بازدید 11676
منابع خبری گزارش دادند؛

توافق بزرگ کردها و ارتش سوریه برای مقابله با حملات ترکیه/ انتقال گسترده تجهیزات ارتش سوریه به اطراف شهر منبج

کُرد‌ها از دستیابی به توافقی با دولت سوریه برای استقرار نیرو‌های ارتش سوریه در مرز با ترکیه خبر دادند. با این توافق، نیرو‌های ارتش سوریه وارد شهر‌های منبج، عین‌العرب (کوبانی)، عین عیسی، طبقه و منصوره خواهد شد.
کد خبر: ۹۲۹۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۲ 14 October 2019

کُردها از دستیابی به توافقی با دولت سوریه برای استقرار نیروهای ارتش سوریه در مرز با ترکیه خبر دادند.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری فرانسه، بر اساس این توافق، ارتش سوریه کنترل تمام مناطق مرزی از جمله شهر عفرین را در دست خواهد گرفت. با این توافق، نیروهای ارتش سوریه وارد شهرهای منبج،‌ عین‌العرب (کوبانی)، عین عیسی، طبقه و منصوره خواهد شد.

منابع خبری گفته‌اند، از نیمه شب دوشنبه، ارتش سوریه در مرز با ترکیه مستقر خواهند شد و نیروهای کُرد به پشت خطوط استقرار ارتش سوریه عقب نشینی خواهند کرد.

اداره منطقه خودگردان کُردهای سوریه اعلام کرد: «از همان ابتدا نیز طرح ما در سوریه جدایی نبوده بلکه ما همچنان خواستار راه حل سیاسی هستیم.»

اداره منطقه خودگردان کُردها سوریه اضافه کرد: «برای مقابله با تجاوز ترکیه، ما با دولت سوریه که وظیفه حمایت از مرزها و حق حاکمیت کشور را دارد، توافق کردیم.»

از سوی دیگر، خبرنگار المیادین خبر داد که استقرار ارتش سوریه در شهر منبج از دو روستای «الجاموس» و «وریدة» آغاز شده و تا نزدیکی مرز ادامه خواهد یافت.

توافق بزرگ کردها و ارتش سوریه برای مقابله با حملات ترکیه/ انتقال گسترده تجهیزات ارتش سوریه به اطراف شهر منبج

بیانیه کامل اداره خودگردان مناطق شمال و شرق سوریه به شرح زیر است؛

«اداره خودگردان شمال و شرق سوریه به کمک نیروهای نظامی نیروی دموکراتیک سوریه از تمامی گروه‌های سوریه تشکیل شده در مناطق اداره خودگردان از سال 2014 و از شهر کوبانی مبارزه با تروریسم در شمال و شرق سوریه را آغاز کردند.

این نیروها ابتدا شهر منبج در غرب فرات و سپس شهر تل ابیض را آزاد کرده تا سپس به شهر الرقه، پایتخت خودخوانده داعش رسیده و آن را آزاد کرده و سپس به دیرالزور رفتند و پس از پنج سال در 23/3/2019 آخرین مناطق تحت کنترل داعش را آزاد سازی کردند. مساحت آزاد شده یک سوم کل مساحت سوریه را شامل می‌شود و در این میان، نیروهای دموکراتیک سوریه بیش از 11 هزار شهید و 24 هزار مجروح ـ که برخی از آنها دارای معلولیت دائمی هستند ـ تقدیم کرد. این بهای سنگین برای آزادسازی تمامی سوری‌ها از ظلم و ستم این گروه‌های تروریستی و محافظت از یکپارچکی سوریه بوده است.

هدف سیاسی ما در شمال و شرق سوریه جدایی نبوده، بلکه همواره خواستار گفت‌وگو و حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه بودیم و هرگز تجاوز نکرده و کشورهای همجوار و حتی دولت ترکیه را تهدید نکردیم؛ اما آنها همواره ما را متهم به تروریسم می‌کردند. این در حالی است که ترکیه از ابتدای بحران سوریه، نقش فعالی در گسترش تروریسم در این کشور داشته و این کشور امروز در حال حمله به سرزمین‌های سوری است که نیروهای دموکراتیک سوریه با خون فرزندانش آنها را آزاد کرد.

ترکیه طی پنج روز گذشته، وحشیانه‌ترین جنایات‌ را در حق غیر نظامیان مرتکب شده و نیروهای دموکراتیک سوریه با تمام شجاعت در برابر این تجاوز مقاومت کرده، شهدا و مجروحان برای حفاظت از حق حاکمیت سوریه تقدیم شده اما ترکیه همچنان به تجاوز خود ادامه داد. برای جلوگیری از این تجاوز، توافقی با دولت سوریه که وظیفه آن حمایت از مرزهای کشور و حفاظت از حق حاکمیت سوریه است، حاصل شد.

بر اساس این توافق ارتش سوریه در مرزهای سوریه ـ ترکیه مستقر خواهد شد تا در کنار نیروهای دموکراتیک سوریه جلوی این تجاوز را گرفته و مناطقی را که ارتش ترکیه و مزدورانش وارد آن شده را آزاد کند. این توافق فرصت را برای آزادسازی دیگر مناطق و شهرهای اشغال شده سوریه از سوی ارتش ترکیه همانند عفرین و دیگر شهرها و مناطق سوری دیگر را فراهم می‌کند.

به تمامی شهروندان از تمامی گروه‌ها در شمال و شرق سوریه بخصوص مناطق مرزی اعلام می‌شود، این استقرار از طریق هماهنگی و توافق با اداره خودگردان شمال و شرق سوریه و نیروهای دموکراتیک سوریه حاصل شده است.»

انتقال تجهیزات ارتش سوریه به اطراف شهر منبج

از سوی دیگر، یک منبع میدانی از انتقال تجهیزات گسترده ارتش سوریه به اطراف شهر منبج در شمال حلب با هدف استقرار در داخل شهر و تحویل گرفتن مناطق و مراکز تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه خبر داد.

 این منبع میدانی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، ‌این اقدامات براساس توافق حاصله بین روسیه و سوریه از یک سو و روسیه و آمریکا و نیروهای دموکراتیک سوریه از سوی دیگر انجام می‌گیرد.

به گفته این منبع، توافق شامل استقرار یگان‌های ارتش سوریه به همراه سلاح‌های سنگین و متوسط در شهر منبج و برافراشتن پرچم سوریه بر فراز مراکز دولتی داخل شهر و ورودی‌ها و خروجی‌های منبج است.

منابع سوری روز شنبه گفتند، ارتش سوریه تجهیزات نظامی شامل سرباز و خودروهای زرهی را به اطراف منبج گسیل کرده و این در پی آن است که کردهای سوریه اعلام کردند به دفاع از آنها توجهی نمی‌شود.

این منابع گفتند، ارتش سوریه نیروهای خود را در حد فاصل خودش و نیروهای دموکراتیک سوریه مستقر و مراکز دیده‌بانی را بیشتر کرده است.

در این باره مصطفی بالی، سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) گفت: نیروهای نظام سوریه به سمت جبهه منبج در حال پیشروی هستند و این به ما مربوط نمی‌شود.

ارتش سوریه روز شنبه در کرانه‌ رود فرات در مقابل منطقه تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه در حومه شرقی دیرالزور مستقر شد.

کارشناسان می‌گویند، ارتش سوریه دو منطقه تل رفعت و منبج واقع در خط تماس مناطق تحت اشغال ارتش ترکیه و نیروهای ارتش آزاد سوریه را در اولویت و خط قرمز خود قرار داده و درصدد است این مناطق را به کنترل دولت سوریه درآورد.

منابع میدانی گفتند، ارتش سوریه تجهیزات نظامی را به شهرک العریمه و حد فاصل بین منبج و شهر الباب، جایی که نیروهای ارتش ترکیه هستند، فرستاده و در عین حال گشت‌های پلیس روسیه نیز در مرزهای جداکننده منبج از مناطق تحت کنترل ارتش ترکیه و شورشیان سوری از سمت جنوب غربی شهر به سمت العریمه در حال گشت زنی هستند.

برخی منابع کردی گزارش داده‌اند، نیروهای آمریکایی که در اطراف مناطق غربی شهر منبج مستقر هستند، مانع ورود نیروهای ارتش سوریه به این شهر شده‌اند.

گفتنی است که رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه نهم اکتبر ۲۰۱۹ برابر با هفدهم مهر ماه ۹۸ از آغاز رسمی عملیات نظامی در شمال سوریه خبر داد. رئیس جمهور ترکیه با اعلام این که عملیات نظامی در شمال سوریه با نام «چشمه صلح» است، همچنین گفته است که عملیات «چشمه صلح» علیه داعش و پ.ک.ک/ی.پ.گ است. رئیس جمهور ترکیه همچنین هدف از این عملیات را جلوگیری از ایجاد گذرگاه تروریستی در مرزهای جنوبی کشورش و بازگرداندن صلح به مناطق شرقی فرات و شمال سوریه عنوان کرده است. به گفته اردوغان، عملیات چشمه صلح تهدیدات تروریستی علیه ترکیه را خنثی خواهد کرد و منجر به ایجاد یک منطقه امن می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی