بازدید 14436
۷
دانستنی‌های حقوقی؛

چه تخلفاتی علاوه بر جریمه منجر به توقیف وسایل نقلیه خواهند شد؟

برای برخی تخلفات رانندگی فقط جریمه تعیین می‌شود، اما تخلفاتی هم وجود دارد که علاوه بر جریمه، به توقیف وسیله نقلیه نیز منجر می‌شود. تخلفات راهنمایی و رانندگی درجات مختلفی دارد و به همین دلیل، واکنش پلیس در برابر آن‌ها همیشه یکسان نیست. برای برخی از تخلفات فقط جریمه تعیین می‌شود، اما تخلفاتی هم وجود دارد که علاوه بر جریمه، به توقیف وسیله نقلیه نیز منجر می‌شود.
کد خبر: ۹۳۷۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 17 November 2019

برای برخی تخلفات رانندگی فقط جریمه تعیین می‌شود، اما تخلفاتی هم وجود دارد که علاوه بر جریمه، به توقیف وسیله نقلیه نیز منجر می‌شود. تخلفات راهنمایی و رانندگی درجات مختلفی دارد و به همین دلیل، واکنش پلیس در برابر آن‌ها همیشه یکسان نیست. برای برخی از تخلفات فقط جریمه تعیین می‌شود، اما تخلفاتی هم وجود دارد که علاوه بر جریمه، به توقیف وسیله نقلیه نیز منجر می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ بنا بر ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، اگر متخلف ظرف چهار ماه از تاریخ ابلاغ برگ جریمه، جریمه مربوط را پرداخت نکند، پلیس راهور با اخطار کتبی به او ابلاغ می‌کند که یک ماه برای پرداخت جریمه مهلت دارد. در صورتی که این مهلت به پایان برسد و متخلف باز هم جریمه را نپردازد، گواهی‌نامه او ضبط و نیز پلاک وسیله نقلیه تا زمان پرداخت جریمه در سامانه راهنمایی و رانندگی توقیف می‌شود. حال اگر مبلغ جریمه یک خودرو به یک میلیون تومان برسد، راهنمایی و رانندگی موظف است، مراتب را به مالک خودرو اعلام کند. اگر او دز یک ماه از تاریخ ابلاغ، جریمه خود را پرداخت نکند، راهنمایی و رانندگی تا زمان پرداخت جریمه، خودروی او را توقیف خواهد کرد.

طبق ماده ۹ این قانون رانندگان موظفند هنگام رانندگی گواهی‌نامه، کارت خودرو، بیمه‌نامه معتبر شخص ثالث و نیز برگه معاینه فنی (برای خودرو‌هایی که بیش از پنج سال از تولید آن‌ها می‌گذرد) به همراه داشته باشند و در صورت مطالبه مأموران راهنمایی و رانندگی آن را ارایه کنند. اگر مأموران شاهد تخلفی از راننده باشند، معمولاً این مدارک را از او مطالبه می‌کنند. حال اگر راننده هیچ‌کدام از مدارک ذکرشده را همراه خود نداشته باشد، مأموران راهنمایی و رانندگی می‌توانند تا زمان ارایه مدارک، خودرو را متوقف کنند.

مطابق بند الف. ماده ۱۰ قانون پیش‌گفته، اگر وسیله نقلیه دارای عیب و نقص فنی مؤثر بوده و احتمال ایجاد خطر یا وقوع تصادف وجود داشته باشد، وسیله نقلیه به تعمیرگاه اعزام می‌شود.

رانندگی بدون پروانه مطابق ماده ۷۲۳ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی جرم است و برای بار اول جزای نقدی و برای دفعات بعد، مجازات حبس دارد. این است که بند ج. ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مقرر کرده اگر شخصی بدون داشتن گواهی‌نامه رانندگی کند، وسیله نقلیه متوقف شده و راننده به مرجع قضایی معرفی می‌شود. باید توجه داشت در مواردی که انتقال وسیله نقلیه ضرورت داشته باشد، وسیله نقلیه با استفاده از وسایل مطمئنه که برای این کار معمول است، حسب مورد به نزدیک‌ترین توقفگاه یا مقر انتظامی یا راهنمایی و رانندگی مربوط یا تعمیرگاه انتقال می‌یابد. پرداخت هزینه‌های حمل و نقل و توقف وسیله نقلیه که توسط بخش خصوصی وصول می‌شود، حسب مورد بر عهده متخلف، مالک، متصرف یا قائم‌مقام قانونی آنان خواهد بود؛ بنابراین، در صورت توقیف وسایل نقلیه، برای ترخیص لازم است همه جریمه‌ها پرداخت شده و مفاصاحساب تسلیم و اصل رسید خودرو یا دستور مقام قضایی نیز ارایه شود. همچنین اگر احتمال قوی در خصوص عدم مالکیت راننده وجود داشته باشد، ارایه مدارکی که اثبات‌کننده مالکیت باشد نیز ضروری است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۷
پلیس ها بدون دلیل پی درپی مردم را جریمه می کنند مهم جبران هزینه های آقازاده هاست مردم هیچ اهمیتی ندارند
یکی از بیشترین ظلمهاهمین جریمه و برخورد تحقیرآمیز ماموران راهنمایی و...س.
درخصوص پلیس راهور نوشتید، یک نکته قابل تامل در رفتارهای پلیس راهور در ایران وجود دارد که علیرغم اظهارات مکرر برخی از فرماندهان این نیرو و همچنین تاکید بر خطرآفرینی این مسئله نیروهای عملیاتی پلیس راهور کوچکترین توجهی به انجام ندادن این فرامین ندارند.
حالا باید دید که آیا فرماندهان در افکار عمومی تقیه می کنند و یا توانائی کنترل همکارانشان را ندارند. البته باید گفت این انتقاد به هیچ وجه قصد ندارد که تاثیر مهم و ضروری پلیس راهور را در کاهش تخلفات و تصادف نادیده بگیرد، بدیهی است ترس از توقف و جریمه تا حد زیادی در رعایت حدود قوانین موثر بوده، اما رعایت این نکته از سوی پلیس ضروری است که بداند او می بایست نقشی فراتر از عملیات مچ گیری و یا ایجاد رعب و وحشت در جاده ها بازی کند.
برای بیشتر رانندگانی که در جاده ها مسافرت می کنند، صحنه پریدن پلیس اعم از افسر، درجه دار و یا سرباز به وسط جاده و اعلام دستور توقف به امری عادی تبدیل شده است.
فرض کنید در اتوبان پردیس حداقل به ده کیلومتر بالاتر از سرعت مجاز و در خط سبقت درحال رانندگی هستید، تا چشمتان را بازمی کنید در شیب اتوبان که انتهای آن هشدار پیچ خطرناک است، ناگهان دو سه نفر پلیس راهور بال بال زنان تا وسط جاده برای متوقف کردن شما جلو آمده اند، باید توجه کنید فاصله شما در زمان ثبت سرعت غیر مجاز حداکثر 800 متر است و برای اینکه بتوانید تخیص دهید که پلیس به شما دستور توقف داده یا نه باید به فاصله ای در حدود 200 متر رسیده باشید، در این هنگام شما سرعتتان را به پایینتر از 120 کیلومتر اصلاح کرده اید. در این صورت سه حالت وجود دارد:
1- با دستور پلیس در فاصله 200 متری با سرعت 120 کیلومتر شما باید بلافاصله به راست منحرف شوید تا بتوانید در کنار و یا نزدیک خودروی پلیس توقف کنید، نفر سمت راست و یا پشت سر شما با رعایت سرعت قانونی مطلقاً انتظار انحراف از مسیر شما را ندارد. نتیجه : خطر تصادف خودروهای کناری و خلفی.
در کنار خودروی پلیس جا برای ایستادن نیست، لاجرم یا باید نیمی از خودروی شما در جاده قرارداشته باشد و یا به صورت دوبل توقف کنید. نتیجه: تنگ کردن اتوبان و ایجاد خطر برای خودروهای عبوری
2- با دستور پلیس سعی می کنید ضمن رعایت و توجه به اطراف توقف کنید. اگر بتوانید محل پارک مناسبی پیدا کنید چندین متر باید راهپیمائی کنید تا به پلیس برسید، نکته ضروری: پلیس باید برای اعمال جریمه به راننده داخل خودرو مراجعه کند، خروج راننده غیرقانونی است، توقف در کنار بزرگراه غیرقانونی است. پیاده روی در کنار اتوبان غیرقانونی است.
یا مثل برخی از شهروندان برای اینکه به پلیس نزدیکتر شوید با دنده عقب حرکت می کنید. نکته ضروری: حرکت با دنده عقب در اتوبان غیرقانونی است.
3- یا به دستور پلیس توجه نمی کنید و به حرکت خود ادامه می دهید.


در هر سه حالت پلیس تنها می تواند شما را به خاطر داشتن سرعت غیر مجاز جریمه کند، پس چرا دستور توقف می دهد؟ پاسخ پلیس: به منظور تشخیص صلاحیت و سلامت جسمی و روانی راننده متخلف
سوال 1- آیا پلیس اقدامات مخاطره آمیز خودش را به خاطر اعمال جریمه انجام می دهد، آیا پریدن در میان جاده و اتوبان دلیل بر عدم صلاحیت روانی نیست؟
سوال 2- آیا کمین زدن پلیس در محلهایی که راننده با دیدن ناگهانی آنها ممکن است کنترل خود را از دست دهد، اقدامی مخاطره آمیز نیست؟
آیا روش مناسبتر و امن تری برای کنترل سرعتهای مجاز و کاهش تخلفات را نمی توان انجام داد؟
دلیل و اصرار پلیس راه برای ادامه عملیات کمین و توقف خودروها در معابر خطرناک، پشت پیچ ها و... چیست؟ آیا حضور پلیس پیش و یا در هر مسیر خطرناکی که احتمال افزایش سرعت و یا حرکات مخاطره آمیز وجود دارد و ثبت تخلفات و یا گزارش خودرو به پاسگاه ها و یا ایستگاههای بین راهی نمی تواند در کاهش آمار تخلفات موثر باشد؟
آیا نصب چراغهای غیر استاندارد/ عبور خودروهای حمل بار از خطوط سبقت/ تردد کامیونت، تراکتور، موتوسیکلت با پلاکهای بومی در کنار جاده و در مسیر خلاف/ عدم نصب علائم ایمنی در حمل بار برای خودروهای بومی/ عدم وجود چراغ عقب در کامیون و کامیونتها و... که در تمامی راههای کشور به وضوح و به صورت پرشمار دیده می شود، تخلفی نیست که پلیس را وادار به برخورد نماید؟

علیرغم تمامی زحمات پلیس راهور و سختی و مشقات این شغل در تعطیلات و سرما و گرما، برخی رفتارهای نامناسب و غیرحرفه ای برخی از اعضای پلیس راهور تلاش و غیرت سایرین را نیز از بین می برد.
پلس راهور وظیفه شناس شما از این ملت هستید درد ورنج ملت را درک کن برادر دینی ؟//
تابناک جان یک مقاله بنویس درمورد اینترنت که به اون شکلی که مقامات دوست دارند و منافعشون را تامین می کنه خوبه نه اونطوری که هر کسی آزاد باشه دسترسی داشته باشه و سایتهایی مثل شما بتونن خبر بزنند
من وقتی به سه راهی رسیدم چراغ سبز بود و تا از خط عابر گذشتم چراغ زرد شد منم رد شدم و چراغ بعد از عبور کامل من هم هنوز زرد بود منتها ماشین من توقیف و نوشتن شما از چراغ قرمز عبور کردی هرچی به جناب سرهنگ گفتم گفت اصلا زرد هم باشه نباید رد میشدی گفتم من موقع سبز وارد شدم و وقتی زرد شد من از خط عابر رد شده بودم ولی خب انگار باید پارکینگشون پر میشد و تازه سوئیچ رو هم گرفتن و گفتن باید خودمون ماشین رو ببریم پارکینگ و جرثقیل نیست و جالبیش اینه روز ترخیص 70 تومان هزینه جرثقیل گرفتن!!!
حالا یه عده میگن خب میرفتی شکایت میکردی اولا من که کارگرم برای ترخیص ماشینم یه روز مرخصی گرفتم و سر کار نرفتم حالا شما فکر کن بخوام شکایت کنم چند روز باید دنبال پرونده باشم؟ این میشه که ادم خسته میشه از....
یکی هم ننوشتید، توقیف بدلیل کشف حجاب در خودرو :)))
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان