بازدید 9014

جزیره نشینان شبی سخت را پشت سرگذاشتند

کد خبر: ۹۲۷۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۳ 05 October 2019

تندباد همراه با آذرخش، دیشب جزیره کیش را درنوردید و قطعی برق، مردم این جزیره را در هوایی گرم و شرجی کلافه کرد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، جمعه شب، ساکنان جزیره کیش و گردشگران شبی سخت و کلافه کننده را سپری کردند؛ از حوالی عصر تند باد با سرعت ۱۲ تا ۲۰ کیلو متر این جزیره را در نوردید، آذرخش‌های پی درپی همراه با قطرات باران طنین انداز شد، ارتباط اینترنتی دچار اختلال شد و با قطع برق، ۸۰ در صد کیش در خاموشی مطلق فرو رفت.

در نتیجه ورزش تندباد همراه با رعد و برق، عبور و مرور در معابر مختل شد و شاخه درختان در بخشهای از این جزیره شکسته شد.

وزش تندباد و رعد و برق که نوید اولین باران پاییزی را می داد با بارش نم باران متوقف شد، اما قطعی برق تا امروز ادامه یافت، این حادثه که گفته می شود بر اثر حفاری و اتصال شبکه برق رخ داده است با اعتراض گسترده کیشوندان روبرو شد و بازتابی گسترده و منفی را پی داشت.

عدم اطلاع رسانی بموقع در خصوص وضعیت جوی، ضعف در مقابله با اینگونه حوادث و ضرورت اتخاذ تدابیرلازم و توجه به مدیریت بحران از جمله نکات و انتقاداتی است که از سوی ساکنان جزیره مطرح می شود.

از طرفی کیشوندان می گویند: به رغم پرداخت هزینه های سنگین آب و برق و دفع فاضلاب که بطور معمول بخشی مهم از هزینه های خانوار را شامل می شود، خدماتی خوب به مشترکان ارائه نمی شود.

در این زمینه مدیرعامل شرکت آب و برق کیش در توضیحاتی گفت: حادثه قطع برق در کیش بر اثر حفاری و اتصال در فشار برق متوسط پیش آمده و این اتفاق منجر به خارج شدن چهار واحد نیروگاهی از شبکه شد.

وی اضافه کرد: این حادثه بین ساعت ۱۱:۱۵ تا ۱۱:۳۰ داد و پیش بینی هم نمی­ کردیم که سطح حادثه تا این حدگسترده باشد و به قسمت های دیگر شبکه هم آسیب وارد شده باشد.

وی افزود: ساعت ۱۴ و ۱۵ دقیقه یک حادثه جدیدی دیگری رخ داد که منجربه تکرار اتفاق قطعی برق شد؛ بر اثر تکرار اتصالی­ که برای نیروگاه اتفاق افتاد، یکی از قطعات سیستم الکترونیکی نیروگاه دچار آسیب شد که عیب یابی و تعمیر قطعه، دو ساعت بطول انجامید و بعد از روشن کردن شبکه، قسمت اعظم جزیره روشن شد به استثنای منطقه دیدنی ها که اتصالی برق وسیع بود.

سلطانی ادامه داد: عیب یابی ها انجام شد و کار عیب یابی منطقه دیدنی ها شروع شد که متاسفانه با توفانی مواجه شدیم که پیش بینی نشده بود و این توفان هم مزید بر علت شد و مشکلات ما را دو چندان کرد و شبکه هوایی ما در منطقه درخت سبز آسیب دید؛ با تلاش همکاران رینگ کمربندی را تا آخر نیمه های شب بر طرف کردیم و منطقه درخت سبز و منطقه سفین هم کاملا معایب آن برطرف شده است و در حال حاضر هیچ مکانی در کیش خاموش نیست.

این اظهارات در مجموع نشان می دهد که مهمترین بخش مدیریت بحران یعنی پیش بینی آینده که پایه و اصول برنامه ریزی است مورد غفلت قرار گرفته و همین امر مشکلات جدی را برای جزیره نشینان محصور در آب ایجاد کرده است. مشکلاتی که همواره جزیره کیش و ساکنان این فضای بسته با آن روبرو هستند و به محض تغییرات جوی و توقف شنارورها، حتی برای تهیه مایحتاج روزانه دچار مشکل می شود. به همین دلیل قیمتها خصوصا میوه و تربار در این جزیره دو برابر سرزمین اصلی است.

از طرفی مصطفی خانزادی معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش از اداره هواشناسی انتقاد کرد و گفت: اداره هوا شناسی باید به وظایف قانونی خود آگاه باشد و در صورت وقوع چنین اتفاقاتی پیش بینی های لازم را انجام دهد و به ستاد بحران و سازمان اطلاع رسانی کند.

وی با بیان اینکه جزیره کیش یک برند است و نباید شاهد قطعی برق در جزیره کیش باشیم و رخ دادن چین اتفاقاتی در اقتصاد جزیره، آسایش و آرامش مردم تاثیر گذار خواهد بود اظهار داشت: برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی نیازمند نیروگاه جدید و تجهیزات پیشرفته هستیم و در کنار این تجهیزات، وسایل یدکی مورد نیاز نیروگاه باید در انبار موجود باشد تا در چنین مواقعی سریعا نسبت به رفع مشکل اقدام شود.

خانزادی نیاز جزیره کیش به برق را بر اساس طرح جامع کیش بیش از۴۴۰ مگاوات عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه تولید نیروگاه کیش ۱۸۰مگاوات و تولید نیروگاه شماره دو ۵۰ مگاوات است لذا برای سال آینده نیازمند افزایش ظرفیت تولید برق به میزان ۶۰ مگاوات در نیروگاه شمال هستیم.

وی افزود: با توجه به اینکه تا کنون وضعیت مالکیت شرکت آب و برق مشخص نشده است سازمان منطقه آزاد کیش انتظار دارد تا هیئت تسویه نسبت به خریداری یک نیروگاه پاسخ مثبت به سازمان بدهد.

خانزادی با اشاره به ۴۹ درصدی سهام سازمان منطقه آزاد کیش در شرکت آب و برق کیش افزود: با افزایش سهام سازمان به بیش از ۵۱ درصد حق تصمیم گیری آن سازمان در شرکت و برق کیش فراهم خواهد شد و این امر مهم باعث خواهد شد تصمیم گیری در راستای ارتقاء تجهیزات نیروگاهی آب و برق کیش محقق شود.

وی افزود: برای تامین برق جزیره و ارتقا تجهیزات نیروگاهی برای انتقال برق به سرزمین اصلی مکاتباتی را با وزیر نیرو و رییس برنامه بودجه کشور انجام شده است که منتظر نتایج آن هستیم و باید بتوانیم در جلسه مشترک این موضوعات را که در سطح ملی است حل کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان