بازدید 10408

پیامک کمک معیشتی دولت، روش جدید کلاهبرداران

کد خبر: ۹۴۳۹۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷ 14 December 2019

 رئیس اداره مبارزه با جرائم سایبری پلیس فتا استان اصفهان از چندین مورد شکایت شهروندان اصفهانی مبنی بر کلاهبرداری با عنوان تخصیص کمک معیشتی دولت خبر داد و بدون اشاره به تعداد پرونده‌های تشکیل‌شده در این زمینه، گفت: پرونده‌های شکایت با موضوع کمک معیشتی دولت به پلیس فتا استان ارجاع شده و در حال بررسی پرونده‌ها و شناسایی کلاه‌برداران هستیم.

به گزارش تابناک، سرهنگ علی شکرالهی در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: تاکنون شکایتی از سوی شهروندان مبنی کلاهبرداری با موضوع سهمیه‌بندی بنزین در استان نداشته‌ایم، اما در زمینهٔ کمک معیشتی دولت بعد از سهمیه‌بندی بنزین، چندین مورد شکایت از سوی شهروندان مبنی بر کلاهبرداری با عنوان ثبت‌نام برای تخصیص کمک معیشتی دولت داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه کلاهبرداران با سوءاستفاده از ناآگاهی شهروندان پیامک‌هایی برای آن‌ها ارسال می‌کنند، افزود: در این پیامک‌ها عنوان می‌شود که اگر کمک معیشتی دولتی شامل حال شما نشده، می‌توانید به این لینک مراجعه کرده و درخواست کمک معیشتی دولت را ثبت کنید.

رئیس اداره مبارزه با جرائم سایبری پلیس فتا استان، ادامه داد: مردم پس از مراجعه به لینک‌های عنوان‌شده، با یک درگاه جعلی مواجه می‌شوند، که در ابتدا از آن‌ها درخواست می‌شود مبلغ کمی بین دو تا سه هزار تومان پرداخت کنند. پس از پرداخت این مبلغ و ورود به سایت، اطلاعات محرمانه حساب بانکی آن‌ها کپی می‌شود و درواقع فیشینگ اتفاق می‌افتد.

سرهنگ شکرالهی با اشاره به اینکه کلاهبرداران با در اختیار داشتن اطلاعات حساب شهروندان، وجوهی از حساب آن‌ها برداشت می‌کنند، گفت: بحث فیشینگ در مرحله اول مهندسی اجتماعی است و بعد از آن هدایت افراد به سمت لینک‌های درگاه‌های جعلی اتفاق می‌افتد. این لینک‌ها متفاوت است، اما ساخت لینک به‌گونه‌ای است که مشابه سایت‌های اصلی باشد.

وی با اشاره به اینکه پیش‌از این هم پرداخت یارانه‌ها، سهام عدالت و کارت سوخت، موضوعاتی برای سوءاستفاده کلاهبرداران بود، افزود: کلاهبرداران همیشه به دنبال موضوعی هستند که مورد توجه اکثر مردم کشور باشد. موضوع سهمیه‌بندی بنزین و کمک معیشتی دولت نیز موضوعی جدید و مورد توجه افراد بسیاری در جامعه بود و به همین خاطر مورد توجه مجرمین فیشینگ‌ها قرارگرفته است.

رئیس اداره مبارزه با جرائم سایبری پلیس فتا استان، گفت: پرونده‌های شکایت با موضوع کمک معیشتی دولت به پلیس فتا استان ارجاع شده و در حال بررسی پرونده‌ها و شناسایی کلاهبرداران هستیم. اما موضوع مهم این است که مردم موارد این‌چنینی را در اسرع وقت اطلاع دهند.

وی با تأکید بر اینکه مردم نباید به راحتی به پیامک‌ها و سایت‌های جعلی اعتماد کنند، خاطرنشان کرد: با یک جستجوی ساده در اینترنت، راه‌هایی که دولت برای افراد معترض به عدم دریافت کمک معیشتی معرفی کرده را می‌توان پیدا کرد. شهروندان حتماً باید از طریق شماره و سامانه تعین شده اقدام کنند و بدانند که به‌غیر از این راه‌ها، دولت هیچ راه دیگری پیش‌بینی نکرده است.

دولت اعلام کرد که جاماندگان از کمک‌های معیشتی می‌توانند با ارسال پیامکی به شماره #۶۳۶۹* درخواست خود را برای بررسی مجدد ارسال کنند. همچنین اگر افراد معترض به سامانه #۶۳۶۹* پیامک داده و هنوز کد رهگیری آن‌ها نیامده، می‌توانند به‌جای کد رهگیری، از طریق شماره‌حسابی که یارانه به آن واریز می‌شد وارد سامانه شوند و درخواست خود را پیگیری کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار