بازدید 2791

بیانیه مشترک وزرای خارجه در مذاکرات ژنو درباره سوریه

کد خبر: ۹۳۳۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴ 30 October 2019

وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه در ژنو بیانیه‌ای مشترک درباره سوریه صادر کردند.

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه بعنوان ضامنین فرمت آستانه یک نشست سه جانبه در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۹ (هفتم آبان) در ژنو برگزار کردند و مشورت‌هایی را با آقای گیر پدرسون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای سوریه انجام دادند که بیانیه مشترک آن‌ها به شرح زیر است:

وزرای خارجه:
۱. بر تعهد مستحکم ضامنین آستانه نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه مجددا تصریح نموده و تاکید کردند که این أصول باید مورد احترام همه طرف‌ها باشد. آن‌ها اهتمام قوی خود برای مبارزه با تروریسم در کلیه اشکال و مظاهر و مقابله با دستورکار‌های تجزیه طلبانه در سرزمین سوریه را تکرار کردند.

۲. از تشکیل کمیته قانون اساسی و آغاز بکار آن در ژنو در ۳۰ اکتبر ۲۰۱۹ بعنوان نتیجه کمک موثر ضامنین آستانه و اجرای تصمیمات کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی استقبال کردند و در این ارتباط از تلاش‌های نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سوریه تقدیر نمودند.

۳. ضمن ابراز این اعتقاد که آغاز بکار کمیته قانون اساسی تایید می‌کند که راه حل نظامی برای منازعه سوریه وجود ندارد، بر تعهد خویش مبنی بر پیشرفت فرایند سیاسی سوری- سوری پایدار و مداوم با تسهیل سازمان ملل در راستای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل مجددا تصریح کردند.

۴. اهتمام خویش در حمایت از کار کمیته قانون اساسی از طریق تعامل مستمر با طرف‌های سوری و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سوریه به منظور اطمینان از کار موثر و پایدار آن را مورد تایید مجدد قرار دادند.

۵. این دیدگاه را بیان کردند که کار کمیته قانون اساسی باید با احساس مصالحه و تعامل سازنده، بدون دخالت خارجی و تحمیل جدول‌های زمانبندی خارجی، با هدف رسیدن به توافق کلی اعضای آن که نتیجه کار بتواند گسترده‌ترین حمایت ممکن مردم سوریه را کسب نماید، اداره شود.

۶. بر اهمیت فرایند حل و فصل گسترده‌تر در پیشبرد افزایش کمک‌های انساندوستانه برای کلیه سوری‌ها در سراسر کشور بدون پیش شرط و تبعیض، تسهیل بازگشت امن و داوطلبانه آوارگان و اشخاص بی خانمان داخلی به مناطق اصلی زندگی اشان در سوریه و همچنین اطمینان و اعتماد سازی میان طرف‌های سوری تاکید کردند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان