بازدید 11442

سوریه در آستانه یک درگیری جدید با چراغ سبز ترامپ به اردوغان!

دیدگاه‌های متفاوتی درباره اینکه با توجه به اظهارات رجب طیب اردوغان و عقب نشینی نیرو‌های آمریکا، آنکارا عملیات خود در شرق فرات را آغاز خواهد کرد یا خیر، وجود دارد؛ یک دیدگاه می‌گوید ترکیه به رغم عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی، عملیاتی را آغاز نخواهد کرد و در مقابل، برخی از کارشناسان نیز بر آنند که عملیات ترکیه در شمال سوریه قریب الوقوع است و احتمال آغاز حملات ترکیه به شرق فرات بالاست.
کد خبر: ۹۲۸۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸ 07 October 2019

پس از مدت ها کشمکش و رایزنی های مداوم، در نهایت اردوغان توانست ترامپ را برای عقب نشینی نیروهای آمریکا از نواحی مرزی در شمال سوریه و مناطق کردنشین متقاعد کند تا آنکارا بتواند به لحاظ عملیاتی و نظامی ابتکار عمل در شمال سوریه را به دست گیرد.

به گزارش «تابناک»؛ اردوغان که شمال سوریه برایش جنبه حیثیتی دارد، شب گذشته تماس تلفنی با ترامپ برقرار و در آن، نارضایتی خود از موضع‌گیری‌های دولت ترامپ را درباره منطقه امن به وی منتقل کرد و گفت که از دولت ترامپ برای عدم تلاش جهت نابودی "تروریست‌ها" در مرزهای ترکیه ناامید شده است.

بالاخره تماس تلفنی با گرفتن موافقت ترامپ برای انجام عملیات نظامی خاتمه یافت، در حالی که قرار شده اردوغان ماه نوامبر نیز سفری به واشنگتن داشته باشد و با او به موضوع منطقه امن و نتایج اقدامات ترکیه و برنامه‌های این کشور در این باره بپردازد.

کاخ سفید در ساعات اولیه امروز (دوشنبه) با بیانیه‌ای که عملا اذعان به خالی کردن پشت شبه‌نظامیان کرد و دادن مجوز به ترکیه برای حمله به آنها در شمال سوریه را در بر داشت، اعلام کرد، نگران کردها در عملیات پیش روی ترکیه است.

نیروهای دموکراتیک سوریه بر این مسأله صحه گذاشته و تأیید کردند که نیروهای آمریکایی، در حال ترک مناطق مجاور با مرزهای ترکیه هستند و به وعده‌هایی که داده بودند عمل نکردند؛ بنابراین، دور از انتظار نیست آمریکا که همواره منافع خود را بر دیگر شرکایش ترجیح می‌دهد، این بار نیز این کار را بکند به خصوص اگر شرکایش ضعیف باشند و بیشتر نقش ابزار دست آمریکا را ایفا کنند.

سوریه در آستانه یک درگیری جدید با چراغ سبز ترامپ به اردوغان!

چند ساعت پس از اینکه کاخ سفید اعلام کرد، نیروهای آمریکایی هرگز در عملیات ترکیه شرکت نمی‌کنند، بیانیه‌ای دیگر از زبان استفانی گریشام،‌ منشی مطبوعاتی کاخ سفید منتشر شد، مبنی بر اینکه نیروهای آمریکایی خود را کنار خواهند کشید و زمینه را برای عملیات قریب‌الوقوع ترکیه فراهم می‌کنند؛ این نهایت لطف آمریکایی‌ها به کردها را نشان می‌دهد که فقط می‌توانند در این عملیات مشارکت نکنند.

گریشام در این بیانیه گفته است، نیروهای آمریکایی هرگز در این منطقه حضور نخواهند داشت و از آن عملیات حمایتی نمی‌کنند.

ترامپ: کردها مبارزه کردند؛ اما در قبال آن پول و سلاح گرفتند!

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در پیام توییتری در واکنش به آغاز خروج نظامیان آمریکا از شمال سوریه تصریح کرد زمان آن رسیده که آمریکا از جنگ‌های بی‌پایان مضحک در منطقه غرب آسیا رها شود.

ترامپ در پیام توییتری خود ضمن حمایت از خروج نظامیان آمریکایی از منطقه نوشت: «قرار بود آمریکا سی روز در سوریه باشد، این به سال ها پیش مربوط می‌شود. ما ماندیم و در نبردی که هدفی پیش روی نداشت، درگیرتر و درگیرتر شدیم. وقتی به عنوان رئیس‌جمهور وارد واشنگتن شدم، داعش در منطقه حکمرانی می‌کرد. ما به سرعت 100 درصد خلافت داعش را شکست دادیم که (این عملیات) شامل بازداشت هزاران جنگجوی داعش می‌شد که اکثراً از اروپا بودند».

وی سپس به بی‌اعتنایی اروپا در پذیرش شهروندان عضو داعش خود ادامه داد: «اما اروپا، خواستار بازگشت آنها نیست. آنها گفته‌اند که اعضای داعش را در آمریکا نگه دارید! من گفتم: "نه". ما به شما خیلی لطف کردیم و هم‌اکنون شما از ما می‌خواهید، آنها را با هزینه‌های گزاف در زندان های آمریکا نگه داریم. آنها برای محاکمه متعلق به خودتان هستند».

ترامپ تصریح کرد: «آنها (کشورهای اروپایی) باز هم گفتند: "نه". طبق معمول فکر می‌کنند، آمریکا همیشه در ناتو، در تجارت یا هرچیز دیگری، "احمق" است. کردها در کنار ما مبارزه کردند اما مبالغ زیادی پول و تجهیزات برای این کار دریافت کردند».

وی درباره حمایت از کردها گفت: «آنها (کردها) چندین دهه است با ترکیه مبارزه می‌کنند. من سه سال این نبرد را به تعویق انداختم. اما هم‌اکنون زمان آن رسیده که ما از این جنگ‌های بی‌پایان مزخرف رهایی یابیم که بسیاری از آن نبردها قبیله‌ای است. و وقت آن است که سربازان خود را به خانه بازگردانیم».

رئیس‌جمهور آمریکا با تأکید بر اهمیت منافع آمریکا تصریح کرد: «ما هر آنجا که به نفعمان باشد، مبارزه خواهیم کردیم و فقط برای پیروزی مبارزه می‌کنیم. ترکیه، اروپا، سوریه، ایران، عراق، روسیه و کردها، هم‌اکنون باید اوضاع و هرآنچه می خواهند با جنجگویان بازداشت‌ شده داعش در «همسایگی» خود انجام دهند، بسنجند. همگی آنها از داعش نفرت دارند و سال هاست که با آن دشمن هستند. ما 7000 مایل (با سوریه) فاصله داریم و اگر آنها هر کجا در نزدیکی ما پیدا شوند، آنها را نابود می‌کنیم».

در همین زمینه، یک مسئول ارشد آمریکایی نیز گفته‌ است: آنها منطقه شمال سوریه را ترک خواهند کرد و چه بسا کل آنها در صورتی که جنگی تمام عیار بین کردها و نیروهای ترکیه دربگیرد به کشور بازگردند.

این مقام آمریکایی به رویترز تأکید کرده است: نیروهای آمریکایی هرگز از نیروهای کرد در برابر حمله ترکیه در سوریه دفاع نخواهند کرد و آمریکا به نیروهای دموکراتیک سوریه اطلاع داده که هرگز از آنها در هیچ جای سوریه در برابر ترکیه حمایت نخواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای آمریکایی با تمام تجهیزات پایگاه تل ارقم در راس العین و یک مقر نظامی دیگر در تل ابیض در شمال شرق سوریه در مرزهای ترکیه را تخلیه کردند اما ما بقی نیروهای آمریکایی در منطقه می‌مانند.

ترکیه عملیات را آغاز خواهد کرد؟

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با تأکید بر خروج نیروهای آمریکایی از مواضع‌شان در شمال سوریه متعهد بر تأمین امنیت مرزها شد و اظهار کرد: عملیات شمال سوریه هر لحظه ممکن است شروع شود.

پیشتر، رجب طیب اردوغان در سخنانی گفته بود: ما عملیات زمینی و هوایی در شرق فرات سوریه را برای "تحقق صلح" در آنجا انجام خواهیم داد.

سوریه در آستانه یک درگیری جدید با چراغ سبز ترامپ به اردوغان!

اردوغان تأکید کرده بود: ما مقدمات را چیده‌ایم و طرح عملیات نظامی در شرق فرات را تهیه و تکمیل کرده و دستورات لازم را در این باره صادر کرده‌ایم. عملیات ما در شرق فرات در حدی نزدیک است که می‌توانیم بگوییم امروز یا فردا انجام می‌شود.

در همین راستا، نیروهای سوریه دموکراتیک در واکنش به تهدید ترکیه مبنی بر آغاز عملیات نظامی در شرق فرات اعلام کردند که هرگونه اقدام نظامی غیرقابل توجیه ترکیه را به جنگی فراگیر در مرزها تبدیل می‌کنند.

آنکارا بارها به انجام عملیات نظامی در شهر فرات و همچنین منبج سوریه علیه یگان‌های مدافع خلق کرد تهدید کرده است که آنکارا آن را "گروه تروریستی" قلمداد می‌کند.

دیدگاه‌های متفاوتی درباره اینکه با توجه به اظهارات رجب طیب اردوغان و عقب نشینی نیرو‌های آمریکا، آنکارا عملیات خود در شرق فرات را آغاز خواهد کرد یا خیر، وجود دارد؛ یک دیدگاه می‌گوید ترکیه به رغم عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی، عملیاتی را آغاز نخواهد کرد و در مقابل، برخی از کارشناسان نیز بر آنند که عملیات ترکیه در شمال سوریه قریب الوقوع است و احتمال آغاز حملات ترکیه به شرق فرات بالاست.

در همین زمینه، دکتر ولی گل محمدی استادیار روابط بین الملل دانشگاه تربیت مدرس، در گفت‌وگو با تابناک عنوان کرد: با توجه به عقب نشینی نیروهای آمریکا از سوریه پس از گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و ترامپ، خلأ قدرتی در شمال سوریه ایجاد شده که ترکیه براساس یک نقشه راه عملیاتی از پیش طراحی شده، به دنبال پر کردن آن است. لذا، عقب نشینی آمریکا از سوریه به معنای چراغ سبزی برای ترکیه جهت آغاز عملیات در شرق فرات است.

این کارشناس مسائل ترکیه در مورد تاأثیرات عملیات احتمالی ترکیه بر روند آستانه و مذاکرات مربوط به تشکیل کمیته قانون اساسی اظهار داشت: این حملات منجر به تضعیف روند آستانه و توافقات میان روسیه، ایران و ترکیه نخواهد داشت، بلکه ممکن است موضع ترکیه در نشست بعدی سه کشور در تهران را تقویت کند. بدین معنا که اردوغان قصد دارد با تقویت موضع میدانی ترکیه در شمال سوریه، قدرت چانه زنی خود در فرایند سیاسی سوریه و به ویژه تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه در نشست بعدی را تقویت کند.

گل محمدی در ادامه افزود: علاوه بر اینکه آنکارا در پی تبدیل دستاورد میدانی جدید به دستاورد سیاسی در کوتاه مدت است، در یک چشم انداز بلندمدت، ترکیه در پی ایجاد کریدوری از عفرین به قامشلی تا شنگال است که اردوغان از آن تحت عنوان «کریدور صلح» نام برده است که سرمایه گذاری 27 میلیارد دلاری در آن انجام خواهد شد. کریدوری به عمق 30 کیلومتر و طول 480 کیلومتر در شمال سوریه.

هشدارها به عملیات احتمالی ترکیه

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در پی آماده شدن ترکیه برای عملیات نظامی در شمال شرقی سوریه تأکید کرد که تمامیت ارضی سوریه باید تحت هر شرایطی حفظ شود.

خبرگزاری روسی «اینترفکس» در این خصوص گزارش کرد، پسکوف با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرد: «بسیار با اهمیت است که از اقداماتی که مانع توافقات در سوریه می‌شود، خودداری شود».

وی  ضمن تأکید بر اینکه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در خصوص طرح‌های ترکیه برای اقدام نظامی در سوریه گفت‌وگویی با اردوغان نداشته، ادامه داد: «امیدواریم که آنکارا تحت هر شرایطی به تمامیت ارضی و سیاست سوریه احترام بگذارد».

سخنگوی اتحادیه اروپا نیز در یک کنفرانس خبری گفت:‌ «با توجه به بیانیه ترکیه و آمریکا درباره تحولات اوضاع [سوریه]، با این که نگرانی‌های بر حق ترکیه را درک می‌کنیم، می‌توانیم تأیید کنیم که اتحادیه اروپا از همان ابتدا اعلام کرده که هیچ راه‌حل پایداری از طریق راهکار نظامی تحقق نخواهد یافت».

به نوشته این خبرگزاری، «پانوس مومتزیس» مسئول هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در بحران سوریه نیز در «ژنو» ضمن هشدار در این خصوص که غیرنظامیان نباید در هرگونه عملیات نظامی ارتش سوریه آسیب ببینند، گفت برنامه‌هایی را برای رساندن کمک به این مناطق آماده کرده است.

مومتزیس گفت: «امید ما رخ  دادن بهترین حالت است اما برای بدترین حالت آماده‌ایم». «تاریخچه تلخ» مناطق امن در مناطقی مانند «سربرنیکا» دیده است.

از سوی دیگر، سازمان ملل اعلام کرد: در پی اعلام عملیات قریب الوقوع ترکیه در خاک سوریه، ما برای شرایط بدتر خود را آماده‌ می‌کنیم.

پانوس مومتزیس، هماهنگ‌کننده منطقه‌ای امور انسانی بحران سوریه در سازمان ملل اظهار کرد: نمی‌دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد، ما برای شرایط بدتر آماده می‌شویم.

مومتزیس درباره پیامدهای عملیات ترکیه گفت: پرسش های بسیاری در این زمینه وجود دارد که به آنها پاسخ داده نشده‌ است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۵۵
انتشار یافته: ۵۶
ایران به خاطر تحریم ها داره به ترکیه باج میده و مهربون بوده درحالی که حجم مبادلات ایران و ترکیه خنده داره.
در ضمن خنده دارترین کار ایران و روسیه جمع بستن ترکیه با خودشون بود درحالی که کافیه آمریکا و بلوک غرب نیم ساعت پشت ترکیه نباشن تا میزان نفوذ و قدرت این کشور مشخص بشه.
ترکیه یک قدرت درون زا نیست و در این سال ها همیشه در نقش مزدور بلوک غرب عمل کرده.
چه جالب که ایران و روسیه به یکی از ستون های اصلی ناآرامی های سوریه و به وجود آمدن داعش چنین نگاه لطیفی رو دارن...
پاسخ ها
مسعود
| Sweden |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
سوال اینجاست که تو چرا ایران را با روسیه جمع میبندی؟ ایران در سوریه اون همه خرج کرد کشته داد الان منافعش را روسیه میبره..در ضمن از روسیه متحد در نمیاد در یک چشم به هم زدن میفروشتد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
ترکیه به عنوان یک عضو همسو وارد نشده.
به هر حال قدرت اعمال نفوذ در سوریه را داشته و به مذاکرات اضافه شده. این قدرت را اعراب حاشیه خلیج فارس نداشتند و حذف شدند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
ترکیه مثل شما نفت و گاز نداره و مجبوره به فکر آب و نون مردم باشه.خدا رو شکر ایران تو دست و بالش پول یا مفت زیاد هست و مستقل شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
هی؟چی چی زا؟حالت خوشه؟
اردوغان در حال ساختن باتلاقی دیگر در سوریه است. شاید دولت اسد و کردها اسیر این باتلاق شوند اما قطعا" ترکیه را نیز هلاک خواهد کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
جناب تروریست خودت هلاک میشی
اردوغان خودش عامل اسرايل است كه با تضعيف بشار اسد درصدد جايگزيني حكومت بي خطر يراي اسراييل است
ترکیه با اجازه کی اونجا هست؟
پاسخ ها
شایان
| Germany |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
اگه اسد تروریستای کرد رو سرکوب میکرد بالطبع اردوغان بهانه نداشت
مردم سوریه بازنده اصلی جنگ هستند روسیه و امریکا برندگان اصلی جنگ هستند ایران هم در این قمار قدرت بازنده خواهد شد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
همه دنیا دارند می گویند منطقه روی انگشت ایران می چرخد ان وقت شما....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
چقدر از مساحت سوریه برای اسد باقی خواهد ؟
شراکت با بزرگان بی وفا چنین عواقبی هم دارد
کردها توسط ترکیه تنبیه خواهند شد و ترکیه تا حدودی به هدف خود خواهد رسید و این موضوع در نهایت به نفع سوریه و روسیه و ایران هم خواهد بود و تمامیت ارضی سوریه با سرکوب کردها و خروج امریکا محقق خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
ترکیه که خودش یک دامن روسیه است فرداش امریکا س خدا می داند که چه امتیازی داده تا امریکا اجازه داده
ناشناس
| Germany |
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
کمی حوصله!
امریکایی ها با منطقه ازاد موافقت کرده اند و پشت این مرز قرار دارند،حال کرد های سوریه و ترکیه باید یکجوری کنار بیایند.
چه خبره این همه جنگ و کشتار انسان ها ، ترکیه و کردها باید با هم از طریق دیپماسی گفتگو مشکلاتشان را حل کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
زمانی که داعش در حال تجاوز و قتل عام مردم کرد سوریه
بود ارتش ترکیه با تانکهایش سرتاسر مرز راه مبارزان کرد را
بسته بود و اجازه نمیاد وارد سوریه ( مثلا کوبانی) . شوندتا به هموطنان خود کمک کنند. حالا کرد های سوریه چرا باید توسط ترکیه تنبیه شوند جرم آنها
چیست؟ ؟ آیا کردهای سوریه انتخاب دیگری برای دریافت کمک بجز آمریکا داشتند تا از سرزمین و ناموس خود دفاع کنند ؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
کرد یا تروریست؟؟؟
چرا میخایید کردا را به تروریستا وصل کنید
خیلی شرم آوره
امريكا خاك سوريه را دو دستي داد به تركيه و به برادر اسد پيغام فرستاد حالًا برويد اگر توانستيد خاك سوريه را از دولت عثماني پس بگيريد ! يعني مرزها عوض شد.
تابناک جان بحرانی در کار نیست و اگر امریکا واقعا از سوریه خارج شود، در نهایت گام مهمی برای تحقق تمامیت ارضی سوریه هست که به نفع همه کشورهای منطقه هست.
کردها الکی نوکری امریکا را کردند

داعش اصلا از بین نرفته فقط شهرها را از دست داده است و در این جنگ کردها خیلی ضربه پذیر هستند
در واقع این نیروها فقط برای تحزیه سوریه تشکیل شده اند و مبارزه با داعش بهانه آمریکا برای مسطح کردن آنها بود چرا سرزمین های اشغالی را به دولت سوریه پس نمی دهند و در حال پاکسازی قومی در این مناطق هستند
ابنقدر ناشی هستند این ترک ها که من نگرانی از ان ندارم چون اخرش کردها با نیروی سوربه متحد می شوند و این ها را مجبور به عقب نشینی می کنند
ای کاش می شد جنگی رخ ندهد، ولی به نظر من عملیات ترکیه به نفع تمامیت ارضی سوریه و بشار اسد خواهد بود. چون بیرون کردن ترکیه از سوریه خیلی آسانتر از در آوردن بخشی از خاک سوریه از چنگ آمریکا است.
این ترکیه سابقه نسل کشی دارد و باید مراقب این ها بود
براستی کوردها دوستی جز کوهستان ندارند. و ان شاءالله اردوغان در باتلاق سوریه نابود خواهد شد.
به زودی اردوغان چنان شکستی از جان برکفان کرد خواهد خورد که طومار دولتش بر چیده شود.چه از داخل و چه از خارج مرزهای ترکیه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
خخخخخ
چند وقت قبل زمانی‌ که ارتش ترکیه وارد افرین(در غرب فرات) شد بعضی‌‌ها میگفتند ترکیه چه کار می‌کند... اما همه دیدن که در سایه دخالت ترکیه غیر نظامی‌ها آسیبی ندیدند و از عملیات ارتش ترکیه عکس گرفته شد تا دیگران ترکیه را متهم نکنند، به امید خدا صلح به منطقه بر خواهد گشت، ما برادر هستیم کرد، ترک ، عرب... ما باید به همدیگر احترام بگذریم، سلام بر برادران کرد
مثل همیشه کردها بازیچه و آلت دست آمریکا و اسراییل شدند و دقیقا نقش مزدور رو بخوبی اجرا کردند و با کمی اسلحه و پول (به اذعان خود ترامپ) خریداری شدند. الانم آمریکا میگه‌: بهتون پول و اسلحه دادیم و داعش هم تموم شد و دیگه بهتون احتیاجی نداریم, تنها لطفمون بهتون اینه که به ترکیه در سرکوب کردنتون کمک نمیکنیم.
واقعا این ها کی میخان از حوادث درس بگیرن؟ تو عراق اون گوشمالی بزرگ رو چه زود فراموش کردند و یادشون رفت که اسراییلی که شیرشون میکرد که رفراندوم استقلال برگذار کنین! هیچ کاری نکرد و امریکا هم همیشه دنبال منافع بلند مدتش هست و کردها فقط در حد یک ابزار با منفعت کوتاه مدت هستند و وزنه مهمی در سیاست های منطقه ای نیستن. هیچ کشوری یه اسراییل جدید و کشور کرد در منطقه نمیخاد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
دوست عزیز، این حربه که یه اسم کردی انتخاب کنی و به ضرر کردها کامنت بنویسی خیلی وقته قدیمی شده
یعنی یکی پیدا نمیشه این اردوغان را سر جایش بنشاند. دیکتاتور متوهم فکر کرده سلطان عثمانی شده!
ترک ها و کردها سالها با هم همسایه بودند و مسالمت امیز زندگی کردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
بله ترک و کرد
نه تروریست
اتفاقاً بهترین فرصت برای بسط حاکمیت سوریه بر مناطق کردنشین ایجاد شده است. باید با کردها مذاکره کرد و آنها را قانع نمود ک ضمن مشارکت در حکومت، شهرها را به دولت سوریه تحویل دهند. اینطوری مشکل امنیتی ترکیه هم تا حدودی حل می‌شود.
باید توجه کنیم که ترکیه نگرانی‌های امنیتی مشروعی در مرزهایش دارد و البته کردهای عزیز نباید قربانی اقدامات ترکیه شوند.
به نظر من بهترین فرصت برای نقش‌آفرینی ایران فرا رسیده است. هم ترکیه دوست ماست و هم کردها و دولت سوریه دوست ما هستند. باید یک راه مرضی‌الطرفین وجود داشته باشد.
كردها هركجا باشند خون ايراني در رگهايشان جاري است، آنها اردوغان و ارتشش را نابود خواهند كرد، نبايد نسبت به برادران كردمان در سوريه ساكت باشيم، من يك بختياري هستم و نسبت به حمله به كردهاي سوريه خونم به جوش خواهد آمد، كردهاي سوريه بايد ب سلاح ايراني مجهز شوند. اي اردوغان دست از حمله بردار كه بلايي ك سر بن سلمان آمده سرتو هم خواهد آمد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
مرگ‌بر ترورسم کردی
ایران، عراق، ترکیه ، سوریه و مساله ای بنام کردها با حداقل جمعیت 40 میلیون نفر و با پیوستگی سرزمینی/ این ملت بزرگ از نظر فرهنگی به ایران و ایرانیها نزدیکتر هست و هیچ سنخیتی با اعراب و ترکها ندارند و بالاخره روزی مساله حل خواهد شد...
در بدترین حالت باز اسد برنده اصلیست چرا که چاههای نفت توسط کردها اشغال شده ولی اسد از ترس آمریکا نمی تونه به کردها حمله کنه دوم اینکه تشکیل خودمختاری در شمال سوریه و بالا بردن پرچم دوم در خاک سوریه از بین می‌ره سوم خطر تجزیه سوریه توسط کردها و تشکیل کردستان بزرگ فعلا منتفی میشه پس بدور از تعصبات نگاه کنیم نفعش برای ایران و سوریه بیشتر هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
مثل اینکه شما یادتان رفته که اردوغان داعش را راهی سوریه کرد تا بشار اسد را از بین ببردو در واقع به اهداف غیر مشروع خود و تضعیف محور مقاومت و تضعیف حزب الله بینجامد که به لطف خدا و کمک ایران این هدف محقق نشد و در صورت حضور نظامی گسترده اردوغان در سوریه ممکن است اردوغان دنبال تحقق این هدف شوم باشد
هنوز نفهمیدید تو سوریه حرف آخر رو ایران میزنه
کردها چاره ای جز اتحاد با ایران و بشار اسد ندارند.
تابی کاش واضحتر توضیح بدهید.یعنی قرار است در امپراتوری عثمانی تمام مناطق کرد نشین سوریه که مناطقی نفت خیز هم هستند به ترکیه ملحق شوند؟البته که بشار اسد توانایی مقابله با ارتش ترکیه را ندارد .تجزیه سوریه قطعا یک نقشه صهیونیستی است که آمریکا با آن موافق است
فعلا سوریه به یک خرابه تبدیل شده و تا ۳۰ سال دیگه سروسامان نمیگیره.
اسراییل دنبال یک سوریه ضعیف است
نباید اجازه داد مناطق نفت خیز سوریه به دست اردوغان بیفتند او از این ثروت برای تضعیف محور مقامت استفاده خواهد کرد
چیزی که نمیفهمم این حساسیت غیر عادی دولت های ترکیه نسبت کردهاست. اینهمه عدم تحمل غیر نوبره.
تابناک چون چرا اینقدر شلوغش میکنی؟ نابودی و ریشه کنی تروریستهای پ ک ک و اذناب آن به نفع ایران هم خواهد بود.
به نظرم الان بهترین زمان برای ترکیه جهت پاکسازی مرزهای خود از عناصر تروریست هست و این برای همه طرفها از جمله ایران و سوریه و عراق و ترکیه بسیار سودمند میباشد.

شبه نظامیان کرد که برای خود نقشه سرزمینی رسم می کردند باید فکر این روزهارو می کردند.
چه عجب تابناک توهم فهمیدی
ترکیه بسیار نگران کردهای مخالف خود در این منطقه است. با توجه به خلا قدرت در این منطقه ، احتمال نابودی برخی گروه های مخالف ترکیه وجود دارد!؟ راه حل پایدار در خاور میانه صلح است که یکی از شرط های بزرگ آن مداخله نکردن اروپای متحد به رهبری آلمان و انگلستان و فرانسه و کشورهای دیگر مانند بلژیک و هلند است.صلح در خاور میانه و منطقه بزرگتر آوراسیا ، صلح جهانی در پی خواهد داشت و آثار اقتصادی آن بسیار بیشتر از جنگ خواهد بود.
مستشاران نظامی ایرانی باید جایگزین آمریکایی ها بشن و با کرد ها همکاری کنن در غیر این صورت در آینده ای نزدیک ترکیه تمام موفقیت های ایران در رو درو ‌خواهد کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
تفرقه نینداز
کردهای سوریه در آرزوی استقلال و یا خود مختاری مشابه اقلیم کردستان عراق وسپس یکی شدن با انها زیر چطر امریکا بودند و هستند و محقق شدن این ارزو خطری برای ترکیه و ایران خواهد بود.
بهر حال دولت های مسلمان منطقه باید در مورد کشتار غیر نظامیان و کودکان به اردوغان هشدار بدهند‌در حمله به عفرین چندین کودک و زن در حالی که دست و پاهیشان قطع شده بود و غلتان در خون بودند دل انسانیت را بدرد می آوردند
به اينكه ايران مخالف ترامپه كاري ندارم ولي حرفش منطقيه، ميگه ما برا چي تو كشورهاي ديگه هزينه كنيم و نيرو بذاريم؟ اقداماتش اكثرا براي مردم آمريكا خوبه.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر