بازدید 14297

رواج اجاره ساعتی مسکن در تهران

وی ویلا‌های اجاره‌ای واقع در شهر‌های شمالی کشور را یکی از مواردی عنوان کرد که مردم به صورت روزانه آنرا اجاره می‌کنند، افزود: این مسئله قبل و بعد از انقلاب متداول بوده است.
کد خبر: ۹۲۸۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶ 08 October 2019
نایب رئیس اتحادیه املاک با اشاره به رواج اجاره ساعتی و روزانه مسکن در کشور به خصوص تهران، گفت: مشخص است وقتی سایتی عکس یک فرد بخصوصی را گذاشته که به خیابان نگاه می‌کند و زیر آن نوشته خانه ساعتی، چه قصدی از اجاره این نوع خانه‌ها دارد.

حسام عقبایی در گفتگو با تسنیم، در واکنش به گسترش پدیده اجاره ساعتی و روزانه واحد‌های مسکونی، اظهار کرد: این موضوع حدود چهار، پنج سالی است که باب شده به خصوص در شهر تهران. البته سابقه اجاره روزانه مسکن در شهر‌های دیگر پیش از انقلاب را داشته‌ایم یا شهر‌های زیارتی یا شهر‌های واقع در استان‌های شمالی که زائران یا مسافران برای یک روز اقامت، چنین خانه‌هایی را اجاره می‌کردند.

وی ویلا‌های اجاره‌ای واقع در شهر‌های شمالی کشور را یکی از مواردی عنوان کرد که مردم به صورت روزانه آنرا اجاره می‌کنند، افزود: این مسئله قبل و بعد از انقلاب متداول بوده است.

وی در عین حال ادامه داد: یکی از گپ‌های موجود در این حوزه آن است که باید صاحبان خانه‌هایی که به صورت روزانه اجاره داده می‌شود، از پلیس اماکن عمومی، سازمان ایرانگردی و جهانگردی و ... مجوز‌های لازم برای داشتن استاندارد‌های لازم را دریافت کنند.

نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر این‌که هیچ کس حق ندارد خانه‌ای را به صورت ساعتی اجاره بدهد، تصریح کرد: اجاره دادن ساعتی و روزانه واحد‌های مسکونی توسط مشاوران املاک ممنوع است و آن‌ها نمی‌توانند قرارداد واحد اجاره‌ای را برای کمتر از یکسال تنظیم و ثبت کنند.

عقبایی به استثنا‌هایی در این رابطه اشاره کرد و گفت: در برخی موارد ممکن است فردی جهت شرکت در کلاس‌های کنکور، درمان و... خانه‌ای اجاره‌ای را برای چند ماه بخواهد که در این صورت ایرادی ندارد مشاور املاک قرارداد شش ماهه‌ای را برای این ملک تنظیم کند.

وی بیان کرد: از سوی دیگر در خانه‌هایی که به صورت ساعتی یا روزانه اجاره داده می‌شوند با توجه به این‌که مالک آن خود را به پلیس اماکن برای اخذ مجوز‌ها معرفی نکرده، ممکن است کار‌های غیرقانونی و مفسده برانگیزی انجام شود.

وی با اشاره به این‌که اجاره دادن این قبیل خانه‌ها هم برای مالکان و هم برای مشاوران املاک ممنوع است، اظهار کرد: باید به این نکته نیز اشاره شود که اجاره ساعتی یا روزانه ملک یک شغل تلقی می‌شود مانند هتل داری، متل داری و.... هیچ ایرادی ندارد که یک فردی برای چند ساعت در جایی استراحت کند البته در صورت داشتن مجوز‌های لازم از سوی سازمان‌های ذی‌ربط. در واقع محلی که می‌خواهند در ان استراحت کنند باید شناسنامه دار و قانونی باشد.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه قتل، جنایت، خفت گیری و ... از مواردی است که در خانه‌های بدون مجوز ممکن است روی دهد، گفت: صلاحیت این قبیل افراد باید توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط بررسی شود و پس از آن برای متل، مسافرخانه، پانسیون و ... پروانه کسب صادر شود. ضمن این‌که این‌ها باید مالیات پرداخت کنند.

قیمت اجاره مسکن ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش می‌یابد

عقبایی افزود: به طور کلی باید مشخص شود چه کسی وارد این مکان‌ها شده و چه کسی خارج می‌شود. ممکن است تیم‌هایی اخلال گر امنیتی وارد کشور شوند و این نوع خانه‌ها را خانه‌های امن می‌بینند و با یک کارت شناسایی جعلی در اینجا‌ها مستقر می‌شوند. یا ممکن است عده‌ای برای یک روز در جایی مستقر شوند و مشخص نباشد که محرم هستند یا خیر یا این‌که شرایط دیگری را رعایت می‌کنند.

وی با بیان این‌که اجاره خانه‌ها به صورت ساعتی یا روزانه در سه بُعد اجتماعی، فرهنگی و امنیتی بسیار مهم است، اظهار کرد: ما از وزارت ارشاد در بحث اجاره ساعتی و روزانه گلایه داریم، چون فقط سایت‌های اینترنتی در این حوزه فعال هستند و هیچ برخوردی هم با آن‌ها نمی‌شود.

وی ادامه داد: قطعا کسی نمی‌تواند در یک بنگاه املاک ملکی را برای سه ساعت اجاره کند و چنین چیزی را در سطح مشاوران املاک نداریم. اما در کانال‌ها و فضا‌های مجازی این نوع فعالیت‌ها را تبلیغ می‌کنند که باید وزارت ارشاد، پلیس فتا و پلیس پیشگیری به این موضوع وارد شده و به این افراد فرصت تبلیغات ندهند. همزمان هم به مردم آگاهی دهند که به لحاظ اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و... تبعاتی بسیاری برای آن‌ها به همراه دارد.

نایب رئیس اتحادیه املاک گفت: امیداوریم وزارت ارشاد، پلیس اماکن، پلیس فتا و پلیس پیشگیری به این موضوع بسیار مهم وارد شوند.

عقبایی اضافه کرد: مشخص است وقتی سایتی عکس یک خانمی را گذاشته که به خیابان نگاه می‌کند و زیر آن نوشته خانه ساعتی، چه قصدی از اجاره این نوع خانه‌ها دارد. متاسفانه طی دو سه سال اخیر با این نوع تبلیغات برخورد نشده که امیدواریم دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط هر چه سریع‌تر به این موضوع وارد شوند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۰
ما چند هفته پیش خانه ای را در یکی از روستاهای کوهستانی استان گلستان برای یک شب اجاره کردیم و حتی اصلا صاحبخانه را هم ندیدیم و فقط پشت تلفن محلی را کلید را گذاشته بود اطلاع داد. نه کارت شناسایی و نه هیچ مدرک دیگه ای نشانش دادیم. مجوز رسمی هم داشت ولی ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
حالا چی شده؟ بد بوده مگه؟ بدتون اومده کارتون راحت انجام شده؟!
داداشم کسی که بخواد فعل بدی انجام بده هرطورشده کارخودشو میکنه
شماکاسه داغترازآش نشو باید فرهنگ سازی کرد که متاسفانه ما هیچ فرهنگ سازی نداریم چون مردمی که به نون شبشون محتاجن نمیشه براشون فرهنگ ساخت
ضمن اینکه اینکار یه نیازه و مثل غذا خوردن و خوابیدن باید رفع بشه
وقتی اینقدرجوون بیکارداریم و کاری براشون نیست و نمیتونن ازدواج کنندمجبورن اینکارو انجام بدن
اقدام قاطعانه لازمه.
آقای رئیسی لازمه.
شما قیمت اجاره مسکن رو به قیمت یک سال قبل برگردون اون وقت واسه ملک و مال مردم اختیار داری کن و تعیین تکلیف کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
اقاي مسئول ساکت شو من فروردين 97 خانه ام را فروختم 500 ميليون تير ماه كه پول ها را گرفتم همان خانه شد 1 ميليارد و من بي خانمان شدم. تو بیجا ميكني با اين اقتصاد خرابت براي مردم قانون بزاري. قيامت حقمو از همتون خواهم گرفت
در ایران هر کاری فقط جنبه منفی آن را می بینند
بابا ول کنید با کنترل همه چیز مردم خسته شدند
حالا حتما میخواهن بگن خوب اگر مشکلی برای امنیت مردم پیش آمد چه؟؟
اخه برادر من الان فساد مشکل کشور است الان پراید با سالی 20 هزار کشته مشکل کشور است مشکل کشور الان فرار مغزها است چرا میان به چیزی که مردم شاکی نیستند گیر میدن. این گیر دادنهای بیخودی است که همه رو خسته کرده بجای تامین رفاه مردم به فکر کنترل مردم هستند.
این یعنی رواج فحشا و کلاهبرداری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
منظور اینه که نون هتل دارها آجر شده
مابقی آسمون ریسمون الکیه
قضاوت نا بجا برای مشکلات جامعه جایز نیست. فکری اساسی و قانونی برای اسکان موقت افرادی که زیر یک سال نیاز به مسکن دارند ، بشه.
به لطف این خبر هر کس هم که نمیدونست چنین چیزی هست فهمید.
افتخاری دیگر !!!!
...ممکن است کار‌های غیرقانونی و مفسده برانگیزی انجام شود !!!
یعنی ببین تا چه حد مسئولین دلسوز فکر عاقبت مردم هستند .
می خواهند از هر مفسده احتمالی جلوگیری کنند !
آخه عمو جان به تو چه مربوطه که در خانه ای مفسده ای انجام می شود یا خیر . اگر کسی شاکی داشت می رود شکایت می کند و دادگاه مربوطه هم رسیدگی میکند .
از دو حال خارج نیست . یا این مسئول محترم خود را وکیل و قیم مردم میداند و یا با این اجاره ساعتی منافع ایشان به خطر می افتد !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
حالت سوم هم داره.اینکه داره به اونایی که نمی دونستند املاکی ها بصورت ساعتی هم خونه اجاره می دن یادآور میشه که بعله چنین چیزی هست برید حق معاملات مسکن رو بدید خونه ساعتی بگیرید.در واقع برای هم صنفی های خودش داره مشتری تور می کنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
منافع هتل دارها به خطر افتاده
رییس اتحادیه بودی از این حرفها نمی زدی و همه چی گل و بلبل بود
داداش یکی بخواد کاری بکنه هزار تا راه وجود داره. شما خونه اجاره نده میرن تو چادر، چادر بگیر میرن تو ماشین . اونم نذاری تو آسانسور تو کوچه خلوت. توپارک پشت شمشادا، اینام نشد رو میندازن به دوست و رفیق.
اونقدر فشار بدید تا از اون ور بوم بیفتند همه .اکثرا هم افتادن .با همه چی میخوان از قبل برخورد کنند .تو کار خودتو درست انجام بده بخداااااااااااااااااا همه چی درست میشه به کار و مسولیت دیگری کاری نداشته باش
حتی نایب الرئیس اتحادیه مسکن هم فکر جلوگیری از مفسده است، که این خیلی خیلی عالیه!!! به عبارت دیگه ایشون بیشتر از آنکه فکر مسکن ما در این دنیا باشند، فکر مسکن آخرت ما می باشد که جای تقدیر و تشکر فراوان دارد!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار