بازدید 12618
انتشار نخستین سری متن شهادت شاهدان؛

تهدید سفیر آمریکا در اوکراین از سوی ترامپ و باز شدن پای رودی جولیانی به ماجرای استیضاح

بنا بر متن شهادت دو تن از دیپلمات‌های آمریکایی ـ که دوشنبه منتشر شد ـ به بازرسان استیضاح ترامپ گفته شده که این دیپلمات‌ها از حمایت‌های لازم از سوی وزارت خارجه تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ برخوردار نبوده و این وزارتخانه برای اهداف سیاست داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۹۳۴۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳ 05 November 2019

بنا بر متن شهادت دو تن از دیپلمات‌های آمریکایی ـ که دوشنبه منتشر شد ـ به بازرسان استیضاح ترامپ گفته شده که این دیپلمات‌ها از حمایت‌های لازم از سوی وزارت خارجه تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ برخوردار نبوده و این وزارتخانه برای اهداف سیاست داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش «تابناک»؛ رونوشت شهادت های مایکل مک کینلی، مشاور ارشد سابق وزیر امور خارجه ایالات متحده، مایک پومپئو، و ماری یووانوویچ، سفیر پیشین آمریکا در اوکراین، اولین دست از اسنادی است که توسط بازپرسان این استیضاح منتشر شده است.

تهدید سفیر آمریکا در اوکراین از سوی ترامپ و باز شدن پای رودی جولیانی به ماجرای استیضاح

رئیس کمیته‌های اطلاعات، نظارت و امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا طی بیانیه‌ای گفته اند: «همان طور که ما بیشتر به سوی این مرحله جدید علنی از استیضاح حرکت می‌کنیم، مردم آمریکا خود شاهد مدارکی که کمیته‌های مجلس جمع آوری می کنند، خواهند بود».

این بیانیه اضافه می کند: «با هر مصاحبه جدید، ما از تلاش رئیس جمهور برای دستکاری اهرم‌های قدرت در راستای منافع شخصی سیاسی بیشتر آگاه می شویم».

تحقیقات نمایندگان مجلس نمایندگان دموکرات در مورد رئیس جمهور حزب جمهوری خواه بر تماس تلفنی در ماه ژوئیه متمرکز شده که طی آن ترامپ از ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین درخواست کرده تا در مورد رقیب سیاسی خودش یعنی جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق و نامزد حزب دموکرات برای انتخابات نوامبر ۲۰۲۰، دست به تحقیق و تفحص بزند.

مک کینلی ماه گذشته در جریان این تحقیقات گفت، وی به وزارت خارجه آمریکا توصیه کرده است که طی بیانیه‌ای از سفیر اکنون برکنار شده آمریکا در اوکراین، یوانووویچ، حمایت شود، اما به او گفته شده که پومپئو تصمیم گرفته، که در این زمان هیچ حمایتی از وی نشود.

بر اساس متن منتشره از سوی مجلس نمایندگان، مک کینلی گفته: «استعفای من نتیجه دو نگرانی اساسی است: عدم موفقیت وزارت خارجه برای ارائه حمایت از کارمندان سرویس‌های خارجی که در تحقیقات استیضاح دخیل شده اند و دوم، آنچه به نظر سوء استفاده از سفیران آمریکا در خارج از کشور برای پیشبرد اهداف سیاست داخلی است.»

کمیته‌های مجلس نمایندگان آمریکا هفته‌ها شهادت شاهدان را پشت در‌های بسته شنیده اند و اکنون استیضاح و تحقیقات آن به مرحله علنی سازی وارد شده است. جمهوری خواهان، با وجود عضویت در سه هیأت مسئول در تحقیقات، از عدم شفافیت در مسأله استیضاح شکایت کرده اند.

متن شهادت‌ها همچنین نشان می دهد، یوانووویچ، که ماه می ناگهانی به عنوان سفیر آمریکا در اوکراین از سمت خود برکنار شد، در یازدهم اکتبر به بازپرسان گفته که ترامپ در تماس با زلینسکی از وی به استعاره به عنوان «خبر بد» یاد کرده و این موضوع منجر به احساس تهدید برای وی شده است. وی بیان کرده: «من شدیدا نگران این توصیف بودم. هنوز هم هستم.»

متن خلاصه تماس که قبلا کاخ سفید منتشر کرده بود، نشان می‌داد که ترامپ به زلینسکی گفت که سفیر «خبر بد» است و قصد دارد «از برخی موارد باخبر شود».

ترامپ هرگونه تخلف در این موارد را رد کرده و از تماس با زلینسکی به عنوان یک اتفاق «عالی» دفاع کرده است، و دموکرات‌ها را متهم میکند که ناعادلانه او را هدف قرار داده تا برد غافلگیرکننده وی در انتخابات سال ۲۰۱۶ را تلافی کنند.

یوانووویچ گفته که در اواخر سال ۲۰۱۸ و زمانی که مقامات اوکراینی به وی هشدار داده اند که شهردار سابق نیویورک (رودی جولیانی) با یکی از دادستان‌های سابق اوکرانی وارد تماس و معامله شده است، متوجه شده که پای وکیل شخصی ترامپ به ماجرا‌های اوکراین باز گشته است.

وی گفته مقامات اکراینی به وی هشدار دادند که جولیانی و دیگر متحدین ترامپ قصد دارند «دست به اقداماتی از جمله در خصوص خود من بزنند» و «به دنبال ضربه زدن به من» هستند.

یوانوویچ طی شهادتش ـ که بخشی از آن قبلاً در رسانه‌های خبری فاش شده بود ـ به بازپرسان گفته از این که ترامپ بار‌ها و بار‌ها در تماس هایش از او صحبت کرده است، شوکه شده است.

یوانووویچ گفته که حدود ساعت یک بامداد ۲۵ آوریل به وقت اوکراین از کارول پرز، یک مقام ارشد دفتر خدمات خارجی آمریکا، با وی تماس گرفته شده و ناگهانی به او گفته باید بلافاصله به واشنگتن دی سی پرواز کند. وقتی یوانووویچ چرایی این امر را جویا شده، پرز به او گفته، «من نمی‌دانم، اما این به خاطر امنیت شماست. شما باید فوراً به کشور برگردید. باید با هواپیمای بعدی به کشور بیایید.» البته یوانووویچ گفته که فکر نمی‌کند منظور پرز محافظت از امنیت جسمانی وی بوده باشد.

یوانووویچ شهادت داده که هنگام بازگشت به واشنگتن دی سی در آوریل گذشته، فیلیپ ریکر، معاون وزیر امور خارجه به او گفت که پومپئو دیگر قادر به محافظت از وی در برابر ترامپ نیست.

بر اساس متن شهادت یوانوویچ: «آقای ریکر گفت که من باید کارم را ترک کنم و هر چه سریع تر آنجا را ترک کنم. ترامپ در تابستان سال ۲۰۱۸ می خواسته من را اخراج کند، اما وزیر امور خارجه سعی کرده بود از من محافظت کند. با این حال، اما دیگر قادر به انجام این کار نیست».

استیضاح دونالد ترامپ وارد مراحل حساسی شده و این در حالی است که همچنان برخی کارمندان کاخ سفید از ارائه شهادت در خصوص اقدامات رئیس جمهور مبنی بر سوء استفاده از قدرت در راستای منافع شخصی و سیاسی، سر باز می زنند. به گفته برخی، این مسأله در پی فشار ترامپ برای جلوگیری از این شهادت‌هاست و دموکرات بر این باورند که این اقدام ترامپ به مثابه جلوگیری از اجرای عدالت است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۵
صهیونیست های بین المللی دوباره ترامپ را رئیس جمهور امریکا خواهند کرد. اینها همه زور زدن الکی است.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
با اینکه من اصلا ازش خوشم نمیاد( نه خودش نه طرز فکرش نه شخصیتش) ولی باید بهت بگم که ایشون در امریکا بین مردم بومی محبوبیت زیادی داره ولی مهاجر ها به شدت باهاش مخالف هستن چون نونشون رو آجر کرده.همه چیز رو فقط برای آمریکایی های اصیل میخواد.با نظرت موافق نیستم ربطی به صهیونیست نداره به طور عادی اینقدر طرفدار داره که باز رای بیاره
تابناک درود تا زمانی که راه خدا ورسول را پیش گرفته اید با همه ایراداتی که همه داریم وایضا شما هم.
اما بعد برادر عزیز بنده هر ماه بیش از 10 هزار تومان پیامک تبلیغاتی برایم کسر شده روحم خبر نداشته.اکنون دعوای سیاسی وجناحی ست وقت انتخبابات ست گفتند فلان شماره را بگیرید پیامک نیاید وفلان شماره هم بزنید مقدار دزدی انجام شده یعنی تحصیل مال حرام مشخص شود.همه را انجام دادم مبلغ دزدی مشخص ست .اما دوباره پیام تبلیغاتی برایم آمده همین امروز بلیط فلان سفر خارجی !! من تنها بتوانم قم بروم الباقی خرج نان ست وغذای فرزندان که نمی رسد سفرم کجا بود.اما این فعل حرام مگر در ایران رخ نداده ونمی دهد؟ می گویید بروید شکایت کنید دستگاه قضا مگر مطلع نیست؟ بنده برای طرح هر شکایت باید چند صد هزار تومان هزینه اولیه بدهم بعد ماه ها بروم وبیایم نهایت با یک حساب سر انگشتی می فهمم اینها همه اش باز یتس. اما مجتهد اگر فسق وفساد وستم را دید مسول ست .این حکم خدا وسخن مولا یم علی مظهر وتجلی حق بر زمین ست.پسر فاطمه س هم بیاید می خواهد کلام وراه علی را تحقق ببخشد ولا غیر. .اما با این وضعیت خیر مملکت درست نخواهد شد تا تحصیل ریالی مال حرام صورت گرفته وبه صاحبش بر نمی گردد وتحصیل مال حرام همچنان صورت می گیرد.خداست که حی قیوم ست قهار صمد ست باید با او پاسخگو بود . او ست ولا غیر.
پاسخ ها
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
درود دوست عزیز خیلی ها نظرشون اینه که توی این مملکت حتا در سطوح خیلی بالا دیگه این حرفها خریدار ندارد !!! ولی مهم نیست دیگران چه فکر میکنند مهم اینه که آدمی خودش به معاد و سوال وپرسش نهایی و به تبع حلال و حرام اعتقاد داشته باشی . حق نگهدارت .
مهدی
| Germany |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
مصطفی جان برایت متاسفم که در اینجا گیر افتادی و رفتن به قم هم برایت امکان پذیر نیست!
امریکاامریکا
(این همه دشمنی با ملت مسلمان چرا
از چه رو ادم مي كشي به چه گناه!
ا) تفريح می کنید.لذت می برید از کارتان !
شايد اين كشور شده جاي تفريگاهتان
يا كه انها کشته اند .زن و فرزندانتان!
تو شکار خود قراردادی انسانهای بیگناه
بی حیاها. شکارگاه پیدا کردید بهر شکارتان
این همه بی رحمی که می بینم در رفتارتان
روی هرچه جلادُ و سفید کرده در تاریختان
کی شما سیر می شویداز کشتار مردمان بیگناه
ایاپیدا می شود یک انسان شریف در بینتان
نه كه شرم داري از اين كشتن. ونه که نادمين
نه كه به رو اري. كه باشد هر روزه كار تان
كاش به جاي اين هم كشتار اين همه بيدادتان
بذر دوستي مي كاشتيد بين ملتها و دلهايتان
تو بخواهي باج از عراقی وسعودی هركشوري
ای ترامپ بهتر از تونیست باج خواهی در تاریختان
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
زدی رو دست حافظ !
یعنی می شود ترامپ آخرین رئیس حمهور ایالات متحده آمریکا شود؟ فروپاشی این کشور محقق می شود؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
جای اینکه نابودی کشور های دیگر رو بخواهیم آبادی مملکت خودمون رو از خدا بخواهیم و البته که باید براش سخت تلاش کر همونطور که بقیه کشور ها ی پیشرفته کردن

وقتی ضعیف باشی بالاخره یه ابر قدرتی پیدا میشه که توی سرت بزنه

باورش سخته که حتی کشوری مثل پرتغال که الان کسی به عنوان قدرت نظامی حسابش نمی کنه یه زمانی بخشی از ایران(بندر عباس"بندر گمبرو" و جزیره هرمز و ....)را اشغال کرده بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
حالت خوبه؟
ناشناس
| Canada |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
ساده لوحی هم حدی دارد
چهل سال بعد
دویست وچهل وچهارمین گام کاهش تعهدات برجامی برداشته شد! مسوولین به فرانسه بعنوان تنها با مانده ۱+۵ هشدارداد چنانچه ظرف ۶۰ روز اینده اقدامی ازسوی این کشور درجهت حفظ برجام وتامین منافع ان صورت نگیرد ما گام دویست وچهل وپنجم راباقاطعیت تمام خواهیم برداشت !!! مسوولین فرانسوی درپاسخ اعلام کردند همچنان مشغول بررسی راههای اجرایی کردن اینستکس هستند وامیدوارند بزودی امکان بهره برداری ازان فراهم گردد !!!!
عجیبه در ایران یک عده از این موضوع اینقدر ذوق کرده‌اند!
انشاءالله ترامپ به حول و قوه‌ی الهی دور بعد هم رئیس جمهور آمریکا خواهد بود.
اومدم نظر بدم که اینهمه صغرا کبرا چیدین که چی! چه ترامپ چه کس دیگه فرقی برای مردم ما نمیکنه. ما رئیس جمهور خودمون عوض میشه تاثیری روی زندگی مردم نداره چه برسه امریکا. هی اوضاع بدتر میشه.
بعد دیدم کامنت ها چقدر ....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار