بازدید 25527
مرور روزنامه‌های شنبه ۲۳ آذرماه؛

چرایی کشته‌های اخیر را به مردم بگویید/ چرا مردم زود عصبانی می‌شوند؟ /قرص، کلوچه و شرح یک جنایت

ناکامی آمریکا و اروپا در اتهام‌زنی به ایران، هاشمی‌ها نیستند؛ یزدی‌ها می‌آیند؟ پیروزی راست افراطی در بریتانیا به نفع کیست؟ ۲۰ درصد جامعه صاحب نیمی از درآمد کشور، شعار مرگ بر مسئولان بی کفایت در نمازجمعه، چرا مردم زود عصبانی می شوند؟ رایزنی فشرده اصلاح طلبان با شورای نگهبان، فاش شدن مبلغ ویلتموس، فصل جدید بانکداری بدون ربا، پیروزی محافظه کاران در انتخابات پارلمان انگلیس و ثبت جهانی «دو تار» خراسانی، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۹۴۳۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۳ 14 December 2019

چرایی کشته‌های اخیر را به مردم بگویید/ چرا مردم زود عصبانی می‌شوند؟ /قرص، کلوچه و شرح یک جنایت

ناکامی آمریکا و اروپا در اتهام‌زنی به ایران، هاشمی‌ها نیستند؛ یزدی‌ها می‌آیند؟ پیروزی راست افراطی در بریتانیا به نفع کیست؟ ۲۰ درصد جامعه صاحب نیمی از درآمد کشور، شعار مرگ بر مسئولان بی کفایت در نمازجمعه، چرا مردم زود عصبانی می شوند؟ رایزنی فشرده اصلاح طلبان با شورای نگهبان، فاش شدن مبلغ ویلتموس، فصل جدید بانکداری بدون ربا، پیروزی محافظه کاران در انتخابات پارلمان انگلیس و ثبت جهانی «دو تار» خراسانی، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز شنبه ۲۳ آذرماه در حالی چاپ و منتشر شد که پشت پرده کیک‌های مشکوک و پیروزی بوریس جانسون در انتخابات پارلمانی بریتانیا دو محور اصلی صفحات نخست روزنامه‌های امروز شده اند.
تحریم‌های امریکا به غذا و دارو رسید!، بیم و امید اصلاحات در انتخابات و ناکامی آمریکا و اروپا در اتهام زنی به ایران از دیگر مواردی است که در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

چرایی کشته‌های اخیر را به مردم بگویید

عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان در سرمقاله امروز این روزنامه با عنوان چرایی کشته‌های اخیر را به مردم بگویید نوشت: هنوز دلایل تلفات انسانی اغتشاشات آبان‌ماه از سوی مراکز رسمی به‌درستی باز نشده است، اما ده‌ها رقم متفاوت از تعداد کشته‌ها ازسوی جریانات معاند، رسانه‌ها و شخصیت‌های غربی عنوان شده است.
۱- تعدادی از تلفات انسانی اغتشاشات اخیر مقابل مقر‌های نظامی و انتظامی است. در سال ۱۳۸۸ نیز بخشی از تلفات مقابل دو حوزه بسیج که ده‌ها سلاح در آن بود اتفاق افتاد. در سال ۱۳۹۶ نیز چندین نفر در حمله به کلانتری قهدریجان جان باختند. اما متأسفانه امسال حمله به این مراکز بالای ۸۰ مورد گزارش شده است.
افرادی که درون مقر نظامی حضور دارند و هجوم آورنده را می‌بینند، ابتدا هشدار زبانی، دوم تیر هوایی و در مرحله سوم احساس خطر نسبت به مقر و جان خود آن‌ها را به سمت شلیک می‌برد. مدیریت‌کنندگان صحنه اغتشاش با علم به این موضوع جوانان را به سمت این مراکز هدایت کردند تا راهبرد کشته‌سازی را رقم بزنند.
۲- علت دوم تلفات انسانی، حمله به آمبولانس‌ها و اورژانس‌هاست. طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت ۱۴۲ آمبولانس نابود شده یا آسیب دیده‌اند و ۵۰ مرکز اورژانس نیز تخریب شده است. آمبولانس در فرهنگ جهانی حرمت دارد، چرا این حرمت برای اولین‌بار در ایران نقض می‌شود؟ دو علت اصلی برای آن می‌توان متصور بود؛ اول اینکه حمله به آمبولانس‌ها و اورژانس‌ها با هدف پیشگیری از درمان مجروحان صورت گرفته است تا از این طریق تعداد کشته‌ها افزایش یابد. علت دوم وجود عناصر میدان‌دار و مسئله‌دار در بین زخمی‌ها بوده است که یا در آمبولانس یا در اورژانس بوده‌اند و می‌دانستند که پس از بهبودی اولیه ممکن است در تور نیرو‌های قضایی- امنیتی گرفتار شوند؛ بنابراین ر‌هایی افراد مسئله‌دار علت دوم این حملات است. غیر این چه عاملی می‌تواند حمله به آمبولانس را توجیه کند؟
چرایی کشته‌های اخیر را به مردم بگویید/چرا مردم زود عصبانی می‌شوند؟ /قرص، کلوچه و شرح یک جنایت
۳- در چندین شهر از جمله در خوزستان جنگ مسلحانه بوده است و نیرو‌های نظامی و امنیتی با تیر مستقیم مورد هدف قرار گرفته‌اند و از قضا تلفات نیرو‌های حاکمیت نیز در این اغتشاشات بی‌سابقه است. نمونه آن بعد از سال ۱۳۶۰ تاکنون اتفاق نیفتاده است که خود سندی بر خشن بودن برخورد از طرف مقابل و نبود اعتراض معمولی است.
۴- تعداد بیشتری از کشته‌شدگان با سلاح‌های کوچک ضعیف کشته شده‌اند که نشان می‌دهد در شلوغی و ازدحام از فاصله بسیار نزدیک ترور شده‌اند و حتی فشنگ از آن‌طرف بدن خارج نشده است. دبیر شورای عالی امنیت ملی در سفر به شهریار رسماً اعلام کرد که «۸۵ درصد افراد کشته‌شده شهر‌های اطراف تهران بی‌گناه هستند و اصلاً در صحنه اغتشاشات حضور نداشته‌اند» و به همین دلیل نیز رهبری با تحت پوشش بنیاد شهید قرار گرفتن خانواده‌های آنان موافقت کردند. قطعاً رهبری اجازه این کار را برای ضدانقلاب نشان‌دار نمی‌دهند. نتیجه می‌گیریم که هدفگذاری و برنامه‌ریزی برای حداکثر‌سازی کشته‌ها بوده است تا چهره نظام را در داخل و خارج مخدوش نمایند.
حال سؤال اساسی که باقی می‌ماند این است که سیستم‌های امنیتی ما احتمالاً از وجود چنین راهبردی اطلاع نداشته‌اند که اگر داشتند تاکتیک‌های مواجهه میدانی متفاوت می‌شد و اجازه داده نمی‌شد دشمن بتواند پازل خود را از عمل متقابل ما تکمیل نماید. این موضوع قابل بررسی عمیق و دقیق است. اگرچه ممکن است در فردای این نوشته گفته شود اطلاع حاصل شده بود، اما راه دیگری غیر از آنچه انجام شد وجود نداشت

چرا مردم زود عصبانی می‌شوند؟

دکتر مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران طی یادداشتی که روزنامه آرمان ملی در شماره امروز منتشر کرده نوشت: تاب آوری مردم در امور روزانه کاهش محسوســی داشته و افزایش مشکلات روحی و روانی آن‌ها می‌تواند در آینده تبعات خطرناکی به همراه داشته باشــد. در هر جامع‌های با بالا رفتن نرخ تورم و کاهش آمار بیکاری، رشد آســیب‌های اجتماعی را به همراه خواهد داشت و زمانی که امید به آینده در میان مردم کمرنگ‌تر از گذشــته شود و شــهروندی برای آینده خود و فرزندانش آینده روشنی را متصور نشود، مشــکلات عصبی و روانی در آن جامعه به بالاترین حد خود می‌رســد. امروزه اخبار اختلاس‌ها و عدم اطمینان به مسئولان در تصمیم گیری‌ها باعث کاهش تاب آوری مردم شده است. یک کارمند یا یک فرد کارگر وقتــی امید به ادامه کارش ندارد کــه آیا با وجود این مشکلات در ســرکارش می‌ماند یا نه، آن فرد نه می‌تواند برای خانواده اش یک پدر و همسر خوبی باشد و نه همکار آرامی در محیط کار و نه شهروند قانون مداری در خیابان. ما از مردم چه انتظاری داریم، وقتی قرار اســت با توجه به تورم ۴۰ درصدی جامعه، در سال آینده ۱۵ درصد به حقوقش اضافه شود و او ۲۵ درصد نسبت به سال قبل فقیرتر می‌شود و آن فرد چطور می‌تواند در جامعه خوشحال و امیدوار باشد. این کاهش تاب آوری در مواجهه با مشکلات فقط مختص قشر کارگر یا کارمند نیست بلکه اساتید دانشــگاه هم امروز زود عصبی می‌شوند و سر دانشجویانشان داد و فریاد راه می‌اندازد، چون آن‌ها نیز مجبورند در چند دانشگاه و آموزشگاه تدریس کنند تا زندگیشان با مشکل روبه رو نشود.

چرایی کشته‌های اخیر را به مردم بگویید/چرا مردم زود عصبانی می‌شوند؟ /قرص، کلوچه و شرح یک جنایت

از سوی دیگر وقتی مرجع رسیدگی به زورگویی برخی از افراد در کشور کم کاری می‌کنند نتیجه آن داد و فریاد‌های سر یکدیگر می‌شــود. به عنوان مثال چندی پیش یکی از دوستان ما از اداره بی دلیل اخراج شــده بود و وقتی به دیوان عدالت اداری مراجعه کرد، برای رسیدگی به شــکایتش پنج سال بعد به او نوبت دادند، یعنی آن فرد باید پنج سال بدون حقوق زندگی کند و آیا بعد از این مدت می‌تواند دوباره به محل کارش بازگردد یا خیر. وقتی فارغ التحصیلان دانشگاه‌های دولتی در مترو دستفروشی می‌کنند شما از بقیه اقشار جامعه چه انتظاری دارید. ۸۰ درصد فارغ التحصیلان بیکار هستند در حالی که کار به انسان شخصیت میدهد و فرد بیکاردر جامعه شخصیتی ندارد و این فرد مانند انبار باروت است که با هر جرقه‌ای منفجر می‌شود. بسیاری از مردان، چون نمی‌توانند مخارج زندگی شان را تامین نمایند، شــرمنده زن و بچه هایشان هستند و ناتوانی در تامین نیاز‌های زندگی بار عصبی بر روی ذهن را دوچندان می‌کند و منجر به افزایش طلاق میشود. افزایش درگیری‌هایی که امروز در کوچه و خیابان و محل کارمان شاهد آن هستیم نگران کننده اســت، چون این درگیری‌ها به داخل خانواده کشــیده می‌شود. از سوی دیگر مصرف مواد مخدر در جامعه افزایش پیدا کرده و این به دلیل فشار روحی و روانی بر روی مردم است. قرص‌های آرامبخشی نیز که توسط دکتر‌ها تجویز می‌شود یک نوع مواد مخدر به حساب می‌آید. پس تا وقتی که مشکلات جامعه برطرف نشود و علت عواملی که باعث فشار‌های عصبی بر روی مردم می‌شود، مورد بررسی قرار نگیرد، تاب آوری مردم هر روز کاهش پیدا میکند و در شکل انفرادی منجر به درگیری‌های خیابانی و دعوا در محل کار و در سطح جامعه به شکل اعتراضات خود را نشان می‌دهد که منجر به آتش زدن بانک‌ها خواهد شد، مثال این موضوع را می‌توان در اتفاقی در چند وقت اخیر به وضوح مشاهده کرد. پس کاهش تاب آوری افراد جامعه معلولی از علت هاست و تا زمانی که علت‌ها برطرف نشود، معلول همچنان در جامعه وجود دارد.

قرص، کلوچه و شرح یک جنایت

ماجرای اقدام خرابکارانه افرادی که پس از تولید و بسته بندی در کیک‌ها و کلوچه‌ها قرص جاسازی کردند.
روزنامه خراسان در گزارشی در شماره امروز خود با عنوان قرص، کلوچه و شرح یک جنایت نوشت: محمد جواد رنجبر- از روز چهارشنبه تصاویر و خبر‌هایی از جاسازی قرص و کپسول در کیک و کلوچه چند کارخانه تولیدی ایرانی در فضای مجازی دست به دست می‌شود؛ تصاویری که بیشتر مربوط به مدارس است و نشان دهنده یک تهدید برای دانش آموزان.


به گزارش خراسان، این موضوع از پنج استان سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، ایلام و آذربایجان غربی گزارش و باعث بروز نگرانی‌هایی برای مردم شده است و گفته می‌شود با هدف ضربه به صنایع غذایی کشور انجام شده است. این موضوع حتی مسمومیت تعدادی از کودکان مصرف کننده این کیک‌ها را در پی داشته و طبق گفته مدیراورژانس کرمان هفت کودک در این استان کارشان به مراکز درمانی کشیده شده است. ضیاءالدینی مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش چهارشنبه گذشته در این باره به فارس گفت: به ما گزارش‌هایی رسیده است و وقتی این گزارش‌ها را دریافت کردیم، به وزارت بهداشت نامه زدیم ضمن این که حراست آموزش و پرورش برای پیگیری و هماهنگی بخش‌های مربوط از موضوع مطلع شد. این قرص‌ها بیشتر استامینوفن، آنتی هیستامین و رانیتیدین بود و گزارشی از مسمومیت دانش‌آموزان نداشتیم.
آن طور که «بهلولی» مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف سیستان و بلوچستان گفته، عوامل توزیع کیک‌های حاوی قرص در این استان شناسایی شده اند و این کیک‌ها از مغازه‌ها و بازار جمع‌آوری شده است. همچنین ایرنا به نقل از رئیس مرکز بهداشت چابهار اعلام کرد یک انبار کیک و شکلات حاوی بیش‌از ۳۰ هزار کیک مشکوک به جاسازی قرص در این شهرستان تا بررسی‌های دقیق پلمب شد.
چرایی کشته‌های اخیر را به مردم بگویید/چرا مردم زود عصبانی می‌شوند؟ /قرص، کلوچه و شرح یک جنایت
در این بین کیانوش جهانپور مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، چهارشنبه گذشته در پخش زنده شبکه خبر گفت: موضوع پیدا شدن قرص در کیک از این لحاظ که نظارت بر تولید و مواد غذایی به نحو مطلوب نبوده تقریبا به هیچ وجه صحت ندارد و این موضوع مربوط به حوزه پلیس فتا و نیرو‌های انتظامی است و در مجموع پیدا شدن قرص در کیک شایعه است و وجود قرص در کیک امکان پذیر نیست.


اما دو روز بعد یعنی روز جمعه، وی این خبر را تایید کرد و گفت: وجود قرص و کپسول کاملا سالم و دست نخورده و بدون تغییر رنگ یا تغییر در قوام آن در بسته بندی برخی محصولات کیک، ویفر و ... منسوب به ۱۲ برند تولیدی، نشان می‌دهد که این موارد عمدی بوده و بعد از تولید، در سطح عرضه به روش‌های مختلف در برخی بسته‌ها قرار گرفته است. به گزارش ایسنا، جهانپور افزود: آن چه مشخص است قرص و کپسول بعد از خط تولید و در سطح عرضه و در اقدامی خرابکارانه، هدفمند و سازمان یافته به بسته بندی تعدادی از محصولات وارد شده و مشکلی در سطح خطوط تولید و بسته بندی و حتی عرضه کلان از مسیر شرکت‌های پخش مجاز و رسمی مشاهده نشده است. همچنین در حالی که بنا بر گزارش ایرنا، مدیرکل نظارت برفراورده‌های غذایی وزارت بهداشت اعلام کرده مواردی که گزارش شده شامل قرص و کپسول‌های مختلف از جمله قرص برنج یا ترامادول و در مواردی آنتی بیوتیک بوده که در داخل کیک‌های چند برند معروف جاسازی شده است، مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت گفته تاکنون (دیروز) گزارشی از وجود دارو‌های مخدر یا قرص برنج در نمونه‌های ارسالی نداریم، دارو‌های بررسی شده اغلب دارو‌های خانگی از جمله استامینوفن، بروفن، سیتریزین، هیدروکسی زین، متوکلوپرامید و حتی بلیستر خالی بوده و به نظر می‌رسد ایجاد رعب و وحشت و تخریب وجهه صنایع غذایی به طور عام هدف آن‌ها بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۴
والا اقای شمخانی میگه ۸۵ درصد کشته ها اصلا در تطاهرات شرکت نکردن بعد روزی نامه جوان میگه اکثر کشته ها به مراکز انتظامی حمله کرده بودند اخه چقدر تناقض؟!؟
مردم خودشون خودشونو کشتن تابناک جون، مگه نشنیدی؟
چرایی کشته ها را گفته انداما برخی فیلم های منتشر شده ، در قالب هیچ کدام از این دلایل نمی گنجند. و طیف وسیعی از مردم اقناع نشده اند در سطح شهرها مردم با کینه و نفرت از آن صبحت می کنند و مردم در شبکه های اجتماعی، افراد شناخته شده ، و حتی خیلی از سیاسیون هم به آن معترض شده اند.
از طرفی هنوز آمار کشته ها،زخمی ها و دستگیریها منتشر نشده است.
1-مدیرکل نظارت برفراورده‌های غذایی وزارت بهداشت: از جمله قرص برنج یا ترامادول و در مواردی آنتی بیوتیک بوده
2-مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت: گزارشی از وجود دارو‌های مخدر یا قرص برنج در نمونه‌های ارسالی نداریم
3-كدوم درسته؟! قرص برنج كه شوخي نيست، كشنده ست
مردم از فساد، رانت، تبعیض، تورم، بی کاری، تخریب محیط زیست، آلودگی هوا، ترافیک، وضع بد کلاسهای آموزش و پرورش، هزینه های سنگین بهداشت و درمان، هزینه های سنگین دانشگاه های آزاد و غیرانتفاعی، وضعیت صدا و سیما، وضعیت بانک ها، کیفیت خودروها و ... عصبانی اند! ... آیا چیزی مانده که مردم را خوشحال کند؟!
من یک نفر مردم :
وقتی میبینم مشکل اقتصادی دارم ولی مسئولان همه اش از مردم باصطلاح مظلوم سایر کشورها حرف میزنند یا به انان کمک میکنند ناراحت میشوم و احساس میکنم الویت این مسئولان خارجی ها هستند نه مردم ایران .
هر دم ازین باغ بری می رسد....
در مورد تخریب آمبولانس هر دو مورد نا صحیح است. هیچوقت افراد مسئله دار و معترض به مرکز درمانی انتقال داده نمی شوند و موضوع بالابردن آمار کشته ها نیز اشتباه است. من خود از نزدیک ساعت ها آنها را از نزدیک می دیدم. (اتوبان امام علی ع)
جمله ی صحصح این است : "خشم ملت و اعتراض ملت آنقدر زیاد بود که هر چیزی را تخریب می کردند."
تابناك چرا يك شماره ويژه براي حوادث عراق و لبنان منتشر نمي كني؟
با لحني مردمي بئن كم و كاست تحليل مي خواهيم وگرنه هركسي ميتواند با موبايل خبر پخش كند و ماتحليل درست مي خواهيم. مينونيد؟
بی شک بیشترین مصرف کننده این محصولات کودکان و در خارج از خانه مثل مدرسه و محل های بازی و تفریح آنهاست یعنی در جایی به دور از نظارت خانواده ها.و ممکن است آنها بی توجه به این داروها آن را استفاده کنند.
به نظر من این حیواناتی که سلامت کودکان بی گناه را به خطر می اندازند پست ترین و بی شرفترین موجودات هستند و دستگاه های نظارتی و قضایی بایستی آنها را شناسایی و با شدیدترین وجه با آنان برخورد کنند. ضربه زدن به صنایع غذایی هدف ثانویه آنان است هدف اصلی ضربه روحی و روانی به مردم و ایجاد جو نا امنی عمومی است.
متاسفانه در متن کشته های اعتراضات ، دوباره مردم مقصر جلوه داده شده اند. ساختن دشمن فرضی بس است.
آقایان که می گفتند خیلی وقته دارو تحریمه !!!!

پس به تازگی قراره دارو تحریم بشه .

واقعاً که . . .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
فکر نکنم الان هم راستشو بگن
سلام تابناک عزیز لطفا به مشکلات معیشتی رسیدگی کنید که اگر معیشت و در آمد مردم بهبود یابد اعصابشان هم آرام میشود

لطقا آلودگی هوا را درست کنید که آن هم نقش بسزایی در عصبانیت دارد
لطفا موتد روان گردان را کنترل کنید و لطفا های بیشمار دیگر
ديگر شبكه هاي اجتماعي اجازه كتمان به رسانه هاي دولتي را نميدهند مردم بهتر است اخبار شفاف هر چند تلخ را از تلويزيون خودمان بگيرند تا شبكه هاي خارجي خودمان با قطع برنامه نود مردم را سوق داديم به طرف برنامه اقاي مزدك ميرزاپور دريك شبكه خارجي ديگر براي اخبار هيچ بن بستي وجود ندارد
بعضی از مقاله ها مثل مقاله های جناب عبداله گنجی و همچنین روزنامه ای مثل روزنامه جوان نیاز به خوندن نداره ، چو نیت نویسنده و ناشر کاملا مشخصه ! با تعصب ، یکطرفه به قاضی رفتن و خود را برحق و طرف مقابل را باطل دیدن .دقیقأمثل جناب حسین شریعتمداری و روزنامه کیهان!
آرمان نهایت رویکرد پوپولیستیه
چرایی کشته شدن مردم.
خوب معلوم است دیگر. شیطونی کردند, حرف گوش ندادند و کشته شدند.
مردم خوبی داریم مخصوصا در استانهای محروم مردم بسیار موقر و انسانی داریم که این همه تبعیض و رانت خواری رو تحمل میکنن
چه بلايي سر كشور امده. خبر ديگر اينكه مدير دفتر فرهنگ معلولين اعلام كرده الان در برخی دهات‌ها معلولین را در کوه می‌گذارند و عقاب‌ها می‌برند یا گرگ آنها را می‌خورد، گزارش اینها را ما داریم و بهزیستی هم دارد. واي بر اين جامعه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
مسئوليني كه عاغا زاده هاشون تو امريكا عشق و حال مي كنند كلاهشون رو بالاتر بذارن
اوباشی که بانک آتش می زند و خانه مردم و زندگی مردم را خراب می کند را نمی شود ناز کرد ،کسی که به پلیس حمله می کند ایضا به همین صورت ، اگر کسی کشته شده مطمین باشید کاری کرده که به این صورت درآمده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
مثل اینکه سر سفره نشستی
فقط مرگ بر امریکا یادت نره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل