بازدید 9495

مقایسه تاثیر آزار جنسی در پسران و دختران

شهین علیایی‌زند در همایش"کودکان، قربانیان فراموش شده آزار جنسی" که در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اخیرا علم در ایران به میزان قابل توجهی گوگِلی شده است و بنده اعتقاد دارم که علم باید بومی شود. به دلیل اینکه پایه‌های علمی بین‌المللی هستند باید آن را بومی کنیم تا بتوان از آن برای جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، استفاده کنیم.
کد خبر: ۹۲۹۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۱ 13 October 2019
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران با اشاره به اینکه «آزار جنسی به هرگونه ارتباطی که افرد با کودکان و با هدف کسب لذت جنسی انجام می‌دهند، اطلاق می‌شود»، گفت: تاثیر آزار جنسی روی پسران به مراتب بیش از دختران است و سوء استفاده جنسی نسبت به پسران در جوامع سنتی بیشتر است.

به گزارش ایسنا، شهین علیایی‌زند در همایش"کودکان، قربانیان فراموش شده آزار جنسی" که در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اخیرا علم در ایران به میزان قابل توجهی گوگِلی شده است و بنده اعتقاد دارم که علم باید بومی شود. به دلیل اینکه پایه‌های علمی بین‌المللی هستند باید آن را بومی کنیم تا بتوان از آن برای جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، استفاده کنیم.

وی افزود: امروز تاکید من بر روی پسرانی است که قربانی آزار جنسی شده‌اند. بحث مربوط به آزار کودکان از دهه ۱۹۷۰ بوده و در تمام قرون وجود داشته، اما کودک ارزشی نداشته است و از زمانی که کودک در جامعه از جایگاه خوبی برخوردار شده است مسائل مربوط به آن نیز مطرح شد. یکی از بدترین و شاخص‌ترین مسئله در این زمینه، آزار جنسی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، بیان کرد: اگر یک روانشناس تنها دروس مربوط به رشته خود را مطالعه کند، موفقیت زیادی پیدا نخواهد کرد بلکه شما باید علم روانشناسی خود را افزایش دهید و در سایر رشته‌ها نیز مطالعه کنید و برای رشته ادبیات نیز اهمیت زیادی قائل شوید.

علیایی زند، خاطرنشان کرد: بعد از ورود به ایران متوجه شدم که آزار جنسی در ایران زیاد است و با بیش از ۱۰۰ نفر مصاحبه بالینی کردم و این مصاحبه‌ها سبب شد که گنجینه‌ای از اطلاعات را جمع‌آوری کنم. یکی از کار‌های مطالعاتی من با موضوع عوامل تاثیرگذار تن دادن زنان به روسپی‌گری است که چهار سال به طول انجامید. در تحقیق خود متوجه این موضوع شدم که بیش از ۲۳ درصد زنان روسپی در کودکی مورد آزار جنسی قرار گرفته بودند.

وی اضافه کرد: سنین پنج تا ۹ سالگی فوران آزار جنسی کودکان است و در این سنین تحریک‌پذیری جنسی قابل لمسی دارند. یک بچه پنج ساله بعد از آزار جنسی تمام حریم‌های او شکسته می‌شود. این رویداد جهان شمول است و نحوه برخورد با این مشکل در کشور‌ها متفاوت است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران تصریح کرد: آزار جنسی به هرگونه ارتباطی که افراد با کودکان و با هدف کسب لذت جنسی انجام می‌دهند، اطلاق می‌شود. تاثیر آزار جنسی روی پسران به مراتب بیش از دختران است و سوء استفاده جنسی نسبت به پسران در جوامع سنتی بیشتر است.

علیایی زند عنوان کرد: این جمله بار‌ها شنیده شده است که پسران چیزی برای از دست دادن ندارند، اما اینگونه نیست، زیرا پسران زندگی خود را از دست می‌دهند. گرایش جنسی بیشتر پسرانی که مورد تعرض قرار گرفتند، تغییر پیدا کرده، در صورتی که این میزان در دختران کمتر است.

وی ادامه داد: پسران شخصیت خود را از دست می‌دهند و مردانگی آنان زیر سؤال می‌رود و این اقدام سبب می‌شد که در بزرگسالی، خود اقدام به آزار جنسی دیگران کنند. کتب ادبیات فارسی ما مملو از آثار مربوط به آزار جنسی کودکان است و اگر دقت کنید در اشعار، ماه‌رویان خطاب به پسران است.

وی افزود: به عقیده بنده بیش از ۹۰ تا ۹۵ درصد آزار‌های جنسی قابل پیشگیری است و می‌توان کاری در این زمینه انجام داد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی