بازدید 18308

محمدعلی نجفی: اتهام قتل عمد را قبول ندارم

کد خبر: ۹۴۰۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸ 27 November 2019
جلسه رسیدگی مجدد به پرونده قتل میترا استاد در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای دادگاه قاضی محمدی کشکولی با اعلام رسمیت جلسه گفت: جلسه امروز دادگاه با حضور عوامل بررسی صحنه جرم، کارشناسان پرونده، متهم، نماینده دادستان و وکلا تشکیل شده است.

وی افزود: این پرونده پس از صدور حکم قصاص و تعیین مجازات تعزیری برای نگهداری سلاح و در نهایت نقض دادنامه صادره از سوی دیوان عالی کشور در مرحله رسیدگی برای انجام تحقیقات مقدماتی قرار گرفت و با ارجاع به کارشناسان دادگستری پس از انجام تحقیقات مقدماتی از سوی این کارشناسان اعلام نظر شد.

وی ادامه داد: اولیای دم به لحاظ اعلام رضایت و وکلای اولیای دم نیز به جهت استعفا امروز تشریف نیاوردند. دادگاه به صورت علنی برگزار می‌شود و از آقای اختیاری نماینده دادستان می‌خواهم اگر مسائلی دارند بیان کنند.

اختیاری نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و گفت: با اعمال ماده ۶۹۶ قانون دادرسی کیفری کیفرخواست را قرائت می‌کنم.

وی افزود: دادرسی کیفری باید مستند به قانون باشد و مراجع قضایی باید با بی‌طرفی به اتهامات رسیدگی کنند. جرم می‌تواند دارای دو جنبه عمومی و خصوصی باشد که بررسی جرم به جهت جنبه عمومی آن از وظایف دادستان است.

اختیاری ادامه داد: دادسرای امور جنایی جهت مشخص شدن موضوع جرایم، نماینده‌ای را به دادگاه معرفی کرد که ریاست دادگاه کپی اوراق را به ایشان ارائه ندادند و با توجه به این موضوع دادسرا به رونوشت اوراق دسترسی پیدا کرد و صرفا توانست قسمتی از پرونده را یادداشت کند.

وی افزود: سه نفر کارشناس سلاح و دو نفر کارشناس پزشکی قانونی برای انجام مراحل کارشناسی پرونده انتخاب شدند.

نماینده دادستان در خصوص متهم نجفی گفت: متهم محمدعلی نجفی ۶۶ ساله فعلا بازداشت است. اتهامات مباشرت به قتل میترا استاد، حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز و ایراد صدمه بدنی غیرموثر در قتل و موضوع شلیک به کف دست چپ مقتوله است و جرایم این متهم در تاریخ ۷ خرداد به وقوع پیوسته است.

نماینده دادستان افزود: از جهت جنبه خصوصی جرم اولیای دم اعلام گذشت نمودند و ضمن تشکر از آن‌ها متهم از قصاص رهایی یافت و دادسرا از جهت جنبه عمومی جرم از مفاد نظر هیات کارشناسی اطلاع پیدا کرد که طبق آن متهم آقای نجفی آخرین شلیک خود را به کف دست مرحومه کرده است که این گلوله پس از خروج از کف دست وارد بدن شده و مسیر آن مستقیم بوده که در قسمت فوقانی قفسه سینه پس از سوراخ کردن پوست وارد قفسه سینه شده است و پس از ایجاد سوراخ در بطن راست وارد فضای شکم شده و با ایجاد آسیب در کبد در پهلوی راست متوفی متوقف شده است.

وی ادامه داد: پنج گلوله توسط محمدعلی نجفی شلیک شده که گلوله اول به لبه باند، گلوله دوم به کابینت زیر ظرفشویی، گلوله سوم به دیوار شمالی حمام و بعد به سقف کاذب حمام و گلوله چهارم به ضلع جنوبی حمام و گلوله پنجم یعنی همان گلوله مذکور که به دست مرحومه برخورد کرده و شرح آن داده شد برخورد کرده است.

وی با بیان اینکه شش اثر برخورد گلوله در حمام قابل رویت است و به جز آن‌ها هیچ آثاری قابل رویت نمی‌باشد، گفت: آثار برخورد گلوله تا زمان حضور کارشناسان مصون از تعرض باقیمانده است.

اختیاری ادامه داد: گلوله‌ای که به متهم برخورد کرده به شکل غیرمستقیم و دفرمه شده بوده که این امر به خاطر برخورد به دست متهم صورت گرفته، پس فرضیه کمانه کردن گلوله کاملا منتفی و فرضیه دو نفر حاضر در صحنه قتل نیز مضحک است. علی هذا قتل عمدی از ناحیه دادسرا محرز بوده و این اقدام نه تنها موجب اخلال در نظم جامه بلکه موجب اخلال در جامعه بین‌المللی نیز شده است و من برای متهم تقاضای اشد مجازات که همان ۱۰ سال حبس تعزیری است را از باب مباشرت در قتل میترا استاد دارم و در خصوص نگهداری غیر مجاز سلاح تقاضای اشد مجازات، یعنی دو سال حبس تعزیری را دارم که دادگاه نیز پیش از این حکم به اشد مجازات داده است و در خصوص ایراد صدمه غیرموثر در قتل یعنی اتهام سوم متهم نجفی تقاضای اشد مجازات یعنی پنج سال حبس تعزیری را از محضر دادگاه دارم.

وی افزود: برای هر یک از بزه‌های ارتکابی باید حداکثر مجازات را تعیین کنند و از دادگاه تقاضا دارم متهم نجفی به اشد مجازات محکوم شود و مجازات تکمیلی نیز برای وی در نظر گرفته شود و متهم از نظر دادستانی مستحق هیچ تخفیفی نمی‌باشد.

پس از بیانات نماینده دادستان، قاضی کشکولی گفت: نماینده دادستان مطالب حاشیه‌ای را بیان کردند و صحبت‌های آن‌ها ربطی به کیفرخواست نداشت.

وی افزود: ما مکلف هستیم برای ایجاد دادرسی منصفانه امنیت قضایی را تأمین کنیم و این یکی از وظایف دادگاه است و با اینکه این جرم یک جرم قتل خانوادگی است مردم علاقه‌مند هستند عملکرد مراجع قضایی را مورد بررسی قرار دهند و طبیعی است دادستان به عنوان مدعی‌العموم طرف پرونده است، اما آنچه دادگاه باید به آن توجه کند رعایت اصول حاکم بر دادرسی منصفانه است.

قاضی کشکولی ادامه داد: طبعا در مرحله تحقیقات مقدماتی به لحاظ علنی بودن اقدامات قضایی چالش‌هایی ایجاد شد که مورد اعتراض وکلای مدافع متهم قرار گرفت و از حیث رعایت اخلاق هم مردم به آن واکنش نشان دادند، اما وظیفه دادگاه این است که دادرسی منصفانه را پیش بگیرد، پس همان طور که آقای اختیاری (نماینده دادستان) گفتند پرونده به دیوان عالی کشور رفت و دیوان عالی کشور شعبه چهار به اعتراضات رسیدگی کرد و از بین چهار اعتراض در مورد سه اعتراض اظهار نظر کردند.

وی با بیان اینکه مردم به لحاظ محل وقوع جرم که خانه محمدعلی نجفی بود و شرایطی که این پرونده داشت، حساس بودند، افزود: دیوان عالی کشور در مورد تعیین مجازات حبس در این پرونده اظهار نظری نکردند.

قاضی کشکولی افزود: در مرحله رسیدگی توسط دادگاه مواردی را برای ابلاغ، به نظر کارشناسی گذاشته شد و طبق قانون از کارشناسان نظرخواهی به عمل آمد و نظریه آن‌ها منطبق بر تصمیم دادگاه در رأی اولیه بود و ما مکلف بودیم نظریه را به طرفین دعوی ابلاغ کنیم که این کار را انجام دادیم و وکلای متهم، پرونده را مطالعه و لایحه او را تقریر کردند و در عین حال به نظریه نیز اعتراضی نکردند و در نهایت تقاضای نظریه تکمیلی را نمودند تا هیأت پنج نفره در دادگاه حاضر باشند و اگر سوالی بود به آن پاسخ دهند.

وی افزود: تعجب می‌کند که آقای اختیاری نماینده دادستان می‌گویند نظریه را ندیدند، اما چطور آن را خواندند، نمی‌دانم.

در ادامه، قاضی دادگاه محمدعلی نجفی را به جایگاه فراخواند و با تفهیم مقررات ۱۹۴ و ۱۹۵ قانون آیین دادرسی کیفری به وی گفت: مواظب اظهارات خود باشید و خود را معرفی کنید.

نجفی در جایگاه متهم قرار گرفت و گفت: بنده محمدعلی نجفی متولد ۱۳۳۰، فاقد سابقه کیفری و استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف هستم.

قاضی کشکولی خطاب به نجفی گفت: براساس شکایت اولیه شکات و تحقیقات اولیه از متهمان پرونده آقای فرهاد آقازاده، مهیار صفری، علیرضا ببری و خانم‌ها زهرا نجفی و معصومه رشیدیان خبرنگار انصاف نیوز و گزارش کلانتری شهرک غرب در خصوص تسلیم به آگاهی و گزارش بازرسی صحنه جرم پزشکی قانونی مبنی بر وقوع قتل ناشی از شوک ناشی از خونریزی و کشف آثار جرم و بررسی دوربین‌های مداربسته و بررسی اعترافات شما که با محتوای پرونده هم سازش دارد و نظریه هیأت پنج نفره کارشناسان رسمی مبنی بر اینکه با توجه به ضایعات موجود روی بدن میترا استاد آقای محمدعلی نجفی مبادرت به شلیک پنج تیر جنگی در زمان حادثه داشته است.

وی افزود: میترا استاد از ناحیه کف دست چپ مورد اصابت یک گلوله از فاصله شلیک نزدیک، اما نه چسبیده قرار گرفته که این گلوله خارج شده است.

قاضی کشکولی خاطر نشان کرد: اثر بیضوی گلوله در قفسه سینه نشان می‌دهد که گلوله به شکل غیرمستقیم وارد بدن میترا استاد شده است و همچنین بنا بر اظهارات متهم و بررسی محل، حادثه براساس درگیری و کشمکش میان متوفا و متهم نجفی بوده که متوفی عقب عقب رفته و پس از برخورد به لبه وان، داخل وان افتاده و بعد از افتادن درون وان، دست چپ مورد اصابت گلوله مستقیم قرار گرفته که این گلوله به صورت غیرمستقیم به قفسه سینه برخورد و با آسیب در اعضای حیاتی بدن موجب مرگ وی شده است.

وی اظهار کرد: این مطالبی که خواندم نظریه هیأت پنج نفره است و مصون از اعتراض باقی مانده و وکلای شما تقاضای اظهار نظر از سوی کارشناسان را کردند که به آن رسیدگی می‌شود.

قاضی کشکولی افزود: اتهامات شما به شرح کیفرخواست دایر است بر قتل عمدی میترا استاد به واسطه گلوله، حمل و نگهداری سلاح و مهمات به صورت غیرمجاز، ایراد صدمه بدنی غیرمنتهی به فوت. آیا اتهامات را قبول دارید؟

متهم نجفی پاسخ داد: خیر قبول ندارم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲۲
روزگار است که گه عزت دهد ؛ گه خوار دارد .
چرخ بازیگر از این بازیچه ها ؛ بسیار دارد . ( قائم مقام فراهانی ) سقوط نجفی از اوج عزت به قعر ذلت ؛ هشدار دهنده و عبرت آموز است .
1- نماینده دادستان افزود: با بیان اینکه شش اثر برخورد گلوله در حمام قابل رویت است و به جز آن‌ها هیچ آثاری قابل رویت نمی‌باشد.

2- قاضی کشکولی خطاب به نجفی گفت: بر طبق نظریه هیأت پنج نفره کارشناسان رسمی مبنی بر اینکه با توجه به ضایعات موجود روی بدن میترا استاد آقای محمدعلی نجفی مبادرت به شلیک پنج تیر جنگی در زمان حادثه داشته است.

3-؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
فریبرز
| Canada |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
پسرم درست بخون ۶ اثر برخورد گلوله از ۵ تیر شلیک شده در توضیحات میگن یکی از گلوله ها بعد از برخورد به دیواز شمالی کمانه کرده و به سقف کاذب خورده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
تناقض نیست. طبق نظریه کارشناسان گلوله سوم ابتدابه دیوار شمالی برخورد کرده و پس از کمانه کردن به سقف کاذب برخورد کرده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
عزیزم یکی از آثار مربوط به کمانه تیر است!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
آقای طباطبایی وکیل معزول نجفی بارها گفته که طبق قرائن موجود در پرونده نجفی نمیتواند قاتل باشد چون در صحنه جنایت 9تیر از 2 اسلحه با کالیبرهای متفاوت شلیک شده و محل جنایت اتاق خواب بوده نه در حمام .چرا این ادعاها مسکوت مانده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
آقای طباطبایی وکیل معزول نجفی بدفعات اعلام کرده اند که طبق شواهد و مدارک موجود در پرونده آقای نجفی نمیتواند قاتل باشد زیرا اولا" محل قتل اتاق خواب بوده نه حمام ثانیا در آن آپارتمان آثار شلیک و پوکه های 9 تیر از دو اسحه با کالیبرهای متفاوت وجود دارد .قاضی و دادستان محترم چرا به این نکات اشاره ای نکرده اند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
ناشناس فریبرز با فیلترشکن:
نماینده دادستان در خصوص متهم نجفی گفت: متهم محمدعلی نجفی ۶۶ ساله فعلا بازداشت است ...... سپس در ادامه، قاضی دادگاه محمدعلی نجفی را به جایگاه فراخواند .
نجفی در جایگاه متهم قرار گرفت و گفت: بنده محمدعلی نجفی متولد ۱۳۳۰، فاقد سابقه کیفری و استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف هستم.
دادستان وقتی سن آقای نجفی را اشتباه اعلام میکند چطور میتوان اتهامات انتسابی به آقای نجفی ار طرف ایشان را صحیح پنداشت؟.
نکته قابل توجه اینکه دادسرای
امور جنایی هم جهت مشخص شدن موضوع جرایم نماینده‌ای را به دادگاه معرفی کرد که ریاست دادگاه کپی اوراق را به ایشان ارائه ندادند و با توجه به این موضوع دادسرا به رونوشت اوراق دسترسی پیدا کرد و صرفا توانست قسمتی از پرونده را یادداشت کند.اینهمه پنهان کاری برای چیست؟.
آقا من قتلو به گردن می گیرم تو رو خدا این خیمه شب بازیها رو تموم کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
فردین به میدان می آید!
خوب ..... وقتی گفت خیر قبول ندارم چه اتفاقی افتاد؟
۱ جلسه دادگاه تموم شد
۲ زلزله آمد
۳ خبرنگار غش کرد و دیگه نتونست ادامه دادگاه رو گزارش کنه
۴ تایپیست خبر خسته شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
دست از مسخره بازی بردارید برای هرکس ممکن است از هرنوع اتفاقاتی بیفتد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
عزیزم دادگاه و قاضی عجله ای در صدور حکم ندارند -بلکه اهتمام به انصاف و دقیق بودن حکم دارند.
محمد شریفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
مسخره بازی؟ شما اول درست بخون بعد نظر بدین...ادامه دادگاه بعد از جمله سه کلمه ای نجفی نوشته نشده....
آقاي نجفي راست ميگه! ايشان به بالش ٦ تا تير زده و فكر نمي كرده كه تير از آن رد بشه!!!
چرا ناراحتین طرف با اسلحه و بالشت رفته تو حمام و طرف هم موقعی که پیداش کردن مرده بوده و قاتل هم خودشو معرفی کرده و گفته من شلیک کردم و طرف هم همومن روز قرار بوده بره با یک خبرنگار برخی اطلاعات نگو رو بگه و... اونوقت الان تبدیل شده به قتل غیر عمد ، مشابه کسی که گواهی نامش تاریخش گذشته و یا نداره و در یک حادثه رانندگی با کسی تصادف میکنه و طرف میمیره دقیقن تقصیر نجفی هم همین اندازه است . حالا اگر بعدا مشخص نشه که اصلا نجفی برای خیر خواهی برای یک سارق مسلح قتل رو گردن گرفته بوده..
حکم دادگاه که به کنار و مشخصه چه اتفاقی داره میوفته ولی رضایت اولیا دم عجیبه که از دو حالت خارج نیست یا توسط دستهای اوباش و قدرتمند طرفدار و مزدور این جریان بد تهدید شدن که کمی ضعیفه یا از دسترنج سالیان سال خون دل خوردن و دود چراغ خوردن و خدمت به مردم و شب زنده داری های جناب نجفی و یا هم حزبی های مظلوم و ذخیره انقلابشان لقمه چرب حداقل 10-20 میلیاردی گیرشان امده و شتر دیدی ندیدی . از اول هم قیافه برادره معلوم بود چکار میکنه.

یعنی شما اگر یک تبر برداری بزنی به دست طرف و قطع بشه و از خونریزی بمیره و یا همزمان سکته قلبی کنه میشی قاتل غیر عمد چون قصدت کشتن نبوده .. چقدر پس این سالها بیخودی اعدام شدن
نباید خانواده مقتول گذشت می کردن . حالا کم کم طلبکار هم میشه . اگه نشد !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
چرا تو ناراحتی؟
وقتی کسی در یک درگیری از یک آلت قتاله که استفاده از آن غالبا موجب قتل می شود استفاده می کند، اگر قتلی واقع شد عقل حکم می کند که این قتل را عمدی بدانیم!
اگر مردم عادی این کار رو کرده بودن، تا حالا صد بار اعدام شده بودن
تمام این یک بازی هست برای سرگرمی مردم
در نهایت بخشیده میشود و تمام
و مثل خیلی کارهایش این هم فراموش میشه
من نمیدونم یه قتل خانوادگی چه ارتباطی با من و شما داره که انقدر قضاوت میکنید ونه اظهار نظر. ایشان هنگام مرتکب جرم هیچ گونه سمتی نداشته و بازنشته بودن پس از نظر سیاسی هم ربطی به قاضی های بسیار با سواد و با انصافی امثال من و شما نیست.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار