بازدید 25660

کدام نهاد‌ها در «بودجه ایستادگی و استقامت» بودجه می‌گیرند، ولی مالیات نمی‌دهند؟

مجموع بودجه ده نهادی که از پرداخت مالیات معافند، حدود ۲۲۹۵۵.۵ میلیارد تومان است که این رقم در مقایسه با بودجه سال ۹۸ حدود ۹ درصد رشد داشته است. در این بین، بودجه سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه به ترتیب در مقایسه با سال ۹۸ حدود ۲۱ و ۲۳ درصد کاهش داشته است.
کد خبر: ۹۴۳۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱ 11 December 2019

در «بودجه ایستادگی و استقامت» کدام نهاد‌ها بودجه می‌گیرند و از پرداخت مالیات معاف هستند؟

تابناک اقتصادیرئیس جمهور روحانی در هفدهم آذرماه سال جاری لایحه بودجه سال آینده را تقدیم مجلس کرد؛ لایحه بودجه ای که رئیس جمهور آن را بودجه ایستادگی و استقامت در برابر تحریم ها دانست.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ همین توصیفات از بودجه ۹۹ کافی بود تا نگاه‌های بیشتری در مقایسه با سال‌های گذشته به بودجه دریافتی و مالیات پرداختی بنیادها، نهاد‌های خاص و آستان‌ها جلب شود و بسیاری این پرسش را مطرح کنند که جایگاه این بنیادها، نهاد‌های خاص و آستان‌ها در بودجه ایستادگی و استقامت کجاست و آیا آن‌ها مالیات خود را پرداخت می‌کنند؟ بودجه‌ای که قرار است در سال آینده از دولت دریافت کنند، چقدر است و در مقایسه با قانون بودجه سال ۹۸ چه تغییری کرده است؟

مالیات پرداختی توسط نهادهای خاص در سال آینده چقدر است؟

شاید در زمینه مالیات ستانی از آستان‌ها همه نگاه‌ها در چند سال اخیر بر آستان قدس رضوی باشد. مالیات ستانی از آستان قدس رضوی در حالی در این سال‌ها مطرح شده که بر همگان روشن است که این آستان به واسطه منابع موقوفاتی اداره می‌شود و از منابع عمومی و بودجه کشور بهره‌ای نمی‌برد و اجازه هم ندارد که پول وقف را در امور جاری کشور هزینه کند و آنچه به دست می‌آورد، باید صرف امور زائران و تسهیل امر زیارت کند. به همین دلیل امام خمینی (ره) دستور دادند که آستان قدس رضوی و شرکت‌ها و موسسات وابسته به آن از پرداخت مالیات معاف باشند.

با این تفاسیر و علیرغم آنکه آستان قدس رضوی از پرداخت مالیات معافند، در چند سال اخیر و در دوره تولیت حجت الاسلام و المسلمین رئیسی بر این آستان، ایشان دستور دادند که همه شرکت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی اظهارنامه مالیاتی تکمیل کنند. به این ترتیب از سال ۱۳۹۴ آستان قدس رضوی هم به جرگه تسلیم کنندگان اظهارنامه مالیات بر درآمد عملکرد پیوست و همه شرکت‌های اقتصادی آستان قدس که حدود ۴۱ شرکت هستند، طبق آنچه قانون برایشان تعیین کرده، اظهارنامه مالیاتی تکمیل می‌کنند.

مجید نادریان، دبیر کمیته راهبری حسابرسی مؤسسه سازمان اقتصادی رضوی طی مصاحبه‌ای که در سال گذشته انجام داد، در مورد مجموع اظهارنامه‌هایی که شرکت‌های آستان قدس برای عملکرد سال ۱۳۹۶ خود تکمیل کرده‌اند، گفت: مبلغ این اظهارنامه‌ها ۱۵۸ میلیارد ریال است و همه این مبلغ پرداخت یا ترتیب پرداخت آن داده شده و اسناد آن هم در دفاتر ما موجود است.

وی افزود: علاوه بر این، در نامه‌ای هم که آقای یعقوب‌نژاد، مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی در پانزدهم آذر ۱۳۹۷ به معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل رئیس‌جمهور زده‌اند، موضوع پیش بینی مالیات جمعی، خرجی شرکت‌ها و مؤسسات تابعه آستان قدس رضوی جهت سال ۱۳۹۸ به مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال، جهت درج در بودجه ۱۳۹۸ به عنوان مالیات بر درآمد لحاظ شده است.

 

در «بودجه ایستادگی و استقامت» کدام نهاد‌ها بودجه می‌گیرند و از پرداخت مالیات معاف هستند؟

با توجه به اینکه میزان ۳۰ میلیارد تومان مالیات از سوی آستان قدس برای درج در لایحه بودجه ۱۳۹۸ اعلام شده بود، در لایحه بودجه ۱۳۹۸ این رقم درج نشد و در عوض در بخش مالیات‌ها در ردیف مربوط به مالیات شرکت‌ها و موسسات وابسته به آستان قدس رضوی عدد ۱ درج شد. عدد ۱ به این معنا بود که منبعی به عنوان درآمد در ردیف مربوطه لحاظ نشده است و احتمالاً در جریان اجرای بودجه جزئیات آن مشخص خواهد شد. در لایحه بودجه سال آینده نیز دوباره همان عدد ۱ رو به روی ردیف مربوط به مالیات شرکت‌ها و موسسات وابسته به آستان قدس رضوی نقش بسته است.

به هر صورت علاوه بر تمایلات خود آستان قدس به پرداخت مالیات، نمایندگان مجلس نیز در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۸ در جلسه علنی چهارم اسفند ۱۳۹۷، بند الحاقی ۶ تبصره ۹ را به تصویب رساندند که بر اساس آن در راستای تحقق ماده (۷۸) قانون الحاق برخی از مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) و در جهت اجرای اصل سی ام قانون اساسی، آستان قدس رضوی و آن دسته از مؤسسات و بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیرو‌های مسلح و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به استثنای مواردی که اذن صریح، ولی فقیه مبنی بر عدم پرداخت مالیات و یا نحوه تسویه آن را دارند، موظفند نسبت به واریز مالیات خود به خزانه موضوع ردیف ۱۱۰۱۱۲ اقدام کنند. بدین ترتیب آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بنگاه‌های اقتصادی نیرو‌های مسلح از سال ۹۸ موظف به پرداخت مالیات شدند.

همچنین در ردیف مربوط به مالیات بنگاه‌های اقتصادی زیر مجموعه نیرو‌های مسلح و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در لایحه بودجه ۹۹ نیز عدد ۱ نقش بسته است و برای نهاد‌ها و بنیاد‌های انقلاب اسلامی نیز ۱۶.۵ میلیارد تومان مالیات در سال آینده در نظر گرفته شده است.

در «بودجه ایستادگی و استقامت» کدام نهاد‌ها بودجه می‌گیرند و از پرداخت مالیات معاف هستند؟

همچنین به اذن صریح ولی فقیه، برخی نهاد‌ها و بنیاد‌ها از پرداخت مالیات معافند که سازمان امور مالیاتی طی نامه‌ای در نوزدهم آبان ماه ۱۳۹۷ نام این نهاد‌ها و بنیاد‌ها را اعلام کرد. این نهاد‌ها و بنیاد‌ها طبق تصویر زیر عبارت بودند از: ۱. بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی، ۲. کمیته امداد امام خمینی (ره)، ۳. سازمان تبلیغات اسلامی، ۴. دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ۵. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ۶. بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، ۷. ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)، ۸. مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، ۹. موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی و ۱۰. جامعه المصطفی (ص) العالمیه.

در «بودجه ایستادگی و استقامت» کدام نهاد‌ها بودجه می‌گیرند و از پرداخت مالیات معاف هستند؟

 

بودجه دریافتی توسط نهادهای خاص در سال آینده چقدر است؟

همان گونه که گفته شد، آستان قدس رضوی بودجه‌ای از دولت دریافت نمی‌کند و به واسطه منابع موقوفاتی اداره می‌شود؛ اما برخی دیگر از نهاد‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد به شرح جدول زیر از دولت بودجه دریافت کرده اند.

همان گونه که ملاحظه می‌شود در مجموع بودجه ده نهادی که از پرداخت مالیات معاف می‌باشند حدود ۲۲۹۵۵.۵ میلیارد تومان می‌باشد که این رقم در مقایسه با بودجه سال ۹۸ حدود ۹ درصد رشد داشته است. در این بین، بودجه سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه به ترتیب در مقایسه با سال ۹۸ حدود ۲۱ و ۲۳ درصد کاهش داشته است.

نهادهایی که بودجه می گیرند اما معاف از پرداخت مالیات هستند

نهاد

میزان بودجه در قانون بودجه سال 97

(میلیارد تومان)

میزان بودجه در قانون بودجه سال 98

(میلیارد تومان)

میزان بودجه در لایحه بودجه سال 99

(میلیارد تومان)

رشد بودجه 98 در مقایسه با 97

(درصد)

رشد بودجه 99 در مقایسه با 98

(درصد)

بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی

11834

13937

16072

18

15

کمیته امداد امام خمینی (ره)

4800

4928

5078

2.6

3

سازمان تبلیغات اسلامی

466

648

514

39

21-

ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)

0

0

0

0

0

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

134

150

150

12

0

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

2.5

2.8

2.9

12

3.5

بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی

0

0

0

0

0

مرکز خدمات حوزه های علمیه

897

1044

799.6

16

23-

موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی

26

26

31

0

19

جامعه المصطفی (ص) العالمیه

303

303

308

0

1.6

جمع

18462.5

21038.8

22955.5

14

9

هر چند این نهادها معاف از پرداخت مالیات هستند، گویا در مقطع کنونی که کشور در شرایط خاصی به سر می برد، بهتر است در صورت امکان خود جهت پرداخت مالیات پیش قدم شوند. همچنین از آنجا که شفافیت و جلب اعتماد عمومی بر همه شرکت ها و نهادها واجب است، بهتر است آستان قدس و بنیادهایی که معاف از پرداخت مالیات نیستند و مالیات خود را به صورت سالانه پرداخت می کنند، شفاف و روشن جهت رفع ابهامات، میزان پرداخت مالیات خود در سال های گذشته را اعلام نمایند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
شهدا، ایثارگران و خانواده هاشون سرور همه ما هستند و امیدواریم بودجه ۱۶ هزار میلیاردی واقعا به دستشون برسه. اما ای کاش ازبقیه نهاد های معرفی شده، جز بنیاد مسکن مالیات گرفته بشه و همه اش سوق داده بشه به تولید.
چرا از شرکت های دولتی که 75 درصد بودجه سالانه کشور را می بلعند هیچ حرفی به میان نمیاد.این شرکتها مالیات نمی دهند و اگر میدهند باید لیست شان را منتشر کنند تا همه مردم بدانند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
مالیات بر عایدی سرمایه عادلانه ترین مالیات و اثر گذار ترین مالیات است و از ایجاد ثروت های باد آورده که هر روز شاهد آن هستیم جلوگیری می کند و روند آنرا متوقف و اصلاح می کند و گردش ثروت در کشور را مدیریت می کند
لطفا برای نمونه قوانین کشور ژاپن را بررسی کنید
یعنی چی مالیات دهنداگر بناست مالیات دهند از ابتدا بودجه کمتری را اختصاص دهند واین گردش اضافه وصول مالیات که خودش هزینه زا ووقت گیر است دیگر صورت نگیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
یعنی استان قدس تنها ۱۵ میلیارد تومان مالیات داده و ۳۰ میلیارد تومان !؟
خسته نباشند
واقعا چکار میکنید ؟
....
... نهاد های فرهنگی چه کار شاخص فرهنگی کرده اند که این همه بودجه می گیرن...
فقط سکوت.
اعلام مالیات باید با درآمد کسب شده واقعی اعلام شود تا معلوم شود چند درصد درآمد مالیات میدهند مثل کارمندی که ۵ میلیون تومان حقوق میگیرد و مالیاتی که میدهد همه چیز شفاف باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
تازه اینها به پس انداز کارمندی که مالیات داده چشم دارند و این نهایت بی عدالتی است
این لیست کلی نقص داره !!
متاسفانه عدم شفافیت وفرار مالیاتی امری رایج شده است و همگان چنین توجیح میکنند وقتی منابع ملی به درستی صرف نمیشود و سواستفاده در طبقات بالایی ساری وجاریست ما چرا مالیات بدهیم در صورتی که وظیفه همه است که مالیات را داوطلبانه بدهند واین بر میگردد به نهادهایی که مالیات نمی دهند در صورتی که اینها باید الگو و نمونه برای سایرین باشند... امروز بنده خودم با چشم خودم دیدم که صندوقدار برای بلیط استخری پول نقد میخواست و کارت نمیزد و وقتی گفتم دلیل کار شما فرار از مالیات است خنده تلخی کرد و پول را گرفت بی پرده باید گفت در بحث این چنینی هیچ کس و هیچ نهادی آینده و اقتصاد کشور را که قسمتی از آن از راه مالیات تامین میشود رعایت نکرده و کار خودشان را میکنند که باید این امر و سایر امور بازرسی و شفافیت لازم انجام گردد و مردم و هم نهادها خود را ملزم به پرداخت مالیات بدانند نه اینکه آنرا دور زده و به نوعی فرار مالیاتی انجام دهند .دولت باید با شفافیت و ایجاد عدالت و انتشار هزبنه های جاری و سالیانه کشور و در امدهای خود مردم را در جریان امور قرار دهد و راسا شفافیت را از نهادهایی که فرار مالیاتی دارند شروع بکند و از آنها نیز مالیات بگیرد .
هر نهادی که کار اقتصادی میکند باید مالیات بدهد...
یا از این نهادها هم مالیات بگیرید تا عدالت برقرار بشه یا بقیه هم به خودشون اجازه خواهند داد فرار مالیاتی بکنند
قبوله ولی ای کاش هزینه کرد هر دستگاه
ریز هزینه ها بصورت موضوعی و دسته بندی شده برای تمام نهادها سازمانها و ارگانها بجز نظامی و امنیتی برای مردم مشخص می بود و ما هم از خرجکرد اونها اطلاع میافتیم
فقط از شفافیت اسمشو یدک میکشیم
نه رای نماینده شفافه
نه اون سامانه های حقوق مدیران بلاخره اجرایی نشد
نه دولت الکترونیک....
همین بودجه ی این نهاد هارو کم کنن و ازشون مالیات بگیرن همه چیز درست میشه.اخه تو این شرایط سخت چرا این نهادها اینطوری عمل می کنن؟
این یعنی بی عدالتی
کای از بازدهی این نهادها هم می گفتی
باید درآمدشان هم شفاف گزارش بشه و معلوم بشه آیا مالیات متناسب با درآمد هست ؟؟؟،مثلا یه میلیارد درامد داره۵۰۰ میلیون هم بودجه بگیره و بعد ۵هزار تومن مالیات بده !!!!
ایا ضمانت اجرایی هم داره یا فقط روی کاغد هست؟؟
"سوالی چو دانی و پرسی خطاست."

هم شما و هم ملت می دانید چرا می پرسی؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر