بازدید 70460

پشت پرده حوادث ماهشهر: روایتی تازه از یک شهر، اعتراض و نیزار!+ویدیو

هرچند بندر ماهشهر یکی از کلیدی‌ترین بنادر ایران است، برای عموم مردم ایران و البته ایرانیان خارج نشین تا پیش از اعتراضاتی که پس از افزایش قیمت بنزین در آنجا صورت گرفت، نامی ناشناخته بود؛ فقط اعتراضات بود که نام این شهر را برای ایرانیان در داخل و خارج از کشور، بر سر زبان‌ها انداخت.
کد خبر: ۹۴۴۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱ 18 December 2019
تابناک؛ سید مسلم بهشتی نژاد؛ هرچند بندر ماهشهر یکی از کلیدی‌ترین بنادر ایران است، برای عموم مردم ایران و البته ایرانیان خارج نشین تا پیش از اعتراضاتی که پس از افزایش قیمت بنزین در آنجا صورت گرفت، نامی ناشناخته بود؛ فقط اعتراضات بود که نام این شهر را برای ایرانیان در داخل و خارج از کشور، بر سر زبان‌ها انداخت.
 
به گزارش «تابناک»؛ روایت رسمی که کم و بیش تا کنون از اتفاقات رخ داده در اعتراضات ماهشهر منتشر شده بدین گونه است: «در ماهشهر عده‌ای با سلاح نیمه سنگین، سه روز یکی از جاده‌های اصلی این شهر را بسته بودند و به سوی وسایل نقلیه‌ای که قصد عبور داشتند شلیک می‌کردند. نیرو‌های امنیتی اولتیماتومی سه روزه به این افراد دادند که مسیر را باز کنند که پس از سه روز آنان جاده را باز نکردند. به همین دلیل نیرو‌های امنیتی ناچار به درگیری برای باز کردن جاده شدند که در این میان تعدادی از هر دو طرف کشته و در نهایت جاده بازگشایی شد».

موضوع این گزارش البته تکرار حواشی آن اتفاق نیست، بلکه پرداختن به جریانات پشت آن اتفاق است. یک ماه پس از اعتراضات آبان، حامد هادیان از خبرنگاران و فعالان شبکه‌های اجتماعی، به میان مردم ماهشهر رفته و پای سخن آنان نشسته که مشخص کند در ماهشهر چه اتفاقی افتاده و پشت این اعتراضات چه بوده است. در لابلای حرف مردمی که او با آنان صحبت می‌کند، می‌توان یک کلید واژه مشترک را یافت؛ فقر، بیکاری و تبعیض. آنان می‌گویند در شهری که این همه ثروت خدادادی در آن نهفته است، بسیاری از جوانان بیکارند و نمی‌توانند هزینه زندگی خود را تامین کنند.

یکی از مصاحبه شوندگان با لهجه شیرین، اما پر از اندوه جنوبی به خبرنگار می‌گوید، ما پول مفت از کسی نمی‌خواهیم، می‌خواهیم کار کنیم و در برابر کار نان زندگی مان را درآوریم؛ آیا این توقع زیادی است؟ دیگری می‌گوید که ده‌ها تن را از شهر دیگری اینجا می‌آورند و به کار مشغول می‌کنند، اما جوانان ماهشهری کار ندارند! آن دیگری البته حرف مهم تری می‌زند و می‌گوید که مردم فقر و سختی را حتی تحمل می‌کنند، اما تبعیض را نمی‌توانند تحمل کنند.

شاید مهم‌ترین مساله، حتی بیشتر از فقر و بیکاری هم همین مساله تبعیض و احساس تبعیض باشد. تبعیض یا احساس تبعیض، پدیده‌ای ناشناخته‌ای نیست که لازم باشد از امروز فرد یا دستگاهی مامور شود تا تحقیقات گسترده‌ای برای شناخت آن انجام دهد، تبعیض به سادگی موقعیتی است که افراد در برابر نقش‌ها و موقعیت‌های برابر از مزایای اجتماعی نابرابر برخوردار می‌شوند و برخی بر دیگران و بدونِ برتری داشتن، برتری داده می‌شوند. هم‌چنین حالتی که ویژگی‌ها و معیار‌های انتسابی مبنای توزیع قدرت یا ثروت قرار گیرد، تبعیض نامیده می‌شود. در شرایط تبعیض، فرصت تحرک اجتماعی یکسان برای افراد وجود ندارد و افراد در آموزش یا انتخاب شغل شرایط نابرابری دارند. از عواملی که به رشد تبعیض در جامعه کمک می‌کند، تبعیض، انتساب گرایی است و ضدّ شایسته‌سالاری و گونه‌ای ستمکاری است.

مردم دائم در حال مقایسه اند؛ اگر کار نیست چرا فقط برای آنان نیست، اما برای هزاران نفر که از صد‌ها کیلومتر دورتر آمده اند کار هست؟ اگر درآمد نیست چرا برای افرادی که اتوبوسی آمده اند هست؟ اگر مملکت با کمبود مواجه هست پس این همه اختلاس در کجا صورت می‌گیرد؟ اگر مملکت پول ندارد چرا برای مربیان خارجی این تیم و آن تیم در کسری از ثانیه پول جور می‌کند؟ اگر مملکت پول ندارد پس این همه ماموریت‌های خارجی غیر ضروری کارکنان دولت برای چیست؟ نمایندگان مجلس از کجا تامین مالی می‌شوند که در هر هیاتی که عازم خارج می‌شود، چندین و چند نماینده هم حضور دارند؟ و هزاران نمونه از این دست که مردم به ویژه در نقاط دورافتاده‌تر از مراکز سیاسی کشور، این‌ها را می‌بینند و با وضعیت خودشان مقایسه و تبعیض را با گوشت و پوست و استخوان لمس می‌کنند.

آنان احساس می‌کنند در شرایط اجتماعی برابر، دیگرانی بر آن‌ها برتری داده شده اند یا افرادی که منتسب به فردی یا نهادی هستند، بدون داشتن برتری، جایگاهی را که از لحاظ شایسته سالاری به آنان تعلق دارد، اشغال کرده اند. کشف این تبعیض در ماهشهر و امثال ماهشهر، کار پیچیده‌ای نیست. کافی است صاحبان قدرت که قدرت خود را از همین مردم گرفته اند، دلسوزانه در میان مردم قدم زده، با آنان حرف بزنند، دغدغه هایشان را بشناسند و در پی حل مشکلات آن باشند.

ماهشهر و ماهشهر‌ها پشت پرده‌ای ندارند؛ همه اش همین است؛ کلافه از تبعیض، تبعیضی که برای مردم در آن ظلم دیده می‌شود. پشت پرده همین است. حالا که پرده کنار رفته و همه مسائل عیان است، نه نطق پرشور دردی از مردم دوا خواهد کرد و نه وعده‌های هر ساله! همین یک فقره تبعیض را از میان برداریم!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۴
در انتظار بررسی: ۴۵
انتشار یافته: ۱۵۲
این که داستان کل مملکته و فقط منحصر به ماهشهر نیست
پاسخ ها
نقي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
پس خدا خودش به كل مملكت رحم بكنه
فرهاد
| Germany |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
البته وضع جنوب خراب تر از نیمه شمالی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
تا حالا فکر کردین جا های دیگه هم اشوب شورش شد ولی تانک و دوشکا استفاده نشد و چرا فقط اینجا استفاده شده ......یه طرفه قضاوت نکنید منکر فقر و ناعدالتی نمی توان شد
متاسفم که برای پرداخت به حقیقت تلخ منطقه ماهشهر و سایر مناطق بایستی مقدمه دروغ نوشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
چرا تعداد واقعی کشته شدگان ماهشهر اعلام نمی شود؟
خب روایت نیزارش چه بود؟ این افراد با سلاح سنگین از کجا بودن؟ شما رفتین بین اینا سوال کردین ؟ الان این مردم بازم سلاح هاشون تو خونه هاشونه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
اکثر عشایر عرب زبان خوزستان از قدیم الایام دارای سلاح های شکاری از جمله برنو و دارای جواز هستند
ودر مراسم عزا و عروسی مبادرت به تیراندازی هوایی می کنند
حالا این سلاح های نیمه سنگین که می گویند !؟
را والله اعلم
چه داستان آشنایی!
در کتاب مدار صفر درجه نوشته احمد محمود همین روایت بیکاری جوانان شهر اهواز و آبادان و به کار گیری افراد از شهرهای دیگر است. البته قبل از انقلاب و در دوران رژیم ستمشاهی!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
ادعای این افراد درست نیست
اولا در مشاغل تخصصی باید از افراد
تحصیلکرده استفاده شود ، و در نبود افراد بومی با تحصیلات مرتبط ، به ناچار باید از افراد
غیر بومی استفاده شود
مطمئن باشید اگر در کاری افراد بومی وجود داشته باشد ، اجازه ورود افراد غیر بومی را نمی دهند ، مگر آنکه تخصص آن کار در بین افراد بومی وجود نداشته باشد

کلا جنس اعتراضات این شهر با دیگر مناطق کشور متفاوت بود و بسیار خشن و با اسلحه صورت گرفت و جنبه تجزیه طلبی داشت
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
من خوزستانی نیستم ولی از همشهری هام خیلی ها میرن ماهشهر واسه کار
تا امروز فکر میکردم مردم ماهشهر خیلی خوشبختند که کار دارند ولی الان به مسئولین ماهشهر تاسف میخورم
ناشناس
| Germany |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
تااقازاده هاشون هستن مگه پولی میماند برای مردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
ناشناس من بومی نیستم ولی خوزستانیم و۱۵ساله ماهشهر استخدام نفتم.
اگه متخصص نیستن قبول اما میتونن که برای کارهای خدماتی ازشون استفاده کنن تا خرج زندگیشون دربیاد که.این همه درامد دارن شرکتها چه اشکال داره ازشون سرکاربیارن بهشون یه نونی برسه.
اینها ایرانین بخدا انسانن مثل همه ماها.
ناشناس
| Australia |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
به ه ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷

درخوزستان آمار افراد تحصیلکرده بیکار بسیار بالا هست
و این نشون میده تبعیض نسبت به این افراد رو
شما از کجا خبر دارید که افراد متخصص بومی در خوزستان وجود نداره؟
امار رسمی خلاف ادعای شماست
وفتی کاگر ساده ، بنا ، نگهبان ،مهندس و ... از اصفهان ، یزد و ... میان مطمئناً یک جای کار میلنگه

با دروغ نمیشه حقیقت رو کتمان کرد و روزی روشن میشه حقیقت که دیگه دیر هست و روسیاهی برای افرادی مثل شما خواهد ماند
وعده خدا حق است که ظلم پایدار نخواهند ماند
تبعیض همه جا هست منتها وقتی دردش تو خوزستان غنی بیشتر حس میشه تا دیر نشده به مردم توجه کنید
در خصوص تبعیض کاملا درست تحلیل شده است. نه تنها در دولت در همه حاکمیت پارتی بازی موج می زند. در نهادها یا دستگاه های وابسته به نهادها منتسبین بیداد می کنند. در شهرداری ها سفارشین مدیران و شورای شهری ها بیداد می کنند. مردم ماهشهر درست می گویند زیرا حتی کارگران شرکت های آنجا را از جای دیگری می برند چرا که فامیل مدیران هستند. این ظلم و بی عدالتی نابخشودنی است. اگر کسی ادعا می کند برای خدا کار می کند کمترینش این است که کوچکترین سفارشی برای اشتغال کسی به جای دیگری نکند. فردی که جزء مدیران رده بالای کشور است در جایی مدعی بود که من فردای قیامت یقه خدا را می گیرم زیرا من آدم های زیادی را با سفارش شاغل کرده ام. وقتی این مدیر چنین ادعایی دارد باید ترسید زیرا این مدیر نمی فهمد که اگر با سفارش تعداد زیادی را مشغول بکار کرده در واقع حق تعداد زیادی که حقشان آن کار و جایگاه بوده را خورده است. بزرگترین مشکل این کشور بی سرو سامانی و پارتی بازی و فامیل بازی در اشتغال است.
وضعیت بیکاری و اشتغال برای اکثر شهرهای مرزی خراب هست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
به خدا بیکاری در کردستان هم بیداد میکنه ، هیچ کس هم پاسخگو نیست .
ss
| Netherlands |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
برای شهر های غیر مرزی هم خرابه است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
نه که واسه بقیه جاها خراب نیست!
مشکل اصلی کشور تبعیض است و این از فقر درداورتر است. جالبه که اکثریت ثروت کشور از مناطق مرزی به دست می اید ولی موقع تقسیم ثروت شهرهایی چون تهران و اصفهان و ... هستند که بیشترین سهم را می برند، تازه به این هم بسنده نمی کنند، کارگرهایی هم که قراره برای استخراج این ثروت به کار گرفته بشود از همین نورچشمی ها هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
والا جوانان تهرانی و اصفهانی و شیرازی هم بی کار هستند. تو این مملکت چه خبره؟!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
بدبخت اصفهانی ها که چند دولت با رای اصفهان سرکار آمدند و حتی حاضر نشدند مشکل اب را حل کنند مردم از فقر و بیکاری به تهران مهاجرت می کنند اما همیشه بدنامی دارند
با هر گونه تجزیه طلبی باید به بدترین شکل برخورد شود

مرگ بر الاحوازیه
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
تفکرات افراطی مثل امثال شما هست که کشور رو نابود کرده
چرا علت رو سوال نمیکنید
چرا سوال نمیکنید مطالب این الاحوازی چرا به تجزیه طلبی تبدیل شده چرا الان اینطور شده؟
جواب رو باید در اصفهان یزد تهران کرمان پیدا کرد و مسئولینی مثل تفکر ما
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
چرا به بهترین شکل برخورد نشه؟چرا نباید کاری کنیم که مردم کردستان عراق و ترک ترکیه و اذربایجان عرب عربستان و کویت و بلوچستان پاکستان هم ارزو و خواسته شون این باشه به کشور متمدن و پیشرفته ایران ملحق بشن؟
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
انسانیت حق خواهی عدالت وجدان شرف ؟
اسم الاحوازیه یا اهواز اصلا مهم نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
خب باشه . حالا که چی ؟
ناشناس
| Germany |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
دست بردارید از تقسیم کردن مردم به تجزیه طلب و حامی خارجی!
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
حالا تو این گزارش حرفی از تجزیه طلبی و .... بود که شما زود جوش آوردیید؟؟؟ مردم از تبعیض و بیکاری و بدبختی هایشان می گویند اما شمای بی درد ؟؟؟؟؟؟؟؟ متاسفم...
چرا فیلم گزارش رو پخش نمیکنید؟
اها! با روایت رسمی جور در نمیاد......
وقت آن نرسیده که جای فرافکنی و انداختن تقصیر گردن همه جز دولتمردان فکر عاجلی برای اختلاس ها و تبعیض ها و بی مسئولینی ها و سو مدیریت ها بکنیم؟که نتیجه اش این نشود که خشم مردم بیرون بریزد و جای برطرف شدن مشکلات این مردم رنج دیده برخورد انتظامی با اعتراض آنها بشود؟؟؟کی دولتمردان می خواهند از خواب بیدار بشوند و درد این مردم را بفهمند و البته از برج ها و ویلاها رنج مردمان را دیدن بسیار کار سخت و دشواریست...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
اونوقت اربابزاده ها چه کنند
نتیجه مدیر های پروازی که منزلشان در منطقه الهیه و فرمانیه تهران و دفتر کارشان در پتروشیمی های ماهشهر همین می شود . اگر مدیران بومی بودند تعداد زیادی از بومیان منطقه را به کار می گرفتن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
یا شما اطلاع ندارید یا دانسته واقعیت را نمیگویید

کاری به مدیران آنجا نداریم

ولی در بین کارکنان عادی در کل صنایع نفت و
گاز و پتروشیمی خوزستان ، تعداد کارکنان غیر بومی بسیار بسیار ناچیز است
و آن تعداد اندک غیر بومی هم در مشاغل تخصصی هستند ، که افراد بومی در آنها وجود ندارند

ضمنا تعداد بی‌شماری از پرسنل خوزستانی وزارت نفت ساکن و شاغل در دیگر استانها هستند
معمولا بالای ۲۰ تا ۳۰ درصد کارکنان شرکت های تابعه وزارت نفت در دیگر استانها ، خوزستانی هستند
من اهل آذربایجانم چند سال پیش مسافرتی داشتم به جنوب ،خیلی دلم سوخت ما اینجا در هر کیلومتری یه پمپ گاز داریم ولی توی جنوی مثل دزفول و اندیمشک هنوز هم توی میدونهای شهر گاز مایه توی سیلندر ها بود مردم با اجبار از گاز مایع آنهم در میدونهای شهر استفاده میکردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
اینها برمی گرده به میزان سهم مردم شهرهای مختلف از مسئولیتهای مدیریتی.چون از زمان آقای آقازاده نقریبا بدنه مدیریتی وزارت نفت اکثرا آذربایجانی هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
بله اقا موسی
اندیمشم همون شهریهکه کلی کشتی گیر تحویل تیم ملی دادوبارها پرچم کشور رو بالا بردن توی دنیا
ماهشهرم جاییه که درآمد زیادی به کشور داره تزریق میکنه اما خیلی از بومی هاش بیکارن
این حق مردم خوزستان و ایران نیست
کشورما هیچی از منابع ثروت کم نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
تو سن ات نمی رسه و تاریخ هم نخوندی آذربایجان اندازه کل مملکت از تجارت و صنعت درآمد داشت آذربایجانی که تو می
آذربایجان نیست ویرانه های اذربایجان است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
خب تمام درامد نفت صرف تبذریز و تهران و اصفهان شده دیگه این کشور با نفت اداره میشه که صرف شهرهای شمالی میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
اذربایجان اخه درامدش کجا بوده تمام کشور با نفت و گاز داره می چرخه الان که نفت نیست درامد اذربایجان میتونه کشور را بچرخانه؟ جوک چرا میگی؟>تمام درامد نفت صرف تبریز و خود شما میشه
دچار توهم هستن
130 نفر
بسمه تعالی
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من آنچه البته به جایی نرسد فریاد است
بله ای عزیز مردم پناهگاهی ندارند
همین
الهم عجل لولیک الفرج
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
آخرشو خراب کردی
کشف بزرگ تابناک: " تبعیض " !!! تقریبا " همه " چیز رو " همه " میدانند.به صاحبان قدرت باید گفت : به عمل کار بر آید به سخندانی نیست.۴۱ سال است که بجای عمل حرف و سخنرانی تحویل ملت میشود.بس کنید.باور کنید حیا هم خوب چیزیه!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
نداشتیم
من در ماشهر خدمت سربازی کردم ، مردمان جنوب بسیار مهربان و خونگرم و مهمان نواز هستند .چه عربزبانان هموطن و چه فارس زبانان هردو بسیار قشر زحمت کش و مظلومی میباشند. درب منزلشان و قبلشون همیشه به روی سربازان باز بود ، این شهر کلیدی مانند شهرهای دیگر جنوبی نفت خیز مانند گچسار آن اغاجاری و ..... واقعا دست تنگ هستند و خیلی از هموطنان عزیزمان از اردبیل در این نواحی مشغول به کار بودند ولی ازبومیان کمتر استقبال می‌شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
فرصت های کاری جنوب اکثرا دست تهرانی ها و تبریرزی و..است
شرکت های پتروشیمی در بندر ماهشهر تماما خصوصی هستند
- سهام این شرکت ها متعلق به کیست
- اگر قسمتی از مالیات و عوارض قانونی این شرکتها صرف عمران و آبادانی و یا صرف محرومیت زدائی این منطقه می شد شاهد این گسل طبقاتی نبودیم
ببنید قرار نیست صنعت هر جا که هست مال اون منطقه فقط باشه اینا سرمایه ملی هستن و همه مردم این مملکت حق دارند ولی خوب بومی های منطقه باید سهم اشتغال بیشتری داشته باشن ,اگه قرار باشه همه را ببرن توی شرکت ها که نمیشه ,البته تاجایی که من تحقیق کردم بیشتر کسانی که تو این مناطق تحصیل کردن با اولویت سرکارن
افسوس که مسئولین خود را به خواب زده اند و آنها را که با دلسوزی اشکالات موجود را گوضزد میکردند به جرم سیاهنمایی مجازات میکردند و هنوز هم حاضر نیستند حقایق را بپذیرند
پس حالا همه می فهمیم که قیام ابان قیام گرسنگان و بیکاران بود
تغییر رویه تابناک در این چند وقت برام جالبه دمادم انتخابات و مسولان میخان بگن فضای نقد باز و ما گوش شنوا داریم...
والا این مشکل تازه نیست مختص ماهشهر هم نیس کل ایران درگیری ناکارامدی ست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
معمولا دم انتخابات فضا را باز می کنن بعدش بسته میشه موقتیه
من یک طرفه به قاضی نمی روم وقتی یک طرف به طرف مقایل حتی اجازه حرف زدن نمی دهد چگونه توقع دارد ادعاهایش معتبر شمرده شود؟
مگر فقط ماهشهره؟ بندر عباس اهواز چابهار میناب و...اهواز رو سیل میبره اما فقط ۱۰۰ کیلومتر پایینتر از نوار جنوبی در دبی و ابوظبی و شارجه و کویت و عمان و دوحه و..... یکدفعه از سرزمینهای مخروبه میرسیم به تمدن و تکنولوژی روز دنیا. جالب اینجاست که اونها که خود مسئول این نابرابریها هستن نمیگن اینجا رو اباد میکنیم تا مثل اونا بشن!!!.میگن دبی را بزنید تا مثل اینا بشه.خراب کردن چه اسون و اباد کردن چقدر سخته.
تبعض در بدست آوردن علم بیداد می کند. فرزندان وهمسران افراد و گروهای مختلف با سمیه های فراوان وارد دانشگاههای و رشته های خاص می شوند و در جامعه مدیریت ها و مشاغل پردرآمد را می گیرند. حرف هم که می شود آن را حق مسلم و خدا دادی خود می دانند. و خود را دارای ژن خوب می شمارند.
نمونه عدم شایسته سالاری همین انتخاب مدیر شبکه سه. حالا جالبه حکم جدید هم گرفته ورییس کمیته تخصصی ورزش شده. خب کی بهتر از این میتونه به برنامه های ورزشی صدا و سیما ضربه بزنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
دقیقا مدل برخورد هایی که مسولان سیمای میلی با فروغی کردند
عین لجبازی های کودکان ۵ ساله داخل مهد کودک ها بود !؟
واقعا مسخره و شرم آور است چنین حرکاتی
که متاسفانه در اکثر وزارتخانه ها و جناح ها و مسولان مشابه زیادی دارد
فکر میکنم مسولان هرگز نتوانند اوضاع را حتی اندکی سامان دهند بهترین کار استعفا است
من ده سال ماهشهر در پتروشیمی مشغول بودم, قریب به نود درصد کارکنان از خود بومی های ساکن ماهشهر و خزستان هستند, که تعداد زادیشون متخصص هستند, تفکر اشتباهی که در ذهن مردم خوب جنوب هست اینه که چون چهار تا ÷تروشیمی مثلا در شهر هست تمام درآمدش باید بین مردم تقسیم بشه, در حالیکه ظرفیت اشتغال این نوع شرکتها محدود هست و بطور متوسط حدد 1000 نفر مستقیم در مثلا ده شرکت پتروشیمی مشغول هستند. اما نکته مهم اینه که هزاران نفر از مردم ماهشهر غیر مستقیم به خاطر خدمات و غذا و... در حال ارتزاق از مزایای وجود شرکتهای پتروشیمی هستند. نکته دیگر است که بیکاری در کل کشور وجود دراد و حتی شاغلین با سابقه زیاد هم از پس مخارج بر نمی آیند. پس مشکل اقتصاد مملکت باید بنیادی حل بشه.
ضمن اینکه یک حرکت تفرقه افکنانه هم بیکار ننشسته و سعی در تلقین حس تبعیض و احساس خورده شدن حق توسط دیگران دراد که به نظر من عمدا در مقاله به اون اشاره نشده.
منصفانه بنویسید.

بله شاید عده ای معترض بودند اما همین مردم کوره ها (شهرک طالقانی) پس از چند روز شروع به باج گیری و زورگیری و توهین و ناامنی برای زنان و کودکان و حتی دست درازی به نوامیس مردم کردند.

بحث بومی و غیر بومی هم نکنید که همین مردم شهرک طالقانی نیز غیر بومی هستند و مهاجر به حساب می آیند.
همه باهم برابرن اما برخی برابرترن!!!!!
مشكل از جايي آغاز ميشه كه تمام مسئولين ما مسلمان هستند و يا علي ياعلي و يا حسين حسين سر ميدهند ولي در عمل هيچ چيزي كه نشان دهد واسه امت مسلمان شيعه كاري كردن وجود ندارد
از طرف شعار مرگ بر آمريكا سر ميدهند و مرگ بر غرب ولي اكثر غريب به اتفاق فرزندانش در خارج از كشور هستند يك تضاد كامل
الله اکبر، اون وقت اینها سلاح نیمه سنگین داشتن، از کجا با فقر سلاح خریدن، اونم نیمه سنگین، خدای هست که نمیشه از دید اون پنهان موند.
فیلم های درآمده از نوع مواجه مامورین هم ساخته هالیود با سکانسهای اکشن کامپیوتری هست!!!!
بنام خدا

من از سال 80 در ماهشهر زندگی میکنم. خانه ام اینجاست. فرزندانم در همین شهر به دنیا آمده اند. هر بار بخواهم به دیدن مادر پیرم بروم باید 1400 کیلومتر رانندگی کنم. برای من ماندن در اینجا راحت نیست ولی دوست دارم قصه را از زبان ماهم بشنوید. مایی که که از هزار کیلومتر آن طرفتر آمده ایم و عرصه را به قول شما بر جوانان این منطقه تنگ کرده ایم.

به اعتقاد من، حضورم در این منطقه در سال 80، هم جنس حضور هم شهری ها و هم زبانانم در خوزستان سالهای جنگ بود. منطقه ویژه سال 80 ماهشهر بیابانی بیش نبود. من و امثال من که فارغ التحصیل بهترین دانشگاههای کشور بودیم، موقعیت کاری کمی نداشتیم. در همان روزها من به راحتی در پتروشیمی تبریز موقعیت کار پیدا کرده بودم. اما بنا به نیاز منطقه در این جا ماندم. شاید همشهریان عزیز و محترم ماهشهریم الان فراموش کرده باشند، که یکی از شرکتهای خصوصی منطقه در سال 88 برای پیدا کردن چند نفر مهندس تولید بومی بیش از یک سال وقت گذاشت.
من و امثال من، به دور از شهر و دیار خویش، برخلاف برخی همکاران که به قطر و سایر شرکتهای خارجی مهاجرت کردند) در این منطقه ماندیم. واحد ها را با خون دل و بی خوابی و به جان خریدن تمامی خطرات در مدار تولید قرار دادیم. حال که 20 سال از بهترین سالهای عمرمان را در این جا به خاک سپرده ایم، روا نمی دانیم با دید بیگانه و غاصب ارزیابی شویم.
امروز من و امثال من هر جا برویم تخصصمان خریدار دارد ولی بدانیم که عمر رفته مان با هیچ چیز جبران نمی شود. با پاشیدن بذر گوشه و کنایه، خستگی مان را صد چندان نکنید.

با جو ایجاد شده میل به بازگشت افراد غیربومی، به شدت زیاد شده است. خروج این متخصصین، نه تنها فضا را برای حل معضل بیکاری باز نخواهد کرد که با کاهش و افت تولید، مشکلات بیکاری را تشدید خواهد کرد.

برخی دوستان در شبکه های مجازی منطقه ممکو (شهرک مسکونی پتروشیمی ها) را مرفه ترین منطقه غرب کشور اعلام می کنند. بنده به عنوان ساکن این منطقه، از دوستان تقاضا دارم که تعریف خودشان را از رفاه بیان کنند. این منطقه جز یک خوابگاه بزرگ چیز دیگری نیست. کدام یک از استانداردهای شهری و شهر نشینی در اینجا وجود دارد؟

البته من منکر محرومیت منطقه و بیکاری جوانان عزیز این خطه نیستم. حق خوزستان بر گردن کشور با این همه منابع خیلی بیش از اینهاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
خب مگه فقط تبریز و اردبیل تحصیل کرده داره و تحصیل کرده های بقیه شهرها به درد صنعت نفت نمی خورن؟!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
این حرفها چیه میزنید, شما کار میکردی حقوق میلیونی هم میگرفتی و مدیرانت هم درآمد میلیاردی داشتند ولی چه درصدی از این ثروت و درآمد در همان ماهشهر خرج شد و باعث رفاه مردم شد ؟؟؟؟
مگر همه باید در یک کشور تحصیلکرده باشند تا حق حیات داشته باشند ؟؟؟؟
مگر کشورهایی مثل امارات و قطر فقط برای تحصیلکرده هاشون رفاه و ثروت به ارماغان آورند ؟؟؟
چرا شما که چهارتا کتاب خوندید انقدر خودتان را تافته جدابافته میدانید ؟؟؟ همین امثال شماها وضع کشور را به این روز سیاه انداخته اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
سید من خوزستانی ام اما ماهشهری نیستم و 20 ساله استخدام نفت شدم و هنوز یادمه بچه بودیم بمب میزدن توسرمون مادرهامون به دندون میکشیدنمون توی این دهات و
واون دهات که بمب نکشتمون
وقتی دیدیم فقر هست اومدیم باهمکاران گروه تشکیل دادیم و هرماه به افرادی که واقعا فقیرن داریم کمک میکنیم از خواروبار و حبوبات تا چیزهای دیگه.
توی همین مشکلات هم برخی به شیشه پراید من سنگ زدن وشکست اما ناراحتی من باعث نشد که کمک نکنم.
چون خودم خوزستانی هستم اینو نمیگم ولی خوزستانی ها مردم مهربون و خونگرمی هستن.بلوچ ها و کردهای کردستان هم بسیار مهربان ومهمون نوازن حتی در اوج گرسنگی وفقر.
انشائالله خداوند سایه مشکلات رو از سر مملکت کم کنه
متاسفانه در عراق داعش با قول و وعده و فریب جاهایی رو تسخیر کرد و بعد مردم اونجاها رو به گلوله بست و شیعه و سنی و ایزدی و... رو کشت و به زنانشون تجاوز کردن وبه بردگی گرفتنشون.کاش مسئولین بیشتر کمک کنن تا مشکلات مردم کمتر بشهو همه درکنار هم به آرامش زندگی کنن.هیچ چیز بهتر از دوستی و مهربونی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
جناب شما حرف راست نمی زنید در سال 80 کار به زور پیدا میشد شما در خود تبریز با غیر بومی ها چه برخوردی دارید؟ حتی اجازه نمیدهید یه غیر بومی اونجا استخدام بشه بعد پاشدی اومدی جنوب منت هم میذاری؟ این همه تحصیل کرده جنوب داشته و داره کجا کمبود نیروی کار بوده؟ با رفتار همشهری های خودت مقایسه کن فرصت های شغلی را غصب کردین منت هم میذارین
از دست این جوونهای قدیم!
مملکت باکفر پایدارمیمونه اماباظلم وتبعیض خیر
به خدا ما مردم خوزستان بدبخت هستیم حتی حاظر نیستن برامون پمپ سی ان جی بزنن که با ماشینمون کار کنیم نماینده اندیمشک ریس کمیسیون انرژی است ولی مردم اندیمشک باید دوساعت سر صف گاز باشن
با سلاح نیمه سنگین می خواستند رفع تبعیض کنند؟؟؟
فیلم ها و اخبار و تصاویر از مردم محلی چیز دیگری میگوید.
به هر حال مرگ بر آمریکا .
ما خوبیم.
نمی دانم این آقایان بالاخره کی متوجه میشوند که این کاره نیستند !!
الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم .
اگه پول داشتیم اسلحه بخریم خب نون میخریدیم
نیروی بومی باید تخصص هم داشته باشد.
درگیری مسلحانه که کار این مردم نیست .اینها معترضین هستند . مثل بقیه جاها . پس اونهایی که سنگر بندی کردند و مسلحانه درگیر شدند و مامورین انتظامی رو کشتند کی بودند ؟ چرا توی گزارش حساب اونها رو از این مردم جدا نکرده . فکر می کنم این گزارش مقدار زیادی منحرفانه است .
کسی را که خواب است میتوان بیدار کرد اما کسی را که خودشو به خواب زده نمیشود بیدار کرد مسعولین کشور ما از بالا تا پایین خودشون رو به خواب زدن
افراد مصاحبه کننده از سرکردگان داعش بودند که از ماهها قبل از گرانی بنزین با دریافت پول، شمش طلا، ماشین های خفن، اسلحه های ناشناخته، هواپیمای جنگی، مقادیر زیادی الماس، مواد روان گردان، نمادهای شیطان پرستی، کتاب های آموزش همجنس بازی و کلی چیزهای خفن و بد دیگه در پادگان های سری موساد، سیا، ام آی سیکس و چند تا کشور بدجنس دیگه آموزش دیده و از بالای جو به روش تزریق مولکولی همراه با بارورسازی ابرها وارد کشور شدند که خوشبختانه در مسیر ورود توسط چشمان تیزبین حسین شریعتمداری رصدو.. شدند.
چرا شهر تبریز بدون داشتن ذخایر زیرزمینی ارزنده در پانزده سال اخیر آنقدر پیشرقت کرد که از یک شهر متوسط به شهر نمونه جهان اسلام تبدیل شد ولی آبادان و خرمشهر از شهر نمونه دوران ستمشاهی به یک ویرانه در این دوره و زمونه تبدیل شد. آیا دلیلش صرفا حضور گسترده مسئولین تبریزی در دولت احمدینژاد و روحانی و بی کسی مردم خوزستان نبود؟؟
یعنی واقعا تو کشور ما یه گروه مسلح میتونه جاده رو ببنده و نیروهای امنیتی 3 روز بهشون مهلت بدن که جاده رو باز کنن؟؟؟ گیرم اصلا بعد 3 روز این جاده باز می شد کسی قرار نبود بره سراغ اونا؟؟
حرف مردم ایران اینه:
ما یک زندگی نرمتل میخواهیم. نه مثل بلژیک و نروژ.. اینا پیشکش. حداقل مثل ترکیه و آذربایجان
تمام درامد مملکت را جنوب با نفتش و..تامین میکنه همه هم در تهران و تبریز خرج میشه بخصوص تبریز
از سایت وزین تابناک بابت تهیه این گزارش و انتخاب به عنوان سرتیتر خبر و انعکاس محرومیت این مردم صبور تشکر ویژه دارم
جمله اخر اتشم زد

یعنی صدای ما به جایی می رسه؟!!!!

بغضم گرفت والله
انزلی منطقه آزادش هم همینطوره تبعیض....... اینجا فعلا ساخته!!!!!!!
تابناک اخه چه تحلیلیه اول گزارش زدی ماهشهر هم برای عموم مردم شناخته شده بود وهم برا خارج نشینها برا خارج نشینها بیشتر
قطب پتروشیمی کشور نا شناخته باشه ماهشهر برا شماها نا شناخته بود حتما باید اشوب کنند تا دوربین نو ببرید
از این ماهشهر ها زیاده به فکر باشید...
البته نام ماهشهر شاید برای آقای سید مسلم بهشتی نژاد ناشناخته باشد ولی برای خیلی از ایرانیان و استراتژیستهای خارجی یه عنوان قطب پتروشیمی ایران کاملا شناخته شده است.
در مورد سلاح های نیمه سنگین نگفتید از کجا آمده بود وچگونه سلاح سنگین داشتن اگر اعتراض مسالمت آمیز بود پس سلاح نیمه سنگین چی بوده؟
اگر چه فساد گسترده و بی کفایتی بخش قابل توجهی از مدیران سفارشی نقش قابل توجهی در وضعیت آشفته اقتصادی کشور دارد اما نباید نقش تحریمهای امریکا رو نادیده گرفت. یکی از آثار مهم تحریمها که همه از آن غافل هستند ایجاد روشهای غیر قانونی برای دور زدن تحریمها است که خود این عامل به شدت ایجاد فساد می کند نمونه بارز آن آقای بابک زنجانی بود که به اسم دور زدن تحریمها مبالغ قابل توجهی پول حاصل از نفت را به باد فنا داد
قرار بود به این قانع نباشیم که فقط دنیای ما را بسازند!
معترض بودند؟ پس پرچم الاحوازیه دستشون چیکار می کرد؟ کلاشنیکف از کجا آورده بودند؟
الان سه روز اهواز زیر اب باران و فاضلاب رفته خانه های مردم نابود شده ما اهوازی ها فراموش شده ایم، شهرداری ها وشرکت اب و فاضلاب کوچکترین کارایی در این شهر ندارند منتظرن افتاب بزند شاید ابهای سطح شهر بخار شود
درود بر شرفت تابناک که صدای مردم بد بختو پخش می کنی و صدای مردم مظلوم شدی
خدا خیرتون بده
دست مریزاد
از این دولت ابی گرم نمیشود
جالبه اول گزارش اومده داستان نیزار را هم عوض کرده با ظرافت کامل که بله دشمن اومده بود بسته بود و ما انها را زدیم و..
حدود 30 درصد ظرفیت دانشگاه ها و تقریبا تمام ظرفیت استخدام دولتی ها به افراد خاصو خودی ها تعلق دارد
جالب خواهد شد اگر آماری از استخدامی های اخیر بانک های دولتی را بگیرید آدم 50 ساله استخدام دولت شده است تحقیق بفرمایید نتایج جالب خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
کجایی که نامزد ۹۲ ساله به تعداد زیاد در حال تبلیغات زود هنگام خبرگان هستند !؟
بسیاری از مشکلات مرزی بدلیل مسئولان مناطق مرزی است که در انتخاب آنها دقت صورت نگرفته است و این در حالی است که مناطق مرزی می تواند به عنوان درگاه هایی که به صادرات کشور بخصوص در این اوضاع تحریم رونق می بخشد دیده شود و مبادلات مالی آن هم بطوز نقطه به نقطه و مستقیم انجام گیرد که این موضوع به نفع اقتصاد کشور هم است.
در اینکه در کشور تبعیض وجود دارد شکی نیست. من خودم قربانی تبعیض بوده ام. اما سوالی مطرح است. هر کارفرمایی ترجیح میدهد از افراد همان محل نیرو بگیرد چون برایشقاعدتا ارزانتر تمام میشود. اما اگر آن افراد محلی تخصص یا مهارت یا توان و قدرت لازم برای آن کار را نداشته باشند و یا توقعات بیشتری داشته باشند، طبیعی است که کارفرما ترجیح میدهد از جاهای دیگر نیرو بگیرد تا کارش درست راه بیافتد. پس نمیتوان یک طرفه به این قضیه نگاه کرد و دولت و مسولین و زمین و زمان را محکوم کرد که چرا کار برای فلان شخص فراهم نیست. بلکه باید دید آیا آن شخص شرایط کار را دارد یا نه.
تبعیض بیداد می کنه متاسفانه مسئولین فکر می کنند جنوبی ها بردهاشون هستند که فقط با منت یه اب وبرق وچهار تا اسفالت از سرشون هم زیادیه همه منابع هم مال اونا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
این چه حرفیه!!! برده چیه دیگه!!! مگه توی تهراتش کم محرومیت هست!!!!!
البته باید حداقلها همه جا باشه ولی بیکاری یه بخشیش به خود افراد هم برمیگرده خوب مهاجرت کنن جاییکه کار است بجای اعتراض مث همونهییکه معتقدند اومدن اونجا از یه جایه دیگه ادم درست باید کمی فکر کنه ببینه روزیش کجاست بعدم قانع باشه !
بنظر میرسد که داستان وسناریو اصلا" درست ترسیم نشده است .
مسبب تبعیض ما مردم هستیم که از همان ابتدا نسبت به آن بی توجه بودیم. دید اکثر مردم این است که کسی که مسئول می شود به آن غبطه می خورند و به عنوان یک امتیاز به آن نگاه می کنند و خون آن رنگین تر است و یک پله بالاتر از بقیه است در حالی که این چنین نیست و یک مسئول هم مثل بقیه است و هیچ برتری نسبت به بقیه ندارد و اگر سر او شلوغ است به معنای بی عرضگی او در مدیریت و تقسیم وظایف و عدم استفاده از ابزارهای نوین است و اوضاع را بگونه ای تبعیض آمیز کرده است که همه دچار بی انگیزگی شده اند.
در سفر اربعین یکی از هموطنان خوب خوزستانی را در منزل یکی از اهالی نجف ملاقات کردم . ایشان میگفتند برای منطقه ماهشهر وقتی بحث ساخت مجتمع پتروشیمی بود از بومیان منطقه برای کارگری استفاده کردند ولی وقتی پتروشیمی ساخته شد این کارگران را اخراج میکنند و از بوشهر و مناطق دیگر کارگر و کارمند برای آنجا میآورند چرا چون مسئولین همه از بوشهر و جاهای دیگه هستند. واقعا این انصافه . پس کجاست اون عدالتی که صحبتشو میکردند. چرا باید در منطقه ای مثل خوزستان که سرشار از نفت هست بیکاری باشد. باید مقصرین این حوادث که مسئولین مربوطه در استان هستند پاسخگو باشند. هموطنی از شمال کشور
پاسخ ها
ماهشهری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
اکثرا آذری هستن
بقرمایید این بندگان خدا چگونه به شرایطی که سیاستهای مدیران اجرایی کشور برایشان به وجود آورده، اعتراض کنند ؟
همین مشکل در پتروشیمیهای عسلویه هم هست! تا نگهبان و نیروهای خدماتی از استانهای دیگر و دور استخدام شده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
جالبه اکثرا ترک هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
همه نیروها ازاصفهان تبریز و تهران و اردبیل اومدن
تمام مناطقی که در ایران هست دست مسئولین و بچه هاشون فامیل هاشون هست . این مسئول به خاطر این که همکارش کار این مسئول رو راه بندازه معرف ها اون رو سر کار میاورد و همچنین بر عکس و به صورت زنجیر وار هست .

منطق ازاد دست خود مردم مناطق نیست باند بازی و پاتی بازی نمیزارد مردم منطقه خهودشون استفاده ای از این امتیازات ببرند . ماه شهر و صد ها شهر و مناطق قدیگر ایران مثل این ها هستند .


این تبعیض و باند بازی زیاد دوام نمیارد .



چند روز قبل تو یکی از عروسی ها تو شهرستان بودم برادر یکی از نماینده ها که در منطقه واسطه خود نماینده است که و ساخت و پاخت تو منطقه راه انداخته اند و حتی تابناک هم سخنان ایشون را در مجلس چندین بار بازتاب داده و نظراتشون را در حالی که در منطقه برعکس حرف هایش میباشد .

حالا بماند تو اون عروسی دوروبر برادر ایشون را همه کسانی که مسئول بودند و جوون بودند گرفته بودند و هر هر و کر خنده و به زانوی این اون زدن و ...


از چند کیلومتری مشخص بود که کار تمام این افراد را ایشون راه میاندازه . حتی صاحب عروسی را دقیق میشناسم که با خود نماینده و برادر ایشون سر خیلی کار ها ساخت و پاخت دارند .



این واقعا بی انصافیه .
من خودم ساکن ماهشهرم و داخل یکی از شرکت های پتروشیمی کار میکنم ، نیم بیشتر همکارام و تمام مدیران شرکت از شهر های دیگر هستند ، مدیران که همه خانواده شان تهران میباشد و فقط برای تفریح هفته ای 2 بار میان ماهشهر و بر میگردند.
ای اقا خانه از پایبست ویران است....
بهترین جاش تقریبا دقیقه 1:39 هست که میگه ما اگه پول داشتیم اسلحه بخریم به جاش نون میخریدیم.
پاسخ ها
ررفیق
| Turkey |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
عزیز، اگر خودت اهل خوزستان نیستی، لاقل از یکی از رفقای جنوبیت بپرس. در خوزستان، و مخصوصا در روستاها، تقریبا همه سلاح گرم دارند. بیشترشون هم باقی مانده از زمان جنگ هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
اسلحه هم هست
من خودم شاهد تیرهای رسام بودم که گاهی از بیابونهای اطراف این شهرک به سمت آسمون میندازن.پرسیدمم گفتن برخی ها که اسلحه خرید و فروش میکنن میان برای تست سلامت سلاح شلیک تیر رسام میکنن که خریدار ببینه گلوله پرتاب میشه و اسلحه سالمه.
بهترین جاش تقریبا دقیقه 1:39 هست که میگه ما اگه پول داشتیم اسلحه بخریم به جاش نون میخریدیم.
متاسفانه تو این مملکت، تبعیض و ناعدالتی بیداد می کنه!!! گزارش فوق مصداق این مدعا.
گزارشت توش خیلی حرف داشت خیلی حرف که پخش نشد ولی پیامشو رسوند دستت درد نکنه باز هم برو به سمت لب مرز خیلی حرفها باید بشنوی که شبیه هم هست ولی همونطوری که صلاح می دونی پخش کن شاید بتوان به گوش کسی که باید بشنوه رسوند و تغییری در وضعیت هموطنان حاصل بشه یا علی
سلام ضمن تایید حرف بسیاری از دوستان در خصوص تبغیض و مشکلات معیشتی و بی عدالتی خصوصاً در نقاط دور افتاده و مرزی متاسفانه برخی از مناطق هم علیرغم اینکه وضعشون بطور نسبی از بقیه بهتره اما همیشه توهم تبعیض و بی عدالتی دارند. در برخی مناطق ایران اگر یک مدیر رو شما از همون منطقه انتخاب کنی دیگه براش مهم نیست که اون مجموعه رو زمین بزنه مهم اینه که همشهریاش یا هم طایفه ایاش یا همزبوناش تو اون پست قرار بگیرن.
خلاصه ریشه بسیاری از تبعیضات حتی بین مدیران دولتی از خونواده ها و فرهنگ اجتماعی عمومی نشات میگیره. ولی در خصوص جنوب باید بگم واقعا داره به بخشی از این مردم خصوصاً آدمهای کم توقع و مهربون ظلم میشه
سه روز مهلت دادن بهشون تا راه را باز كنند؟؟!!!!!!!!!!! يعني بايد اين را باور كنيم؟؟!!
سه روز یک سری افراد با سلاح نیمه سنگین جاده را بستند و نیروها هیچ کاری نکردند!!!
من كارمند وزارت ارتياطات هستم مدير يك قسمت كاملا فني (مركزفناوري اطلاعات ) رئيسش از يه وزارتخانه غير مرتبط آوردند . شخص مورد نظر بيش از شش سال بيكاربوده و آخرين رديف سازمانيشم كارشناس .فقط به صرف اينكه از اقوام وابستگان وزير فلان جا بوده شده اينجا رئيس مركز .همه رو هم شاكي كرده .يعني وزارت ارتباطاتي كه خودش بايد براي وزارتخانه هاي ديگر مدير فني صادر كند خودش مدير فني ترين قسمت وزارتخانه رو از بيرون سازمان مي آورد .چرابايد مردم خوزستان مسجدسليمان كه روگنج خوابيده اند اينقدر در فقر باشند حتي اگرنيم درصد درامد حاصل از اين منابع خرج انها شود الان بايد خوزستان گلستان باشد نه اينجوري .اين شده نتيجه تبعيض .
ما اگه پول داشتیم اسلحه بخریم ، نون میخریدیم
کارگرهای شرکت نفت اکثرا از اردبیل و سراب هستن!!
بعد میگن جدایی طلبی موضوع بسیار بدیه
وقتی این همه ثروت زیر پات باشه و فقیر باشی چه فایده ای داری جز این کشور باشی یا اون کشور
تبعیض تو بوشهر و عسلویه هم بر علیه بومیان است. .... این وضع پایدار نیست و نمی تواند تداوم پیدا کند.
باورم نمیشه تابناک سمت مظلوم وایساد درود بر رسالت خبری تابناک
توجه داشته باشيم كه به علت وجود صنايع و نيروي كار از ديگر مناطق كشور هزينه هاي معيشتي و خانه براي ساكنين آن مناطق بشدت افزايش يافته و بهره مردم ماهشهر و غيره از توسعه همين است!
ولی اسلحه جنگی هم دارن این واقعیته.من خودم دارم توی این مردم زندگی میکنم.بسیار ادمهای بامعرفت وخونگرمی هستن.برین خونه همین افراد عرب زبان ببینین براتون چی میکنن.هیچی ندارن اما سنگ تموم میزارن حتی با یه قهوه که واقعا به دلت میچسبه.
اولا ماهشهر هیچ بندری و پترو شیمی ندارد بلکه متعلق به بندرامام خمینی هستند که متاسفانه ماهشهری ها با قلدری و زور این دو را غصب کردند و ثروت ان را صرف شهر ماهشهر و مسیولین ان می کند این گزارش صحت ندارد بلکه درد مردم بندر امام خمینی است که پنجاه سال با جمعیت صد هزار نفر همین مسئواین و سود جویان تاکنون اجازه ارتقای به مردم بندرامام را نمی دهند
نابسامانیها از نا شایستگی به اصطلاح مدیران بی کفایت است که همه خوبها را برای خودشان میخواهند با هر ترفندی
نابسامانیها از نا شایستگی به اصطلاح مدیران بی کفایت است که همه خوبها را برای خودشان میخواهند با هر ترفندی
نون کل کشور از شهرهای خوزستان تامین میشه اما مردمونشون تو بدبختی زندگی میکنن.
چرا تبعیض نباشه؟ یعنی میگید بچه مسول با یچه یک کارگر ماهشهری یکیست؟ این حرفارو نزنید خدا چوبتون میکنه. شما همین پیام منو مستونی درج کنی؟ نه!
خیلی دردناک بود این گزارش. این اپیدمی فقروبیکاری در جامعه ایران است
کارهای پیمانکاری شده بلای اشتغال بومی ها در همه مناطق کشور. عده ای در همین کامنت فورا شروع کرده اند به مغلطه و موضوع را به تعداد اندک متخصصین تعمیم داده اند در حالیکه وقتی گفته میشه فرصت های شغلی اشغال شده با غیر بومی ها اصلا منظور تعداد انگشت شمار متخصصین نیستند بلکه همه ما شاهدیم که چون کارها تمام شده پیمان کاری، پیمانکار از آبدارچی تا متخصصشو از شهرهای دیگه میاره. البته همانهایی هم که در قالب پیمانکارها بکار گرفته شده اند به شدت حقوقشان تضییع میشه و با حداقل دستمزد بیشترین کار به آنها تحمیل میشه. الحمدولله از دنیای سرمایه داری ما اون قسمتهایی که به نفع خودشه را وارد کرده و بکار میگیره ولی اون قسمتاش که شامل مطالبات مردم میشه و با نصوص صریح مکتب ما هم مطابقت داره به دست نسیان سپرده شده. علی برکت الله
رفتن خانواده های کارکنان از ماهشهر وممکووسربندر باعث ایجاد زیانهای بسیاری به کارو درامد افراد بومی منطقه میشه
آژانسی که خدمات میداد به این خانواده ها بیکارمیشه راننده آژانس بیکار میشه
قصاب فروشش کمتر میشه
مرغ فروش همینطور
رستوران ها ازبین میرن و به تبع اونها تعدادی دیگه از مشاغل ازبین میره و مستقیم و غیرمستقیم هزاران نفر بیکار میشن
رفتن خانواده ها از ممکو باعث زیان های غیر قابل جبران برای مردم اطراف و کاسبان ماهشهر و شهرک چمران میشه و به این صورت نه تنها مشکل حل نمیشه بلکه مشکلی بر مشکلات افزوده خواهد شد.ناامن شدن منطقه باعث انتقال خانواده ها به شهرهای دیگه میشه اما پدران خانواده در شرکتها باقی می مانند نتیجه این کار چی میشه؟
ظرفیت برای افرادبومی برای استخدام درشرکت بوجود نمیاد چونکه پدر اون خونواده سرکاره اما چون خانوادش رفتن از ماهشهر یا ممکو یا سربندر کلی از افراد اون مناطق ازجمله بقال و آژانسی و خدماتی و ... بیکار میشن.
کاش یمقدار تفکر کنیم تا مشکلات بیشتر ازین نشن.
مدير عامل فعلي اروند در سه مرحله و هر مرحله 600 نفر از شهرستان هاي خارج از استان (ياسوج ) استخدام كرده و اكنون با حقوق خوب مشغول به كار مي باشند 200 نفر در پتروشيمي بندرامام خميني 200نفر در تندگويان و 200نفر در اروند متاسفانه هيچ كدوم از اين آقايان پروسه عبور از اداره كار را نگزرانده و به صورت مستقيم استخدام شده اند . تاكنون هيچ ارگان و نهادي توانائي مقابله با اين مهندس را نداشته است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
یاسوج هم جزو جنوبه و اگر هم استخدام شده اند نوش جونشون شما نگران تهرانی ها و تبریزی هایی باش که با پرواز میان و میرن بیشترین دفاع را از خوزستان همین یاسوجی ها انجام دادن اون موقع که کشته میدادن که مهم نبود الان مهم شده اومدنشون؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
بیشترشون هم از ترکزبانهای یاسوج انتخاب شدن !! واقعا چرا؟؟
چرا اجازه نمیدن تمام گزارشگران برن اونجا،،یا بیان ایران،،ببین چه کارهایی کردن
علاوه بر درامد جنوب که صرف شهرهایی همچون تبریز تهران اصفهان میشه اکثر فرصت های شغلی را هم همین افراد گرفتن و نمیذارن نیروی بومی کار گیرش بیاد همه غیر بومی هستن خیلی ها هعم پروازی و 14 به 14 هستن
نه درامد نفت صرف جنوب میشه نه فرصت های شغلی جنوب
این ویدئو رو بی بی سی فارسی تهیه کرده یا سایت تابناک بهتر نیست یکم در چینش مطالب دقت بیشتری داشته باشید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها