و به احتمال زیاد به بازگشت کاربر به برند شما منجر شود.

 

فضای شب یلدا را در کمپین خود تداعی کنید!

باید سعی کنید ارتباطی بین شب یلدا و المان‌هایش با کسب‌وکار و محصولات خود پیدا کنید. این ارتباط می‌تواند از طریق تخفیف روی محصولات و خدمات مرتبط با شب یلدا باشد یا سعی کنید فضای یلدا در محتواهای تبلیغاتی شما تداعی پیدا کند یا هدایایی که در مسابقات ویژه خود می‌دهید به نوعی به شب یلدا مرتبط باشد.

درباره کمپین تبلیغاتی یلدا زودتر اطلاع‌رسانی کنید!

اگر تمامی نکات لازم برای یک کمپین موفق را هم رعایت کنید، اما کسی از آن خبردار نشود، کمپین یلدای شما با شکست مواجه می‌شود. اطلاع‌رسانی به‌موقع درباره کمپین یلدا باعث می‌شود تا افراد بیشتری مطلع شوند و در کمپین مشارکت کنند. اطلاع‌رسانی باید چندین روز و حتی یک تا دو هفته قبل از شب یلدا انجام شود؛ بدین صورت مطمئن می‌شوید که کمپینتان به اندازه کافی توسط مخاطبانتان دیده شده است. این اطلاع‌رسانی از راه‌های مختلف انجام می‌شود و بخش مهمی از اجرای کمپین تبلیغاتی را اجرا می‌شود. رسانه‌های اجتماعی خودتان، تبلیغ در کانال‌ها و صفحات پربازدید، تبلیغات آفلاین، تبلیغات نیتیو در فضای وب‌سایت‌ها، تبلیغات درون اپ، رپورتاژ آگهی و ... از جمله کانال‌های اطلاع‌رسانی است که می‌توانید استفاده کنید. به جرئت می‌توان گفت، ساده‌ترین و سریع‌ترین راه اطلاع‌رسانی کمپین تبلیغاتی یلدا ، استفاده از شبکه‌های تبلیغاتی است. 

همان‌طور که گفتیم، مدیااد هم به عنوان یک شبکه تبلیغاتی امسال به مناسبت شب یلدا، یک کمپین تحت عنوان "یلدااد" اجرا می‌کند که فرصت بسیار خوبی برای صاحبان کسب‌وکار محسوب می‌شود تا از تخفیف ویژه مدیااد استفاده کنند و کسب‌وکار خود را از طریق تبلیغ در فضای وب‌سایت‌های معتبر ایرانی رشد دهند. برای اطلاعات بیشتر درباره "کمپین یلدااد"، را کلیک کنید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار